Sandervg's hometheater --> weer luidsprekers geluisterd

Gestart door sandervg, augustus 7, 2009, 10:20:50

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sandervg

Hoewel het een tijdje stil is gebleven, wordt er onderstussen hard gewerkt om alle kasten in te pakken, de ruimte achter de knieschotten is van zeil voorzien. Momenteel bezig om de electra aan te leggen (pffff... wat een gepruts met dat doorlossen en die stijve kabels...)

We zijn nu aan het nadenken over de VERLICHTING. De eisen:
- Sfeerverlichting om voor en na het filmkijken aan te doen
- algemene verlichting en dan met name op de kasten gericht --> deze is van belang omdat het ook een opbergruimte is en ik merk al dat je heel weinig licht hebt door alle donker grijze muren. Er zal dus redelijk wat licht op de kasten moeten schijnen om de spulletjes die erin liggen te kunnen vinden!

Tips???????????????????
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Ben ook nog niet helemaal uit de sub. Zag deze voorbij komen in de marktsectie

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92563.0

Zou dat wat zijn in mijn situatie?

Ik zoek een sub (hoewel alleen gebruikt voor HT) die geen overdreven bas geluid geeft (houd ik gewoon niet van) maar echt ondersteunend en niet dreunend maar strak en droog.

Of moet ik meer denken aan zoiets:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93024.0
of
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92953.0
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

Citaat van: sandervg op oktober  6, 2009, 08:06:19
Hoewel het een tijdje stil is gebleven, wordt er onderstussen hard gewerkt om alle kasten in te pakken, de ruimte achter de knieschotten is van zeil voorzien. Momenteel bezig om de electra aan te leggen (pffff... wat een gepruts met dat doorlossen en die stijve kabels...)

We zijn nu aan het nadenken over de VERLICHTING. De eisen:
- Sfeerverlichting om voor en na het filmkijken aan te doen
- algemene verlichting en dan met name op de kasten gericht --> deze is van belang omdat het ook een opbergruimte is en ik merk al dat je heel weinig licht hebt door alle donker grijze muren. Er zal dus redelijk wat licht op de kasten moeten schijnen om de spulletjes die erin liggen te kunnen vinden!

Tips???????????????????

Hoi,
zie mijn topic "the garage" ik heb daar van die spots gericht op mijn beelden wat ik erg mooi vind staan ... is dat wat ?
Gr. Hoekie

sandervg

Ik heb helaas niet zo'n mooie beelden (of iets anders) maar die spots zou ik wel kunnen gebruiken om bv. op de kasten te richten. Waar heb je deze spots gekocht? En zijn deze een beetje betaalbaar?

Ik heb het idee dat ik sowieso veel spots zou moeten installeren die allemaal richting de muren schuinen om een soort overall sfeervolle verlichting te krijgen.

Verder eventueel een wat kitscherige kroonluchter in de nok. Zit ook te denken om lampje OP de kasten te maken.

Aankleiding van de ruimte is best lastig want de rechte wanden zijn helemaal in beslag genomen door opbergruimte en de schuine delen van het dak is lastig om decoratief in te richten.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

Citaat van: sandervg op oktober 12, 2009, 10:02:18
Ik heb helaas niet zo'n mooie beelden (of iets anders) maar die spots zou ik wel kunnen gebruiken om bv. op de kasten te richten. Waar heb je deze spots gekocht? En zijn deze een beetje betaalbaar?

Ik heb het idee dat ik sowieso veel spots zou moeten installeren die allemaal richting de muren schuinen om een soort overall sfeervolle verlichting te krijgen.

Verder eventueel een wat kitscherige kroonluchter in de nok. Zit ook te denken om lampje OP de kasten te maken.

Aankleiding van de ruimte is best lastig want de rechte wanden zijn helemaal in beslag genomen door opbergruimte en de schuine delen van het dak is lastig om decoratief in te richten.

