Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op mei  3, 2010, 11:09:31
Een ieder die het wil begrijpen begrijpt het. Bij jouw ontbreekt die wil. En het zal voor een ieder duidelijk zijn na deze post dat je met politiek bezig bent (iets wat je zoals gewoonlijk anderen  verwijt).

Wie de schoen past.....  :tongue2:

Het gaat niet altijd over jou, Tjeerd.
Sterker nog! Ik ben er klaar mee en deel mijn tijd en info vervolgens aan leden waar voor "een man een man, een woord een woord" geld.

Mijn laatste 2 posts waren algemeen geadresseerd en hebben betrekking op beoordeling.

Waarin ik on topic duidelijk maak dat JDekkers boude stellingen cognitief zijn en het mes voor als nog aan 2 kanten snijdt.

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Icarus314

Nog een algemene post dan omdat misschien iets oprecht verkeerd is begrepen en uitgelegd.

Als men stelt dat het niet uitmaakt dat audio onderdelen overgedimensioneerd zijn dan heb ik daar wel begrip voor ik wil slechts twee argumenten noemen waarom het niet verstandig is.
-de eerste is financieel en dus duidelijk voor sommigen
-de tweede is voor degenen die duidelijk niet wakker liggen van financien. Voor hen maakte ik de toevoeging dat het ook dan mogelijk is om je geld beter te spenderen aan mensen die er wel wakker van liggen. Ik wil dus niet zeggen dat je jezelf iets moet onthouden omwille van de medemens, maar ik wil zeggen dat als geld duidelijk geen probleem is, je dan toch nog kunt nadenken of je het in de eene sloot of de andere sloot wilt dumpen. Thats all.  ;)

Met respect  :)

Icarus314

Citaat van: Midcall op mei  3, 2010, 12:25:31
Okay, we zien je over een dag of twee wel weer  :yawnee:

Hoezo dit gaat toch over de uitspraak van Dekkers over jitter?

Midcall

Citaat van: Icarus314 op mei  3, 2010, 11:09:31
Een ieder die het wil begrijpen begrijpt het. Bij jouw ontbreekt die wil. En het zal voor een ieder duidelijk zijn na deze post dat je met politiek bezig bent (iets wat je zoals gewoonlijk anderen  verwijt).

Wie de schoen past.....  :tongue2:
Dit was jouw antwoord op een door jezelf aangehaalde quote van Scrut. Leek me dus overduidelijk gericht op Scrut en niet op DekkersJ
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

coned (banned)

als ik een BluRay op mijn Dune HDI 3.0 naar de onkyo 5507 stuur via bitstream over HDMI (waarbij de onkyo decodeert) klinkt het open, niet aggressief en ruimtelijk
als ik diezelfde BluRay op mijn PS3 naar de onkyo 5507 stuur via LPCM ovr HDMI dan klinkt het aggressief, hard en dan wil ik de PS3 zo snel mogelijk afzetten

dekkersj mag als eerste antwoorden hoe dat kan
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Ejorne

Citaat van: coned op mei  3, 2010, 16:42:29
als ik een BluRay op mijn Dune HDI 3.0 naar de onkyo 5507 stuur via bitstream over HDMI (waarbij de onkyo decodeert) klinkt het open, niet aggressief en ruimtelijk
als ik diezelfde BluRay op mijn PS3 naar de onkyo 5507 stuur via LPCM ovr HDMI dan klinkt het aggressief, hard en dan wil ik de PS3 zo snel mogelijk afzetten

Hij zal vermoedelijk antwoorden dat het niet kan. En weet je wat nu het grappige is? Een dbt zal zeer waarschijnlijk uitwijzen dat hij gelijk heeft.

Rede voor mij om de uitkomsten van dergelijke dbt's in twijfel te trekken...

