Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Gestart door Rock Solid, juli 5, 2009, 22:44:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno P

Citaat van: Rock Solid op augustus  9, 2012, 12:57:39
Hoi Arno,

Ja, er zit een (ingegoten) filter in de hoorns; hoe het schema eruit ziet of principe is, is mij niet bekend (=geheim van de smid). Wel weet ik dat er Duelund weerstand en Duelund condensator (voor het midden), Jensen papier-in-olie (voor het hoog) in zit.

In ieder geval topcomponenten, zoals te verwachten was.
Heb je een meting met/zonder filter die een correcte curve laat zien (zonder dipje in het hoog)?
Het zou ook handig zijn om te zien wat de behringer nog doet mbt aanpassingen, misschien nog een meting met passief filter van de hoorn en met/zonder behringer?

Op die manier kun je kijken in hoeverre je de behringer nodig hebt en wat er mogelijk door een passief filter kan worden over genomen..

Rock Solid

Hoi Arno,

De Behringer zit tussen de CrazyA (versterker voor de Orpheans) en basversterker in. De Behringer gebruik ik alleen maar om het laag (af) te filteren. Dus zou de Behringer geen invloed op de Orpheans moeten hebben.
Ik zal vandaag eens wat losse curves meten en aan Bert voorleggen.

Wordt vervolgd!

Rock Solid

Er was niks aan de hand met het systeem; een instelling in mijn roomanalyzer was de oorzaak van de 'ogenschijnlijke' dip in het hoog. Dus hierbij de juiste curve (dus van 1 kanaal, gemeten op mijn luisterplek).


Arno P


Rock Solid

Citaat van: Arno P op augustus  9, 2012, 22:36:26
Ik zou zeggen...niets meer aan doen....?

He Arno,

In eerste instantie heb je helemaal gelijk ... maar om een 'organische' set op te bouwen ligt nog steeds in mijn wens. Ik heb de versterkers hiervoor klaarliggen; maar ja, dat gaat ook minstens nog een keer 12 jaar duren  :unsure:

Arno P

Citaat van: Rock Solid op augustus  9, 2012, 23:26:27
He Arno,

In eerste instantie heb je helemaal gelijk ... maar om een 'organische' set op te bouwen ligt nog steeds in mijn wens. Ik heb de versterkers hiervoor klaarliggen; maar ja, dat gaat ook minstens nog een keer 12 jaar duren  :unsure:

12 weken krijg je....en waar we kunnen helpen springen we bij  ;)

Rock Solid

Citaat van: Arno P op augustus  9, 2012, 23:31:16
12 weken krijg je....en waar we kunnen helpen springen we bij  ;)

:bigsmile: ;D
Dankje voor je aanbod.
Ik schipper momenteel echt tussen 2 opties; of het gewoon zo laten zoals het is (en de 'organische' versterker verkopen - deze staat trouwens al te koop), of toch door te zetten met filterloze/rudimentaire opstelling (DX95 in een Oris of een AC Rubanoid).
Eigenlijk wil ik niet hoeven kiezen, maar als de versterker verkocht wordt volgt de eerste optie automatisch  :closedeyes:

Martijn M

Je metingen zitten vol met pieken en dipjes, welke worden veroorzaakt door reflecties. Je kunt deze pieken en dipjes uitmiddelen door een hele boel metingen op en rondom de luisterplek te doen en deze te middelen. Dan krijg je een meer bruikbare curve.
Dutch & Dutch

Rock Solid

Citaat van: keyser op augustus 10, 2012, 09:59:36
Je metingen zitten vol met pieken en dipjes, welke worden veroorzaakt door reflecties. Je kunt deze pieken en dipjes uitmiddelen door een hele boel metingen op en rondom de luisterplek te doen en deze te middelen. Dan krijg je een meer bruikbare curve.

Dankje, Keyser. Goede tip!

Rock Solid

Mijn stappen/wensen richting een organische set worden schoorvoetend gemaakt. De fronthoorns staan te koop (zie Markt sectie) en wil een 'blinde gok' naar deze drivers maken; 6" field coils van Rullit Audio. De conus weegt slechts 1,3 gram!

Ik denk dat ik ze eerst in een open baffle ga gebruiken en daarna een fronthoorn hiervoor ga maken. Kan ik heerlijk met de 'bite' van de driver spelen door de field coil spanning te wijzigen; heerlijk een variabele Lowther  ;D




Arno P


Rock Solid

Citaat van: Arno P op november  9, 2012, 21:25:48
Ziet er wel heel fancy uit zeg

Echt wel ... nog een paar 'creaties' van zijn hand. Sommige met surrounds in Lowthers op basis van geitenleer  :o





Rock Solid

Nou, ik heb de volgende units uiteindelijk besteld (met vaste AlNiCo magneten, wellicht later maar upgraden naar field coils). Ze komen één dezer weken.