Hoi,

Ik weet niet wat die spots kosten. Ik heb ze in de totale ht verbouwing meegenomen en dit is uitgevoerd door GT Design die ook sponsor is hier op het forum.
Stuur heb even een PM met de vraag.

Gr. Hoekie

sandervg

Inmiddels ben ik wat stappen verder gekomen met de subwoofer keuze... Ben deze week wezen luisteren bij RAF in A'dam en heb daar geluisterd naar de B&W PV1, de REL R205, REL T1 of T2 (weet ik niet meer), Dynaudio Sub300, Monitor audio RSW-12 en nog iets van Paradigm (weet type nummer niet meer).

We kwamen eigenlijk vooral voor de Monitor Audio RSW-12 (1100 euro). Zeer goede recentie in de What hifi (5 sterren). Maar wat viel die sub tegen! De sub ging niet diep (ook niet op de speciale EQ stand voor film) en het laag was in het geheel niet strak.

De Paradigm (ook ergens rond de 1000 euro) viel eigenlijk al meteen af, omdat deze in het HOOG niet ver genoeg doorging. Volgens de de verkoper (die geen verstand had van surround) zou dat alleen een probleem kunnen zijn bij hele kleine monitoren, maar hij dacht dat het bij de AVI boxen (die hij in het geheel niet kende :-) ) geen probleem zou zijn. Ik heb hem maar niet uitgelegd dat het LFE kanaal bij surround sowieso tot over de 100 Hz doorloopt. Dit was echt een sub bedoelt om vloerstaanders van Paradigm in het laagste laag aan te vullen in stereo.

Toen geluisterd de Rel T1 (of T2) (weet de prijs niet meer, dacht rond de 700 - 800 euro). Ook deze sub kon geen indruk maken en was zeker niet beter dan de monitor audio.

Vervolgens zijn we maar wat gaan opschalen in prijs. De verkoper was in ieder geval heel stellig dat een GROTERE sub (want ik vond ze allemaal nogal klein) niet dieper in het laag zou gaan maar alleen maar harder zou kunnen. De B&W PV-1 aangesloten (1500 euro). Dat begon ergens op te lijken. We keken met de channel chase van de Italian Job en voor het eerst begon het wat te worden. Lekker strak en een stuk diepere bas. Vooral lekker strak!

De Rel R205 (rond de 1100 - 1200 euro) klonk ook prima. Ging ook diep in het laag. Klonk iets minder strak dan de B&W en ging (op het gehoor) iets minder ver door in het hoog. Vonden we een prima prijs/kwaliteit verhouding.

De Dynaudio Sub300 klonk misschien wel het beste (ook rond de 1400 - 1500 euro). Zeker zo strak als de PV-1 en zeker zo diep in het laag. Ik zag later dat dit een bas reflex systeem was, waarmee ik meteen geconfronteerd werd met m'n eigen vooraannames ('gesloten klinkt strakker dan bas reflex'). Wat me opviel is dat later op internet deze sub niet echt goed staat aangeschreven. De What hifi heeft hem letterlijk afgemaakt in een recentie maar ook in andere reviews komt deze jongen er niet echt heel goed uit.

Kortom, we gingen een stuk wijzer weg bij RAF en waren uiteindelijk enthousiast over de B&W PV-1, de Dynaudio Sub300 en de Rel R205 als wat goedkopere optie.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Stefke_toyo

En waarom ga je niet voor Velodyne ? Als je toch in de prijsklasse 1000-1500€ zit te luisteren heb je daar ook wel een leuke (en voor mij betere) woofers...IK heb hier alvast veel plezier aan !

