Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: Snowmaster op mei 22, 2010, 12:01:05
Geloof je ook niet in verschillen in klank door stroom?  Bv. een koperstekker i.p.v. een goudenstekker?

Hier gaan we toch nooit uit komen, deze online dicussie is al zo oud als het internet. voorlopig hebben de techneuten heb bewijs aan hun kant, wat natuurlijk niks af doet aan jouw beleving. eigenlijk hebben jullie dus beiden gelijk.
JBL PRX Power!

Snowmaster

Citaat van: Raphie op mei 22, 2010, 12:09:03
Hier gaan we toch nooit uit komen, deze online dicussie is al zo oud als het internet. voorlopig hebben de techneuten heb bewijs aan hun kant, wat natuurlijk niks af doet aan jouw beleving. eigenlijk hebben jullie dus beiden gelijk.

Er komt vast wel een dag dat dit ook jouw beleving wordt.  Ik heb minder dan 10 seconden nodig om je te overtuigen. Mag je zelf kiezen : beeld of geluid  :).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Raphie

Citaat van: Snowmaster op mei 22, 2010, 12:53:20
Er komt vast wel een dag dat dit ook jouw beleving wordt.  Ik heb minder dan 10 seconden nodig om je te overtuigen. Mag je zelf kiezen : beeld of geluid  :).
Ik beleef ook wel dingen hoor, waarom denk je anders dat ik o.a. in Pink Faun, Belden, Transparent en PSaudio investeer?!?  ;)
JBL PRX Power!

Snowmaster

Citaat van: Raphie op mei 22, 2010, 12:55:27
Ik beleef ook wel dingen hoor, waarom denk je anders dat ik o.a. in Pink Faun, Belden, Transparent en PSaudio investeer?!?  ;)

Door de ontwikkelingen bij een forumkameraad denk ik dat wij elkaar dit jaar nog wel zien. Deze ontwikkelingen sluiten helemaal aan bij jouw audiowensen : Transparent, PSaudio, Belden en Oppo. Het is nog te prematuur, maar waarschijnlijk zal BE met zijn expresso apparaat wel the place to be worden voor dat moment. Weet hij alleen zelf (nog) niet  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Raphie

BE woont op 10min van mij, dus dat is makkelijk  ;D
JBL PRX Power!

Perfectionist

Citaat van: Raphie op mei 22, 2010, 12:09:03

Raphie

Niet te genuanceerd worden hé...!  :D :P ;)
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

dekkersj

Jawel, jij kunt dit gewoon horen als ik ze voor je verwissel, daar is geen DBT voor nodig. Dus zo moeilijk is het allemaal niet.
Klinkt als een uitnodiging. Maar dan draaien we het daarna om: jij gaat luisteren en ik verwissel (of niet, maar dat weet je dan niet).

Ik heb hier gewoon twee CAT kabels liggen waarbij de ene opener en de andere meer middenbenadrukt met iets minder definitie speelt.  Gewoon hoorbaar door de grote van het verschil. Prijsverschil tussen de kabels : "enorm" en ik zou dit nu niet meer betalen, maar ik wil de beste cat ook nooit meer kwijt en dat is natuurlijk wel wat dubbel.
Neem ik ook mijn verschilversterker mee, dan kun je het verschil meteen horen ipv opeenvolgend luisteren.

Geloof je ook niet in verschillen in klank door stroom?  Bv. een koperstekker i.p.v. een goudenstekker?
Nee, natuurlijk niet. Als het goed contact maakt is het goed. De rest is fantasie, emotie of beleving, net hoe je het formuleren wilt.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Snowmaster

Citaat van: dekkersj op mei 24, 2010, 10:51:42
Klinkt als een uitnodiging. Maar dan draaien we het daarna om: jij gaat luisteren en ik verwissel (of niet, maar dat weet je dan niet).
Neem ik ook mijn verschilversterker mee, dan kun je het verschil meteen horen ipv opeenvolgend luisteren.
Nee, natuurlijk niet. Als het goed contact maakt is het goed. De rest is fantasie, emotie of beleving, net hoe je het formuleren wilt.

Groet,
Jacco

Wake up Jacco, stop met het kijken naar metertjes !   Laten wij maar niet proberen elkaar te overtuigen want dat is voor beiden zonder van de energie.  Jij meet gewoon lekker verder en ik blijf gewoon in de waan dat er verschillen zijn  ;)

Maar toch een kleine anekdote  :  
Ooit las ik als newbie op dit forum over "aansluiten in fase" . Denk je nu werkelijk dat het mij lukte om verschil te horen? Nee, natuurlijk niet !
Door toeval verving ik tijdens het schilderen mijn ongeaarde zelfbouw Karweistekkerblokje van 25 jaar oud met schemerlampdraadjes van 1,0 mm door een degelijk exemplaar en toen viel mij `s avonds op dat mijn geluid anders klonk.
Dit was achteraf het startschot voor een leuke hobby die veel verder is gegaan dan ooit verwacht.

Maar in één ding krijgen de techneuten langzaam gelijk :
Exotische kabels komen er hier nooit meer in. Goed is goed en vooral een goede contructie is belangrijk. Duur betekent lang niet altijd beter maar heel vaak anders. Dus gedeeltelijk heb je mij toch al overtuigd  ;)

dekkersj

In dat geval laat ik je in de waan dat er verschillen zijn  ;D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op mei 24, 2010, 19:24:32
In dat geval laat ik je in de waan dat er verschillen zijn  ;D

Groet,
Jacco
Ah! Dan wel. :sneaky2:

Citaat van: Snowmaster op mei 24, 2010, 12:11:53
Wake up Jacco, stop met het kijken naar metertjes !   Laten wij maar niet proberen elkaar te overtuigen want dat is voor beiden zonder van de energie.  Jij meet gewoon lekker verder en ik blijf gewoon in de waan dat er verschillen zijn  ;)

Maar toch een kleine anekdote  :  
Ooit las ik als newbie op dit forum over "aansluiten in fase" . Denk je nu werkelijk dat het mij lukte om verschil te horen? Nee, natuurlijk niet !
Door toeval verving ik tijdens het schilderen mijn ongeaarde zelfbouw Karweistekkerblokje van 25 jaar oud met schemerlampdraadjes van 1,0 mm door een degelijk exemplaar en toen viel mij `s avonds op dat mijn geluid anders klonk.
Dit was achteraf het startschot voor een leuke hobby die veel verder is gegaan dan ooit verwacht.
Misschien daar je verschilversterkertje eens aanhangen, Jacco. :devil:

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

coned (banned)

Citaat van: stone56 op juni 24, 2010, 18:53:19
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_cd.htm

ABX-testen die schijnen te werken.

laat me raden
de kritiek die zal volgen, zal zijn "we aanvaarden dit niet als bewijs"
en dan volgt er nog 100 pagina's aan animo

of zal de skep eindelijk vrede vinden ?
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Koen K

Euh... Mits die test goed is uitgevoerd lijkt me dat het wel bewezen (of in elk geval heel erg aannemelijk gemaakt) is dat die 14-bitter anders klinkt. Ik snap dat het voor een believer moeilijk is, maar sceptici redeneren wél volgens de wetten van de logica.  ::)

daffy

PFFFFF Wat word ik  moe van de dogmatische meter(s) die beweren dat alles hetzelfde klink mits .... mits... mits..., ik heb nu een "zoektocht" achter de rug van een aantal versterkers in een behoorlijk prijzige catagorie(vast allemaal slecht ontworpen  :crazy: )  van een marantz pm 14 Ki naar en bryston b60-sst naar een bryston b100-sst naar een symphonic line rg 14 edition (wat een mooie versterker, maar helaas net niet in mijn set en naar mijn SMAAK ) en weer terug naar een Marantz pm-11 s2 en wat klinken ze allemaal NIET hetzelfde pff ga toch fietsen met je gemeet sorry hoor ga eens luisteren  naar muziek!!! in plaats van luisteren naar je meters.
En laten we het ook maar niet hebben over cd spelers en hoe die allemaal hetzelfde klinken ,mits... mits.... punt

zo het moest er eindelijk eens uit al dat hautaine meet en ABX G.E.L.U.L, sorry maar ik moet het even kwijt.

Watte, JA IN JE OREN, maar dat is autosuggestie of beleving toch ...?  oeps mijn fout het uitgangsniveau was niet helemaal gelijk. :yawnee:
en natuurlijk vind ik het als audiofiel leuk om onnodig en suggestief  euro's over de balk te pleuren want duurder is vast beter... of niet dan ? :wacko:
een goedkope Sony doet het net zo goed, mits.... mits .. maar en toch ook... als en.  :sleepy:

Daffy ;)

p.s lekker ongenuanceerd maar er was dan ook steppenrace,voetbal en bier hier in het mooie noordhollandsche.  :pompom:  :popcorn: :coffee:
en in real life zullen ze allemaal best wel aardig zijn  hoor dus no hard feelings van mijn kant

Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Koen K

Prima dat ieder zijn eigen invulling geeft aan de audiobeleving (leuk zelfs), maar laat het dan lekker buiten het wetenschappelijke. De regelrechte haat die er telkens weer gespuid wordt jegens op feiten gebaseerde redeneringen - feiten vallen erg slecht in de audiobullshitwereld - past niet bij het karakter van de hobby.

Blijkbaar word je alleen geaccepteerd als je een houding hebt van "het boeit me geen flikker dat 1+1=2. Ik beleef het anders, dus het is niet waar, onzin, opzouten ermee, stomme metert / techneut / klootzak."

scrutinizer

Come to the grey zone.
The white and black zone are for loading and unloading only. ;)

:threadclosed:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Ik vind het allemaal prima, maar de dwingende houdingen van zowel kamp "meten=weten" als van kamp "horen=geloven" staan me niet aan.

Naast dat alles is er nog steeds gewoon een verzameling kennis die je natuurlijk mag negeren, maar om er op eigen gezag dwars doorheen / tegenin te gaan slaat gewoon nergens op. Dat is wél wat veel 'believers' zich aanmatigen.

SB MARANTZ

Doosjes met electronica vergelijken kan leuk zijn maar het vergelijken van de ''klank'' voert de boventoon.
Een set is een middel om naar muziek te luisteren, niets meer of minder.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

stone56

Ik was enigszins verbaasd dat ABX/DBT toch verschil aantoonden. De laatste jaren kreeg ik de indruk dat in die testen alles gelijk was en daardoor konden ze niet deugen, volgens mij. Afgaande op mijn ervaringen is er wel degelijk verschil tussen cd spelers, versterkers en ook wel eens kabels. Dat laatste is denk ik is nog nooit met een ABX/DBT aangetoond. Dat vind ik weer raar, want de verschillen, denk ik, zijn net zo groot.

chansig

Citaat van: Koen K op juni 25, 2010, 09:56:05
Ik vind het allemaal prima, maar de dwingende houdingen van zowel kamp "meten=weten" als van kamp "horen=geloven" staan me niet aan.

Pesies....Daarnaast vind men het dan ook nog eens nodig om andere conclusies te kunnen trekken over de persoon zoals bijvoorbeeld:
- De techneut meet alleen maar dus houd niet van muziek.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

coned (banned)

Citaat van: stone56 op juni 25, 2010, 11:58:36
Ik was enigszins verbaasd dat ABX/DBT toch verschil aantoonden. De laatste jaren kreeg ik de indruk dat in die testen alles gelijk was en daardoor konden ze niet deugen, volgens mij. Afgaande op mijn ervaringen is er wel degelijk verschil tussen cd spelers, versterkers en ook wel eens kabels. Dat laatste is denk ik is nog nooit met een ABX/DBT aangetoond. Dat vind ik weer raar, want de verschillen, denk ik, zijn net zo groot.

een abx zal enkel successvol zijn als de hoorbare verschillen zodanig groot zijn (effectgrootte) dat ze de invloed van het experiment (verkleinen van de effectgrootte) overleven
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

stone56

Overtuigd van verschillen, zie ik de ABX ook als een gelijkmaker.

Snowmaster

Jullie komen er samen nooit uit hè ? 
Maar zonder discussie is het toch ook gewoon saai, behalve als Daffy zich af en toe eens flink laat gaan  ;)
Even lekker je hart luchten zonder persoonlijk iemand af te breken, zo hoort het te zijn. TOP Daffy ! 

Ejorne

Citaat van: Snowmaster op juni 26, 2010, 11:35:58
Maar zonder discussie is het toch ook gewoon saai, behalve als Daffy zich af en toe eens flink laat gaan  ;)
Even lekker je hart luchten zonder persoonlijk iemand af te breken, zo hoort het te zijn. TOP Daffy ! 

Maar je vind het wel saai? Net zo saai als zonder discussie?  :P

Snowmaster

Citaat van: Ejorne op juni 26, 2010, 11:43:19

Maar je vind het wel saai? Net zo saai als zonder discussie?  :P

Jij beheerst de kunst van hééél letterlijk lezen....zal ik "ook" weghalen  ;D ?