Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Citaat van: Raphie op juli 26, 2010, 11:34:37
Joep vindt niks, hij deelt het als gegeven...... respect is wederzijds toch? audiolife is kreatief met kurk, ik vertrouw meer op techniek. Leven en laten leven....

Dan lees jij blijkbaar anders dan ik, of je interpreteert anders, maar ik vind je uitspraak niet correct.

blue-eyes

Als iedereen elkaar nu weer aardig gaat vinden kunnen we verder gaan met reageren conform het topic.

Graag een ieder wat netter reageren, betere woordkeuze te gebruiken.
Plusjes en minnetjes zijn weer gezet voor een optelsommetje ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

scrutinizer

You look at your companions
And test the water of their friendship with your toe
What does it mean
This tearjerking scene
Beamed into my home
That it moves me so much
Why all the fuss
It's only two humans being

Give any one species too much rope
And they'll fuck it up
R. Waters

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

:D

Citaat van: scrutinizer op juli 26, 2010, 11:57:48
You look at your companions
And test the water of their friendship with your toe
What does it mean
This tearjerking scene
Beamed into my home
That it moves me so much
Why all the fuss
It's only two humans being

Give any one species too much rope
And they'll fuck it up
R. Waters

Anton.
JBL PRX Power!

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op juli 26, 2010, 10:43:27
Enlighten us ordinary mortals en zet deze voedingsschakeling voorzien door propedeuse elektrotechniek (voor een habbekrats) hier eens op schema?

Of bedoel je gewoon een transfo/enkel of dubbelfasige gelijkrichting/C of CRC met in luxe vorm gebruikmakend van een 78xx/79xx waarin zelfs het type of kwaliteit van deze transfo, diode of C er niet toe doen.:sneaky2:
[...] 
Dat is om te beginnen een heel nette voeding. In die 78/79 regelaars zit namelijk een schakeling die je niet zomaar reproduceert zonder gedegen opleiding. Je maakt dan gebruik van de kennis van een ander, en daar is niks mis mee.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 12:33:18
Dat is om te beginnen een heel nette voeding. In die 78/79 regelaars zit namelijk een schakeling die je niet zomaar reproduceert zonder gedegen opleiding. Je maakt dan gebruik van de kennis van een ander, en daar is niks mis mee.

Groet,
Jacco

We maken allemaal gebruik van de kennis van anderen. s0000884 en jij included.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

Citaat van: s0000884 op juli 25, 2010, 19:03:32
Noem eens een citaat van Jacco waaruit blijkt dat hij stelt dat 'alle' versterkers gelijk klinken *omdat* dit uit zijn DBT blijkt?

Ik stel nergens dat dat door Jacco zelf wordt gedaan maar in het algemeen in deze topic.

Hoe sta jij bv tegenover de verschillen tussen versterkers ed ondelling?
Wat vind jij van de waarde van de DBT?
Is de DBT van Jacco daar geen voorbeeld van?  Reply #765
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Citaat van: s0000884 op juli 25, 2010, 19:07:15
Ik weet hier al genoeg. Als het onderzoek niet reproduceerbaar is (wat een audio-DBT dus absoluut wél is) is het *geen* onderzoek.

De bewijsvoering wordt ter discussie gesteld en niet de uitkomst van deze DBT.

Dat het niet reproduceerbaar zou zijn is natuurlijk onzin, sterker nog dat is al gebeurt ook met een triple blind test, en ook daar kwam een duidelijk verschil naar voren.

Dus nog steeds vergelijkbaar met een audio-DBT.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Citaat van: s0000884 op juli 25, 2010, 19:03:32
Om het kort te houden ga ik even alleen hierop in, maar die vragen die je stelt komen voort uit het zelf niet beheersen van meettechniek (die vragen zou je anders niet stellen).

Het ging meer over de interpretatie van de waarde die uit de meettechniek voortvloeit.

dekkersj

Citaat van: mr TC op juli 26, 2010, 15:07:14
Ik stel nergens dat dat door Jacco zelf wordt gedaan maar in het algemeen in deze topic.
Wellicht ten overvloede, maar dat doe ik ook niet. Het was meer dat de algemene opinie destijds aldaar de reden was om een dergelijk vergelijk (niet eens dubbel blind overigens) te organiseren. Een dergelijk verschil in versterkers moest toch heel eenvoudig aan te tonen zijn. Dat bleek helemaal niet zo te zijn, hetgeen ook voorspelbaar is obv kennis van elektronica. Je moet het dus meer zien als een voorspelling vanuit een model cq hypothese en de voorspelling is niet weerlegd. En blijft het model geldig. Er is voor mij geen reden om het huidige model aan te passen. Daar ben ik blij om, want dat zou betekenen dat de elementaire fysica op zijn kop zou moeten.