Enkele voorbeelden:
SPL1000I - 1090€
SPL800U - 1240€
SPL1000U - 1440€

Dit zijn dan ook nog de officiële  prijzen  ;)

sandervg

#57
Gisteren zijn we verder gegaan met het sub-luister-verhaal. Nu zijn we naar Nieuw Vennep gereden waar we werden ontvangen door RA-subs. Ralf verkoopt zijn subs vanuit huis en we namen plaats op de bank om naar de XLS400 te gaan luisteren. Daarnaast stond de XLS300 en er stond ook nog een Monolith opgesteld. Deze laatste twee zijn uiteindelijk nooit aangesloten omdat de XLS300 volgens Ralf niets zou toevoegen (minder strak, minder diep) en ruimte is bij ons geen issue. De Monlith hebben we ook maar gelaten voor wat het is nadat we de impact van de XLS400 hadden gehoord  ;D.

Oke, we begonnen dus met de Dark Knight. De transport scene. Dat klonk heftig! De sub stond voor ons wat aan de harde kant (later hebben we dezelfde scene nogmaals gehoord met de subwoofer wat zachter afgesteld en dat beviel ons wat beter). Je voelt het laag door de kamer rollen. De bank trillde bij elke ontploffing! Dit was niet te vergelijken met de B&W PV-1 of de Dynaudio. Daarna ook de Italian Job gekeken (dezelfde Channel Chase) maar ik merk dat ik het toch heel lastig vind om subs te vergelijken in een andere ruimte als er een paar dagen tussen heeft gezeten. Zeker omdat ik weinig (lees: geen  ;)) ervaring heb met subs. Vervolgens wat muziek beluisterd: eerst wat DVD's en later nog een paar CD's. Vooral de CD van Holly Cole (Temptation) deed ons verbazen: dat laag van de XLS400 is best strak! Ik weet niet of het even strak en droog is als van de B&W of Dynaudio, maar het is zeker niet verkeerd.

Terug in de auto besloten we dat die waarschijnlijk toch een betere keuze is dan de B&W of Dynaudio. Ik ben toch bang dat ik wat ga missen in het diepste laag bij deze laatste subs. Aan de andere kant ben ik ook weer wat bang dat ik dat diepste laag af en toe ook niet in m'n film hoef te hebben. Vooral bij concerten en arthouse films vind ik dat diepste laag eerder afleiden en irritant dan dat het echt wat toevoegd. Dat zou weer voor de B&W PV1 pleiten (die overigens wel een stuk duurder is!).

We zijn nu aan het overwegen of het geen optie is om de XLS400 aan te schaffen in combinatie met een Behringer DEQ2496 equalizer. Een parametrische EQ die je vanaf 20 Hz kunt inregelen. Bovendien heb ik dan meteen een decibel / SPL meter en je kunt dit apparaatje ook nog gebruiken als analyzer (dus om de frequentie respons van de kamer te meten) en op basis daarvan nog wat pieken dempen mocht dat nodig zijn. Nu verwacht ik niet heel veel last te hebben van staande golven omdat we onder een schuin dak zitten, maar kan toch handig zijn? Ik ga even een apart topic openen om wat eraringen te vragen met zo'n parametrische EQ...

Een aangename en leerzame avond (bedankt Ralf!).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: Stefke_toyo op oktober 21, 2009, 09:02:58
En waarom ga je niet voor Velodyne ? Als je toch in de prijsklasse 1000-1500€ zit te luisteren heb je daar ook wel een leuke (en voor mij betere) woofers...IK heb hier alvast veel plezier aan !

Enkele voorbeelden:
SPL1000I - 1090€
SPL800U - 1240€
SPL1000U - 1440€
De 1000I ken ik niet... De SPL Ultra's zijn best prijzig. Ik zou denk ik de 1000U nodig hebben en het nadeel vind ik dat ik hier nog steeds niet het 'laagste laag'  wat kan temperen als het nodig is. De EQ die hierin zit werkt alleen automatisch als ik de handleiding goed begrijp, zonder mogelijkheid om zelf bij te regelen. Ook geen ingebouwd subsonisch filter. De XLS400 + Behringer apparaatje zou dit wel moeten kunnen en zou dan zo'n 500 + 250 euro = 750 euro kosten verwacht ik. Overigens was het ook niet de bedoeling om bij subs uit te komen van boven de 1000 euro! Dat was meer ingegeven omdat de subs van rond en onder de 1000 euro allemaal erg tegenvielen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jaco

Hmm, een subwoofer luisteren bij iemand anders lijkt me niet de juiste manier om de goede sub te vinden.

