MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

klopt helemaal, alleen is de naam van deze community het HTFORUM en niet het "believe or fuck off" forum. de community heeft dus beide kampen omarmt. we zouden het verhaal dus ook om kunnen draaien, waarom buiten de feitelijke discussie moet de community steeds maar worden geconfronteert met hossana verhalen en het afdoen van technisch onderlegde personen als de minder ervaren luisteraar?

je kruipt nu zelf wel erg in de slachtofferrol hoor, beetje een zwaktebod....
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari 11, 2010, 21:25:25
En nog 1 faut gespelt ook  :police:
Maar nog steeds geen antwoord......
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 07:40:24
Maar nog steeds geen antwoord......
Did you think I fall for that? :sneaky2:

Gezien het hoog U-571 gehalte tegenwoordig op het forum, was mijn post met voorkennis geponeerd en wanneer je goed leest:

"Wat ik je wel kan vertellen is dat deze eigenschappen van bijv. PVC zich duidelijk aftekenen in een meting t.o.v zijde of katoen.
Dat dit dan zaken zijn die zich objectief in hogere frequenties laten 'zien' dan 20Khz is, buiten het feit sommige audio elektronica breedbandig; als zijnde bijv. Radiozenders: audio in hoogfrequent; is en ze ervaart in het verwerkingsproces, voor ons ..................... vul je eigen bekende zinnen in en kleur de bijbehorende plaatjes; als in niet aan ons fysiek besteed."

Ik had er wel hoogfrequent bij kunnen zetten, maar dan mis 'ik' alle fun. ;D

Citeerdat begrijp ik, maar waar is de correlatie als dielectum om een geleider en de invloed daarvan op de frequentie karakteristiek? dat was de claim toch?
Assumptions, dear Raphie, assumptions. En zoals je hier aangeeft het te begrijpen , is dit toch common knowledge?

Moet je luisteren, Rhapie. Ik bewaar mijn persoonlijke ideeen, gezien het hoog ' take that f*cker down' gehalte, wat er jammergenoeg heerst om deze belevingswaardige hobby. Ik uit ze wel aan mijn dochtertje, die me daarna lief aankijkt en niet, koste wat het kost, op haar PUNTEN gaat staan.

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op januari 12, 2010, 10:26:04
Did you think I fall for that? :sneaky2:

Gezien het hoog U-571 gehalte tegenwoordig op het forum, was mijn post met voorkennis geponeerd en wanneer je goed leest:

"Wat ik je wel kan vertellen is dat deze eigenschappen van bijv. PVC zich duidelijk aftekenen in een meting t.o.v zijde of katoen.
Dat dit dan zaken zijn die zich objectief in hogere frequenties laten 'zien' dan 20Khz is, buiten het feit sommige audio elektronica breedbandig; als zijnde bijv. Radiozenders: audio in hoogfrequent; is en ze ervaart in het verwerkingsproces, voor ons ..................... vul je eigen bekende zinnen in en kleur de bijbehorende plaatjes; als in niet aan ons fysiek besteed."

Ik had er wel hoogfrequent bij kunnen zetten, maar dan mis 'ik' alle fun. ;D
Assumptions, dear Raphie, assumptions. En zoals je hier aangeeft het te begrijpen , is dit toch common knowledge?

Moet je luisteren, Rhapie. Ik bewaar mijn persoonlijke ideeen, gezien het hoog ' take that f*cker down' gehalte, wat er jammergenoeg heerst om deze belevingswaardige hobby. Ik uit ze wel aan mijn dochtertje, die me daarna lief aankijkt en niet, koste wat het kost, op haar PUNTEN gaat staan.

;)

Anton.

een kinderhand....  ;D Ikzelf daarentegen.... maar ik begrijp dus dat je qua correlatie niet verder komt dan een bold statement. Geeft op zich niks is ook onderdeel van de hobby. Maar dan hebben we dat duidelijk  :coffee: maar ik had hier graag wel iets verder over willen bomen.

zonder echt lullige vragen te stellen als "maakt het bleken van het katoen het geluid dan ook nog vlakker?"...
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 10:30:09
een kinderhand....  ;D Ikzelf daarentegen.... maar ik begrijp dus dat je qua correlatie niet verder komt dan een bold statement. Geeft op zich niks is ook onderdeel van de hobby. Maar dan hebben we dat duidelijk  :coffee: maar ik had hier graag wel iets verder over willen bomen.

zonder echt lullige vragen te stellen als "maakt het bleken van het katoen het geluid dan ook nog vlakker?"...
Hebben jij en ik het DUIDELIJK, Raphie? :sneaky2:

Wat het wel boeiend maakt, is dat het een nog steeds terugkerend fenomeen in de AUDIO discussie is, die ondanks de objectieve kennis 'schijnbaar' niet sluitend is.

http://www.audioholics.com/education/cables/dielectric-absorption-in-cables-debunked

Enjoy!

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Raphie

Anton, en zo is de circel weer rond, deze link had ik hier 5 jaar geleden al geplaatst  :devil:

Maar dit artikel vertegenwoordigt inderdaad perfect mijn positie.  ;D
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 11:07:42
Anton, en zo is de circel weer rond, deze link had ik hier 5 jaar geleden al geplaatst  :devil:

Maar dit artikel vertegenwoordigt inderdaad perfect mijn positie.  ;D
Ik neem geen positie in deze Raphie, maar breng; juist vanuit deze kritische hoek; dit verhaal naar boven, omdat deze al meerdere malen bijgesteld is.
En ongetwijfeld morgen weer zijn ronde doet.

Ik had ook Cardas, Salz of Brissons visie kunnen posten, maar hoorde de dieptebommen al wateroppervlak doorbreken.

Je hoeft gezien het 'jojo effect' omtrent ook niet al te stellig te zijn. :notify:
Ik bedoel, het verschil hoeft ook niet GROOT te wezen, om evident te zijn. ::)

Thats all!!

Anton.

Raphie

Eens  ;D misschien ben ik wel minder kritisch en valt het verschil mij niet op?  :devil: (naahhhh..... da's veels te makkelijk)

Zo lang je maar plezier hebt (kan niet wachten op m'n CA650r  :inlove: )
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 11:41:22
Eens  ;D misschien ben ik wel minder kritisch en valt het verschil mij niet op?  :devil: (naahhhh..... da's veels te makkelijk)

Zo lang je maar plezier hebt (kan niet wachten op m'n CA650r  :inlove: )
::)

Het enige belangdragend in our day to day life. :smile:
Ben jij een sucker voor dat 'Engelse' geluid dan?  :P

Anton.

hifi | Roderick

En nu weer verder over MP3 vs Lossless?

Raphie

Citaat van: scrutinizer op januari 12, 2010, 11:48:49
::)

Het enige belangdragend in our day to day life. :smile:
Ben jij een sucker voor dat 'Engelse' geluid dan?  :P

Anton.
"Brittish EQ" is altijd wel aangenaam, maar hou ook wel van "klinisch"

ok MP3 v/s FBR gaan we denk ik niet uitkomen is voor iedereen verschillend, voor mij ligt de grens op 320 die ik niet meer kan onderscheiden van FBR
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: hifi123.nl | Roderick op januari 12, 2010, 11:50:07
En nu weer verder over MP3 vs Lossless?

Ik zie wel correlatie hier, hebben beide met 'losses' te doen t.o.v. lossless, met als verschil dat een een gedeelte van zijn losses, in tijd verschoven, terug voert aan het signaal. ;D

On topic!

;)

Anton.

scrutinizer

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 11:59:09
"Brittish EQ" is altijd wel aangenaam, maar hou ook wel van "klinisch"
Dure hobby!;D

Citeerok MP3 v/s FBR gaan we denk ik niet uitkomen is voor iedereen verschillend, voor mij ligt de grens op 320 die ik niet meer kan onderscheiden van FBR

Ik denk dat je mening in deze, vooral als die van jezelf is, ergens voor staat.
Tja, je kunt natuurlijk altijd blijven gaan voor de 'grootste' plasser, maar wie heeft er dan gewonnen als je er uiteindelijk je partner pijn mee doet en beperkt bent in de sex, waar die m.i. voor bedoeld is.....Maar dat had ik al duidelijk gemaakt, geloof ik ;D

Anton.

Raphie

beetje challengen en prikken moet af en toe kunnen Anton  ;) er zijn een hoop dingen die ik hoor maar >=320Kbit niet meer, en ik denk dat dat er ook maar héél weinig zijn die dat wel kunnen
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 13:53:55
beetje challengen en prikken moet af en toe kunnen Anton  ;) er zijn een hoop dingen die ik hoor maar >=320Kbit niet meer, en ik denk dat dat er ook maar héél weinig zijn die dat wel kunnen
Ik bedoelde het ook positief en oprecht. :)
Ik vind het belangrijk dat ieder zijn mening heeft/geeft, of deze nu goed of fout is, maar hij moet wel genuine en vanuit passie geboren zijn.

;)

Anton.

neverywhere

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 11:59:09
", voor mij ligt de grens op 320 die ik niet meer kan onderscheiden van FBR

Nou ik kan je  vertellen dat je het verschil tussen 256 en 320 ook absoluut niet hoort en het ook vrij moeilijk zou hebben gehad de 128 er uit te pikken.