Icarus314

Citaat van: Midcall op mei  3, 2010, 16:06:04
Dit was jouw antwoord op een door jezelf aangehaalde quote van Scrut. Leek me dus overduidelijk gericht op Scrut en niet op DekkersJ

Wat vind je van deze:

Midcall

Citaat van: Icarus314 op mei  3, 2010, 18:01:52
Wat vind je van deze:

:worship:
Niet veel mensen durven van zichzelf te erkennen dat ze in deze categorie vallen  :blush:
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

genesis

Zelfkritischreflecterendvermogen siert de man  :D

Genesis
Carpe Diem

Icarus314

Citaat van: Midcall op mei  3, 2010, 21:09:56
:worship:
Niet veel mensen durven van zichzelf te erkennen dat ze in deze categorie vallen  :blush:
Als een leugenaar zegt dat ie liegt wat is het dan  :dozingoff:  ;D

Icarus314

Citaat van: dekkersj op mei  3, 2010, 00:08:41
Als dat hoorbaar gaat worden, en dat kan (heb ik in een proefopstelling wel eens opgewekt), heb je te maken met schaamteloos slechte apparatuur die eigenlijk zo de kliko in kan. Komt in de praktijk dus niet voor.

Groet,
Jacco
Hoe klinkt jitter eigenlijk als het hoorbaar wordt? Hoor je dan tiks en plofjes? Of hoor je ruis? Of hoor je zoals velen denken dan dat bekkens scherp worden?

genesis

Citaat van: Icarus314 op mei  5, 2010, 10:38:54
Hoe klinkt jitter eigenlijk als het hoorbaar wordt? Hoor je dan tiks en plofjes? Of hoor je ruis? Of hoor je zoals velen denken dan dat bekkens scherp worden?

Geluid is diffuser, het is 'optisch weergegeven'  als kijken door vitrage naar het beeld daarachter.

Genesis
Carpe Diem

solidstate

hij denkt vast dat je rijp bent voor de psychiater......   GRAPJE!

marconist

Waarschijnlijk stuurt ie je naar de groenteboer.
Je voorbeeld is basaal voor wie het onderscheid tussen appels en peren ontbeert.   :sigh:

dekkersj

Ik ben meer van de slager  ;D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: Icarus314 op mei  5, 2010, 10:38:54
Als de jitter zo groot wordt dat het digitale problemen gaat opleveren gaat het tikken ja. Verder hangt het helemaal af van de aard van de jitter, als die random is wordt het resultaat ook ruiserig. Als het sinusvormig is, gaat het jengelen. Maar zover komt het gelukkig nooit. Voordat het uberhaupt hoorbaar wordt, zit je qua getal ergens ruim in de nanosecondes aan jitter. Dergelijke verbindingen zijn dermate slecht dat je die in de praktijk niet zult tegenkomen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Icarus314

Citaat van: dekkersj op mei 14, 2010, 10:24:03
Als de jitter zo groot wordt dat het digitale problemen gaat opleveren gaat het tikken ja. Verder hangt het helemaal af van de aard van de jitter, als die random is wordt het resultaat ook ruiserig. Als het sinusvormig is, gaat het jengelen. Maar zover komt het gelukkig nooit. Voordat het uberhaupt hoorbaar wordt, zit je qua getal ergens ruim in de nanosecondes aan jitter. Dergelijke verbindingen zijn dermate slecht dat je die in de praktijk niet zult tegenkomen.

Groet,
Jacco
Ok, even Breem er op nageslagen:

Samen gevat is het effect van jitter:
Evenredig met de signaalsterkte. Jitter leidt dus niet tot een verhoging van het ruisnivo in stille passages.
Evenredig met de audio frequentie. Dat maakt het alleen nog maar minder erg, want er is dan alleen "veel" ruis door de jitter als er ook veel hoge frequenties in de muziek zitten. En bij veel hoog in de muziek hoor je een evt. ruis minder. (Het schuren met de wire brushes maskeert zo goed als alle ruis in een opname)
In de praktische gevallen van huiskamer hifi zo gering dat het onhoorbaar is door het maskerings effect van het menselijk gehoor.
Als het in een onwaarschijnlijk extreem geval merkbaar zou zijn ervaar je het als een ruis die fluctueert met de sterkte van de muziek. Niet aan de niet meer zo strakke bas of de ruimtelijkheid, de "lucht" en de plaatsbaarheid van de instrumenten.
Jitter heeft meestal een "witte ruis" karakter, maar dat kan ook anders zijn. De jitter in een SPdif signaal heeft vaak enige correlatie met de voorafgaande bitjes. We noemen dat "signaal gecorreleerde" jitter. Vergis je echter niet door te denken dat de jitter nu gecorreleerd is aan het audio signaal dat over de SPdif verbinding gaat. Het spectrum van het SPdif signaal zelf is in hoge mate onafhankelijk (ongecorreleerd) van het audio signaal. Dat komt vooral omdat in het seriele digitale signaal de meest- en de minst significante bitjes even zwaar wegen. (experiment 3)

Misschien dat we de Jitter hypothese die door geen enkele logica wordt ondersteund maar moeten laten varen als we het over een strakkere bass of zachter hoog hebben. Ik zie tenminste niet hoe eenbeetje ruis op min heel veel db dat kan veroorzaken.

dekkersj

Citaat van: Icarus314 op mei 14, 2010, 15:43:52
[...]

Misschien dat we de Jitter hypothese die door geen enkele logica wordt ondersteund maar moeten laten varen als we het over een strakkere bass of zachter hoog hebben. Ik zie tenminste niet hoe eenbeetje ruis op min heel veel db dat kan veroorzaken.
Niet "misschien", je kunt haar rustig loslaten.

Groet,
Jacco

Snowmaster

Citaat van: dekkersj op mei 20, 2010, 15:51:48
Niet "misschien", je kunt haar rustig loslaten.

Groet,
Jacco

Yep, ik ben een kritische luisteraar en hoor duidelijk verschillen tussen digitale kabels, maar om jitter heb ik mij nooit druk gemaakt.
Jitter verstoort in theorie wel de zuiverheid van je signaal maar ik heb nog nooit gemerkt dat er bas of hoog wordt ingeleverd zoals bij analoog.
Maar verschillen in digitale kabels zijn wel hoorbaar en dat werd 2 jaar geleden nog naar het rijk der fabelen verwezen. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

dekkersj

Dat wordt nog steeds naar het rijk der fabelen verwezen. Er zijn wel een hoop mensen die het claimen te horen, maar er is nog niemand geweest die het ook aangetoond heeft. Hetzelfde geldt voor analoge verbindingen waarbij nieuwe natuurkunde noodzakelijk is om de geclaimde verschillen te verklaren.

Groet,
Jacco

scrutinizer

Citaat van: dekkersj op mei 14, 2010, 10:17:10
Ik ben meer van de slager  ;D

Groet,
Jacco

Waar natuurlijk ook discrepantie heerst tussen uitbenen en carpaccio snijden.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

chansig

Citaat van: scrutinizer op mei 21, 2010, 14:55:40
Waar natuurlijk ook discrepantie heerst tussen uitbenen en carpaccio snijden.

Anton.

Volgens mij moet je eerste eerst doen om vervolgens met het 2e aan de slag te gaan. Dus zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op mei 21, 2010, 15:13:26
Volgens mij moet je eerste eerst doen om vervolgens met het 2e aan de slag te gaan. Dus zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden..

Gr Hans

Zoals het kappen van de boom en houtsnijwerk of de gedolven diamant en zijn slijpwijze, Hans.

Anton.

s0000884

Citaat van: dekkersj op mei  3, 2010, 00:08:41
Jitter is ook een verkoopverhaal.
Ik was een tijdje weg, maar heeft onze grote kampeervriend inmiddels een 'verklaring' gegeven?

Snowmaster

Citaat van: dekkersj op mei 21, 2010, 13:09:42
Er zijn wel een hoop mensen die het claimen te horen, maar er is nog niemand geweest die het ook aangetoond heeft.
Groet,
Jacco

Jawel, jij kunt dit gewoon horen als ik ze voor je verwissel, daar is geen DBT voor nodig. Dus zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik heb hier gewoon twee CAT kabels liggen waarbij de ene opener en de andere meer middenbenadrukt met iets minder definitie speelt.  Gewoon hoorbaar door de grote van het verschil. Prijsverschil tussen de kabels : "enorm" en ik zou dit nu niet meer betalen, maar ik wil de beste cat ook nooit meer kwijt en dat is natuurlijk wel wat dubbel.

Geloof je ook niet in verschillen in klank door stroom?  Bv. een koperstekker i.p.v. een goudenstekker?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)