Als ik iemand naar een DD-18 laat luisteren in mijn huis zijn ze niet echt onder de indruk meestal omdat de druk weglekt door het hele huis.
Maar om nu te zeggen dat het een slechte subwoofer is..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

sandervg

Citaat van: jaco op oktober 21, 2009, 09:46:01
Hmm, een subwoofer luisteren bij iemand anders lijkt me niet de juiste manier om de goede sub te vinden.

Als ik iemand naar een DD-18 laat luisteren in mijn huis zijn ze niet echt onder de indruk meestal omdat de druk weglekt door het hele huis.
Maar om nu te zeggen dat het een slechte subwoofer is..
Mogelijk, maar de reviews van bv. whathifi blijken ook niet echt betrouwbaar. En ik kan moeilijk tig subwoofers thuis neerzetten om ze daar te beoordelen. Ik zou overigens wel erg benieuwd zijn hoe een Velodyne SPL Ultra klinkt tov een XLS400, ondanks het prijsverschil van een factor 3.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Citaat van: jaco op oktober 21, 2009, 09:46:01
Hmm, een subwoofer luisteren bij iemand anders lijkt me niet de juiste manier om de goede sub te vinden.

Als ik iemand naar een DD-18 laat luisteren in mijn huis zijn ze niet echt onder de indruk meestal omdat de druk weglekt door het hele huis.
Maar om nu te zeggen dat het een slechte subwoofer is..

Ach een spectaculaire subwoofer is een overstatement ;D. Ik heb liever iets onspectaculairs dat wel een volledig frequentiebereik vult.
Maar inderdaad broek wapperend laag heeft Jaco niet omdat de druk inderdaad makkelijk weg kan.

sandervg

Citaat van: bmateijsen op oktober 21, 2009, 10:19:26
Ach een spectaculaire subwoofer is een overstatement ;D. Ik heb liever iets onspectaculairs dat wel een volledig frequentiebereik vult.
Maar inderdaad broek wapperend laag heeft Jaco niet omdat de druk inderdaad makkelijk weg kan.
Heb ik ook geen behoefte aan: liever wat minder kwalitatief laag dan veel slecht laag zeg ik altijd maar. Nog sterker: ik ben van het type dat niet altijd het allerlaagste laag wil vandaar mogelijk de combinatie met EQ om het laagste laag wat te temperen (kom maar op met de rotte eieren en tomaten  8)). Oke, ik zal wel de enige zijn die een grote subwoofer neerzet om vervolgens het diepste laag soms er weer uit te halen :-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

yorkie13

een xxls400 icm een behringer is een prima combinatie
zoals jezelf aangeeft heb je dan ook gelijk een db meter en room analyzer
tevens kan je met de parametrische Eq de subwoofer inregelen in de ruimte

Nooff

Citaat van: sandervg op oktober 21, 2009, 09:10:17
omdat de XLS300 volgens Ralf niets zou toevoegen (minder strak, minder diep)

Mooi verhaal, je doet geen verkeerde koop hoor!  :thumbs-up:

Het bovenstaande ben ik het echter niet mee eens. De XLS300 is veel meer een filmsub, de XXLS400 gaat beter met muziek om. Dat de XLS300 minder strak is en minder diep gaat is niet waar, ook als je de review van de XXLS400 mag geloven van AVForums. Daarin wordt vermeld dat de XXLS400 een betere sub was geweest als hij een passieve driver had gehad (wat de XLS300 wel heeft). Ik heb zelf beide subs gehoord en de XXLS400 komt misschien over alsof hij dieper gaat, maar gemeten is dat niet waar. In dezelfde ruimte gaat een XLS300 tot 17Hz, de XXLS400 haalt net geen 22Hz. Elke ruimte is anders, maar dat argument wat gegeven werd houdt niet lang stand. Je hebt aan de XLS300 meer dan een goede subwoofer.

celerontje

Toch is Audioloog van de XLS300 naar de 400 gegaan, wat hij beter vindt klinken met films...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Nooff

Citaat van: celerontje op oktober 21, 2009, 12:27:07
Toch is Audioloog van de XLS300 naar de 400 gegaan, wat hij beter vindt klinken met films...