Toch ook wel jammer dat een super-oor zoals u  ook niet  met de test heeft meegedaan.
Maar misschien wil Beunky voor u nog even een mooi testje branden?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Icarus314

Citaat van: scrutinizer op januari 12, 2010, 11:00:23
Wat het wel boeiend maakt, is dat het een nog steeds terugkerend fenomeen in de AUDIO discussie is, die ondanks de objectieve kennis 'schijnbaar' niet sluitend is.

Toch blijven deze fabels bestaan dankzij de onduidelijkheid. Wat bedoel je met 'de AUDIO discussie'? We hebben het hier met alle respect over mp3 versus lossless en ik denk dat die discussie wel redelijk sluitend is.

Overigens vind ik het een echt interessant fenomeen dat de zo nuchtere westerse cultuur zo enorm audio godheden aanbidt. We hebben het toch nodig denken we, een escapisme. Ik heb geen escapisme nodig, ik geloof dat de nuchtere wetenschappelijk te objectiveren werkelijkheid een onontkoombaar aspect van onze waarnemend denken vermogen is. De werkelijkheid an sich is een veel breder fenomeen van de wil. Ik heb er geen moeite mee te leven in een harde rationele realiteit wanneer we de ratio niet af kunnen zetten maar anderzijds het universum als een magische dans van de wil en strijd tot leven te zien. Ze zijn ook niet in strijd, maja en werkelijheid het zijn aspecten en je moet ze scheiden. Wat je kunt objectiveren daar hoef je geen fantasie aan toe te voegen maar het mag wel als je een beetje aan het dwalen bent. Het onkenbare voorbij de ratio dat is mijn godheid.

Ejorne

Citaat van: SOS-Master op januari 12, 2010, 13:53:55
er zijn een hoop dingen die ik hoor maar >=320Kbit niet meer, en ik denk dat dat er ook maar héél weinig zijn die dat wel kunnen

Tot hoe ver loopt mp3 eigenlijk?
Ik dacht dat 320 de max was...

Raphie

Citaat van: Ejorne op januari 12, 2010, 20:02:58
Tot hoe ver loopt mp3 eigenlijk?
Ik dacht dat 320 de max was...

klopt, dat zal dan tevens ook wel de reden zijn, dat er geen winst/verlies meer te behalen is.
JBL PRX Power!

coned (banned)

over MP3 vs FLAC/WAV ....

net dezelfde discussie geldt voor Dolby Digital/DTS vs de lossless formaten zoals TrueHD, DTS-MA en LPCM
mijn blu ray speler is volledig software based (vista + arcsoft) en heeft geen last van HDMI jitter
ik ga 24/192 naar de beste geluidskaart te koop, kwaliteit van een CD-speler van 4000 EUR wordt vlot geëvenaard als ik CD afspeel op deze bron
ik heb zelfs recensenten over de vloer gehad van bekende magazines die mijn bron verkozen boven die dure CD speler

wel als ik switch tss Dolby Digital of de klassieke DTS naar een lossless track op blue ray dan valt de mond van mijn publiek telkens opnieuw open
ik speel wel in een volledig akoestisch aangepaste ruimte waar zowel het laag, als eerste reflecties, als flutter echo en de hele akoestische zooi is aangepakt

met BD moet ik bijna geen moeite doen, het verschil is er gewoon tss de oude Dolby Digital track (die jarenlang voor iedereen goed genoeg was) en de TrueHD variant
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

neverywhere

En de beste  geluidskaart te koop is:?

En niet beter een interne geluidskaart overslaan maar digitaal uit richting dac? Nou?

(Al kan dat digitaal uit natuurlijk ook uitstekend via de beste geluidskaart te koop...alleen weet ik niet welke beste geluidskaart te koop u bedoelt)
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Raphie

Citaat van: coned op januari 12, 2010, 21:18:15
over MP3 vs FLAC/WAV ....

net dezelfde discussie geldt voor Dolby Digital/DTS vs de lossless formaten zoals TrueHD, DTS-MA en LPCM
mijn blu ray speler is volledig software based (vista + arcsoft) en heeft geen last van HDMI jitter
ik ga 24/192 naar de beste geluidskaart te koop, kwaliteit van een CD-speler van 4000 EUR wordt vlot geëvenaard als ik CD afspeel op deze bron
ik heb zelfs recensenten over de vloer gehad van bekende magazines die mijn bron verkozen boven die dure CD speler

wel als ik switch tss Dolby Digital of de klassieke DTS naar een lossless track op blue ray dan valt de mond van mijn publiek telkens opnieuw open
ik speel wel in een volledig akoestisch aangepaste ruimte waar zowel het laag, als eerste reflecties, als flutter echo en de hele akoestische zooi is aangepakt

met BD moet ik bijna geen moeite doen, het verschil is er gewoon tss de oude Dolby Digital track (die jarenlang voor iedereen goed genoeg was) en de TrueHD variant

Nu even concreet:
- wie heeft bij jou lopen reviewen en waar zijn deze recenties te lezen?
- wat is volgens jou de beste geluidskaart?
- wat heb je gedaan qua RFI beheersing binnen je PC?
- Welk OS draai je?
JBL PRX Power!

Icarus314

Ik heb ooit een RME geluidskaart gehad (die ook in de sonos zit  ;) ). Nu speel ik mp3 af via mijn onboard digitaal dropveter van 15 meter naar mijn tag dac. Of via mijn popcorn digitaal naar deze dac. Klinkt perfect en mijn kleine neefje als recensent vindt het gewoon mooi en dan weet ik dat het goed zit  ;D Ik weet nog dat ik zelf als klein mannetje bij mijn oom op bezoek kwam die als orgelman een hyper stereo gekocht zou hebben. Iedereen zat vol verwachting te luisteren. Ik als klein mannetje dacht he dat klinkt wel net zo als thuis bij pappie, waar hebben ze het toch over  ;)  ;)

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op januari 12, 2010, 18:25:22
Toch blijven deze fabels bestaan dankzij de onduidelijkheid. Wat bedoel je met 'de AUDIO discussie'? We hebben het hier met alle respect over mp3 versus lossless en ik denk dat die discussie wel redelijk sluitend is.
Ha Tjeerd, zoals altijd weer 80 in een 30km zone? ;D

You're right!! Ik liet de gedachte even verslappen en dacht dat het hierin 'ook' handelde om muziek content, maar het gaat natuurlijk om de techniek van de illusie.

Maar als je me dan toch dwingt een hogere drempel in de straat te plaatsen voor de veiligheid voor mijn kind.
Sluiten doet het voor jou, voor mij is het OBJECTIEF diefstal van resolutie gevangen binnen het vastgelegde event.
En verteld het in fragmenten luisteren van verschillende geluidsdragers of formats MIJ niets over de kwaliteit en scherpte van het 'auditory system, maar meer over het geheugen wat wij ervan hebben.

Het zou zo kunnen zijn dat je visie misschien een ander perspectief krijgt als je ooit in de gelegenheid gesteld wordt naar 'Masters' te kunnen luisteren, het liefst afgenomen vanaf de machine waar het event mee gepakt is, en wil ik met plezier je enthousiasme delen onder het genot van een wijntje, i.p.v. deze discussie zo voort te zetten.

De eigenschappen van onze auditieve schors in het brein, behelzen, voor zover dat bekend is een geheugen voor auditieve prikkels dat niet gedetailleerd is en van te korte termijn om een goed vergelijk te maken tussen twee verschillende weergaven. Omdat we de weergaven niet tegelijk kunnen beoordelen maar slechts na elkaar zijn we dus afhankelijk van een niet feilloos werkend geheugen.
Daarbij komt ook nog dat de auditieve input niet de enige input is die ons brein te verwerken krijgt gedurende het luisteren. Terwijl we aan het luisteren zijn zien, voelen, denken en bewegen we. Alle prikkels, behoudens het geluid wat we willen beoordelen, komen tegelijkertijd het brein binnen en worden geprocessed.
Dan heb ik het nog niet eens over de verspreiding van het geheugen over de diverse gebieden in het brein. Deze 'interconnecties'  beinvloeden elkaar ook nog. Als we luisteren wordt ook het gebied in het brein geactiveerd dat bijvoorbeeld ons gevoel stuurt/activeert (het lymbisch systeem) maar ook bijvoorbeeld het gebied voor visuele verwerking (de occipitale cortex) zodat tegelijk met het luisteren bijvoorbeeld een herinnering aan een 'plaatje' uit het verleden naar boven komt (van een plaats waar we eerder dezelfde muziek hebben gehoord).
Kortom ons brein is geen meetinstrument maar een complex orgaan met vele functies (gelukkig maar, we voelen er ook nog iets bij als we naar muziek luisteren).

Conclusie voor mij, als je het wilt hebben over een vorm van zelfkastijding ;D moet je voor jezelf vastgesteld hebben wat het 'verlies' tijdens een recording (event/ mikefeed) is en/of vervolgens eens 'luisteren' naar die Master t.o.v. de uiteindelijke geluidsdrager. ::) Voor MIJ dan toch de keuze, ondanks het elektronisch nadeel op/en de verstopping vaak van het Nederlandse rijkswegennet, een auto/motor te willen rijden die 3 maal de toegestane snelheid haalt, en tussentijds mijn verlies neemt t.o.v. het rondjes maken op de Northsleife.

;)

Anton.  
Ps. En over geloof en de functie van het geheugen hoeven wij het niet te hebben. Toch?

advr

leuke uiteenzetting Anton, ik mag dat wel. ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A