MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

advr

wat maakt het allemaal uit, het houdt ons van de straat :xmas:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

scrutinizer

Citaat van: advr op november 26, 2009, 14:15:02
wat maakt het allemaal uit, het houdt ons van de straat :xmas:

Als je jezelf kan beheersen wel, anders wordt het een soeppie en slaapplaats verkrijgen bij Majoor Bosshardt van Leger des Heils.

:D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

advr

even een kleine tegenvaller, het rechterkanaal van mijn AI-tje was ineens weg  :'(.... morgen even naar kijken. moet toch hier en daar wat signaaldraad vervangen. ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

ivo1986

Citaat van: advr op november 26, 2009, 23:00:57
even een kleine tegenvaller, het rechterkanaal van mijn AI-tje was ineens weg  :'(.... morgen even naar kijken. moet toch hier en daar wat signaaldraad vervangen. ;D

Zuur. Maar ja dan kan er misschien nu nog beter draad in  :).

advr

Citaat van: ivo1986 op november 27, 2009, 04:49:13
Zuur. Maar ja dan kan er misschien nu nog beter draad in  :).

na een middagje solderen is ie weer up en running met wat veranderingen. Het staat aan en alles functioneert weer. ;D

scrutinizer

Citaat van: advr op november 27, 2009, 18:32:55
na een middagje solderen is ie weer up en running met wat veranderingen. Het staat aan en alles functioneert weer. ;D
::) ..................................

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

neverywhere

Het is een stuk moeilijker dan ik gedacht had...gisterenavond you and your friend er door gejaagd......maar ik zou zelfs de 128 er niet zomaar uit kunnen pikken.....vanavond  nog maar eens proberen, hebben de oortjes ook wat minder voor hun kiezen gekregen dan op een doordeweeks werkdag.

Heb al wel een selectie gemaakt van wat ik denk dat de lossless deuntjes zijn.....maar meer op 'gevoel' dan op gehoor :eh:
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Koen K

Het kan wellicht ook helpen om de CD eens op te zetten en er expres niet geconcentreerd naar te luisteren. Ik heb weleens gehoord dat het verschil dan beter te horen zou zijn. In elk geval succes gewenst!

Icarus314

Citaat van: neverywhere op november 28, 2009, 11:12:12

Heb al wel een selectie gemaakt van wat ik denk dat de lossless deuntjes zijn.....maar meer op 'gevoel' dan op gehoor :eh:

Dat zegt al iets over de enorme kwaliteits verschillen  :D

Snowmaster

Citaat van: Audioloog op november 26, 2009, 13:00:18
Wellicht op het feit dat het onbekend is wat degene die het losless materiaal heeft aangeboden er mee heeft uitgespookt. Een slechte ripper gebruikt? Van mp3 naar losless formaat geconverteerd? Oftewell, het formaat mag lossless zijn maar de inhoud kan nog steeds een inferieure kopie van het origineel zijn  ^-^

Als je zelf ript en omzet naar lossless gaat bovenstaand verhaal uiteraard niet op en is een eerlijke vergelijking alsmede een eraan te verbinden valide conclusie wel mogelijk.  :hehe:

Citaat van: Audioloog op november 26, 2009, 13:17:08
Dan is er nog het feit dat elke cd-writer of cd-reader zijn eigen specifieke jitter-eigenschappen heeft  :police: Die dan overigens ook weer afhankelijk zijn van de gebruikte schijfjes. De eigenschappen van de gebruikte PATA?SATA kabeltjes en de gebruikte voeding er nog maar even niet erbij betrekkende  :tongue2:

Edit: anders verwoord, digitaal gedraagt zich (helaas) veel analoger als je in eerste instantie zou denken  :-X

Er was iemand in deze topic die corrigerend optrad. De boodschap was : gewoon vergelijken en geen uitvluchten bedenken.
Zal ik hem weer oproepen.....kort, kort,kort...lang, lang,lang...kort,kort,kort   :clapping:.