En wil de volgende hoorn ervoor gaan bouwen (114 cm in het vierkant; op de foto is ie uitgevoerd in ijzer en daarna 'gefineerd'), in hout. Dit wordt een leuk en uitdagend projectje voor rond de kerst  :huh2:


wupsie

Wat een mega gaaf project!!
Ik ga in alle nederigheid maar een stukkie schuren   :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Rock Solid

Citaat van: wupsie op december  9, 2012, 11:05:53
Wat een mega gaaf project!!
Ik ga in alle nederigheid maar een stukkie schuren   :D

Ach, ik ben begonnen met simpele kastjes en langzaam leg ik voor mezelf de lat elke keer wat hoger. Maar hier op het forum zijn er veeele mensen die echte houtkunstenaars zijn. Dus ik ga er ook niet vanuit dat mijn hoorn zo mooi gaat worden als de versie hieronder  ;)


chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rock Solid

Na een luistersessie ben ik aan het denken geslagen en heb besloten de Orpheans (vooralsnog) te houden. Ik zal proberen met andere kabels de Orpheans te laten zingen. Naast de drivers (die inmiddels klaar zijn) heb ik van Rullit Audio ook 2 interlinks besteld; hopelijk kan ik met de interlinks een goede stap maken bij de Orpheans.
Hopelijk komen de Rullit drivers (samen met de tekeningen voor de grote hoorn) voor de Kerst binnen  ???
Ik zit nog te twijfelen om de hoorn zelf uit hout te maken of de hoorns - in aluminium - bij een bedrijfje te laten maken ... qua geluid denk ik dat ik liever voor hout ga, maar voor het gemak is die andere optie natuurlijk geschikter  ;)

Arno P

Citaat van: Rock Solid op december 16, 2012, 15:56:46
Na een luistersessie ben ik aan het denken geslagen en heb besloten de Orpheans (vooralsnog) te houden. Ik zal proberen met andere kabels de Orpheans te laten zingen. Naast de drivers (die inmiddels klaar zijn) heb ik van Rullit Audio ook 2 interlinks besteld; hopelijk kan ik met de interlinks een goede stap maken bij de Orpheans.
Hopelijk komen de Rullit drivers (samen met de tekeningen voor de grote hoorn) voor de Kerst binnen  ???
Ik zit nog te twijfelen om de hoorn zelf uit hout te maken of de hoorns - in aluminium - bij een bedrijfje te laten maken ... qua geluid denk ik dat ik liever voor hout ga, maar voor het gemak is die andere optie natuurlijk geschikter  ;)

Als je de getoonde vierkante hoorns wilt maken is het een makkie als je het van hout doet. Mal maken voor de juiste radius en vervolgens 3..4 lagen (al dan niet buig-) triplex op elkaar lijmen. Na uitharden blijft de bocht behouden en kun je de zijkanten op maat zagen....dat 8x en dan per 4 aan elkaar.... :headbanging:

Rock Solid

Hoi Arno,

Supertip !!!!!  :headbanging: Ik had het voor mijzelf veel moeilijker gemaakt ...  :wacko: ... zoals gewoonlijk. Wellicht kan ik het zo maken dat ik de hoorn demontabel kan maken, zodat ik deze makkelijk naar boven kan transporteren: food for thought  8)

Arno P

Citaat van: Rock Solid op december 16, 2012, 20:30:52
Hoi Arno,

Supertip !!!!!  :headbanging: Ik had het voor mijzelf veel moeilijker gemaakt ...  :wacko: ... zoals gewoonlijk. Wellicht kan ik het zo maken dat ik de hoorn demontabel kan maken, zodat ik deze makkelijk naar boven kan transporteren: food for thought  8)

Kijk af en toe maar eens naar het geworstel dat ik met mijn hoorn heb gehad, daar werkte het laag-op-laag principe uitstekend. Wel zorgen voor een royale overmaak aan materiaal zodat je bij het verlijmen alleen bezig hoeft te zijn met het lijmen en volgen van de radius op de mal en niet ook nog eens met het uitrichten aan de zijkanten...
Verlijming: grote emmer witte houtlijm met kwast en roller....EN....een knijpfles PU-lijm om de randen extra vast te zetten of om vermoedelijke hollere delen toch te vullen en verlijmen..