Dat zou kunnen komen door de 100W extra, maar het ging mij om het argument dat de XLS300 niet diep zou gaan en minder strak klinkt.

yorkie13

de xxls400 levert meer druk bij de genoemde 20 hz
en is naar MIJN ervaring eenvoudiger in te regelen en iets beter geschikt voor muziek
ik heb de xxls400 high level staan onder een paar xtz 99.26 monitors met de crossover op 50 hz
voor films komt de xxls400 heel dicht in de buurt van de Monolith
hiermee is zeker niet gezegd dat de xls300/pr een slechte subwoofer is, maar de xxls400 is net dat beetje meer
voor een kleine meerprijs

Nooff

Citaat van: RA SUBS op oktober 21, 2009, 13:08:10
de xxls400 levert meer druk bij de genoemde 20 hz
en is naar MIJN ervaring eenvoudiger in te regelen en iets beter geschikt voor muziek
ik heb de xxls400 high level staan onder een paar xtz 99.26 monitors met de crossover op 50 hz
voor films komt de xxls400 heel dicht in de buurt van de Monolith
hiermee is zeker niet gezegd dat de xls300/pr een slechte subwoofer is, maar de xxls400 is net dat beetje meer
voor een kleine meerprijs

Dat kan kloppen, je hebt meer SPL, maar daarom is de XLS300 niet minder strak en gaat hij niet minder laag. Overigens is SPL ook heel iets anders dan hoe laag een sub kan. Het is de druk die geleverd wordt bij de frequentie, maar dat kan een goede sub die "maar" 30 Hz haalt ook wel. Druk zegt niets over laag  ;)

De XXLS400 is beter met stereo en iets minder met films, de XLS300 juist net andersom. Juist het gemis van een passieve drive maakt de XXLS400 minder geschikt voor echt diep laag wat bijvoorbeeld een ported sub wel kan. De XXLS400 is met zijn 100W meer en een hogere SPL bij de te behalen frequentie gewoon geschikter voor grotere ruimtes, maar dan hebben we het ook al gauw over sportzalen. Voor de gemiddelde woonkamer is het gewoon overkill.

Quotes van AVForums:
Citaat
As expected, the really deep peddle notes whilst present, can't be delivered with the profound depth and power of a larger sub.

Citaat
Moving onto movies showed again that the really big bass hits were slightly lacking, but the 30Hz and up bass was again delivered with such crisp attack that I found myself noticing the deep absence less and less

Overigens niets ten nadele van de keuze van jou Sander, het ging mij nogmaals meer om het argument.  ;)

daxie

Citaat van: Nooff op oktober 21, 2009, 13:52:11
Dat kan kloppen, je hebt meer SPL, maar daarom is de XLS300 niet minder strak en gaat hij niet minder laag. Overigens is SPL ook heel iets anders dan hoe laag een sub kan. Het is de druk die geleverd wordt bij de frequentie, maar dat kan een goede sub die "maar" 30 Hz haalt ook wel. Druk zegt niets over laag  ;)

Toch wel... Immers een sub die 100dB haalt bij 20Hz zal (kort door de bocht, maar toch een goede vuistregel) vaak een pak beter klinken dan een sub die 80dB haalt bij 20Hz. Immers, op het moment dat die frequentie moet geleverd worden zal de eerste dat doen met een pak minder vervorming (met de vingers in de neus ahw) dan de tweede (die echt letterlijk alles uit de kast moet halen).


Maw een bepaalde druk bij een bepaalde frequentie in combinatie met een in toom gehouden group delay en weinig poortruis (indien aanwezig) is wat nodig is...

sandervg

Citaat van: Nooff op oktober 21, 2009, 13:52:11
Overigens niets ten nadele van de keuze van jou Sander, het ging mij nogmaals meer om het argument.  ;)
Ik lees de discussie met interesse! De keuze is nog niet definitief, hoor!. Kan zo maar zijn dat ik nog een paar keer ga switchen :) Pas als ik Ralf bel om er eentje te bestellen is de keuze gemaakt!  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Nooff

Citaat van: daxie op oktober 21, 2009, 14:34:23
Toch wel... Immers een sub die 100dB haalt bij 20Hz zal (kort door de bocht, maar toch een goede vuistregel) vaak een pak beter klinken dan een sub die 80dB haalt bij 20Hz. Immers, op het moment dat die frequentie moet geleverd worden zal de eerste dat doen met een pak minder vervorming (met de vingers in de neus ahw) dan de tweede (die echt letterlijk alles uit de kast moet halen).


Dit statement is vooral gebaseerd op preferentie. Wat is de definitie van 'beter'?  

Je kunt een sub hebben die ongelooflijk laag gaat met minder druk dan een sub die 28Hz schoon haalt met veel druk, maar die toch een slechte roll-off heeft bij alles beneden 28Hz. Toch kan die sub die 28Hz haalt voor jouw beleving 'beter' klinken, omdat de SPL hoger ligt en het dus lijkt alsof hij lager gaat, maar in werkelijkheid dit helemaal niet zo is.

Het is afhankelijk van je ruimte hoe de subwoofer tot zijn recht gaat komen. Ported subs gaan vaak een stuk lager dan gesloten systemen, vandaar dat de XLS300 zo verrassend goed is aangezien deze een Slave driver gebruikt die mee helpt de druk die in de sub opgebouwd wordt kwijt te kunnen zonder daarbij poortruis te introduceren. Het gaat overigens helemaal niet over hoe laag een sub kan, maar hoe laag hij gaat zonder daarbij het geluid te verkrachten.

Nogmaals, ik vind het nogal een krom statement dat de XLS300 niet zo strak klinkt en niet zo laag gaat, omdat dit helemaal niet waar is. Ik krijg meer het gevoel dat de XXLS400 gewoon een leukere sub is om te verkopen dan dat hij werkelijk echt een stuk beter is, want van wat ik gehoord heb is het verschil echt marginaal. Sterker nog, ik vond de genoemde scene van "The Dark Knight" helemaal niet lekker klinken met de 400, de 300 deed dit een stuk subtieler en veel gebalanceerder (met toch minder SPL) ;)

Mijn advies, ga ook gewoon eens de 300 beluisteren, daar wordt de afweging een stuk objectiever van.


sandervg

#72
@ Nooff: ik ben je even kwijt geraakt: De 300 zou beter zijn met film dan de 400 omdat hij een slave driver gebruikt (soort poort) en daarom lager kan dan de 400. De 400 zou beter zijn voor muziek. Maar, dan zou ik verwachten dat het dus klopt dat de 400 strakker is (dat is immers meer van belang bij muziek) terwijl je aangeeft dat dit niet zo is. Verder zou ik verwachten dat de 300 dan minder subtiel zou klinken bij de Dark Knight (meer voor film geweld), maar je geeft aan dat hij juist subtieler klinkt. Hoe kan een sub overigens subtieler klinken als hij dieper gaat?

Let wel, ik ben het niet apriori oneens met je: ik vond de 400 niet subtiel klinken (zachter zetten van de sub deed overigens wonderen!) maar heb (helaas) de 300 niet gehoord. Als deze echt 'subtieler'  klinkt, zou dat mogelijk beter bij mijn voorkeur passen. Echter, dan verwacht ik dat zo'n sub ook strakker zou zijn en dus OOK beter voor muziek zou zijn.

