Nieuwe versterker

Started by -Timo-, August 15, 2009, 20:59:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Quote from: reMC on August 25, 2009, 13:18:16
Heb je Arcam eigenlijk al beluisterd?

Da's een goeie vraag, ben alleen verbaasd over het antwoord.

Timo, als ik jou was dan zou ik enkele van je voorkeuren eerst gaan beluisteren en een afschraplijstje maken. Er zijn nog al wat klankmatige verschillen namelijk... ;)

reMC

Exactly ;)

Als Arcam je aanspreekt moet je daar zeker dieper in duiken, maar vergeet de andere kanshebbers niet...

-Timo-

Ja maar ik vind het zo moeilijk om te vergelijken. Je hoort wel wat verschillen tussen verschillende merken, maar om nu te zeggen dat het ene beter is dan het andere vind ik echt heel moeilijk.

Wat is er raar aan het antwoord "ja" :D?

royal d

Ik durf het niet met alle zekerheid te zeggen maar, ik dacht dat het versterker-gedeelte van de P35 hetzelfde zou zijn als die van de A85. Deze eindversterker komt ook voor in mijn handleiding van de A85 ;).

Volgens reviews is het verschil tussen de A85 en A32 nu ook niet bijzonder groot. Het zou zitten in iets meer gedetailleerd en diepte, maar de A85 zou gevoelsmatig meer ''power'' bezitten. Natuurlijk zijn dit slechts reviews.. persoonlijk denk ik niet dat het zoveel verschil tussen beide zit.

reMC

Quote from: -Timo- on August 25, 2009, 13:29:40
Ja maar ik vind het zo moeilijk om te vergelijken. Je hoort wel wat verschillen tussen verschillende merken, maar om nu te zeggen dat het ene beter is dan het andere vind ik echt heel moeilijk.

Ik zou zeggen: laat je eens een goede, uitgebreide demo geven op je eigen speakers (meenemen naar de winkel)! De ene demonstratie is de andere niet, waar de ene veel beter de verschillen blootlegt dan de andere.

Als de verschillen voor jou dan nog steeds (te) klein zijn heb ik eerder niets gezegd en koop je gewoon de versterker die er het mooiste uitziet en de meeste features heeft ;)

royal d

Quote from: -Timo- on August 25, 2009, 13:29:40
Ja maar ik vind het zo moeilijk om te vergelijken. Je hoort wel wat verschillen tussen verschillende merken, maar om nu te zeggen dat het ene beter is dan het andere vind ik echt heel moeilijk.

Beter in welke zin? Iets wat technisch gezien beter klinkt hoeft per definitie niet aangenaam te zijn :). Bijv. als je vele slechte opnames hebt en een goede versterker cd speler die alles laten horen geniet je niet meer van de muziek terwijl dat juist de bedoeling is lijkt me (tenzij je een superaudiofiel bent die alles wilt horen).

Mijn advies koop wat je lekker vindt klinken!

S@m

Quote from: -Timo- on August 25, 2009, 13:29:40
Wat is er raar aan het antwoord "ja" :D?

..omdat de ene Arcam de andere niet is... ;)

Om een indruk te geven van de wezenlijke verschillen het volgende:

Mijn Sugden klasse A versterker vond ik ontzettend mooi klinken en was een weloverwogen keus. Vooral bij laag volume vond ik hem nog steeds erg mooi en vol klinken. Dit muzikale aspect weet ik aan de volledige klasse A.

Nu ik een Accuphase heb weet ik beter, de Sugden klinkt zo mooi bij laag volume omdat de lage tonen wat zijn opgekrikt. Iets wat ik met m'n Accuphase zelf kan regelen met de tonenregelaar of Loudness.

Bij harder volume vond ik bij de Sugden het laag wat te nadrukkelijk aanwezig, iets wat ik weet aan mijn akoestiek... :nowink:...lag aan het opgekrikte laag van de Sugden. Bij de Accuphase een strak laag.


Moraal van het verhaal...er zitten wel degelijk (grote) verschillen in versterkers...

-Timo-

Bedoel je dat binnen Arcam de verschillende modellen nog heel hard kunnen verschillen?
Ik zal binnenkort nog eens gaan luisteren :), maar stel nu als ik voor Arcam kies weet ik nog altijd niet welke optie ik moet nemen ...

-Timo-

Even terug omhoog:

Vandaag nog maar eens gaan luisteren:
Mijn bevindingen:
Denon PMA-1500: goede en neutrale klank met enorm veel power (vooral in het laag)
NAD C355 (denk ik): verschrikkelijk, alsof ik oordopjes in had, de helderheid van de speaker was precies volledig weg
Cambridge Audio 650A en 740A: Ook redelijk neutraal, maar ging snel vervelen, vond het nogal saai en gewoontjes
Marantz PM7003: vergelijkbaar met de Denon, alleen wat rustiger (minder "boemerig")
Arcam FMJ A28: ja wat moet ik zeggen, had zowat alles in huis om de rest weg te spelen. Rustig maar toch enorm krachtig in het laag...

