Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: Ejorne op juli  2, 2010, 13:05:33
Ik weet het niet, vertel eens?

Jij schrijft dat het mogelijk een probleem is wanneer het signaal wat door een zilvere interlink in de kopere kabel van de schakelkast overgaat..Heb je dit gevoel ook als je een zilver interlink prikt tussen 2 apparaten die alleen met koper bedraad zijn ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ejorne

Citaat van: chansig op juli  2, 2010, 13:07:52
Jij schrijft dat het mogelijk een probleem is wanneer het signaal wat door een zilvere interlink in de kopere kabel van de schakelkast overgaat..Heb je dit gevoel ook als je een zilver interlink prikt tussen 2 apparaten die alleen met koper bedraad zijn ?

Gr Hans

Tja, ik heb geen zilveren interlink. Dus als iemand er mij eentje wilt sturen dan kan ik dit misschien even voor je uitvogelen.... Ehh, ik heb dan ook wel wat hi-end apparatuur nodig.

SB MARANTZ

Wat is high-end?
Het begin van het einde?
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

s0000884

Citaat van: Midcall op juli  2, 2010, 01:14:51
Kan jij het verschil zien tussen tussen een bout van 30 cm en eentje van 32 cm? Ja, als je ze naast elkaar legt zie je ongetwijfeld verschil. Nu pak ik ze op en leg een willekeurige bout neer. Kan jij me vertellen of daar de 30 cm of de 32 cm bout op tafel ligt? En ik pak hem weer op en leg weer willekeurig een bout neer, kan jij aangeven of de bout langer / korter of wellicht even lang was als de bout die je daarvoor zag?
Hieruit concluderen dat de DBT niet werkt is een kenmerkende beginnersfout die komt van het ontbreken van enige meettechnische kennis. Je ziet niet in dat juist de absolute (niet vergelijkende) meting representatief is voor hoe je normaal luistert. Je moet dus juist, om een DBT zo relevant mogelijk te maken, de trails qua tijd zover mogelijk uit elkaar leggen.

chansig

@Ejorne: Tsja...zo kan je je er ook van afmaken. Eerst inhoudelijk iets schrijven en dan vervolgens zeggen dat je het eigenlijk niet weet en het zou moeten ervaren...Hoe kan je dan commentaar hebben op de schakelkast ? Gewoon intuitie ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ejorne

Citaat van: SB MARANTZ op juli  2, 2010, 13:12:03
Wat is high-end?
Het begin van het einde?

Voor sommige wellicht wel ja...

Ejorne

Citaat van: chansig op juli  2, 2010, 13:13:06
@Ejorne: Tsja...zo kan je je er ook van afmaken. Eerst inhoudelijk iets schrijven en dan vervolgens zeggen dat je het eigenlijk niet weet en het zou moeten ervaren...Hoe kan je dan commentaar hebben op de schakelkast ? Gewoon intuitie ?

Gr Hans

Er is hier geen sprake van eerst en vervolgens. Ik spreek (in dit topic alleen al) 36 pagina's lang dat ik geen ervaring heb met interlinks. Wel met andere door de scep onmogelijk verklaarde onderwerpen.

coned (banned)

ik hou niet van dure stroomkabels en esoterische stroom pluggen

ik heb daarrond een theorie die je mag proberen debunken:

als zowel je cd-speler als versterker geaard zijn en een stekkerblok delen, dan loopt de signaalmassa tussen beide langs twee paden:

- via je interlinks
- via je netsnoeren

je zou dan kunnen stellen dan je netsnoer ook een interlink is, aangezien de kans groot is dat de veel dikkere aardedraad in een netsnoer (bvb 2,5mm2) meer kans maakt als geleider (lagere weerstand) dan het dunne massa draadje in de meeste dure interlinks. want bij veel dure interlinks is het schild maar aan 1 kant aan de massa gesoldeer.

electriciteit volgt de weg van de minste weerstand. hier is sprake van een parallel schakeling omdat er twee parallele paden zijn

geen wonder dat je dan verschillen hoort met dure connectors zoals furutech ed, en dat duurder stekkerblokken zoals kemp met sterverbindingen verschil uitmaken
die zitten allemaal mee in de signaalweg

om die reden claim ik al enkele maanden dat heel de AC stroomopkuis en netfilter business eigenlijk symptoombestrijding zijn
ik heb een oplossing die dat allemaal bypassed, staat op het forum als je zoekt
de die-hard audiofiel en dealer leest er over, want er valt geen geld aan te verdienen als ik een set voor 1400 eur kan bouwen op 12V DC die beter klinkt dan 10.000 eur aan electrica op AC :)
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Raphie

Citaat van: Ejorne op juli  2, 2010, 13:16:54
Er is hier geen sprake van eerst en vervolgens. Ik spreek (in dit topic alleen al) 36 pagina's lang dat ik geen ervaring heb met interlinks. Wel met andere door de scep onmogelijk verklaarde onderwerpen.
En dat zélfs op jouw set  :D

maar jongens dit gaat toch nergens meer over: Stroomkabels die zich "magnetisch opladen" wat een 2db volume verschil veroorzaakt en zich door handmatig te ontladen weer voor even hersteld.
Rhodium wat ook "duidelijk" harder klinkt qua volume.

Snowmaster, heb je enig idee hoeveel vermogen er nodig is voor 2db extra geluidsdruk? je begrijpt toch zelf ook wel dat dit niks te maken heeft met materiaalkeuze van passieve componenten hoop ik?

Zou eerder je versterker ter reparatie aanbieden, lijkt me dat er daar iets ERNSTIG mis is....
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op juli  2, 2010, 13:25:02

Eerder antwoordde je al niet op deze vraag, wellicht nu?

Wat is er mis met equibit class-d?

Raphie

kijk wederom het bewijs dat je zelf al niet meer weet waar je over lult..... :D

Citaat van: Ejorne op juli  2, 2010, 13:10:59
Ehh, ik heb dan ook wel wat hi-end apparatuur nodig.

Citaat van: Ejorne op juli  2, 2010, 13:46:08
Eerder antwoordde je al niet op deze vraag, wellicht nu?

Wat is er mis met equibit class-d?
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: s0000884 op juli  2, 2010, 13:12:09
Je moet dus juist, om een DBT zo relevant mogelijk te maken, de trails qua tijd zover mogelijk uit elkaar leggen.
Ja, wat is het nou? Je vriend zegt zo dicht mogelijk bij elkaar en jij zegt zover mogelijk uit elkaar. Jullie sluiten elkaar uit, toch even beter overleggen samen voor jullie samen weer antwoord geven.  ;)
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

s0000884

Citaat van: coned op juli  2, 2010, 13:21:55
ik heb daarrond een theorie die je mag proberen debunken:
Dat er stroom kán terugelopen via de aarde betekent niet dat er ook ongewenste spanningval ontstaat. Het aardvlak heeft zo'n lage weerstand dat hier niets van te vrezen is. Verder is er sprake van signaalscheiding; de aarde binnenin (na voeding / gelijkrichting / filtering) is niet 1 op 1 'zichtbaar' aan de aardpinnen van de stekker. Ten derde geldt het duimregeltje dat stroom altijd wil teruglopen waar het ook heenliep (hoe hoger de frequentie van het signaal, hoe sterker die neiging); hetgeen betekent dat de stroom eerder de neiging heeft om via de retourgeleider van de interlink terug te lopen.

Wel leuk bedacht trouwens.

s0000884

Citaat van: Midcall op juli  2, 2010, 13:58:05
Ja, wat is het nou? Je vriend zegt zo dicht mogelijk bij elkaar en jij zegt zover mogelijk uit elkaar. Jullie sluiten elkaar uit, toch even beter overleggen samen voor jullie samen weer antwoord geven.  ;)
Het leuke is, dat wij helemaal niet hoeven te 'overleggen' omdat technische wetenschap *klopt* of *niet klopt*. We hebben het over verschillende zaken.

1. Dekkers zegt (volkomen terecht) dat als je de DBT voor jezelf makkelijker wil maken, je de fragmenten dicht op elkaar moet beluisteren.
2. Ik zeg dat je, als je wilt dat de DBT zoveel mogelijk lijkt op echt luisteren in je woonkamer, je dat níet moet doen.

Overigens maakt het voor het gehoorde verschil tussen bijv. CD spelers niets uit; hoe dicht je ze ook op elkaar zet, dat hoor je toch niet in een DBT.

dekkersj

Citaat van: Midcall op juli  2, 2010, 13:58:05
Ja, wat is het nou? Je vriend zegt zo dicht mogelijk bij elkaar en jij zegt zover mogelijk uit elkaar. Jullie sluiten elkaar uit, toch even beter overleggen samen voor jullie samen weer antwoord geven.  ;)
Om de verschillen te horen zo dicht mogelijk op elkaar, en dat is dus binnen 1 trial van een blinde test. Daarna inderdaad de boel links laten liggen en weer een trial gaan doen als je daaraan toe bent. Jezelf vooral niet haasten. Overigens kun je in goede ABX software zo lang als jij dat wilt wachten met je keuze. Je kunt daar zo lang als jij wilt kort schakelen tussen A en B voordat je je keuze maakt welke de X is. Dit is relevant voor kleine verschillen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

stone56

Citaat van: s0000884 op juli  2, 2010, 14:02:09

Overigens maakt het voor het gehoorde verschil tussen bijv. CD spelers niets uit; hoe dicht je ze ook op elkaar zet, dat hoor je toch niet in een DBT.

En daarom deugt de ABX/DBT niet.
It's only rock 'n roll (but I like it)

Ejorne

Citaat van: Raphie op juli  2, 2010, 13:51:53
kijk wederom het bewijs dat je zelf al niet meer weet waar je over lult..... :D

Dus als ik je vraag wat er mis is met equibit dan betekend dat dat mijn receiver hi-end moet zijn. Of dat ik niet weet waarover ik praat?

Snap jíj het eigenlijk wel?

dekkersj

Citaat van: stone56 op juli  2, 2010, 14:08:29
En daarom deugt de ABX/DBT niet.
Waarom? Je gaat er vanuit dat er verschillen zijn, maar het is heel aannemelijk dat ze er niet zijn (ik ben in ieder geval nog nooit aantoonbaar verschillend klinkende spelers tegengekomen). Op amplitudeverschillen en beroerde ontwerpen na natuurlijk.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Snowmaster

maar jongens dit gaat toch nergens meer over: Stroomkabels die zich "magnetisch opladen" wat een 2db volume verschil veroorzaakt en zich door handmatig te ontladen weer voor even hersteld.

Snowmaster, heb je enig idee hoeveel vermogen er nodig is voor 2db extra geluidsdruk? je begrijpt toch zelf ook wel dat dit niks te maken heeft met materiaalkeuze van passieve componenten hoop ik?

Nergens schrijf ik dat Rodium harder klinkt, maar natuurlijk wordt elke woord aangegrepen voor een discussie als ik probeer mijn probleem te omschrijven.
Ondertussen heb ik met Duitsland gebeld, het probleem werd daar direct herkend en ben ik nu weer een stukje wijzer.  
Thanx, voor de mensen die hebben meegedacht :).  
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Raphie

nou ben zéér benieuwd naar de verklaring van onze oosterburen, maar die zal je waarschijnlijk pas met de tijd delen, op het moment dat je alle andere "bevindingen" ook gaat delen. Ik wacht hier al met smart meer als 6mnd op.......

Citaat van: Snowmaster op juli  2, 2010, 14:16:05
Nergens schrijf ik dat Rodium harder klinkt, maar natuurlijk wordt elke woord aangegrepen voor een discussie als ik probeer mijn probleem te omschrijven.
Ondertussen heb ik met Duitsland gebeld, het probleem werd daar direct herkend en ben ik nu weer een stukje wijzer.  
Thanx, voor de mensen die hebben meegedacht :).  
JBL PRX Power!

SB MARANTZ

Zou eerder je versterker ter reparatie aanbieden, lijkt me dat er daar iets ERNSTIG mis is....

Ongelooflijk..................... :D
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

celerontje

Hét argument van non-believers; als iets niet te verklaren valt, is er een defect! :D :D :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

stone56

Jacco we hebben een verschillend uitgangspunt. Ik ga af op wat ik hoor met muziek. En als dat met kabels bijv. verschilt dan is dat voor mij ook gewoon zo. Heel simpel zoals we in ons dagelijks leven ook doen. Dat er een keer sprake kan zijn van gehoorbedrog wil ik niet uitsluiten, maar net zoals gezichtsbedrog is dat meer uitzondering dan regel.
It's only rock 'n roll (but I like it)

Raphie

Eens het gaat toch om de beleving? en die is persoonlijk......
JBL PRX Power!

dekkersj

Citaat van: stone56 op juli  2, 2010, 14:55:58
Jacco we hebben een verschillend uitgangspunt. Ik ga af op wat ik hoor met muziek. En als dat met kabels bijv. verschilt dan is dat voor mij ook gewoon zo. Heel simpel zoals we in ons dagelijks leven ook doen. Dat er een keer sprake kan zijn van gehoorbedrog wil ik niet uitsluiten, maar net zoals gezichtsbedrog is dat meer uitzondering dan regel.
En het zit je niet dwars dat er geen fysisch model bestaat van waaruit de geclaimde verschillen verklaard kunnen worden? Of hoe ga je daarmee om? Accepteer je het als geloof of ga je ervan uit dat er ooit nieuwe natuurkunde ontdekt en geschreven gaat worden?

Groet,
Jacco