Leuk draadje om te volgen. Mijn commentaar is niet voor Audioloog persoonlijk, maar wel voor alle uitwijkmanouvres in deze topic.
Heb alleen deze citaats gebruikt om te reageren. Ook ik hoor verschil in digitaal, maar vast en zeker niet tussen 256 en 320.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

sandervg

Benieuwd naar de uitslag! Ga ik volgen...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Flacito

Ik mag niet gokken van mijn moeder!

Douma

Zonet mijn eerste luistersessie gehad. Er zullen er nog een paar volgen. Waaronder een sessie op een andere set. Ik ben zelf namelijk niet in het bezig van een high-end set, dus wie weet dat dit een rol speelt.

Tussenstand op dit moment: Ik hoor geen enkel verschil in kwaliteit tussen de verschillende nummers. Lijkt erop dat dit mij straks veel ruimte op mijn harde schijf gaat schelen.:P
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Douma

Zo kun je het ook prima benaderen .....je bent gewoon gelukkig met wat je ter beschikking staat en hebt verder geen behoefte om naar het volgende niveau te groeien, alleen moet je het met me eens zijn dat dit dan geen serieuze bijdrage kan zijn...

Het is nu bij jou zoiets als....ik heb zelf een banden test gedaan en alle banden rijden hetzelfde op mijn Opeltje dus wat zeuren ze nou met banden-oorlog in de Formula One Races.... :devil:

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

neverywhere

Ik zie u naam niet tussen de deelnemers ? Hoe dat zo? inschrijving gemist? Of heeft u de opgave gedownload? kan natuurlijk ook. Ben benieuwd naar uw bevindingen.....een absolute 100% score lijkt me sterk maar 50 % goed moet voor de toppers onder ons toch te doen zijn?

Persoonlijk ben ik overigens  al blij als ik er al 1 goed heb. :-[

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

Ejorne

Ik vermoed wel enig verschil tussen de tracks te horen. Maar ze zijn toch wel vrij subtiel.
Echter over mijn audio set met speakers hoor ik minder verschil dan via mijn Grado headphone.

Ik wordt toch niet gediskwalificeerd wanneer ik een headphone gebruik?  :-[

;D

Is er trouwens veel veranderd met de mp3 encoders de laatste jaren? Zeg eens met pakweg een jaar of 5 a 10 terug?
Ik meen toen veel grotere verschillen te hebben bemerkt. Misschien dat het aan de tracks ligt.

Ik zal hier nog eens een test doen met de laatste Lame encoder. Of moet ik tegenwoordig een andere codec gebruiken?

neverywhere

Citaat van: Ejorne op november 28, 2009, 18:41:57

Is er trouwens veel veranderd met de mp3 encoders de laatste jaren? Zeg eens met pakweg een jaar of 5 a 10 terug?
Ik meen toen veel grotere verschillen te hebben bemerkt.
.

De oren van een mens worden er niet beter op naarmate men ouder wordt...dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: neverywhere op november 28, 2009, 17:41:48
Ik zie u naam niet tussen de deelnemers ? Hoe dat zo? inschrijving gemist? Of heeft u de opgave gedownload? kan natuurlijk ook. Ben benieuwd naar uw bevindingen.....een absolute 100% score lijkt me sterk maar 50 % goed moet voor de toppers onder ons toch te doen zijn?

Persoonlijk ben ik overigens  al blij als ik er al 1 goed heb. :-[

Ik haak meteen af...heb een hekel aan vijandigheid... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ejorne

Citaat van: neverywhere op november 28, 2009, 18:49:28
De oren van een mens worden er niet beter op naarmate men ouder wordt...dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn.

Da's een hele goeie, dat zou kunnen inderdaad.  :-[
Al hoop ik dat het niet waar is...  :P

Rednaxela

Citaat van: Ejorne op november 28, 2009, 20:34:39
Da's een hele goeie, dat zou kunnen inderdaad.  :-[
Al hoop ik dat het niet waar is...  :P
Dat hopen we allemaal. Zie de aankomende Playboy. ;D
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Douma

CiteerHoi Douma

Zo kun je het ook prima benaderen .....je bent gewoon gelukkig met wat je ter beschikking staat en hebt verder geen behoefte om naar het volgende niveau te groeien, alleen moet je het met me eens zijn dat dit dan geen serieuze bijdrage kan zijn...