Misschien zou het ook leuk zijn als Audioloog zich hier zou laten zien! Die heeft ook onlangs beide subs vergeleken!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Nooff

Citaat van: sandervg op oktober 21, 2009, 16:24:55
@ Nooff: ik ben je even kwijt geraakt: De 300 zou beter zijn met film dan de 400 omdat hij een slave driver gebruikt (soort poort) en daarom lager kan dan de 400. De 400 zou beter zijn voor muziek. Maar, dan zou ik verwachten dat het dus klopt dat de 400 strakker is (dat is immers meer van belang bij muziek) terwijl je aangeeft dat dit niet zo is. Verder zou ik verwachten dat de 300 dan minder subtiel zou klinken bij de Dark Knight (meer voor film geweld), maar je geeft aan dat hij juist subtieler klinkt. Hoe kan een sub overigens subtieler klinken als hij dieper gaat?

Let wel, ik ben het niet apriori oneens met je: ik vond de 400 niet subtiel klinken (zachter zetten van de sub deed overigens wonderen!) maar heb (helaas) de 300 niet gehoord. Als deze echt 'subtieler'  klinkt, zou dat mogelijk beter bij mijn voorkeur passen. Echter, dan verwacht ik dat zo'n sub ook strakker zou zijn en dus OOK beter voor muziek zou zijn.

Misschien zou het ook leuk zijn als Audioloog zich hier zou laten zien! Die heeft ook onlangs beide subs vergeleken!

Subtiel als in de vorm van "minder geweld". Ik vond juist de hogere SPL bij de 400 niet lekker klinken bij TDK. Het klonk een stuk minder natuurlijk en veel meer "Bioscoop" achtig, wat overigens helemaal niet de bedoeling is bij Home Theater. Door de slave driver kan de sub lager dan wanneer hij geen slave zou gebruiken. De slave is een vervanger voor de bass-poort om de opgebouwde druk kwijt te kunnen. De 400 is veel meer een 'hoor mij eens' subwoofer wat in mijn beleving helemaal niet prettig is, en daarmee kom ik dus op het punt van de XLS300, die toch lager gaat en veel minder boombastisch is, dus subtieler laag geeft met toch veel druk.

Muziek gaat heel vaak niet lager dan 30 á 40Hz. LFE effecten zijn heel anders dan een afgetapte speaker bass. Muziek is bedoeld voor stereo, daarbij hoort een sub niet mee te doen. Je kunt het vergelijken met de uitspraak: 'Mijn speakers gaan zo laag, wel 25Hz, ik heb geen sub meer nodig'. Toch, heb je een sub nodig. Muziek als in concertmuziek heeft een eigen LFE kanaal, dit klinkt dus per definitie weer anders dan Stereo.

Vandaar dat ik ook zeg dat je eigenlijk de 300 wel zou moeten horen, dan weet je meteen wat ik bedoel.

sandervg

#74
Citaat van: Nooff op oktober 21, 2009, 16:44:22
Vandaar dat ik ook zeg dat je eigenlijk de 300 wel zou moeten horen, dan weet je meteen wat ik bedoel.
Ik kan je volgen. Ralf is blij met je aanbeveling! Kan ik weer een keer z'n avond verstoren  :).  Maar zonder gekheid: achteraf vind ik wel jammer dat ik niet toch heel even de 300 heb laten aansluiten. Dan zou ik het direct geweten hebben. De beschrijving die je geeft klinkt wel erg mooi.

Waarom zou je dan voor muziek wel de voorkeur aan de 400 geven? Je beschrijving van de 300 lijkt me ook te prefereren bij muziek?

Heeft het eigenlijk ook niet te maken dat je de 400 anders gewoon iets zachter moet zetten (dan heb je immers minder SPL, toch?) en dat ie dan even 'natuurlijk'  klinkt als een 300?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian