Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

mr TC

Hoi Koen,

Is het niet wat te generaliserend zoals jij het stelt?

Er zijn toch ook verschillende tussen de audiofielen en sceps onderling.

De audiofielen zijn hier in de meerderheid, en is het niet zo dat een gedeelte daarvan uitspraken doet op een manier die bij jouw irritatie opwekt.

Dan is dat toch gewoon een afspiegeling van de maatschappij?

Wat is er zo moeilijk aan om daar overheen te lezen.

Natuurlijk ben jij vrij in het leveren van kritiek, maar dit lijkt meer op een kruistocht tegen..

En wat heeft het tot nu toe opgeleverd?

De redenen die naar voren komen waarom een audiofiel verschil hoort zijn te algemeen gesteld.

Bv een kabel ziet er mooi uit dus hij klinkt beter.

Dit is mijn speakerkabel:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68057.725

Hij heeft een waf van 0,0 maar klinkt als een Bentley met een gouden trekhaak.

Een telefoonkabel die vroeger door de PTT werd gebruikt, de aders zijn getwist om overspraak tussen de verschillende gesprekken te minimaliseren.
En omdat een telefoongesprek in het zelfde frequentie gebied zit als audio, kwam ik op het idee om deze kabel als speakerkabel te gebruiken, met een voor mij zeer goed resultaat.
En ik beweer dat ik het verschil kan horen tussen deze kabel en een stukje elektriciteitssnoer.

Ik heb geprobeerd een DBT te organiseren VOOR DIT FORUM, NIET VOOR MIJZELF, het verloop daarvan is bekend.

Van wat, binnen dit voorbeeld, raakt jij geïrriteerd?
Misschien dat ik jouw op deze manier beter kan begrijpen.

Wil je een demo.... geen probleem.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Koen K

Hier raak ik niet geïrriteerd van, waarom wel  ???

Vind het mooi dat je een poging hebt ondernomen om je waarneming te bevestigen door middel van een test.

De twee dingen die mij weleens storen zijn a. dat mensen geen moeite doen om kritisch te zijn over wat ze horen en b. causale verbanden leggen die er misschien helemaal niet zijn. Een uiting van het laatste kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer iemand zijn kabels cryogenisch laat behandelen. Vervolgens meent hij dat het beter klinkt en geniet daardoor meer van zijn set. Vervolgens typt die persoon op het forum dat een cryogenische behandeling werkt en dat dus blijkbaar de verklaring van de fabrikant over ontspannen metaalroosters klopt.

Raphie

Citaat van: Midcall op augustus  1, 2010, 11:29:42
Zin 2... Met 'we' impliceer je dat jij in de groep van verschilwaarnemers valt, klopt dit?

1 - Ik meen verschillen waar te nemen
2 - ik weet niet door welke zintuigen dit gedreven wordt (hoop m'n oren)
3- weet niet of ik hetgeen ik denk waar te nemen in een DBT kan reproduceren
4- Dit maakt de DBT voor mij als testmethode NIET irrelevant, maar zet mij aan het denken of er niet andere, niet auditieve zintuigelijke waarnemingen zijn die mijn beoordelingsvermogen beinvloeden
5- van dit gegeven wordt ik als persoon niet onzeker, zo lang ik maar kan genieten.
JBL PRX Power!

hifiman

Waarom een topic over de DBT niet werkt....

:threadclosed:

;)

mr TC

Hoi Koen,

Gaat het om deze topic?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41949.0

Ik heb hem vluchtig doorgelezen en de topic in zijn totaal komt op mij vrij evenwichtig over, er zijn voldoende tegengeluiden.

En dat temperatuursveranderingen invloed heeft op moleculaire zetting en samenstelling lijkt mij een wetenschappelijk gegeven.

Kijk maar naar het ontstaan van graniet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graniet

Of dit hoorbaar is, is weer een ander verhaal.

Maar gaat het niet hoofdzakelijk om stellingen van de fabrikant net zo als bij de Bybees.

Dit kan je de forumleden toch niet kwalijk nemen?
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

.

dekkersj

Citaat van: Midcall op augustus  1, 2010, 10:31:54
Je doet nu net alsof jouw claim reeds is bewezen door de wetenschap, dat is niet het geval, anders zie ik graag een link naar een wetenschappelijk artikel die aantoont dat er geen verschillen worden waargenomen tussen kabels.[...]
Hoeft ook niet in dit geval. Hij of zij die de meest onwaarschijnlijke bewering doet, zal met een bewijs moeten komen.

Citaat van: Midcall op augustus  1, 2010, 10:31:54
Bovendien begrijp ik je bezwaar ook helemaal niet. Als het allemaal zo overduidelijk onzin is wat hier door 76% van de mensen wordt aangehangen, dan is het toch een fluitje van een cent dit te doorbreken door met onomstotelijk bewijs te komen en niet met door eigen denkbeelden/interpretaties doorberedeneerde zaken aan te komen?
Het bewijs is inderdaad verbluffend eenvoudig: het tegenbewijs schittert door afwezigheid. Er is namelijk nog niet 1 op koolstof gebaseerde levensvorm hier op aarde gevonden die het kan aantonen. Een bewijs uit het ongerijmde.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op augustus  8, 2010, 22:40:07
Er is namelijk nog niet 1 op koolstof gebaseerde levensvorm hier op aarde gevonden die het kan aantonen. Een bewijs uit het ongerijmde.

Groet,
Jacco

Herstel. Er is voor zover 'bekend' namelijk nog niet 1 op koolstof gebaseerde levensvorm hier op aarde gevonden die het bij de 'huidig' toegepaste DBT kon aantonen.
Voor de rest zijn er wel 'heel' veel koolstof gebaseerde levensvormen die deze verschillen kunnen waarnemen. Reductio ad absurdum

Daarnaast hebben de walvisachtigen en vleermuizen nog geen trails gedaan. ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

s0000884

Citaat van: scrutinizer op augustus  8, 2010, 22:56:19
Herstel. Er is voor zover 'bekend' namelijk nog niet 1 op koolstof gebaseerde levensvorm hier op aarde gevonden die het bij de 'huidig' toegepaste DBT kon aantonen.
Voor de rest zijn er wel 'heel' veel koolstof gebaseerde levensvormen die deze verschillen kunnen waarnemen. Reductio ad absurdum
Er zijn er ongetwijfeld heel veel die geloven dat er 22 wasmachines rondom de zon draaien, maar die ze niet kunnen zien/aanwijzen met hun eigen ogen. Er is niet één persoon die kan aantonen dat er géén wasmachines rondom de zon draaien. We kunnen het wel *heel* aannemelijk maken. Kennelijk niet aannemelijk genoeg voor de audiofielen, want als die zo'n wasmaschine 'beleven' dan is ie er nu eenmaal, of ze die nu echt zien of niet.

Raphie

Citaat van: s0000884 op augustus  8, 2010, 23:00:26
Er zijn er ongetwijfeld heel veel die geloven dat er 22 wasmachines rondom de zon draaien, maar die ze niet kunnen zien/aanwijzen met hun eigen ogen. Er is niet één persoon die kan aantonen dat er géén wasmachines rondom de zon draaien. We kunnen het wel *heel* aannemelijk maken. Kennelijk niet aannemelijk genoeg voor de audiofielen, want als die zo'n wasmaschine 'beleven' dan is ie er nu eenmaal, of ze die nu echt zien of niet.
En weet je? ze hebben allemaal Belden kabels met Furutech stekkers  ;D
JBL PRX Power!

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op augustus  8, 2010, 22:56:19
Herstel op mijn beurt: het staat niet vast of men de verschillen heeft waargenomen (vanuit het model kan men aannemelijk maken dat de verschillen niet waarneembaar zijn met het gehoor). Men neemt iets waar, maar wat het is, is nog niet bekend. Waarschijnlijk is het het gevolg van een fantasie, wens, behoefte of toevalligheid. Waardoor het een psychogolisch karakter gaat krijgen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

scrutinizer

Citaat van: s0000884 op augustus  8, 2010, 23:00:26

The mystery man came over
And he said "I'm outta sight!"
He said for a nominal service charge
I could reach nirvana tonight
If I was ready, willing and able
To pay him his regular fee
He would drop all the rest of
His pressing affairs and devote
His attention to me

But I said "Look here brother
who you jiving with that cosmik debris?
Now who you jiving with that cosmik debris?
Look here brother, don't waste your time on me"

The mystery man got nervous
And he fidget around a bit
He reached in the pocket of his mystery robe
And he whipped out a shaving kit
Now I thought it was a razor
And a can of foaming goo
But he told me right then when the top popped open
There was nothin' his box won't do
With the oil of Aphrodite, and the dust of the Grand Wazoo
He said "You might not believe this, little fella
But it'll cure your asthma too"

And I said "Look here brother
Who you jiving with that cosmik debris?
Now what kind of a guru are you, anyway?
Look here brother, don't waste your time on me"
(Don't waste your time)

"I've got troubles of my own", I said
"And you can't help me out
So, take your meditations and your preparations
And ram it up your snout!"
"But I got the crystal ball", he said
And held it to the ligh
So I snatched it, all away from him
And I showed him how to do it right

I wrapped a newspaper 'round my head
So I looked like I was deep
I said some mumbo-jumbo, then
I told him he was going to sleep
I robbed his rings and pocketwatch
And everything else I found
I had that sucker hypnotized
He couldn't even make a sound
I proceeded to tell him his future, then
As long as he was hanging around
I said "The price of meat has just gone up
And your old lady has just gone down!"

And I said "Look here brother-who you
Jiving with that cosmik debris?
Now is that a real poncho or is that a Sears poncho?
Don't you know, you could make more money as a butcher?
So, don't waste your time on me"
Don't waste it, don't waste your time on me

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

s0000884

Citaat van: Raphie op augustus  8, 2010, 23:09:17
En weet je? ze hebben allemaal Belden kabels met Furutech stekkers  ;D
Ze moeten een politieke partij oprichten. Standpunten:
1. Audiofiele componenten in de verdeelkasten van de woonwijken.
2. Apparatuur die het lichtnet vervuilt, extra belasten met audiofiele accijns.
3. Speciale dedicated telefoonverbinding voor ieder huis, zodat de machina dynamics teleportation tweak continu kan streamen.
4. Oprichten van demagnetiseercentra. Kun je al je kostbare apparatuur heen brengen (kan je ook die grote krell-bak demagnetiseren).
5. Verplichte etiketten met banners op iedere CD en digitale audiowaarschuwingen als intro van ieder stuk muziek op PCM 44.1 kHz 16 bit: "deze lage-resolutie opname bevat digitale scherpte en een gebrek aan resolutie, u wordt aangeraden over te gaan op de super-audio CD of vinyl". Net zoals met de tabak.
6. Een ieder van de consumentenbond die nog 1 keer durft te zeggen dat digitale kabels allen hetzelfde doen deporteren.

enz.

s0000884

Citaat van: scrutinizer op augustus  8, 2010, 23:24:51
cosmik
Ga dit eens mooi zingen en post het op youtube. Dan kunnen we controleren of jij muzikaal genoeg bent om statements over audioapparatuur te maken.

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op augustus  8, 2010, 23:11:38
Herstel op mijn beurt: het staat niet vast of men de verschillen heeft waargenomen (vanuit het model kan men aannemelijk maken dat de verschillen niet waarneembaar zijn met het gehoor). Men neemt iets waar, maar wat het is, is nog niet bekend. Waarschijnlijk is het het gevolg van een fantasie, wens, behoefte of toevalligheid. Waardoor het een psychogolisch karakter gaat krijgen.

Groet,
Jacco

Whatever suits your fancy. :-*

Mogen we dan nu weer 'ongestoord' verder met onze hobby met verbaal aangelegde bibliotheek aan metaforen?

Anton.

beunky

Heren s0000884 en scrutinizer, het bekvechten is nu wel weer mooi geweest.
Graag weer op een normale manier met elkaar omgaan.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

coned (banned)

Citaat van: dekkersj op augustus  8, 2010, 23:11:38
Waarschijnlijk is het het gevolg van een fantasie, wens, behoefte of toevalligheid. Waardoor het een psychogolisch karakter gaat krijgen.

Groet,
Jacco

Wat voor de één toeval is, is voor de ander onbegrepen dynamiek.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op augustus  8, 2010, 23:39:23
Whatever suits your fancy. :-*

Mogen we dan nu weer 'ongestoord' verder met onze hobby met verbaal aangelegde bibliotheek aan metaforen?

Anton.
Tuurlijk. Altijd al zo geweest, ik ga commentaar leveren als er een onterechte koppeling gelegd wordt naar de techniek alsof dat de oorzaak zou zijn.

Groet,
Jacco

Ejorne

Citaat van: dekkersj op augustus  9, 2010, 10:34:33
Tuurlijk. Altijd al zo geweest, ik ga commentaar leveren als er een onterechte koppeling gelegd wordt naar de techniek alsof dat de oorzaak zou zijn.

Groet,
Jacco

Je bedoeld die techniek die eveneens verschillen laat zien?

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op augustus  9, 2010, 10:34:33

Groet,
Jacco

Aangezien je zoals bekend weer volledig langs hetgeen dendert wat voor een ander belangrijk kan zijn, begin ik me zo langzamerhand zorgen om je te maken. ::)

WHAT'S IN IT FOR YOU? Ik zie bijvoorbeeld nergens waar jij antwoord staan 'Jacco corrigeer mij waar ik 'fout' zit'?

Dit alles lijkt mij wat 'gedwongen'. En wil je bij deze een hart onder de riem steken met de wetenschap dat daar pilletjes en begeleiding voor in het leven geroepen zijn.

Anton.

dekkersj

Citaat van: Ejorne op augustus  9, 2010, 10:36:28
Je bedoeld die techniek die eveneens verschillen laat zien?
Ja, die bedoel ik. Na interpretatie van de meetgegevens natuurlijk. Verschillen die (veel) te klein zijn komen niet aanmerking en hun oorzaak dus ook niet.

Groet,
Jacco

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op augustus  9, 2010, 11:30:23
Aangezien je zoals bekend weer volledig langs hetgeen dendert wat voor een ander belangrijk kan zijn, begin ik me zo langzamerhand zorgen om je te maken. ::)

WHAT'S IN IT FOR YOU? Ik zie bijvoorbeeld nergens waar jij antwoord staan 'Jacco corrigeer mij waar ik 'fout' zit'?

Dit alles lijkt mij wat 'gedwongen'. En wil je bij deze een hart onder de riem steken met de wetenschap dat daar pilletjes en begeleiding voor in het leven geroepen zijn.

Anton.
Wat wil je precies suggereren?

Groet,
Jacco

coned (banned)

Citaat van: dekkersj op augustus  9, 2010, 11:41:45
Wat wil je precies suggereren?

Groet,
Jacco

je blinde vlek (psychologie) niet zien zelfs al ligt ze voor je neus

dekkersj

Citaat van: coned op augustus  9, 2010, 11:48:27
je blinde vlek (psychologie) niet zien zelfs al ligt ze voor je neus
Dus jij bent ook van mening dat ik last heb van een blinde vlek?

Welk fysisch model gebruik jij om de gehoorde verschilen te verklaren?

Groet,
Jacco

coned (banned)

Citaat van: dekkersj op augustus  9, 2010, 11:54:30
Dus jij bent ook van mening dat ik last heb van een blinde vlek?

Welk fysisch model gebruik jij om de gehoorde verschilen te verklaren?

Groet,
Jacco

dus je erkent dat er gehoorde verschillen zijn ?