Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

clockwork

En hoe klinkt het nu? Hoe is de combi met de Teufels?
Je UPA moet nog wel wat inspelen neem ik aan.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Flavio

Citaat van: clockwork op december  8, 2010, 18:39:48
En hoe klinkt het nu? Hoe is de combi met de Teufels?
Je UPA moet nog wel wat inspelen neem ik aan.

Nog geen tijd gehad om echt goed te luisteren maar tot nu toe nog geen gekke dingen gehoord.

Ik heb wel wat beeldstoringen bij sommige HD zenders van mijn Humax HDTV tuner maar ik weet niet of dat nou aan de Humax ligt of aan de Emotiva. Andere HD zenders doen het namelijk wel prima.

Mijn UMC-1 heeft trouwens al wel de laatste 7.2.00.05 firmware.

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

gew55

Citaat van: clockwork op oktober 26, 2010, 17:01:47
Mooi! ik zie op de site van Audiolab dat ze ook centers leveren. Ze kunnen je daar vast wel adviseren welke het beste matched met je fronts. Houd je ons op de hoogte hoe het gaat klinken? Waar ligt Follega overigens? (edit: inmiddels gevonden!)

Oké hoe klinkt dat nou een UMC-1 in combinatie met Rotel RMB-1565 Klasse D (5X100W)voor Front en RB-1510 (2X65W) voor Rear !

De RMB-1565 staat nu aangesloten in Beamp configuratie op een set Audiolab Axis, dus 200W voor links en 200W voor rechts apart aangestuurd.
Zonder Center speaker en Subwoofer !
Voor Achter hangen er (al 6 jaar) een setje Audiolab Compact surround speakers.

Eerste ervaring UMC-1/Rotel

Ik ben begonnen met een TrueHD BLu-Ray van Porcupine Tree (Live in Limburg).
Ik dacht laat ik de lat hoog leggen en ook omdat de surround speakers eigenlijk nog nooit voor dit uiteindelijke doel zijn gebruikt was ik daar het meest benieuwd naar :inlove:

het instellen van de PS3 is effe een issue, na zoeken op internet blijkt dat de PS3 het TrueHD signaal zelf hercodeerd en vervolgens in Multi PCM aanbied via HDMI aan de UMC-1. Ik vind alles best, als audiofiel vind ik het geluid van muziek wel het meest belangrijk om in een zo hoog mogelijke kwaliteit te luisteren.
Na wat spelen met de instellingen blijkt de volgende instelling van de UMC-1, naar mijn mening, het beste te klinken;

-Mode; Direct !
-Dolby Volume; absoluut uit (kom ik later op terug) !!

Het geluid is extreem muzikaal en gedetailleerd de stem staat prachtig in het midden en bij dubbel zang verplaatst deze naar de plek waar Steven Wilson staat op het podium. Ik ben erg blij. Ik herleef het live concert van 3 weken geleden helemaal alsof ik gewoon weer tussen het publiek sta. Echt genieten !!

Hifi audio CD via UMC-1

Ik had inmiddels al wat geluisterd naar de Rotel eindversterker op mijn oude PS-Audio set met de beruchte PS-Audio Ultralink met een toenmallige winkelwaarde van 7500,- Keiharde guldens.
Dus de volgende stap was voor mij het vergelijken van de Ultralink DAC met de ingebouwde DAC van de UMC-1  ::)
Beide aangesloten en de digitale uitgang van de UMC-1 via de Ultralink naar de analoge ingang.
Ik heb meerdere bekende CD's gedraaid maar kon echt amper verschil horen tussen de Ultralink en de UMC-1, Tsja de ontwikkeling van DAC's heeft zeker niet stil gestaan  :worship:
Ook hier weer de volgende instelling;

-Mode; Direct
-Dolby Volume; absoluut uit

Dolby Volume

Ik merk dat wanneer Dolby Volume aanstaat het geluid wordt afgeknepen op het moment dat je de volume opkrikt en vervolgens ook alle musicaliteit verliest :notify:
Dolby volume werkt perfect bij het TV kijken of films via mijn Dreambox Sat receiver. Maar jammer is dan dat de Dolby Volume, net als de vroegere "Loudness" gelijk voor alle ingangen aan staat  :crazy:
Wanneer ik dan vervolgens een CD aanzet vraag ik me de eerste 3 minuten af waarom het zo "plat" klinkt en vervolgens  :hehe: oohh ja DbV staat nog aan !!

Ik heb dus ook aan Emotiva gevraagd of ze in de firmware de DbV niet in het Advanced setup menu kunnen zetten voor elke ingang apart  :thumbs-up:
(zal wel niet gebeuren, lol)

Firmware problemen

Over deze firmware, in de eerste 2 weken had ik regelmatig geen geluid vooral wanneer ik de PS3 aanzette en een game opstart. Ik moest dan in het input menu opnieuw HDMI kiezen om het geluid weer aan te krijgen.
Na een mailtje naar Emotiva bleek het een bekend probleem en kreeg ik nieuwe (Beta) firmware; UMC-1_v7_02_05_20101116.upg
Deze zit er nu ruim een week in en de problemen hebben zich nog niet voorgedaan, dus lijkt goed  :bigsmile:

En ja hoe cool is dat Colin Mcrae 2 in Dolby Digital Racen op de PS3  :headbanging:

Advanced Setup

Dit is naar mijn mening de beste en meest belangrijke instelling van de UMC-1. Hier stel je in hoe de UMC-1 per ingang zichzelf insteld en de boel aanstuurt  ;D
Ik heb zelf alles ingesteld op:

- Mode; Direct
- EQ ; off

Werkt bij mij voor alle ingangen ook omdat ik de PS3 voor alles gebruik (films, muziek, Gamen, etc.) en die regelt alle kanalen zelf en geeft alles door in Multi PCM zoals het op de Blu-Ray staat. Ik zeg helemaal *TOP*  :thumbs-up:
En muziek Cd's, tsja ik heb mijn hele leven nog nooit geen BASS, TREBLE of equalizer gebruikt. Ik zeg een kwestie van neutrale versterker en goede speakers in de juiste opstelling  :blush:

Waarom Rotel

1. mijn kast is domweg niet diep genoeg voor die Emotiva bakken  :laugh:
2. Het opgenomen vermogen uit het net van de 5X 100W Rotel is, ik lieg niet, bij normaal (stevig) volume  25W :pompom: :headbanging: :clapping:
3. Het enorme transparante en musicale geluid van de Rotel, ik moet echt mijn hele CD collectie weer opnieuw beleven  :inlove:

Conclusie

Een gelukkig man die de komende jaren weer vollop kan genieten van muziek, Gamen en natuurlijk films kijken   :music: :alien::popcorn:
En wonderbaarlijk, mijn oude (alleen stereo) set (voorversterker, DAC en eindversterker / PS-Audio - Hafler) had 14 jaar geleden een winkelwaarde van 5800,- Euro :omg:
Welke nu met gemak wordt weggespeeld door een set met 2 eindversterkers en UMC-1 van totaal nog geen 2000,- euro  :clapping:
Hoezo, alles wordt duurder  :withstupid:

P.S. Films gaan natuurlijk ook perfect en klinken beter dan ooit tevoren, maar daar had ik dan ook echt geen twijfels over  :P

Greetz,

GEW

Pieter-Jan

Mooie review van een gelukkig man ...
Veel plezier ermee nog ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

vester86

Citaat van: Ejorne op december  8, 2010, 17:27:41
Hoe zit dat eigenlijk met de afname van geluidssterkte, afstand en dat tooltje?

Wordt er rekening gehouden met reflecties of is het de afname in het geval van een open ruimte waarbij dus geen reflecties optreden op vloeren/wanden/plafonds en dergelijke?

dat kun je,als je het tooltje erbij had gehad, dus instellen... (als in: speaker dicht bij een wand).
men gaat er vanuit dat wanneer de speaker in de hoek staat, dat dit voor de gehele kamer geldt... (vierkante kamer met rechte muren) het is ook een simulatie he...

Nooff

Voor de liefhebbers van zilver, dit is toch wel ERG gaaf gedaan  :o

Roger Black

Daar iemand flink mee bezig geweest zeg. Wel gaaf.

Dirk

persoonlijk had ik die opening van de powerbutton wel een millimeter of 2 kleiner gemaakt, dan was ie tenminste dat veel te felle randje blauw licht kwijt geweest  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Midcall

Citaat van: Dynky op december 12, 2010, 16:36:32
persoonlijk had ik die opening van de powerbutton wel een millimeter of 2 kleiner gemaakt, dan was ie tenminste dat veel te felle randje blauw licht kwijt geweest  ;)
Chinezen houden nu eenmaal van dat blauw, dat hebben ze bijna allemaal.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Miesepies

Misschien wel leuke mod om alle blauwe leds te vervangen door een andere kleur zoals rood of amber. Ander kleur plexi voor het lcd schermpje...

