Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

coned (banned)

Citaat van: Koen K op juli  7, 2010, 15:19:43
Het gaat erom dat je een niet-relevante wijziging doet die je wel kunt onderscheiden als je al van tevoren wist hoe de vork in de steel zat (goh, toevallig hè!?) en ineens niet meer op te merken is als je puur aan je waarnemingsvermogen bent overgeleverd.

dat geldt niet voor iedereen
zoek maar op de spontane authentieke waarnemingen topic
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Koen K

Dat soort dingen is sowieso al niet te controleren en bovendien zijn er vele andere factoren waaraan ze toegeschreven kunnen worden.

chansig

Citaat van: Zee op juli  7, 2010, 15:26:59
Wat mij interesseert zijn quotes als deze (zeer recent van Frank2, en als je even op het forum zoekt vind je er nog vele):

Ik heb hier vele spelers thuis gehad, Audio Aero de duurste van 13.0000 euro, maar zo mooi als de Oppo deed deze het niet, al kwam hij wel in de buurt, andere spelers van 3000 euro verdwijnen / verbleken bij een A/B test.

Hoe kan het toch dat je kennelijk prima A/B kunt vergelijken, en daar grote verschillen waarneemt, maar dat deze verschillen er ineens niet meer zijn als je blind die zelfde test doet......

Aan bovenstaande kan een ieder natuurlijk zijn eigen conclusie verbinden, en dat mag je wat mij betreft doen!

Frank verteld er ook bij dat er een peperdure modificatie inzit...Dus ja...als het dan niet meer klinkt.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Raphie

hoe kan het dat een multispeler beter klinkt dan een dedicated CD? ik neem Franks enthousiamse en beoordelingsvermogen altijd met een strooiwagen zout  :D

Wat mij interesseert zijn quotes als deze (zeer recent van Frank2, en als je even op het forum zoekt vind je er nog vele):

Ik heb hier vele spelers thuis gehad, Audio Aero de duurste van 13.0000 euro, maar zo mooi als de Oppo deed deze het niet, al kwam hij wel in de buurt, andere spelers van 3000 euro verdwijnen / verbleken bij een A/B test.

Hoe kan het toch dat je kennelijk prima A/B kunt vergelijken, en daar grote verschillen waarneemt, maar dat deze verschillen er ineens niet meer zijn als je blind die zelfde test doet......

Aan bovenstaande kan een ieder natuurlijk zijn eigen conclusie verbinden, en dat mag je wat mij betreft doen!
JBL PRX Power!

mr TC

Citaat van: s0000884 op juli  7, 2010, 14:16:34
De autofielen bezweren dat de vergulde versie ´analytischer, meeslepender, vloeiender´ rijdt dan de zilveren. Als ik dan zeg dat je met een blinddoek om het verschil *niet* zal waarnemen, en er komt uit een test dat dit daadwerkelijk het geval is, zullen de autofielen zeggen de blindtest niet klopt, want er is tenslotte verschil; dat hebben ze 'geconstateerd'. Dan MOET mijn test wel niet kloppen.

Hopelijk zie je met dit voorbeeld in hoe triest dit gedrag eigenlijk is.......... (nee niet persoonlijk bedoeld)

Maar andersom is net zo triest, het komt niet in een test naar voren dus het kan niet.

De audiofiel tegenover de techneut, en natuurlijk zijn er in beide kampen personen doorslaan, generaliseren en/of vergeten te nuanceren.

Natuurlijk hoeft duurder niet per definitie beter te zijn en wordt er binnen de audio wereld een hoop onzin verkocht.

Maar toch ben ik er van overtuig dat mijn speakerkabel beter is dan een gewoon stukje elektriciteit snoer en in een discussie daarover gaan wij niet uitkomen dus dat heeft geen zin.

Je kan bij mij langskomen, dan kan ik je het een en ander laten horen, hoor je geen verschil/verbetering.. no hard feelings.

Nee dan liever verder gaan met het uitwisselen van info en invalshoeken.
En nu we het toch over speakerkabels hebben, het volgende ;

http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.shtml

Dus wanneer Henri van der Heide een bepaald type kabel van Van der Hull heeft beswaffeld (hij noemt het zelf; zijn liefde erin heeft gestopt) klinkt deze beter???

Hier is nog meer info te vinden;

http://nulpuntenergie.net/index.php

Op mij komt dit in de eerste instantie best wel lachwekkend over.
Maar ik probeer altijd open te staan voor andere ideeën, dus op zoek naar raakvlakken binnen de wetenschap.

Op site van nulpuntenergie kwam ik niet echt veel verder maar ik kwam wel dit tegen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Masaru_Emoto

Citaat wiki:

Onderzoek
Het IONS (Institute of Noetic Sciences) heeft, onder leiding van Dean Radin, een eerste wetenschappelijk onderzoek onder de vorm van een dubbelblind studie uitgevoerd om de correctheid van enkele van Emoto's bevindingen na te gaan.[1] Het onderzoek was positief voor Emoto, maar Emoto was ook medeauteur van het artikel,

Einde citaat.

Dit is dus een DBT gedaan door een wetenschapper.

En toch heb ik het gevoel dat dit niet objectief is, het komt nl allemaal uit de zelfde spirituele hoek.
Waarom niet een wetenschapper uit het kritische kamp dat zou veel meer waarde gehad hebben.

Of is het te ongeloofwaardig voor mij dat ik het van mij af stoot...het er gewoon niet in gaat...te ver van mijn bed.... dat kan natuurlijk ook.

Voor mij geeft dit wel aan dat je best kritisch over de uitslag van een DBT mag zijn, en dan niet alleen wanneer het verwachte er niet uit komt maar ook wanneer dat wel gebeurd.

Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Midcall

Citaat van: Raphie op juli  7, 2010, 18:41:35
hoe kan het dat een multispeler beter klinkt dan een dedicated CD? ik neem Franks enthousiamse en beoordelingsvermogen altijd met een strooiwagen zout  :D

Je bent niet de enige. Ook niet zo gek met de omloopsnelheid van zijn apparatuur en de beschreven superlatieven na iedere keuze. Benieuwd welke speler hij over een maand of 9 heeft staan  :devil:
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

coned (banned)

@raphie: nog een schepje extra ...

mijn PC klinkt wel wat beter dan eender welke peperdure cd speler of loopwerk/dac-combinatie die ik hier al gehad heb (combinaties van 8000 eur en meer)

(oa Northstar + Extremo DAC + hun 1700 € kostende I2S kabel)

who cares wat de bevooroordeelde popperiaan daarvan vindt, ik kan lekker genieten van wat ik heb, en ik weet dat heel weinig mensen op dit niveau zullen komen, en er helaas bakken geld voor moeten betalen om dit te halen (omdat ze niet open staan, omdat ze niet met hun oren luisteren, en ze tonnen betalen als deze kwaliteit in een kant en klaar product met een mooie high-end naam willen binnenhalen)

het is niet moeilijk om een cd-speler van 20.000 eur op de markt de brengen

ooit ga ik nog wel eens een boek schrijven "wat de dealers jou niet vertellen" ...

SB MARANTZ

Ik denk dat je het verschil niet eens waar kunt nemen tijdens een AB vergelijk.

DBT is niet eens nodig maar wel geinig om eens te doen wanneer je het nog niet gedaan hebt.

Welk niveau is dat dan wel niet?

Wat vertellen de dealers niet?
Als een dealer iets niet weet kan hij het ook niet vertellen inderdaad.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Snowmaster

Citaat van: Raphie op juli  7, 2010, 18:41:35
hoe kan het dat een multispeler beter klinkt dan een dedicated CD? ik neem Franks enthousiamse en beoordelingsvermogen altijd met een strooiwagen zout  :D

Hij heeft een echte Oppo  ;).

Maar wat ik bijzonder vind.....waarom worden er allerlei uitspraken gedaan zonder dat het forumlid zelf deelneemt aan deze topic?
Het bewustzijn en zienswijze van veel forumleden in deze topic beperkt zich toch al tot een tunnelvisie met de diameter van een tuinslang.  Als dit gebrek aan denkvermogen nu ook nog wordt afgespiegeld op andere forumleden dan beginnen mijn tenen echt te krommen.  Nodig hem uit en praat dan weer verder.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

dekkersj

Citaat van: Snowmaster op juli  8, 2010, 09:43:49
[...]
Het bewustzijn en zienswijze van veel forumleden in deze topic beperkt zich toch al tot een tunnelvisie met de diameter van een tuinslang.  [...]
Hoe ben je aan deze conclusie gekomen?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Ejorne

Citaat van: dekkersj op juli  9, 2010, 08:49:35
Hoe ben je aan deze conclusie gekomen?

Groet,
Jacco

Je voelt je aangesproken?  :P

coned (banned)

verklaar maar eens met de ouderwetse fysica hoe fenomenen zoals hier beschreven
http://thepiratebay.org/torrent/5673445/New_Paradigm_Films_-__The_Day_Before_Disclosure_%282010%29
mogelijk zijn

mods: volgens de makers is die film public "Privacy Type: Open: All content is public."
http://www.facebook.com/group.php?gid=200509999873

nog een lezing van een Hollandse collega die geen oogkleppen heeft
een echte wetenschapper helaas
http://collegerama.tudelft.nl/mediasite/Viewer/?peid=f20e673d0cdf422bae92a6913ee867d6

dekkersj

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Ejorne

coned (banned)

dekkersj

Citaat van: Ejorne op juli  9, 2010, 15:20:34
Dat zou merkwaardig zijn...
Je ontwijkt mijn vraag.

Groet,
Jacco

Ejorne

SB MARANTZ

Mijn vragen ook.....maar dat geeft niet hoor.  :D
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

dekkersj

Zolang dat getolereerd wordt, is dat kennelijk heel grappig allemaal.

Groet,
Jacco

dekkersj

Citaat van: Ejorne op juli  9, 2010, 16:51:53
Ja, knap he?
Bijzonder knap, ja. Vooral omdat je je onsterfelijk belachelijk hebt gemaakt en tegelijk hebt laten zien dat een inhoudelijke discussie niet mogelijk is.

Groet,
Jacco

Ejorne

Citaat van: dekkersj op juli  9, 2010, 18:00:23
Bijzonder knap, ja. Vooral omdat je je onsterfelijk belachelijk hebt gemaakt en tegelijk hebt laten zien dat een inhoudelijke discussie niet mogelijk is.

Groet,
Jacco

Wie zich hier belachelijk maakt is in vele ogen verschillend bekeken denk ik. Ik denk dat de mensen met de metertjes en de oogkleppen op toch wel heel erg de boventoon voeren. Maar ja, de oogkleppen maken dat dat wellicht over het hoofd gezien wordt. En ik ben bang dat dat niet het enige is dat hier door die personen over het hoofd gezien wordt... Inhoudelijke discussie is wel zeker mogelijk met mij, dat kun je zien als je terug leest. Met jou daarentegen is het nogal eens lastig. Hetgeen je vooral doet is vragen om onderbouwing op technisch vlak en met getalletjes strooien. Iets dat hier tot op zekere hoogte wel interessant bevonden wordt maar wanneer erin doorgeslagen wordt slaat het de plank behoorlijk mis. Maar goed, het is met jou lang zo erg nog niet als met ene Raphie...

:P

Ejorne

Citaat van: SB MARANTZ op juli  9, 2010, 17:32:40
Mijn vragen ook.....maar dat geeft niet hoor.  :D

Ik ben mij er niet van bewust dat ik jou vragen heb ontweken.
Wel die ene vraag wat hi-end is. Maar ja, dat is een vraag waar ik niets mee kan. Ik weet wel dat mijn budget zich in de instapklasse bevindt. En spulletjes die je bij bijvoorbeeld Kharma en/of een beurs als de VAD kunt vinden lijkt mij meer in het hi-end straatje te passen dan mijn Panasonic en Onix setje...

dekkersj

Citaat van: Ejorne op juli  9, 2010, 20:21:27
Wie zich hier belachelijk maakt is in vele ogen verschillend bekeken denk ik. Ik denk dat de mensen met de metertjes en de oogkleppen op toch wel heel erg de boventoon voeren. Maar ja, de oogkleppen maken dat dat wellicht over het hoofd gezien wordt. En ik ben bang dat dat niet het enige is dat hier door die personen over het hoofd gezien wordt... Inhoudelijke discussie is wel zeker mogelijk met mij, dat kun je zien als je terug leest. Met jou daarentegen is het nogal eens lastig. Hetgeen je vooral doet is vragen om onderbouwing op technisch vlak en met getalletjes strooien. Iets dat hier tot op zekere hoogte wel interessant bevonden wordt maar wanneer erin doorgeslagen wordt slaat het de plank behoorlijk mis. Maar goed, het is met jou lang zo erg nog niet als met ene Raphie...

:P
Ik ben blij dat je toch in staat blijkt te zijn grijstinten aan te brengen en ik merk dat er inhoudelijk met je van gedachten gewisseld kan worden. Dat we het niet met elkaar eens zijn, okay. So be it.

Groet,
Jacco

Snowmaster

Heb ik net een enorme lap tekst geschreven o.a. over de Schumann resonantie, raak ik een verkeerde toets en plots is alles weg  :-\.
Ik denk nu....laat ook maar......zo'n voorbeeld over wetenschappelijke onderbouwing en een "voodoo" tweak is eigenlijk zinloos.  

"Stroom is stroom," roepen er hier ook zo veel.  Ondertussen weet ik dat dit het meest onderschatte onderdeel in elke set is. Het leuke is dat verbeteringen hierin bijna geen niets kosten en maar weinigen er goed gebruik van maken.
In dit geval heb ik het niet over stroomkabels, filters of zekeringen, maar over goed aansluiten, de invloed van legeringen, vervuilt koper, slechte metaalstructuren, klemkracht, overgangen etc.

Ondertussen ben ik erachter dat in elke huis en in elke set hierin gewoon dezelfde reactie en problemen zitten.
Ik ben meer dan ooit overtuigd van de "zinloosheid" van dure powercords en filters omdat deze verbeteringen meestal op een eenvoudige manier ook realiseerbaar zijn. Maar zoiets moet je wel eerst weten en het duurt lang voor je die kennis bij elkaar gesprokkeld hebt, met veel vallen en opstaan. Ik moest er met regelmaat voor naar Duitsland bellen  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)