230VAC POWER-MANAGEMENT? en de MF Electronic/PDV-02?

Gestart door Cyreg, augustus 9, 2009, 00:19:41

Vorige topic - Volgende topic

Cyreg

Deze week binnen gekregen uit Duitsland van Herr Franken: zijn PDV-02.

Alles op de audioketen kan/moet aangesloten blijven >> per enkel apparaat stekker eruit >> in de PDV-02, met massatouwtje vast aan buitenste RCA plugrand (return) op preamp >> 2 standen meten >> LED resultaat(meestal eenduidig)!

TV en videorecorder voor het eerst meebekeken/gemeten, op ander verlegblok, maar wel..........
Video hangt aan TV en TV hangt met rca stereo aan preamp, dus doen ook mee in het zwerfstroomverhaal

Voorlopig resultaat nu RELsub 230VAC stekker andersom in wcd (andersom dan norm)

Wat mis ik nu:
dat scherpe randje dat maar niet weg wilde gaan!  :o

Wat heb ik gekregen:(allemaal relatief natuurlijk, met 'n gemiddelde audioketen)
een prachtig open beeld, niet scherp vol geluid, prachtig gedefinieerd laag.  :omg:
Klankbalans ietsje aan de heldere kant zowel CD als TT >> dus nog even een FP-a3 proberen op de eindversterker?

Voorlopig ben ik zeer verbaasd over zoveel verschil, terwijl ik best al het e.e.a. heb ervaren.

Ik denk nog steeds dat o.a. dit fase/neutraal verhaal sterk wordt onderschat qua klankverschillen
"POWER-MANAGEMENT" is volgens mij het 1e wat je moet doen met een redelijke set.
N.m.m. nog voor of minstens tegelijk met Interlinkjes en LSkabel.
Niet achteraf dus: Oja misschien maakt een netkabeltje nog wat uit.

Ik hoor het graag, je ervaring tot nu toe met 230VAC   ;)

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Miracle.

Wel een vrij dure oplossing om de juiste fase te bepalen, die Phasendetektor PDV-02.

Met een multimeter, die bijna iedereen wel in huis heeft, of voor een paar knaken in de bouwmarkt kan kopen kun je dat ook doen.
Wil je het simpel houden volstaat ook een vd.Hul The Polechecker van €24,- (zijn ook imitaties van te vinden voor minder dan de helft).

Mvg. Miracle.

Cyreg

@Michel, net even je site bekeken >> mooi spul   ;)

Het grote verschil met "andere metingen" is natuurlijk dat je dan per apparaat gaat meten.
Enne... je moet dan dus ook wel de 230VAC aansluiten op het apparaat met alle andere interlinks ed los :-(

Die PDV is 'n 9V-aktief-meetapparaatje en zeker niet goedkoop, maar met al veel Furutechspul in gebruik toch best de moeite waard.
Maar heel flexibel in gebruik en je doet een "totaal" meting en e.e.a. (b)lijkt behoorlijk goed te reageren met die LEDjes.
(Ik heb nog wat extra vragen en opmerkingen open staan voor de ontwerper Michael Franken(nach den Ferien))

Dat met die RELsub stekker andersom, was alleen met de Hi-level aansluiting op de eindversterker aangesloten.
Met die aansluiting los gemaakt op de subkant, kreeg ik wel een andersom resultaat, dus.......
Ook met diverse andere gewone freebee netsnoeren zelfde resultaat, maar...........
Ook 'n 2m Lapp (7x1,5mm2) netsnoer geprobeerd voor de lering ende vermaak.
Daarbij bleek de beste fase weer net als de "norm" aangesloten te moeten worden, dus.....

Kortom:
Het lijkt in ieder geval een behoorlijk gevoelig instrumentje dat alles vanaf de schuko meemeet!

Ik ben overigens op de audio/video keten nergens aangesloten op de randaarde.
Maar de afschermingen van diverse netkabels zullen toch wel hun invloed hebben, denk ik!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

KillerbeeNL

Citaat van: Cyreg op augustus  9, 2009, 16:22:18

Dat met die RELsub stekker andersom....

Als je de stekker van je sub omdraaid moet je dan op je sub de faseschakelaar niet op 180 graden aktiveren?.
Anders loopt je sub "out of fase" met je fronts etc.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

MarkD

Wat doet dit apparaat meer/anders dan een aanzienlijk goedkopere OEHLBACH Polaritäts-Tester/Phasendetektor 17017?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Cyreg

@Killerb: het ene is elektrisch >> versterker en..
           het andere is acoustisch >> luidspreker >> n.m.m. geen relatie !

Cyreg

@MarkD zo te lezen in de handleiding vd Oehlbach niet veel verschil, maar.....

Hierbij wordt echter wel expliciet gezegd dat je eerst interconnects etc moet loskoppelen.
Bij de PDV wordt juist gesteld dat deze aangesloten kunnen/moeten blijven voor het meeteffect vd hele keten.
Zie de link en vergelijk de gebruiksaanwijzing (jammergenoeg niet meer > okt 2013):

http://www.mf-electronic.de/produktflyer-d/phasendetektor.pdf

Of de "engineering" (technische inhoud/schema/uitvoering) anders is weet ik natuurlijk niet.

Misschien wel interessant om jouw Oehlbach een keer te vergelijken en te kijken hoe diverse metingen EN het resulterende geluid daarna uitvallen?

MarkD

Citaat van: Cyreg op augustus  9, 2009, 20:57:01
Misschien wel interessant om jouw Oehlbach een keer te vergelijken en te kijken hoe diverse metingen EN het resulterende geluid daarna uitvallen?

Ik ben zelf geen bezitter van deze Oehlbach, maar vindt het wel interessante materie. :) Zelf heb ik alles met een bij Conrad gekochte polariteitsmeter gecheckt (exact hetzelfde ding als Van den Hul voor veel meer geld verkoopt). Ik vind de PDV-02 een handig apparaat, maar het is mij veel te duur voor wat het doet. Zodra je eenmaal alles goed hebt staan wordt de PDV-02 in feite overbodig (totdat je weer nieuwe apparatuur aanschaft).

Kun je jouw exemplaar niet verhuren onder forumleden? ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Cyreg

Mark, ik ga eerst zelf nog even lekker verder stoeien met het app. en mbv vragen ad ontwerper.

Verder verwacht ik, als het allemaal zó precies zou komen?, dat ieder ander apparaat, netsnoer, interlink of andere fysieke verbinding met het audiosysteem weer zijn invloed zou kunnen hebben.

Ook een ander apparaat aangesloten op het zelfde elek. netgroepje, maar niet op het audiosysteem...
dat zou zelf weer even ge-"bestphased" moeten worden, voor maximale resultaat.
Nou ja voorlopig nog even wat ervaringen opdoen, ik ben erg benieuwd  ???

Nou ja enne verhuren  :o, ik neem aan dat dat een grapje is.
Maar je kan me natuurlijk hier wel een PB-tje sturen, wie weet woon ik wel om de hoek?

MarkD

Het verhuren was uiteraard met een knipoog bedoeld. :) Helaas woon ik niet om de hoek, maar in de Achterhoek... Ik ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen, altijd leuk leesvoer!

Cyreg

Even doorgaan op dit bestaande topic van mij omdat Antoine mijn PDV02 gaat uitproberen
Na wat PBtjes is het apparaatje nu onderweg

Citaat van: Cyreg op Vandaag om 11:10:13
nou Antoine....ik zou zeggen... >
probeer mijn PDV02 'ns uit op jouw installatie (2x verzendkosten) als proef op de som  ;D
en vermeldt dan je pos/neg resultaat op HTforum?

Kan m.i. nu evt. verder afgehandeld via PB?

Citaat van: Antoine
Hoi Cyreg, topaanbod waar ik graag op inga!  :thumbs-up: Begrijp me overigens niet verkeerd, ik stel de werking van 't apparaat niet ter discussie noch de waarde van het juist 'polen' van stekkers.

Ik zal je een PB sturen en die 2 tientjes die ik gisteren noemde krijg je ook van me!

frank2

,
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted member

Vanmiddag al heb de MF Electronic PDV-02 van Cyreg, in volledig goede staat en keurig verpakt, in ontvangst heb mogen nemen van de PostNL pakketbezorger.  :thumbs-up:

Het apparaatje met een metalen omhuizing geeft een zeer solide, stevige indruk en weegt tegen de kilo. Geen rammeltjes, prima!