Nooff

Blauw zal wel gewoon een geliefde kleur zijn onder fabrikanten. Pioneer gebruikt het, Onkyo, Marantz, Emotiva, Electrocompaniet, Krell, Aragon etc. Ik heb er geen problemen mee al mogen ze wel een wat minder felle lamp gebruiken, that's all.

ajbeefde

Citaat van: Nooff op december 15, 2010, 11:16:35
Blauw zal wel gewoon een geliefde kleur zijn onder fabrikanten. Pioneer gebruikt het, Onkyo, Marantz, Emotiva, Electrocompaniet, Krell, Aragon etc. Ik heb er geen problemen mee al mogen ze wel een wat minder felle lamp gebruiken, that's all.

Op de Aragon kan je het dimmen, is dat met de Emotiva niet mogelijk?
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Nooff

Citaat van: ajbeefde op december 15, 2010, 11:22:59
Op de Aragon kan je het dimmen, is dat met de Emotiva niet mogelijk?

Niet op de Amp, daarbij kan je alleen de channel lights uitschakelen met een switch achterop, de powerbutton blijft aan.

clockwork

Heeft iemand hier overigens de nieuwe 'on-officiele' firmware voor de UMC-1 al geinstalleerd?

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Flavio

Citaat van: clockwork op december 15, 2010, 14:13:04
Heeft iemand hier overigens de nieuwe 'on-officiele' firmware voor de UMC-1 al geinstalleerd?

Niet zelf geïnstalleerd maar zat al in mijn nieuwe UMC-1. Tot nu toe nog geen rare dingen kunnen ontdekken.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

tiptop

Citaat van: Miesepies op december 15, 2010, 09:49:10
Misschien wel leuke mod om alle blauwe leds te vervangen door een andere kleur zoals rood of amber. Ander kleur plexi voor het lcd schermpje...
Blauw vind ik persoonlijk één van de mooiste kleuren die er op kan zitten. :) was dat rode en groene wel een beetje zat. :alien:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

_Nelis_

ONTZETTEND off-topic, maar ik zit met het volgende: wil een platenspeler aansluiten op de umc, maar heb niet zo'n zin in een voorversterker verhaal of een nieuw component. nu zijn er platenspelers met inbouwde voorversterker.

heeft iemand daar ervaring mee?
Emotvia UMC-1
Emotiva UPA-7
Oppo BDP-93
Pro-ject Debut III Esprit Klipsch WF-35 Klipsch RC-64 Klipsch RW-12D Klipsch Quintet II

tiptop

Citaat van: _Nelis_ op december 16, 2010, 17:24:47
ONTZETTEND off-topic, maar ik zit met het volgende: wil een platenspeler aansluiten op de umc, maar heb niet zo'n zin in een voorversterker verhaal of een nieuw component. nu zijn er platenspelers met inbouwde voorversterker.

Kan toch gewoon een platenspeler voorversterkertje erbij kopen? Van Pro-ject en NAD zijn er een paar hele kleine, niet zo dure te koop. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

stone56

Citaat van: _Nelis_ op december 16, 2010, 17:24:47

Denon heeft een aardige.
It's only rock 'n roll (but I like it)

weirdorob

Iemand toevallig al een emotiva sub aangeschaft ben er erg benieuwd naar.
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

Miesepies

Zover ik weet zijn er nog geen 230V variaties van, alleen 110-120V.

weirdorob

Ja klopt dom van mij zie het net op de emo lounge :plain:
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

weirdorob

iemand mischien een advies voor speakerkabel emotiva met de infinity kappa's?
Heb nu standaard 2,5mm kabel a € 2,50 de meter en wil graag updaten :pompom:

MartijnR

Mis je wat in het geluid dan? Upgraden, lees meer geld uitgeven, hoeft niet altijd een verbetering op te leveren.

Citaat van: weirdorob op december 21, 2010, 16:05:21
iemand mischien een advies voor speakerkabel emotiva met de infinity kappa's?
Heb nu standaard 2,5mm kabel a € 2,50 de meter en wil graag updaten :pompom:
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Nooff

Zo zie je maar weer:

http://www.cepro.com/article/sherbourn_acquired_by_oem_maker_jade_design/D1/

De Emotiva Pro lijn gaat dus verder onder de Sherbourn naam.