Om dan ook maar meteen antwoord te geven. Verschillen zijn te vinden in het elektrische domein en zijn door een ontwerper willekeurig klein te maken. Een correct ontworpen versterker, dwz de belasting- en broneigenschappen in ogenschouw genomen hebbende, bezit verschillen tov een andere correct ontworpen versterker die kleiner zijn dan wat wij als mens kunnen waarnemen op het gehoor alleen. Neem je het visuele aspect mee, is er veel meer onderscheid mogelijk. Neem je dan ook het totaalplaatje aan emotie mee, is er niets zinnigs meer van te zeggen behalve "smaken verschillen en we zijn allemaal aardig". De DBT maakt korte metten met al die emotie en kan 1 aspect isoleren: het gehoor. En het staat uiteraard iedereen vrij om het er niet mee eens te zijn. Ook om het er wel mee eens te zijn en ook om geen mening te hebben.  ;)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

mr TC

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 17:11:07
Er is voor mij geen reden om het huidige model aan te passen. Daar ben ik blij om, want dat zou betekenen dat de elementaire fysica op zijn kop zou moeten.

Maar hoe verklaar je dan de meetverschillen tussen kabel onderling vanuit de elementaire fysica?
Of deze verschillen ook hoorbaar zijn, even terzijde.

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 17:11:07
En het staat uiteraard iedereen vrij om het er niet mee eens te zijn. Ook om het er wel mee eens te zijn en ook om geen mening te hebben.  ;)

Inderdaad! :)

Groet,

Teun

dekkersj

Citaat van: mr TC op juli 26, 2010, 17:31:15
Maar hoe verklaar je dan de meetverschillen tussen kabel onderling vanuit de elementaire fysica?
Weerstand, geleiding, inductie en capaciteit per meter. En dat is weer afhankelijk van de fysieke afmetingen en eigenschappen van het materiaal. Verschillen zijn er uiteraard wel, maar niet hoorbaar.

Groet,
Jacco

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 17:50:05
Weerstand, geleiding, inductie en capaciteit per meter. En dat is weer afhankelijk van de fysieke afmetingen en eigenschappen van het materiaal. Verschillen zijn er uiteraard wel, maar niet hoorbaar.

Groet,
Jacco

Door jou in ieder geval niet......ik vind het NIET horen van verschillen zo langzamerhand knapper dan het WEL horen van verschillen, waarschijnlijk omdat je hiervoor gestudeerd moet hebben... :sneaky2:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 17:50:05

Groet,
Jacco

Dus op basis van deze factoren zijn de verschillen zonder meting van te voren te bepalen?

Groet,
Teun

dekkersj

Citaat van: mr TC op juli 26, 2010, 18:14:57
Dus op basis van deze factoren zijn de verschillen zonder meting van te voren te bepalen?

Groet,
Teun

Zelfs dat gaat inderdaad vrij goed, ja.

Groet,
Jacco

coned (banned)

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 18:21:06
Zelfs dat gaat inderdaad vrij goed, ja.

Groet,
Jacco

Hoe maken volgens jou high-end kabelfabrikanten hun waar ? Wat komt er allemaal bij te pas om een goed klinkende kabel te designen ?
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

marconist

Ze kopen een rol kabel in een fancy kleur bij een Chinese fabriek, frotselen een sexy connectortje eraan en halen er eventueel nog een leuk katoenen of kunststof hoesje overheen.

Mooie handel!!!

s0000884

Citaat van: scrutinizer op juli 26, 2010, 10:43:27
Of bedoel je gewoon een transfo/enkel of dubbelfasige gelijkrichting/C of CRC met in luxe vorm gebruikmakend van een 78xx/79xx waarin zelfs het type of kwaliteit van deze transfo, diode of C er niet toe doen.:sneaky2:
Ik zou wellicht kiezen voor CLC, maar het is allemaal prima; deze door jou beschreven voeding is in staat een zeer schone (schoner dan ons oor kan waarnemen) uitgang te bieden onder zeer barre omstandigheden. Het is uiteraard wel van belang dat je goed qua layout in de smiezen hebt hoe (retour)stromen lopen enz. maar dit is allemaal 'standaardkennis'.

s0000884

Citaat van: Erik van Voorst op juli 26, 2010, 18:08:15
Door jou in ieder geval niet......ik vind het NIET horen van verschillen zo langzamerhand knapper dan het WEL horen van verschillen, waarschijnlijk omdat je hiervoor gestudeerd moet hebben... :sneaky2:
Zodra je plaatsneemt in een DBT merk je dat het helemaal niet moeilijk is om de verschillen niet te horen, maar dat het verdraaid lastig is om ze wél te horen. Zelfs al krijg je alle tijd van de wereld en gebruik je de (volgens jou) beste audiospullen.

dekkersj

Citaat van: coned op juli 26, 2010, 18:23:09
Hoe maken volgens jou high-end kabelfabrikanten hun waar ? Wat komt er allemaal bij te pas om een goed klinkende kabel te designen ?
Het belangrijkste is een mooi verhaal en eventueel ingewikkelde methodes om iets te bewerkstelligen. Meestal komt het voorzover het technisch wel ergens over gaat erop neer om of de afscherming te verbeteren en om de capaciteit per meter te minimaliseren. En bij LS kabel de gekoppelde inductie per meter te minimaliseren. Niet dat je daar in een test ook maar iets van terug hoort, maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de emotie en de gekte die het tussen de oren veroorzaakt (met maar 1 doel: rinkelende kassa). Er is namelijk nog geen op koolstof gebaseerde levensvorm hier op Aarde geweest die een verschil ook echt hard kan maken met een test obv het gehoor alleen.

Groet,
Jacco

s0000884

Als je een met gezond verstand ontworpen transistorversterker niet te extreem belast (door er 20 luidsprekers op aan te sluiten of door hem op het randje van clippen te laten spelen met een 1 ohm luidspreker) zal deze, ook al kost ie slechts 200 euro, niet te onderscheiden zijn van een 34000 euro kostend exemplaar. Mocht je extreme lasten willen aankunnen, dan moet dit met een paar honderd euro extra te doen zijn.
Citeer
Uiterst verrijkend voor je inzicht in hoe 'goed' audiospullen zijn en wat al dan niet hoorbaar is. Je merkt hoe sterk je je zelf bedriegt zonder dat je dat wilt of doorhebt.
Citeer
Wat ik allemaal over deze tests gelezen heb doet mij concluderen dat het degelijk werk is, dat alleen maar inzichtverhogend kan werken. Er worden geldige conclusies getrokken en goede disclaimers opgesteld.

s0000884

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 20:17:54
Het belangrijkste is een mooi verhaal en eventueel ingewikkelde methodes om iets te bewerkstelligen. Meestal komt het voorzover het technisch wel ergens over gaat erop neer om of de afscherming te verbeteren en om de capaciteit per meter te minimaliseren. En bij LS kabel de gekoppelde inductie per meter te minimaliseren. Niet dat je daar in een test ook maar iets van terug hoort, maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de emotie en de gekte die het tussen de oren veroorzaakt (met maar 1 doel: rinkelende kassa). Er is namelijk nog geen op koolstof gebaseerde levensvorm hier op Aarde geweest die een verschil ook echt hard kan maken met een test obv het gehoor alleen.
Een belangrijk element dat ik zou willen toevoegen is dat kabelfabrikanten een pseudo-technisch verhaal ophangen dat voor een leek heel interessant en geloofwaardig is, maar niet te ingewikkeld (de audiofiel wil kunnen 'meedenken'), dat zó is opgezet dat een audiofiel dit ziet als een goede onderbouwing voor de werking van het apparaat, terwijl een technicus ziet dat het technisch gezien kolder is en dat het juist 1 groot stuk marketingpropaganda is.

dekkersj

Citaat van: s0000884 op juli 26, 2010, 20:21:59
Een belangrijk element dat ik zou willen toevoegen is dat kabelfabrikanten een pseudo-technisch verhaal ophangen dat voor een leek heel interessant en geloofwaardig is, maar niet te ingewikkeld (de audiofiel wil kunnen 'meedenken'), dat zó is opgezet dat een audiofiel dit ziet als een goede onderbouwing voor de werking van het apparaat, terwijl een technicus ziet dat het technisch gezien kolder is en dat het juist 1 groot stuk marketingpropaganda is.
En toch heb ik in de verhalen van de fabrikant geen onwaarheden kunnen vinden. Weliswaar subjectief en louter kwalitatief.

Groet,
Jacco

s0000884

Citaat van: dekkersj op juli 26, 2010, 21:17:55
En toch heb ik in de verhalen van de fabrikant geen onwaarheden kunnen vinden. Weliswaar subjectief en louter kwalitatief.
Ze zijn hier heel slim in; ze voorkomen ermee dat ze voor oplichting gepakt kunnen worden. Waar ik op doelde is voornamelijk het suggereren dat bijv. de kabels die geen 'zuurstofvrij koper' hebben oid niet voldoen en dat kabels mét deze 'techniek' beter zijn. Ze misbruiken de goedgelovigheid van leken hiermee.

coned (banned)

we zullen dan maar zwijgen over de impact van uitgloeien van geleiders, de effecten van microfonie en andere miskende factoren zoals ferro/non-ferro
onderwerpen die niet in de cursus van de orthodoxe electronicus staan, dus bij gevolg niet bestaan
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm