Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Gestart door Rock Solid, juli 5, 2009, 22:44:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rock Solid

Citaat van: dre73 op april 21, 2014, 21:05:47
Gaaf! 8)

Ik ben echt benieuwd hoe zo iets klinkt!

Thx, ... ik ben ook heel benieuwd  ::) (onbeluisterd gekocht ...)

Rock Solid

Citaat van: phy op april 21, 2014, 22:38:44
is het bas reflex of dicht?

Ik was van plan de T/S te gaan bepalen, etc. Maar nu wil ik door ... en zo snel mogelijk geluid hebben. En eigenlijk wil ik de box tunen/bouwen en tegelijkertijd meten en luisteren. Dus ik begin met een dichte achterwand zover mogelijk naar achteren. Dan verschuif ik deze naar voren (maak het volume kleiner) en ga weer luisteren. Dan maak ik een achterwand met een poort en schuif deze ook weer naar voren, etc. Wellicht niet slim, maar voor - mijn doen - zeer praktisch.  ;D

phy

Maar hoe is het met de 12 inch aero's?
dat is eigenlijk echt interessant.


Rock Solid

Citaat van: phy op mei  4, 2014, 10:30:54
Maar hoe is het met de 12 inch aero's?
dat is eigenlijk echt interessant.

Deze liggen nog even stil ... eerst met de AERO8 in de weer (zoals je kunt zien).

Rock Solid



Dit weekend in Duitsland veel geleerd over de drivers ... nog iemand interesse in het gebeuren?  :nopompom:

mijkie

* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

phy


Rock Solid

Thanx, guys ...

Eigenlijk hoop ik dat jullie mijn verhaal niet geloven, want dan heb ik lekker alleen de 'holy grail' gevonden ;)

De man die ik heb ontmoet, ben ik via het AAA forum in Duitsland op het spoor gekomen. Hij had mij uitgenodigd om eens langs te komen en samen een hoorn te bouwen voor mijn Rullits.

Bij hem heb ik verschillende drivers gehoord. Veel vintage drivers. Zijn driver in de fronthoorn was een door Rullit gemodificeerde 20cm vintage driver (met originele conus, maar andere surround). En in de woonkamer was er een open baffle met een 25cm field coil op basis van een vintage korf. Aansturing van field coil was door middel van buizen gelijkrichting. In beide gevallen speelden en er buizenversterkers en werd er via een soundcard muziek vanaf de PC gespeeld.

Ik moest niks van vintage drivers hebben; 'ouwe bende' dacht ik. En natuurlijk heb je niet de volledige 'zing' tot ver boven de 20 kHz en de heel harde 'oempf' onder de 50 Hz. Maar de meeste drivers hadden genoeg hoog extensie. Ze waren gemonteerd in open baffles.

De man had veel vrienden in de vintage en Rullit scene. Hij kon veel vertellen over de verschillende drivers en bepaalde in eerste instantie de klank (voordat deze kon worden aangesloten) door op de conus te tappen. Oleg Rullit krabt licht met zijn nagels om de 'stem' van de driver te horen. Ik heb een tijdje naar een 75 jaar oude Telefunken Fieldcoil geluisterd. De connectie met de zanger was indrukwekkend. Het speelde heerlijk muzikaal; ik greep naar opnames van artiesten die ik anders nooit zou luisteren en genoot hiervan heerlijk.

De AERO driver in de kamer maakte op mij de grootste indruk; de swing/timing was super. Lagetonen extensie was veel beter dan had ik verwacht. Wat een connectie met de muziek kon je krijgen. Snel, maar niet met een pistooschot snelheid (kun je ook goed regelen met de spanning van de field coil). Ook hier weer; ik draai nooit Paul Simon met Graceland. Was er - voor mijn gevoel - al lang klaar mee. Maar het was gewoon te meeslepend om niet te genieten op de AERO's. Ook heb ik progressive rock gedraaid. Dit was geen enkel probleem. Ook helemaal weer super.

Maar er werd mij heel duidelijk gemaakt, dat om een Rullit te laten zingen moet je veel werk verrichten. Buizen uitwisselen, resonanties beheersen, positie van open baffles ...

Voor mij zijn er een aantal dingen duidelijk geworden (dit is echt een keerpunt/bevestiging in mijn audio-leven  :worship:):
= breedbander; the only way to go
= Rullit AERO; lastige driver, speelt geen hifi, complete driver, heeft geen tonale-wauw effecten, net zo eigenwijs als de bouwer zelf. Voor mij de ultieme driver!
= of in een open baffle of fronthoorn; daar gedijen ze alleen maar in
= de hele set moet je tunen om het te laten zingen
...

Tenslotte, er zijn heel veel 'parels' (voor heel weinig geld) uit het verleden die nu allemaal naar Japan gaan.

phy

Citaat van: Rock Solid op mei 20, 2014, 00:11:31

Tenslotte, er zijn heel veel 'parels' (voor heel weinig geld) uit het verleden die nu allemaal naar Japan gaan.
Ze gaan niet allemaal naar Japan
ik heb er ook de nodige tussenuit gehaald  ;)

Rock Solid

Citaat van: phy op mei 20, 2014, 21:30:04
Ze gaan niet allemaal naar Japan
ik heb er ook de nodige tussenuit gehaald  ;)

Kijk een connaisseur !  :D Goedzo  ;D

Rock Solid

Oja: zelf ook een parel(tje) gekocht -

'Nieuwe' korte golfradio voor een live cursus Russisch en morse ...  8)

Telefunken = Panzerfest = 35 kg




mr.crash

Mooie ontvanger..
Ik dacht dat ze die regenboog ontvanger noemden.
Heb zelf ook nog wat van dat spul staan.
Heb je er ook een antenne voor?

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Rock Solid

Citaat van: mr.crash op mei 21, 2014, 10:25:08
Mooie ontvanger..
Ik dacht dat ze die regenboog ontvanger noemden.
Heb zelf ook nog wat van dat spul staan.
Heb je er ook een antenne voor?

Han

Klopt, volgens mij is het een/de regenboogontvanger.
Nee,  ik heb er geen speciale antenne bij. Een stukje draad gaf al wat 'vreemdklinkende' zenders  :hehe:

mr.crash

Na de foto's van jou ontvanger ben
ik de zolder op gegaan en mijn ontvanger
er afgehaald.
Maar die van mij doet niet veel.
Straks nog eens proberen en anders SLOOP!!!!.
Maar het is leuk spul.

Han


...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Rock Solid

Citaat van: mr.crash op mei 21, 2014, 21:54:22
Na de foto's van jou ontvanger ben
ik de zolder op gegaan en mijn ontvanger
er afgehaald.
Maar die van mij doet niet veel.
Straks nog eens proberen en anders SLOOP!!!!.
Maar het is leuk spul.

Han

Zou ze maar niet zomaar weggooien ... leveren nog zeker wel wat geld op ebay.de.

mr.crash

Er zit al weer een beetje leven in het ding. :pompom:
Ik heb een hele boel van dat spul gehad.
Bijna een kamer vol.
Bootankers noemen ze het ook wel
om dat ze zo zwaar zijn.
Maar ik heb er geen verstand van.
En er is bijna altijd wel wat mee.
Ik heb nu nog een sommerkamp FR DX500.
Maar ik vind het wel erg mooi dat dat buizen spul.

Han

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

phy

Citaat van: Rock Solid op mei  5, 2014, 19:59:16
Deze liggen nog even stil ... eerst met de AERO8 in de weer (zoals je kunt zien).
maar hoe klinkt dit dan in zo'n buis?

Rock Solid

Hoi Robert,

De AERO8 Ferrite waren niet 'gelukkig' in de buizen; op papier was het ook al niet een ideale behuizing. Afgezien van het feit dat het laag niet ver door liep in de buis (had ook verwacht), was er natuurlijk de 'ronk' van de buis zelf (snares hadden lekker veel body, etc.). Maar het hoog vond ik toch wel erg weinig. Ik heb nog een meting gedaan met mijn roomanalyzer.
Als ik precies on-axis luisterde viel het magere hoog mee. En ik kon dan ook van het echte heerlijke breedband-gebeuren genieten. De drivers zijn snel, maar niet pistoolschot snel (niet in-your-face of in-je-oor). Ook heel prettig.

Ik heb overlegd met Oleg over de situatie en hij stelde voor om de AERO8 mee te nemen naar AERO-genoot in Duitsland, zodat hij ook kon luisteren. Omdat ik een klein (cosmetisch) probleem heb met de AERO12FC, zijn nu beide drivers in Duitsland. Ben dus driver-loos  ;) Maar het zal allemaal goed komen; ik wacht graag nog even op de 'meester' :music:

Nu heb ik hoorndelen gemaakt met de AERO-genoot en dus kan ik deze snel in elkaar lijmen en de AERO12FC monteren. Ik heb wel gehoord dat een AERO8FC al zeer indrukwekkend kan klinken; en mijn AERO12FC is toch wel een heel ander beest om te temmen. Ik ben heel benieuwd.

Natuurlijk ben je geneigd om het volgende gauw te roepen; maar een Rullit AERO driver is voor mij ook wel de echte driver die ik zoek/zocht.

phy

Een goede prestatie van een breedbander die vrij speelt dus in een open systeem,  heeft ook heel veel te maken met de aansturing.
De versterker moet aangepast zijn op de Q van de driver.
Dit is heel belangrijk.



phy


Rock Solid

Citaat van: phy op mei 31, 2014, 18:13:24
goed bezig  :thumbs-up:
hoe groot word deze hoorn?

De hoornmond meet 112 x 112 cm (en dat moeten er ook nog flappen van zo'n 20 cm aan alle zijden  ;D) en de hoorn is 50 cm diep.

phy