ArjanR1 - Focal - Usher - Ekco - Oppo

Gestart door Former member 78, oktober 12, 2009, 21:18:03

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: ArjanR1 op september 21, 2011, 12:44:07
;D

Antwoord is ja ;)
Maar er worden mooiere hoezen gemaakt.

En waarom de speakers verstoppen denk jij dan.
Mijn vriendin en ik roken, en de 2 papegaaien zorgen voor redelijk wat stof zo nu en dan.
Op deze manier blijven ze lekker schoon.

(ik verwacht zeker een ''aanval'' nu! :P )

Ik zou kunnen schrijven: zonde van die mooie producten om ze ingepakt neer te zetten, maar dat had je al verwacht  ;)

Nee, ik kan me het wel voorstellen. Niks mee toch, om zuinig te zijn op je spullen?! Heb je ook iets om je NAT onder te stallen, mooie plexiglas kap o.i.d.?

Former member 78

Jouw eerste zin is heel erg logisch vind ik ;)

Voor de NAT heb ik nog geen oplossing.
Plexiglas zal misschien wel kunnen, maar dan moet ik wachten tot dat die is afgekoeld.
Dat ding wordt zo ontzettend heet, kan mijn hand niet op de trafo leggen. Dit is wel als die
uren aan heeft gestaan.

Maar ik bedenk er wel wat voor :)

bones

Ach... Zorgt een beetje nocotine aanslag niet voor een mooie 'vintage-look'?
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

S@m

Citaat van: bones op september 24, 2011, 09:14:43
Ach... Zorgt een beetje nocotine aanslag niet voor een mooie 'vintage-look'?

Zolang het niet op de laser van de cd speler zit  ;)

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op september 21, 2011, 12:26:19
Maar natuurlijk niet ;D
Die staat al een paar weken ongebruikt.

Maar nu ik speakers heb, kan ik het binnenkort allemaal aan gaan sluiten.

TV en de set staan nu dus 100% los van elkaar.
Mocht ik alles aan het spelen hebben, post ik dat hier natuurlijk.

We hebben dit offline besproken en ik blijf er bij: de beste oplossing zou zijn om je speaker-level signaal middels een spanningsdeler een dB'tje of dertien te verzwakken. Door de eerste weerstand groot genoeg te kiezen, heeft dit totaal geen invloed op je versterker. Vervolgens kun je op het uitgangssignaal van de spanningsdeler een crossover aansluiten, want met de Behringer DEQ blijft het behelpen.

Het is jammer om zo'n monstersub werkeloos in de hoek te hebben staan. Met de spullen die je hebt zijn gegarandeerd zeer goede resultaten te behalen, maar je moet even over de angst voor de weerstandjes heen stappen ;) .
Dutch & Dutch

Former member 78

Keyser,

Ik heb de tv en sub nu 100% gescheiden van de set.
Toevallig net de tv weer aan de muur gehangen, de sub staat er onder.
De kleine Ushers staan op de sub, en alles is aangesloten op mijn receiver.

Former member 78

Heb net een andere versterker gekocht voor de 520's

Die receiver welke ik had, liet de speakers erg snel vervormen helaas.
Terwijl toen de ik de 520 achter de NAT had, er niks aan de hand was.

Heb nu een Advance Acoustic MAP-305II gekocht.
Heb eerder zo'n ding gehad, en voor het TV gebeuren is dat méér dan prima.
Subje heb ik aangesloten dmv Y splitters, tussen de voor en eind van de versterker.

Klinkt een heel stuk beter ;D

Former member 78

Zo staat het tv gebeuren er nu bij:

frank2

Wat doet dat Usher apparaat op de sub kast? Daar heb je nog niets over verteld
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Former member 78

Citaat van: frank2 op oktober 11, 2011, 18:46:11
Wat doet dat Usher apparaat op de sub kast? Daar heb je nog niets over verteld

Dat ding speelt cd's af :)

Former member 78

Een foto zonder de frontjes:

frank2

Waarom heb je dat nou weer, daar heb je toch je "goede" set voor met de BE10 en de Oppo?
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Former member 78

Citaat van: frank2 op oktober 11, 2011, 18:54:26
Waarom heb je dat nou weer, daar heb je toch je "goede" set voor met de BE10 en de Oppo?

