Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, oktober 18, 2009, 16:51:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neverywhere

Citaat van: borkaenjo@work op december  1, 2009, 18:43:33
Bij deze de foto's.
De eerste is van de te verwerken polyester.



]


Ik zie heeeeeeeel veel hars....geen matjes en een heel klein potje glasvezel plamuur?????

En is die polyesterhars 3 componenten???
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

borkaenjo@work

Citaat van: Erik van Voorst op december  1, 2009, 18:47:07
Oeff dat lijkt een zware belasting op 4 stroken MDF...

Edit...het zijn geloof ik wel erg korte afstanden naar de hoeken dus verwacht geen problemen

De voetplaat is van 30 mm MDF die ook nog behandeld wordt met polyester.
En idd zijn de afstanden niet zo groot.

borkaenjo@work

Citaat van: neverywhere op december  1, 2009, 18:56:03
Ik zie heeeeeeeel veel hars....geen matjes en een heel klein potje glasvezel plamuur?????

En is die polyesterhars 3 componenten???

Idd heel veel hars, 5 kg en een klein busje met harder (ook voor straks de luidsprekers).
Verder een busje primer.
En nog een potje polyesterplamuur.
Glasvezel heb ik een rol van 1,25 x 4 m1.
Maar aan diverse reacties te lezen is de glasvezel niet nodig.

neverywhere

#103
Plamuur heb je in ieder geval niet genoeg en als je die matten niet gebruikt heeft die hars ook weinig zin.


En primer????Onder polyester op hout??????


Voordat je in het wild gaat smeren beter even goed inlezen over glasfiber reparaties en zo...want als je eenmaal fout gaat met dit spul dan kan de spuiter dadelijk nog zo zijn best gaan doen maar zonder perfecte ondergrond gaat het niet mooi worden.


http://www.lotuselan.net/publish/repairing_glassfibre_addendum.shtml

http://www.lotuselan.net/publish/repairing_glassfibre.shtml

http://www.azom.com/details.asp?ArticleID=1105

http://www.cfsnet.co.uk/acatalog/Car_Audio_Speaker_Builds.html
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

borkaenjo@work

Citaat van: ruud2 op november 25, 2009, 07:31:45
maar dan snap ik nog steeds de functie van de glasvezel niet,je gaat je een hoop extra schuurwerk op je hals halen, want de polyester met mat moet je ook weer schuren.
waarom gebruik je geen spuitplamuur en DD lak op het strakke mdf?
of als je bang bent voor scheurtjes in het mdf alleen polyester( zonder glasvezel) en dan spuitplamuur en een DD lak. (op kleur)
overigens een epoxyhars is veel stabieler dan een polyester( heeft minder last van in-en uitzetting
dan polyester).
goede connecties is soms het halve werk :D

ruud.

Ruud2 geeft hier aan dat het glasvezel niet nodig is.

En hier zijn tweede quote

Citaatde glasvezel is om sterkte te geven aan de polyesterhars, zeg maar voor zelfdragende produkten.
de polyester is ervoor om de glasdeeltes tegen elkaar te lverijmen.
maar jij hebt een mdf kast en die is al zelfdragend.
dus veronderstel ik dat je de indringbaarheid van buitenaf met een puntig voorwerp wilt voorkomen met de glasvezel, stootvast zegmaar. daar werkt (en) de vezel(s) niet maar wel de kunsthars.
de oplossing van TC met waterglas ken ik niet , wel icm. met andere lakken.
maar laat je niet ( door mij) van de wijs brengen en ga ervoor wat jij het beste vind.

Hmmm... wie heeft er nou gelijk???
Ruud2 zijn verhaal kan ik begrijpen. Het glasvezel is om draagkracht te krijgen.
Dan zou mijn MDF voldoende draagkracht hebben en de glasvezel niet nodig zijn.

borkaenjo@work

Hier komt de polyester en zo vandaan:

http://www.romar-voss.com/

Die heb ik gesproken en die gaven aan dat het beter is
een primer op het hout te zetten.
Het is een 1-componenten polyurethaan primer.
Kan ook als laklaag gebruikt worden.

Dan nog een vraag van een andere orde.
De baffle was ik voornemens van hardhout te maken,
maar kan ook via via aan 30 mm trespa komen.
Nu heb ik volgens mij ergens gelezen dat trespa ook
een erg materiaal daarvoor zou zijn.
Gebruikt Kharma dat niet voor hun baffles?

borkaenjo@work

Gisteren de eerste laag Polyester aangebracht.
Daarbij meteen drie belangrijke lessen geleerd.
1. De temperatuur in de garage moet omhoog, dus ff een kacheltje regelen.
2. Ook al gaat de temp. omhoog toch 3 % verharder gebruiken ipv 2 %.
3. Een twee componenten vachtlorrer gebruiken ipv een gewone.
Een gewone verliest erg veel vacht.

Vanmorgen al even geschuurd en polyester is goed te schuren en ik verwacht
niet veel plamuur nodig te hebben.

Vanavond weer wat foto's.

ruud2

Citaat van: borkaenjo@work op december  1, 2009, 21:20:15
Hier komt de polyester en zo vandaan:

http://www.romar-voss.com/

Die heb ik gesproken en die gaven aan dat het beter is
een primer op het hout te zetten.
Het is een 1-componenten polyurethaan primer.
Kan ook als laklaag gebruikt worden.

Dan nog een vraag van een andere orde.
De baffle was ik voornemens van hardhout te maken,
maar kan ook via via aan 30 mm trespa komen.
Nu heb ik volgens mij ergens gelezen dat trespa ook
een erg materiaal daarvoor zou zijn.
Gebruikt Kharma dat niet voor hun baffles?

ja, ik snap wel waar het probleem ligt. de polyestermensen denken vanuit hun polyester en toepassing waarschijnlijk in een andere gedachte gang dan kastbouw.
mal-en modelbouw waar jouw bouw ondervalt is net toch een wat andere toepassing van de materialen, maar uiteindelijk moet het er goed uitzien , zonder dat het allerlei mechanische eigenschappen moet bezitten. nou ja , liefst een slagvast oppervlak tot op zekere hoogte.
zelf geven ze al wel aan een polyurethaan plamuur te gebruiken, deze is niet alleen voor de hechting van de polyester maar ook is de polyuerthaan wat flexibel.
daarom stelde ik voor om een DDlak te gebruiken, welke een PU lak is en deze eigenschap bezit.
maar dat moet je spuiten en dat is weer een andere techniek dan lamineren, jet andere gereedschappen.



Citaat van: borkaenjo@work op december  2, 2009, 07:07:55
Gisteren de eerste laag Polyester aangebracht.
Daarbij meteen drie belangrijke lessen geleerd.
1. De temperatuur in de garage moet omhoog, dus ff een kacheltje regelen.
2. Ook al gaat de temp. omhoog toch 3 % verharder gebruiken ipv 2 %.
3. Een twee componenten vachtlorrer gebruiken ipv een gewone.
Een gewone verliest erg veel vacht.

Vanmorgen al even geschuurd en polyester is goed te schuren en ik verwacht
niet veel plamuur nodig te hebben.

Vanavond weer wat foto's.

ook niet vergeten wat te luchten ander stinkt het hele huis naar de styreen,( dampt uit de polyester).
gebruik eens een grote kwast ipv. een rolletje.
vanmorgen al geschuurd, ik dacht dat ik vroeg was. 7 uur op de zaak na 40 km rijden. :D

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

borkaenjo@work

Ach de wekker gaat om 5.00 uur en je moet iets doen om de tijd
tot 6.00 uur te doden voordat ik uit huis ga.

Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 400.