Het is nu bij jou zoiets als....ik heb zelf een banden test gedaan en alle banden rijden hetzelfde op mijn Opeltje dus wat zeuren ze nou met banden-oorlog in de Formula One Races...

Mijn deelname is dan ook puur uit eigenbelang. :devil: Hoor ik verschil op de set die ik nu hebt staan? Myryad MI120, Marantz CD-80 en Chario Syntar 100. Na de eerste luistersessie niet, maar er volgen er meer. Misschien vanavond onder het genot van een wijntje... Who knows what happens?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Koen K

Lijkt me even geschikt als iedere andere set... Maar goed, dat is dan mijn perceptie :laugh:

advr

mijn ai500 speelt weer als vanouds. ik hoor hier en daar veschillen maar kan het nog niet helemaal plaatsen.
het is verrekte lastig moet ik zeggen... :baaa: :baaa: :xmas: :xmas:

Snowmaster

Ondertussen ben ik aangestoken door deze topic.... :pompom:.

Leuk dat iedereen naar lossless en MP3 in allerlei formaten luistert at random gebrand op een CD.
Maar is een vergelijk tussen een net aangeschafte CD en een MP3 rechtstreeks geplugd in je versterker of receiver niet veel eerlijker en ook logischer?

Gisteren naar de Weihnachtsmarkt geweest en Robbie Wiliams aangeschaft, want ik koop altijd nog CD's waarvan ik denk dat ik ze gewoon moet hebben.  Het gepruts om het cellofaantje te verwijderen duurde even want ik moest een mesje pakken.  2 minuten later had ik de CD in handen, CD lade open, laden, instellingen wijzigen en toen was er muziek.  

Zojuist dacht ik  :   ik vergelijk hem eens met een MP3.
Tikkerdetik....binnen 30 seconden was hij er en opgeslagen.....en weer 30 seconden later kwam het geluid uit de speakers vanaf de USB stick of de microSD.  

Nog nooit heb ik die ingangen gebruikt.  De eerste nummers klonken nergens naar, maar nu ben ik aanbeland bij nummer 6 en klinkt het al losser en muzikaler.   Maar....het blijft MP3 en mijn verse originele CD klinkt vééél beter.  
Dus huppekee  CD erin en vol verwachting wachte ik de muzikaliteit van het eerste nummer af..... :crazy:
Ontnuchtering volgt....was dit alles? OK het klinkt ietsje luchtiger, maar verder.... :-\

MIJN excuus :  de speler is nog niet warm  :sly:
TEGENARGUMENT : de USB poort is nog niet ingespeeld.

VRAAG :  Wat gaat het winnen?   Robbie via CD en via veel electronica en kabels of Robbie "puur" ingeplugd met MP3 ?

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Zee

Ik heb de CD van Koen ook 'beluisterd' en hoor ook weinig verschil tussen de tracks.  Dat bevestigt wel mijn mening dat MP3 prima kan klinken, zelfs al bij 128Kb.  Bij de lage bitrates zoals 128Kb is er echter ook veel slecht klinkende muziek. Vermoedelijk is deze encoded met een 'slechte' mp3 encoder.  De mp3 standaard laat namelijk bepaalde vrijheidsgraden toe waardoor de encodersoftware op verschillende manieren een mp3 kan maken van het origineel.  Deze verschillende MP3's hebben dan wel dezelfde bitrate maar zijn niet bit-identiek aan elkaar omdat het mp3 algoritme bij de encoding met verschillende parameters is toegepast.  Ik heb nog nooit in een (blinde) test de (bv 128kb) resultaten van verschillende encoders vergeleken.  Zou interessant zijn voor een volgende keer.....
In ell geval kan ik concluderen dat de mp3 encoder die Koen heeft gebruikt een prima resultaat geeft!

Ga ik nu in het vervolg alle CDs rippen naar mp3 i.p.v. FLAC?   Het antwoord is 'neen'.  Niet omwillen van de geluidskwaliteit, maar puur vanwege de geestelijke gemoedsrust!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!