De werking is een peuleschil, super eenvoudig en snel. Helemaal top! Wat te doen? Heel simpel, sluit de stekker van een apparaat aan op de PDV-02 en druk een seconde of twee op de enige knop op de PDV-02. Vervolgens gaat vrijwel direct de LED aan de kant branden waar de fase op moet worden aangesloten. Vervolgens markeer je de stekker (ik heb die kleine ronde rode stickertjes gebruikt van de kantoorboekhandel) en test je met een eenvoudige spanningzoeker (bijgeleverd) aan welke kant de fase ("hete kant") van het betreffende stopcontact in de muur of 't stekkerblok zit.

Bij apparaten met een twee-polige stekker sluit je het bijgevoegde kabeltje met krokodillenbek (metalen knijpertje) aan op de metalen behuizing of aarde van 't stopcontact. Datzelfde kabeltje hoef je niet te gebruiken met geaarde stekkers.

De mooiste eigenschap van de PDV-02 is mijns inziens dat je alle kabels en aansluitingen op het apparaat in kwestie kunt laten zitten. Bij alle andere bij mij bekende methoden (bijv. de multimeter methode) moet je alles eerst loskoppelen en zelfs de aarding tijdelijk onderbreken. Omdat de PDV-02 zo makkelijk en snel werkt had ik vanavond in no-time de meeste apparaten in huis correct gepoold. Van wasmachine tot koelkast, van kruimeldief tot halogeen bureaulamp (met interne trafo) en natuurlijk de stereo-/surround set.  :)

Omdat ik al eerder met de multi-meter methode gepoogd had alles juist te polen zat het meeste in mijn set al goed. Toch zaten volgens de PDV-02 zowel de JL Audio subwoofer en de TAG McLaren surround pre/processor verkeerd om. Die heb ik dus direct correct gemarkeerd en juist aangesloten. Ik hoorde overigens geen overduidelijke verschillen met de sub omgedraaid (die ik niet aan eventuele 'suggestie' kon wijten, ik ben natuurlijk ook geen professioneel reviewer) maar baat 't niet dan schaadt 't ook zeker niet. :) De Tag en dus de surroundweergave heb ik nog niet getest.

Bij een aantal apparaten (bijv. m'n Panasonic Plasma TV en de Devialet) geeft de PDV-02 beide stekkerrichtingen dezelfde kant aan. Later deze week wil ik daar nog eens verder naar kijken al geeft de handleiding al keurig aan dat dat kan gebeuren en normaal is en er dan ook geen verschillen in beeld- en geluidskwaliteit waar te nemen zijn. Mogelijk gaat 't echter mis bij deze apparaten omdat ze een slimme, softwaregestuurde inschakelfunctie hebben en niet 'gewoon' aan staan. Bij de Devialet echter geeft ook de multimeter op z'n max. 0,02V verschil aan voor beide stekkerrichtingen dus mogelijk maakt 't bij dit apparaat ook gewoon echt niet uit.

Het belang van het juist polen van je apparatuur is algemeen bekend en zelf doe ik 't ook al jaren maar dit apparaatje maakt 't je érg gemakkelijk. Zonder twijfel of je het wel goed hoort of meet de PDV-02 geeft 't in vrijwel alle gevallen consequent aan. De apparaten die ik zelf eerder gemeten had kwamen overeen met de uitkomst van de PDV-02.

Eigenlijk zouden dealers voor of op 't moment dat ze een apparaat bij je afleveren dat even moeten markeren na een testje met de PDV-02.  :)

Cyreg, nogmaals bedankt dat je me de PDV-02 wilde uitlenen en de snelle service!!  :worship:

frank2

Wat ik me nu afvraag; dat je stroomsnoeren correct met fase bepaald lijkt mij duidelijk, maar hoe zit het met de apparaten, bijv. EV dan? kun je dat ook meten? Een stroomsnoer kun je ook met een schroevendraaier met ledje de juiste fase bepalen, bij apparaten gaat dat niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op oktober 10, 2013, 08:46:16
Wat ik me nu afvraag; dat je stroomsnoeren correct met fase bepaald lijkt mij duidelijk, maar hoe zit het met de apparaten, bijv. EV dan? kun je dat ook meten? Een stroomsnoer kun je ook met een schroevendraaier met ledje de juiste fase bepalen, bij apparaten gaat dat niet.

Daarom moet je ook meten met een digitale multimeter, of met een tool als van Cyreg. Je meet in feite de lekstroom van de trafo naar de behuizing.
Om een correcte meting te krijgen moet je wel de aarde van het netsnoer isoleren en
alle interlinks verwijderen.
Met de tool van Cyreg hoeft dat niet, dus ook de aarde van het netsnoer hoeft/moet niet geisoleerd (te) worden.