Ik heb hem geleend Frank, niet gekocht.
Wacht nog steeds tot dat een vriend van mij, mijn PS3 eens terug brengt.

Want de PS3, dat wordt de bron voor de kleine set.
Films, cd's en streamen :)

Lex Groningen

Citaat van: ArjanR1 op oktober 11, 2011, 18:51:45
Een foto zonder de frontjes:

Zonder frontjes vind ik het meubel er zeer strak uitzien. Gaaf.

Citaat van: frank2 op oktober 11, 2011, 18:54:26

Daar had ik mijn vraagtekens dus ook bij staan.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Former member 78

Zijn je vraagtekens weg, Alex? ;D

frank2

Na telefonisch overleg zal de Usher cd speler zeker weggaan en zal de Oppo ook voor deze set gebruikt gaan worden.

Lex Groningen

Citaat van: ArjanR1 op oktober 11, 2011, 19:01:13
Zijn je vraagtekens weg, Alex? ;D

Zeker weten. Ik was net wat te laat met posten. ;)
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Former member 78

Citaat van: Alex Groningen op oktober 11, 2011, 20:51:34
Zeker weten. Ik was net wat te laat met posten. ;)

Frank had gelijk ;D

De Oppo heeft 2 stereo uitgangen, dat wist ik niet.
Ik gebruik nu voor de tv en films de stereo uitgang welke geen modificatie heeft gehad van de TUC.

De cd speler is al van de sub, nu alleen nog ff een lange HDMI kabel bestellen, de MM & BCC gingen niet
verder dan 5m, ik heb minimaal 7m nodig.

Dracoplasm

Hele fijne cd van Yello! Onder andere mijn referentie om eens goed naar veranderingen te luisteren.  ;D
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Former member 78

Citaat van: Dracoplasm op oktober 11, 2011, 21:00:25
Hele fijne cd van Yello! Onder andere mijn referentie om eens goed naar veranderingen te luisteren.  ;D

Dat is idd een erg leuke cd, prima om als referentie te gebruiken! :)

Former member 78

Vandaag mijn lange HDMI kabel binnen gekregen van Kabeltje.com (prima verpakking!)
Een hele lange RCA kabel had ik al gekocht bij de MM.

Geen mooie en dure kabels dus, al ziet de lange HDMI kabel er erg netjes uit.
De RCA kabel is er een om te verstoppen ;D Ben dit weekend vrij, dus ga dan alles
even netjes aansluiten. Kan ik eindelijk weer films kijken icm mijn kleine set met grote sub ;D

Martijn M

Nadat Arjan vorige week bij mij op bezoek is geweest, stond voor gisteren een wederzoek van mij aan hem gepland.

Als luidsprekerontwerper luister ik in de regel kritisch naar hifi-sets. Met mijn eigen set ben ik niet gauw tevreden. Ik zoek constant naar problemen in de weergave, probeer deze te verklaren en vervolgens te verhelpen. Als ik bij anderen luister, luister ik op diezelfde kritische manier. Wat dat betreft ben ik een ondankbare luisteraar, want in elke set zijn wel pijnpunten te ontdekken.

Al bij binnenkomst merkte ik dat Arjans kamer betrekkelijk levendig is. De luidsprekers staan opgesteld aan de korte kant van de langwerpige woonkamer en de luisterplek  -  net voorbij de helft van de kamer - is betrekkelijk ver van de luidsprekers af, wat resulteert in een kleine luisterhoek. Doordat de symmetrie van de kamer wordt doorbroken door het entreehalletje kunnen de luidsprekers niet volledig symmetrisch opgesteld worden. Derhalve is ook het reflectiepatroon van de linker en rechter luidspreker wat verschillend. Voorzichtig stelde ik mijn verwachtingen iets naar beneden bij.

Toen de muziek aan ging, bleek echter al gauw dat dat onterecht was geweest. Ja, je hoort de klanksignatuur van Arjans kamer, en ja, de plaatsing is niet ontzettend precies, maar de set is onmiddellijk prettig om naar te luisteren! Eén van de belangrijkste aspecten van een hifi-set is voor mij de tonale balans. Die lijkt bij deze set goed in orde te zijn; misschien een tikkie warmer dan volkomen neutraal en misschien een heel klein beetje meer upfront dan ik het gewend ben, maar al met al lijkt het tonaal redelijk vergelijkbaar met mijn eigen set. Na een tijdje luisteren begon ik te wennen aan Arjans kamer en set en begon voor mijn gehoor ook de plaatsing beter te worden. Haarscherp werd het niet, maar stemmen leken beter gecentreerd. Het was voor mij verrassend dat het geluid ook goed overeind bleef als de volumeknop wat verder open ging. Zoals hierboven vermeld is de akoestiek van Arjan betrekkelijk levendig, iets wat vaak leidt tot het dichtlopen van de klank als het volume wat hoger wordt. Hier valt dat echter heel erg mee. Het middengebied klinkt echter niet geheel zo helder en gedetailleerd als het zou kunnen zijn met deze prachtige beryllium middentoners. Dit wijt ik aan de sterke vroege reflecties. Verder vielen me met de beluisterde muziek in het midden en hoog geen resonanties op. Als de ruimte iets meer gedempt zou zijn, zou de set waarschijnlijk nog een stukje beter presteren, maar ik was ook nu best onder de indruk.

Een probleempuntje is - net als ik elke andere kamer - het laag. De metingen wezen op een aantal staande golven, waarvan er één tamelijk prominent was. Klankmatig was het echter lang niet zo problematisch als je op basis van de frequentieplots zou verwachten. Hoewel het laag voor verbetering vatbaar is, kan ik me goed voorstellen dat Arjan zich er niet aan ergert. Verder lieten de metingen een betrekkelijk vlakke frequentiekarakteristiek op de luisterplek zien, met een zeer lichte benadrukking van het hoge middengebied. Net als bij de vorige versie van de BE10, lijkt ook deze nieuwe versie een marginale bult in de response te hebben rond ongeveer 1200 hz. Het bultje in de de response op de luisterplek en de lichte verhoging in de response van de speaker vallen samen, maar hoeven net per se aan elkaar gerelateerd te zijn, al zag ik een vergelijkbaar (maar heftiger) gedrag rond ongeveer 1 khz bij frank2 thuis. Overigens kan ik niet zeggen dat het me tijdens mijn luistersessie bij Arjan is opgevallen. Verder bleek uit de metingen dat de frequentieresponse van de nieuwe versie van de BE10 iets vlakker is dan van de oude en het afstraalgedrag lijkt wat gelijkmatiger.

Al met al is Arjans set één van de betere die ik gehoord heb. Een groot dynamisch bereik, diep laag, een prettige tonale balans en afwezigheid van opvallende resonanties (afgezien van het laag): de belangrijkste ingrediënten voor een goede hifiset zijn aanwezig!

Oja, en wat ziet de NAT er toch prachtig uit!

EDIT: typo
Dutch & Dutch

Former member 78

Thnx Keyser, voor jouw mooie review!

frank2

Ik ben het grotendeels met Keyser eens. Je set klinkt iets te warm en iets te weinig gedetailleerd. Daar hebben we het al vaker over gehad. Echter met de aanleg van je aparte stroomgroep en bekabeling zal ook dat een heel stuk verbeteren. En natuurlijk heb je een zeer goede set, daar was ik al lang achter.

Lex Groningen

Mooi verhaal en een heel mooi compliment voor je set, Arjan.