Meest tijd stoppen in het maken van de mal...de rest is dan kinderspel

Rock Solid

Hoi Arno,

Ik heb je pagina's even doorgenomen; het was in jouw geval een grote krachtinspanning  ;D De rondingen die ik moet maken zijn een stuk minder spannend die dan bij jouw hoorn  :) ... dus mogelijk gaat het bij mij ook lukken.

Vandaag familie op bezoek gehad en hen ook even de set laten luisteren (ze hadden dit nog nooit gedaan); maar geen van allen had de houding 'leuk hoor, maar nu wil ik wel weer een hapje ...' Ze bleven lekker zitten en mijn neef (=student) zag mijn set al voor zich om een feestje te bouwen  ;D ... zeker altijd weer een compliment dat non-audiofielen lekker blijven zitten om naar jouw (voor hen onbekende) muziek te willen blijven luisteren. Dus zo slecht klinkt het nu ook weer niet ...  :unsure:

Zoals ik schreef, had ik gisteren een set met Harbeth M40.1 met de AMS set van MF geluisterd. Op zich klonk het erg muzikaal en erg toegankelijk; zeker niet verkeerd. Maar dan zet je toeters thuis weer aan en dan wordt je bij je kladden gegrepen om te luisteren; wat een energie en souplesse. Ik heb 1 van mijn goedkope interlinks vervangen door een oude Monster 1000 interlink en toen klonk het al een stuk aangenamer  :music: en een stuk van de scherpte verdween ... waarom heb ik dit niet eerder geprobeerd (zucht). Dan ben je al ruim 30 jaar met audio bezig en nog probeer je het voor de hand liggende niet eens.  :-[ Ik werd getriggered door de man bij de luistershow die bewust voor koperen interlinks had gekozen (want dit klinkt vaak heel toegankelijk, met zilver moet je goed doseren) omdat hij niet de tijd had gehad om de set verregaand te tunen.

Arno P

Je hebt goede ingrediënten en met weinig maar goede componenten is het heel precies balanceren....en daar is gewoon heel veel tijd voor nodig...en iedere keer meten...veel luisteren...tweaks tot op de 2dB....
[Ik heb afgelopen weekend weer een sessie gehad en de serie RC voor de supertweeter na rekenen, meten en vooral luisteren vervangen door een nog kleinere C....klinkt top nu...

Als je een keer in de buurt bent moet je het even laten weten

Rock Solid

He Arno,

Ik realiseer me nu ook meer en meer, dat je soms je wens naar lineariteit (van frequentieresponse) soms ook wel moeten laten varen. Ook vanwege wacky-afgemixte CD's, etc. Dus vind ik het superfijn om even aan de basknop te kunnen draaien. En daarom wilde ik in eerste instantie voor een field coil gaan (om een 'bite' knop te hebben). Volgens mij heb jij nu een mooie tweak-parameter met je supertweeter.
Ik zou zeer vereerd zijn om eens bij je langs te komen; kan ik nog heel wat van je leren  :clapping: ... ik weet alleen niet in welk gebied je leeft  ;)

Arno P

Citaat van: Rock Solid op december 17, 2012, 21:01:37
He Arno,

Ik realiseer me nu ook meer en meer, dat je soms je wens naar lineariteit (van frequentieresponse) soms ook wel moeten laten varen. Ook vanwege wacky-afgemixte CD's, etc. Dus vind ik het superfijn om even aan de basknop te kunnen draaien. En daarom wilde ik in eerste instantie voor een field coil gaan (om een 'bite' knop te hebben). Volgens mij heb jij nu een mooie tweak-parameter met je supertweeter.
Ik zou zeer vereerd zijn om eens bij je langs te komen; kan ik nog heel wat van je leren  :clapping: ... ik weet alleen niet in welk gebied je leeft  ;)

Down south boy Geleen ;D ;)

Vanavond weer eens het hulpmiddel in elkaar gezet dat ik jaren geleden gebruikt om verschillen in filters en koppel-C's in buizenbakken te vergelijken.....
Men neme, 2x 6V relais, DC-Adapter, plastic doosje, tuimelschakelaar....2x4m kabel...en 6 kabeltjes met een krokodillenbek eraan...
.... :D...en dat is.....????   :tongue2: :crazy: :sigh: ;)
Een wisselcontact op afstand per kanaal....
Hiermee heb ik geschakeld tussen 0,22uF en 0,33uF voor de supertweeter...wowwwww...wat een subtiel verschil...mijn vrouw kon het niet horen en ik blind....