Ik denk dat mijn keuze wel duidelijk is. Is wel zeker duur genoeg, maar als ik iets anders neem denk ik toch constant: "had ik maar die Arcam gekocht en wat meer uitgegeven" :p. Kan ik zeker geen spijt hebben :)


roeleken

en weer niet naar de Roksan Kandy geluisterd..........  :confused:
blijft een geweldige versterker
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

reMC

#60
Quote from: roeleken on September  9, 2009, 13:22:46
en weer niet naar de Roksan Kandy geluisterd..........  :confused:
blijft een geweldige versterker

Binnenkort beluisteren, maar het gaat ons vooral om de Kandy cd-speler ;)

roeleken

#61
de Arcam FMJ A28 versterker zal  wel beter zijn als de Kandy, tis tenslotte ook een slag duurder, wat niet altijd alles zegt..
De cd speler is inderdaad errug goed. Heb 'm helaas verkocht, was eigenlijk foutje.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

-Timo-

Vraagje: Waarom staat er bij de specificaties niet opgegeven wat het vermogen is bij luidsprekers van 4 ohm?
Enkel in 8ohm 2x75W maar in 4 ohm staat er enkel one channel driven...
Of heb ik dat laatste niet helemaal goed begrepen?

http://www.arcam.co.uk/products,fmj,integrated-amplifiers,A28.htm#

roeleken

volgens mij kun je dan alleen mono luisteren. En watts zeggen ook niet veel.

luuusteren, luuusteren, luusteren moet je  ;)
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

-Timo-

Heb al geluisterd :). Ik vroeg het mij gewoon af ...

S@m

Quote from: -Timo- on September 10, 2009, 16:36:15
Vraagje: Waarom staat er bij de specificaties niet opgegeven wat het vermogen is bij luidsprekers van 4 ohm?
Enkel in 8ohm 2x75W maar in 4 ohm staat er enkel one channel driven...
Of heb ik dat laatste niet helemaal goed begrepen?

http://www.arcam.co.uk/products,fmj,integrated-amplifiers,A28.htm#

Quote from: ARCAM specs75wpc continuous power output (8ohms, both channels driven)
130wpc continuous power output (4ohms, 1kHz, one channel driven)

Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig geworden wat dat 'one channel driven' betekent...

dre73

dan zal het vermogen met beide kanalen aangestuurd toch beduidend minder worden mag ik aannemen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

-Timo-

Ja dat vroeg ik mij dus af wat ze daarmee bedoelden ...

-Timo-

Pff ik zit een beetje in de knoop :).
Ik twijfel namelijk tussen een nieuwe A28 te kopen of te gaan voor een 2dehands A22
FMJ A28
+ nieuw
+ phono
- vermogen
- prijs

FMJ A22
+ veel vermogen
+ tegen de 150 euro goedkoper
- 2dehands, al wat jaartjes oud


Ik vind het echt moeilijk :). Zou ik gaan voor zekerheid met een minder toestel of toch 2dehands voor een heel wat zwaarder toestel. Kan iemand me helpen :s

S@m

#69
Zonder twijfel >> occasion

Scheelt je veel geld en zo'n versterker gaat een leven mee.  Misschien ooit een revisie, maar betreffende A22 (uit 2002) gaat nog vele jaren mee. En als er iets mee zou zijn dan is ie voor een paar knaken te repareren...(en zekerheid heb je met een nieuw apparaat net zo min).


Edit, het prijsverschil is nu €200,- (in het voordeel van de A22), maar de nieuwprijs van de A22 was het dubbele van de huidige A28.

-Timo-

Bedankt voor je goede reactie :). Andere reacties zijn ook welkom.

aMUSEd

Klinken de A22 en A28 wel hetzelfde?
Ergens heb ik gelezen dat de nieuwe fmj-lijn van Arcam behoorlijk anders klinkt dan de oude.
Misschien kunnen de mannen van BBG hier iets over zeggen..

-Timo-

Heb de A22 ondertussen gekocht. Fantastisch toestel :)

garmtz

Quote from: S@m on September 10, 2009, 19:05:26
Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig geworden wat dat 'one channel driven' betekent...

Gefeliciteerd met de aankoop! De A22 is een prachtversterker!

Als je maar 1 kanaal gaat meten van de versterker, krijg je daar altijd meer vermogen uit, omdat de gehele voeding wordt gebruikt voor slechts 1 kanaal. Vandaar dus het hogere vermogen als je maar 1 kanaal meet in plaats van 2 tegelijkertijd.

S@m

Quote from: -Timo- on September 17, 2009, 14:24:23
Heb de A22 ondertussen gekocht. Fantastisch toestel :)

Gefeliciteerd!