Het grote Arcam AVR600 / AV888 Topic!

Gestart door Jiri, oktober 10, 2009, 09:14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jowi

Ik heb zo af en toe iets wat lijkt op een scaling probleem met de 600. Het gebeurt alleen icm de UPC settopbox, waarbij de stb zijn native signaal uitstuurt, dus 576i voor SD, en 720p dan wel 1080i voor HD kanalen. De UPC stb is met HDMI aangesloten op de Arcam 600, en deze scaled dus alles naar 1080p.

De error heb ik heel af en toe bij SD kanalen van de UPC box, waarbij na zappen plots lijkt alsof de Arcam helemaal los gaat met een soort van mega edge-enhancement:





Detail NOS logo:


Als ik vervolgens van input wissel op de Arcam en weer terug, is alles weer ok:


Als ik de UPC box zelf laat upscalen naar 1080i, dan heb ik deze fout niet. Dus alleen als ik de Arcam laat upscalen.
Zijn er mensen die hier ook wel eens last van hebben gehad?

Starred

Nee, nooit eerder gezien.
Heb overigens geen UPC, maar Ziggo

htrobin

Het is nu eigenlijk wel al erg lang geleden dat Arcam met een update van de firmware gekomen is hè...
Terwijl er nog aan alle kanten problemen zijn met de plopjes.
Verder hoop ik dat ze ook een oplossing kunnen vinden voor de lange handshaking van het geluid. Soms duurt het gewoon 3 tot 5 sec. voor je geluid hebt bij het beeld.

Heeft iemand een idee of hier aan gewerkt wordt?  :sleepy:

Gr. Robin
TV-Room: JVC beamer DLA-HD750, Arcam AVR600, HDI Dune Prime 3.0, Harmony 1100, 5.1 Monitor Audio Gold Series, Definitive Technlogy Supercube Reference Subwoofer
LivingRoom: Pioneer PDP-435, Pioneer 2014i, Musical Fidelity, V-DAC, Piega TMicro 3, B&W N803, MCE HTPC
MultiRoom: Sonos ZP120, ZP90, S5

Kjelt

Citaat van: jowi op september 13, 2010, 18:05:00
Ik heb zo af en toe iets wat lijkt op een scaling probleem met de 600.
Heeft niets met de Arcam te maken maar ik heb iets wat er een beetje op lijkt wellicht heb je er iets aan.
Bij mijn Denon AVC-A11XV zijn de HDMI chipsets begrensd tot 720p en 1080p/24, als ik op deze receiver 1080p50/60 aan biedt krijg ik een soortgelijke halo's om de hoge contrastovergangen, dit gaat door het hele beeld door bv wolkenpartijen etc.
Wat er op dat moment dus aan de hand is, is dat de aangeboden frequentie hoger is dan de chipset aankan en krijg je HDMI errors.

Speculatie: wat ik dus vermoed bij jouw set is dat er op dat moment een verschil zit tussen de hdmi sender en de hdmi receiver, bv dat de hdmi sender 1080p60 uitzend terwijl de receiver 1080p24 verwacht, zoiets, daardoor ontstaan er beeldfouten. Je zegt zelf al dat een re-handshake het probleem oplost, daarmee spreken de zender en ontvanger opnieuw een protocol af en is het probleem uit de lucht. Wat er zou moeten gebeuren is dat als je van resolutie verandert er opnieuw een handshake moet plaatsvinden. Sommige apparatuur houdt zich hier niet aan en schakelt automatisch zo om, dat gaat niet altijd goed.

jowi

Zoiets moet het zijn ja, want het gebeurt tijdens het zappen, de ene (SD) zender is goed, en dan plots de volgende is compleet edgy. Het rare is dat zolang ik langs SD blijf zappen het effect blijft, of ik moet naar en HD zender zappen, dan is het ook weer over. Of inderdaad even van input wisselen op de Arcam dan is het ook weer over. Het gebeurt zó zelden dat het absoluut geen probleem is, en als ik de UPC box zelf laat scalen dan loopt alles altijd perfect. Persoonlijk zie ik trouwens geen verschil tussen het scalen van de UPC box of de Arcam, met het UPC signaal.

bmateijsen

Is het dan niet verstandig om het scalen te laten gebeuren in de UPC box?

Citaat van: jowi op september 21, 2010, 10:44:05
Zoiets moet het zijn ja, want het gebeurt tijdens het zappen, de ene (SD) zender is goed, en dan plots de volgende is compleet edgy. Het rare is dat zolang ik langs SD blijf zappen het effect blijft, of ik moet naar en HD zender zappen, dan is het ook weer over. Of inderdaad even van input wisselen op de Arcam dan is het ook weer over. Het gebeurt zó zelden dat het absoluut geen probleem is, en als ik de UPC box zelf laat scalen dan loopt alles altijd perfect. Persoonlijk zie ik trouwens geen verschil tussen het scalen van de UPC box of de Arcam, met het UPC signaal.

jowi

Citaat van: bmateijsen op september 21, 2010, 10:45:31
Is het dan niet verstandig om het scalen te laten gebeuren in de UPC box?
Dat is de meest voor de hand liggende workaround ja ;)

bmateijsen

Citaat van: jowi op september 21, 2010, 10:50:08
Dat is de meest voor de hand liggende workaround ja ;)
Scaling is tegenwoordig het makkelijkst om te doen in het bron-apparaat, tenzij deze daar heel slecht in is ;)

jowi

Die UPC box doet het best aardig, en (SD)TV is toch geen prioriteit. Enige nadeel is dat de UPC box 4:3 SD materiaal vaak oprekt tot 16:9, de Arcam laat dat altijd keurig in tact en geeft netjes links en rechts zwarte balken.

garmtz

Citaat van: jowi op september 21, 2010, 10:57:07
Enige nadeel is dat de UPC box 4:3 SD materiaal vaak oprekt tot 16:9

Dat lijkt mij toch wel gewoon instelbaar... Gewoon alles kijken op 1080i denk ik...

bmateijsen

Citaat van: garmtz op september 21, 2010, 11:14:33
Dat lijkt mij toch wel gewoon instelbaar... Gewoon alles kijken op 1080i denk ik...

Nee, helaas, UPC box is een dom ding, wat dat betreft.

BJF

Iemand hier ervaring met beeld en geluid van een iPhone 3GS en -4 via het irDock icm de Arvam AVR600?
Ik krijg sowieso al de bekende melding dat het dock geen iPhone-accessoire is (bij zowel de 3GS als de 4). Die kan ik negeren of de iPhone in vliegtuigmodus zetten, in beide gevallen werkt het toch, ondanks de melding.

Verder heb ik het dock aangesloten als in de gebruiksaanwijzing en de instellingen ook zo gedaan. Toch is het geluid van de iPhone heel erg zacht.

Video is al helemaal een probleem: ik kan weliswaar filmpjes selecteren, maar krijg alleen weer (heel zacht) geluid, geen beeld.
Voor alle duidelijkheid:
Arcam AVR600 via HDMI out naar Panasonic tv, irDock via cinch op Tape (geluid) en AV (video) -exact zoals in de handleiding dus....

Wat mij verder opvalt is dat e.e.a. niet meer via de iPhone te bedienen is maar alleen via de Arcam. Daarbij is het heel irritant dat het menu op de tv maar ong. 10 seconden in beeld blijft en daarna alweer op zwart gaat. Is er eigenlijk de mogelijkheid coverart blijvend weer te geven via de tv?
NAD M10 V2
Elac FS247

bmateijsen

Citaat van: BJF op september 27, 2010, 20:06:45
Iemand hier ervaring met beeld en geluid van een iPhone 3GS en -4 via het irDock icm de Arvam AVR600?
Ik krijg sowieso al de bekende melding dat het dock geen iPhone-accessoire is (bij zowel de 3GS als de 4). Die kan ik negeren of de iPhone in vliegtuigmodus zetten, in beide gevallen werkt het toch, ondanks de melding.