Er zitten nog wat kleine oneffenheden in.
Goed herkenbaar aan de witte spikkels en donker plekjes op de box.
Dat zijn als het ware "deukjes".
Kan ik die het beste met spuitplamuur wegwerken of met de polyesterplamuur?
Is de spuitplamuur van alabastine wat, of Motib???
Liever geen twee componenten spuitplamuur, daar heb ik de apparatuur niet voor.

neverywhere

Ben je niet bang dat de polyester gaat scheuren op alle lijmverbindingen? De losse hars heeft namelijk zo goed als geen samenhang. Sterkte krijg je eigenlijk alleen met glasfiber matten erin verwerkt ( en in mindere mate ook met glasvezel versterkte plamuur)

Meende dat dat ook eigenlijk het doel van de polyester was?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

ruud2

#110
Citaat van: borkaenjo@work op december  2, 2009, 21:54:44
Ach de wekker gaat om 5.00 uur en je moet iets doen om de tijd
tot 6.00 uur te doden voordat ik uit huis ga.

Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 4    





Er zitten nog wat kleine oneffenheden in.
Goed herkenbaar aan de witte spikkels en donker plekjes op de box.
Dat zijn als het ware "deukjes".
Kan ik die het beste met spuitplamuur wegwerken of met de polyesterplamuur?
Is de spuitplamuur van alabastine wat, of Motib???
Liever geen twee componenten spuitplamuur, daar heb ik de apparatuur niet voor.

ligt eraan hoe diep de deukjes zijn, een pr tiende mm gewoon met polyesterplamuur. niet te veel wat er teveel opgebracht is moet je erook weer afschuren.
let erop dat de laag poyester overal dekkend met een gelijkmatige  laag erop. dus niet door schuren tot in of op het mdf.
voor scheuren of werking hoef je niet bang te zijn. eigenlijk in al die jaren maar een keer meegmaakt dat het model begon te scheuren, maar dat kwam doordat deze in een hal stond met grote temperatuursverschillen.

Citaat van: neverywhere op december  2, 2009, 22:08:06
Ben je niet bang dat de polyester gaat scheuren op alle lijmverbindingen? De losse hars heeft namelijk zo goed als geen samenhang. Sterkte krijg je eigenlijk alleen met glasfiber matten erin verwerkt ( en in mindere mate ook met glasvezel versterkte plamuur)

Meende dat dat ook eigenlijk het doel van de polyester was?

daar alles van mdf is zal eea. gelijkmatig "werken".
maar veel heeft te maken met intrepetatie van het artikel polyester/glasvezel.  ik heb meegemaakt dat mensen op een( omgedraaide) tuinvijver gaan springen van polyester om te kijken of dat deze sterk genoeg is???? hoezo, hij wordt toch ingegraven en de aardbol ondersteund ook wel een dunne laag. tis gewoon het idee..
maar hij heeft wel een zelfdragende functie.

ruud.

toevoeging: dat je iets meer verharder gebruikt is wel te verklaren, je werkt in een garage zo te zien en daar zal de temperatuur wat lager zijn gezien de tijd van het jaar, en hard de polyester wat minder snel uit.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

dre73

met spuitplamuur moet je niets weg willen werken!!
wegwerken doe je met plamuur.
als ie dan retestrak is(wat je gaat lukken zie ik ;))dan zet je `m in de spuitplamuur.
dan schuren 220,320,500 en dan 800 dan aflakken,dan waterproof 1000 en nog een keer overspuiten,een maandje laten drogen en dan polijsten! 8)
dan krijg je iets moois wat ook strak blijft! :-*
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

neverywhere

Geen waterproof schuurpapier op hout gebruiken. Wordt het een beetje dik van.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

dre73

niet op hout,wel op de spuitplamuur ;)
vanaf 500.
potje controlepoeder is ook altijd makkelijk met schuren
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ruud2