Als A. de multimeter test correct heeft uitgevoerd en constateert dat er geen verschillen zijn, is de meerwaarde van de Cyreg-tool dus de factor gemak.

Deleted Member 2

Deleted member

Nog steeds volledig mee eens!   :thumbs-up: edit: plus dat het apparaat in kwestie dan in de set als geheel gemeten wordt en externe invloeden (apparaten om hem heen) meeneemt in de meting.

Mocht ook ik 't mis hebben dan weet Cyreg dit ongetwijfeld nog aan te vullen/te corrigeren.  :)

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op oktober 10, 2013, 09:58:56
Nog steeds volledig mee eens!   :thumbs-up: edit: plus dat het apparaat in kwestie dan in de set als geheel gemeten wordt en externe invloeden (apparaten om hem heen) meeneemt in de meting.

Mocht ook ik 't mis hebben dan weet Cyreg dit ongetwijfeld nog aan te vullen/te corrigeren.  :)

Wat met de Cyreg-tool mogelijk niet kan is het op elkaar afstemmen van de gemeten lekstromen van alle componenten in de keten:

Je sluit volgens deze methode niet aan volgens de laagst gemeten waarde per component, maar je zoekt de gemeten waardes van alle componenten die het dischts bij elkaar liggen. Je sluit dus niet op voorhand aan op basis van de laagst gemeten waarde.

Cyreg

Die PDV02 is vooral heel makkelijk in gebruik en inderdaad bemeet je de hele setup dan mee ;)

Tja.....misschien moet de gehele audioketen wel iteratief worden bemeten met de PDV02  :unsure:
Dus verander je 1 of meer fase/neutral's, dan ff opnieuw alles bemeten.
Op die manier zou je dan toch tot 'n eenduidig eindresultaat kunnen komen voor de setup  ;D

Ik vond het bij die eerdere metingen in 2008 (totaal andere setup) wel frapant dat bij de REL subwoofer(Hi-level bekabeling aangesloten) bij gebruik vh standaard netsnoer of van 'n Lapp met stekkers? de meting andersom uitkwam!
Toen kwam dat i.i.g. ook overeen met de veranderde klank.
Waarbij voor mij de vollere en losser-vd-boxen klank met meer diepte steeds de juiste keus is
(ook al komt dat soms niet het prettigst uit > dan andere veranderingen aanbrengen in setup)

Deleted Member 2

Citaat van: Cyreg op oktober 10, 2013, 12:22:07
Die PDV02 is vooral heel makkelijk in gebruik en inderdaad bemeet je de hele setup dan mee ;)

Tja.....misschien moet de gehele audioketen wel iteratief worden bemeten met de PDV02  :unsure:
Op die manier zou je dan toch tot 'n eenduidig eindresultaat kunnen komen voor de setup  ;D

Ik vond het bij die eerdere metingen in 2008 (totaal andere setup) wel frapant dat bij de REL subwoofer(Hi-level bekabeling aangesloten) bij gebruik vh standaard netsnoer of van 'n Lapp met stekkers? de meting andersom uitkwam!
Waarbij voor mij de vollere en losser-vd-boxen klank met meer diepte steeds de juiste keus is
(ook al komt dat soms niet het prettigst uit > dan andere veranderingen aanbrengen in setup)

Ah, dus je kan systematisch de andere netsnoeren wisselen qua fase-aansluiting en zo de hele keten beoordelen?
Uiteraard is luisteren de alles beslissende test.

Gr
Henk

Cyreg

Deleted member

Citaat van: Cyreg op oktober 10, 2013, 12:22:07

O jee, iteratief zou inderdaad geen slecht idee zijn dus ik moet weer aan de slag!!  ;) :)

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op oktober 10, 2013, 20:17:13
O jee, iteratief zou inderdaad geen slecht idee zijn dus ik moet weer aan de slag!!  ;) :)

Beide methodes gebruiken + luistertest geeft inzicht in het beste resultaat:

1. iteratief met de cyreg-tool
2. op elkaar afstemmen van de resultaten van de multimeter methode
3. Afsluiten met een luistertest om vast te stellen welke het beste klinkt.

Cyreg

Citaat van: Antoine op oktober 10, 2013, 20:17:13

Antoine > al gedaan ....?
Maakte het nog uit tov je eerste metingen? Nee zeker....of toch wel?