Gewoon negeren...

CitaatVerder heb ik het dock aangesloten als in de gebruiksaanwijzing en de instellingen ook zo gedaan. Toch is het geluid van de iPhone heel erg zacht.

Welke dock heb je?

CitaatVideo is al helemaal een probleem: ik kan weliswaar filmpjes selecteren, maar krijg alleen weer (heel zacht) geluid, geen beeld.
Voor alle duidelijkheid:
Arcam AVR600 via HDMI out naar Panasonic tv, irDock via cinch op Tape (geluid) en AV (video) -exact zoals in de handleiding dus....

Video is dan via composite video.

CitaatWat mij verder opvalt is dat e.e.a. niet meer via de iPhone te bedienen is maar alleen via de Arcam.
Citaat

Dat is bij vrijwel alle dockingstations

CitaatDaarbij is het heel irritant dat het menu op de tv maar ong. 10 seconden in beeld blijft en daarna alweer op zwart gaat. Is er eigenlijk de mogelijkheid coverart blijvend weer te geven via de tv?

Hier heb ik geen antwoord op.

Groet,

Bjorn

BJF

Citaat van: bmateijsen op september 27, 2010, 20:42:21
(...)
Welke dock heb je?

Video is dan via composite video.
(...)

Groet,

Bjorn
Dank voor de snelle reactie  :clapping:
Ik gebruik als gezegd het Arcam irDock.

Voor wat betreft composite video: als ik de beeld-uitvoer vanuit de AVR600 via HDMI doe, is er dan alsnog speciaal voor het irDock composite video nodig om filmpjes op mijn tv te kunnen zien? Ik ben geen techneut maar dit moet toch ook gewoon via HDMI kunnen?
NAD M10 V2
Elac FS247

bmateijsen

Citaat van: BJF op september 28, 2010, 06:53:59
Dank voor de snelle reactie  :clapping:
Ik gebruik als gezegd het Arcam irDock.

Voor wat betreft composite video: als ik de beeld-uitvoer vanuit de AVR600 via HDMI doe, is er dan alsnog speciaal voor het irDock composite video nodig om filmpjes op mijn tv te kunnen zien? Ik ben geen techneut maar dit moet toch ook gewoon via HDMI kunnen?

Uit de IR dock komt composite video, dus het signaal blijft dan ook composite video.  De AVR600 kan er echter wel hdmi van maken.
De kwaliteit van die filmpjes zal dus niet echt denderend zijn.

Welke versie van de firmware draai je op de AVR600?

Groet,

Bjorn

BJF

Net gisteren fw. 2.5 er op gezet incl. factory reset, geen verandering helaas.
NAD M10 V2
Elac FS247

bbe

Na heel veel te hebben gelezen en de eerste luitertests te hebben gedaan heb ik even een vraagje tussendoor.
Zou er voor een budget van 7000 een evenwichtig 5.0 of 5.1 samen te stellen zijn op basis van de avr 600?
Even er van uitgaand dat de avr 600 € 3500 euro kost.
Ik heb hier diverse sets in de handtekening voorbij zien komen van dali, ma en b&w.
Maar wat zou ik zeker nog moeten gaan luisteren?

bmateijsen

Citaat van: bbe op september 28, 2010, 20:34:40
Na heel veel te hebben gelezen en de eerste luitertests te hebben gedaan heb ik even een vraagje tussendoor.
Zou er voor een budget van 7000 een evenwichtig 5.0 of 5.1 samen te stellen zijn op basis van de avr 600?
Even er van uitgaand dat de avr 600 € 3500 euro kost.

De AVR600 kost 4490 Euro, de AVR500 kost 3690 euro.

CitaatIk heb hier diverse sets in de handtekening voorbij zien komen van dali, ma en b&w.
Maar wat zou ik zeker nog moeten gaan luisteren?

Een mooie combinatie kan zijn met Sonus Faber Toy serie (Toy tower fronts, Toy center, Toy surrounds), met de AVR500 en een Velodyne subwoofer. Deze combinatie demonstreren wij ook vaak en kan je bij ons op afspraak beluisteren!

Groet,

Bjorn

bbe

Wow!
Ik dacht echt dat ie wel wat goedkoper was.
http://www.stassen.nl/specificaties/versterkers-en-receivers/av-receiver/arcam-fmj-avr600
Omdat ik bij mijn speurtocht altijd overal dezelfde prijzen tegenkom (advies prijzen)
heb ik 3500 voor waar aangenomen..

Bama

Citaat van: bmateijsen op september 28, 2010, 22:07:04
De AVR600 kost 4490 Euro, de AVR500 kost 3690 euro.

Een mooie combinatie kan zijn met Sonus Faber Toy serie (Toy tower fronts, Toy center, Toy surrounds), met de AVR500 en een Velodyne subwoofer. Deze combinatie demonstreren wij ook vaak en kan je bij ons op afspraak beluisteren!

Groet,

Bjorn

Ik weet een set SF Concerto Domus te koop zou dat iets zijn als fronts voor mijn 600? Dacht zelf dat ze wat te licht zouden zijn.

bmateijsen

Ik zie dat ik er iets naast zit, krijg je als je het uit je hoofd doet. De Arcam AVR600 is 4390 Euro.

Overigens is Stassen geen dealer van Arcam...

Groet,

Bjorn

Citaat van: bbe op september 28, 2010, 22:32:54
Wow!
Ik dacht echt dat ie wel wat goedkoper was.
http://www.stassen.nl/specificaties/versterkers-en-receivers/av-receiver/arcam-fmj-avr600
Omdat ik bij mijn speurtocht altijd overal dezelfde prijzen tegenkom (advies prijzen)
heb ik 3500 voor waar aangenomen..


bmateijsen

Citaat van: TonBert op september 28, 2010, 23:51:01
Ik weet een set SF Concerto Domus te koop zou dat iets zijn als fronts voor mijn 600? Dacht zelf dat ze wat te licht zouden zijn.

Wat is te licht? Het zijn luidsprekers ;D en de AVR600 of AVR500 kan dat prima aansturen. Wel moet je er rekening mee houden dat de center van de Domus serie moeilijk te vinden is 2dehands ;)

bbe

Ik moet het even kwijt..........
Ik heb er ook een :pompom: :clapping:
Nu nog een net set speakers voor mijn avr 600

jowi

#498
Raar probleem met de 600. Nu wist ik al dat ie zijn netwerkinstellingen kwijtraakte als ie uit- en aan gezet wordt, maar nu blijkt ook vaak na standby dat ie zijn netwerk weer eens kwijt is. Ik blijf het instellen... iemand dat ook gemerkt?

Verder, ik heb nu alle luidsprekerkabels vervangen, dus ik dacht wel een mooi moment om even de autosetup opnieuw te draaien :) voor het geval ik de EQ stand weer eens wil proberen. Nu vraag ik me af, naast dat ie alles qua afstand en volume etc. instelt, stelt ie ook de EQ af (zou wel eens graag willen weten WAT er dan precies gebeurt en afgesteld wordt ;) ) Als ik vervolgens zelf weer de waardes voor afstand en volume wijzig (meetlint & dB meter), in hoeverre blijft de EQ stand dan correct? Als je zelf veranderingen aanbrengt is na een aan/uit of standby cycle het auto setup scherm vaak ook weer leeg...

dvlz303

Citaat van: jowi op oktober 21, 2010, 15:53:14
Raar probleem met de 600. Nu wist ik al dat ie zijn netwerkinstellingen kwijtraakte als ie uit- en aan gezet wordt, maar nu blijkt ook vaak na standby dat ie zijn netwerk weer eens kwijt is. Ik blijf het instellen... iemand dat ook gemerkt?

yep, heb ik ook last van gehad. oplossing bij mij was... een nieuwe AVR600. (Bij mij was er nog wel meer mis).