#114
Citaat van: dre73 op december  3, 2009, 18:49:23
niet op hout,wel op de spuitplamuur ;)
vanaf 500.
potje controlepoeder is ook altijd makkelijk met schuren

spuitbusje zwarte lak werkt ook (nevelen). wel schuren mbv. een klos voor het strakste resultaat.
zolang je niet door de laag heenschuurt kan je gewoon waterproof gebruiken( let ook op de onderzijde).
en op je eerdere vraag van de baffle, zou ik deze niet van massief hout maken, maar eerder van (lagen) trespa. massief hout werkt, behalve sur....dan. :-X

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Met ruud2 eens ZEKER geen massief hout... :o.
Heb je niet ergens een netwerk waar je een mooie dikke plaat aluminium kunt scoren dat is natuurlijk wel heel erg mooi als platform voor je drivers.. :-X 8)
Trespa is ook top.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

borkaenjo@work

Maar Tony heeft wel Amerikaans walnotenhout gebruikt.
Heeft ie het weer niet goed gedaan. ;D ;)

ruud2

hangt helemaal van de gebruikte houtsoort af, maar het risiko is er wel voor werken cq. scheuren.
zeker als het massief is;   gelaagd , of als een blok verlijmd is weer een ander verhaal.
en dan nog is er bij het specifike stuk nog te beoordelen of het wel of niet geschikt is, ( moet je een kenner voor zijn ) even afgezien van de prijs in deze afmetingen...
en voor exotische houtsoorten weet Erik hier alles van af
ben ooit bezig geweest met 40mm aluminium ( afval pantser  alu van een Fennek, legervoertuig) en
keramiek , maar eea. was te bewerkelijk ( lees : te duur).

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

borkaenjo@work


borkaenjo@work

Gisteren aan de interne bracing begonnen.
Pfff... dat zijn veel gaten boren met de gatenboor.
Straks wat foto's en een paar vragen.  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

#120
Citaat van: borkaenjo@work op december  4, 2009, 10:07:01
Maar Tony heeft wel Amerikaans walnotenhout gebruikt.
Heeft ie het weer niet goed gedaan. ;D ;)

Hij neemt risico... ;)

Charles (van Oosterom) en Peter Bats lieten mij een keer een op de kop gescheurde Kharma-speaker zien (ik denk amerikaans noten) hiedoor ging 3000 euro van de prijs af... :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

borkaenjo@work

De foto's van de interne bracing.





En de rotzooi die je ervan krijgt.
Van gisteren had ik al opgeruimd.



Zou ik de puntjes (snijpunten van de circels) nog weg moeten zagen / schuren?
Of zou dat niet zoveel uitmaken.

Morgen maar verder met het op maar zagen van de bracing en dan schuren en lijmen.

De filterboxen komen ook steeds verder.
1 ben ik bijna klaar met helemaal strak maken met plamuur.
Foto's volgen morgen weer.

mikeske

wow ziet er nu al indrukwekkend uit  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

borkaenjo@work

Van 1 speaker is de interne bracing zover klaar.
Nog links en rechts wel wat met de vlakschuurmachine
schuren en wat kiertjes dichten, maar die is klaar.

Ook 1 filterbox in de polyesterplamuur.
Nu nog verder afwerken met spuitplamuur.

Op naar de volgende.

Hieronder de foto's.









En ik kon het niet laten om de filterbox (wat in wezen de top van de speaker is)
al eens op de bracing te zetten.
Je ziet dan al wat een flinke speaker het wordt.




DennisG

#124
Mooi werk hoor! Ik had niet verwacht dat er ooit nog iemand zou beginnen aan een rebuild van de Humble Statements. Het is inderdaad geen eenvoudige klus. Samen met Tony heb ik het originele paar ontwikkeld, waarbij ik de bouw voor mijn rekening heb genomen en Tony de filtering. De kosten waren ook voor mij...  :bigsmile: Aan deze luidspreker ga je veel plezier beleven! Bij mij spelen ze naar zeer grote tevredenheid!

Hierbij nog wat foto's ter inspiratie: