(Over)werk op collectieve ADV dag

Gestart door harrytasker, mei 20, 2009, 21:53:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

harrytasker

A.s. vrijdag hebben wij op het werk een collectieve ADV-dag (brugdag i.v.m. Hemelvaart).
Nu wil mijn  werkgever dat ik op die dag kom werken, volgens hem staat daar geen vergoeding tegenover in de vorm van extra uitbetaling (overwerk).
Dus mijn werkgever ziet dat als een normale werkdag.
Ik denk dat het toch wat genuaceerder ligt aangezien het een collectieve vrije dag is en dus vergelijkbaar met een zaterdag en dus daarbij ook de extra uitbetaling (in mijn geval 150% voor elk gewerkt uur).
Heb er niets terug kunnen vinden in de CAO van de Metalektra, maar misschien dat iemand anders het weet.
5150 time!

Richi

Hij biedt jou toch wel de mogelijkheid om door middel van tijd-voor-tijd te compenseren?
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

harrytasker

Citaat van: Richi op mei 21, 2009, 09:06:58
Hij biedt jou toch wel de mogelijkheid om door middel van tijd-voor-tijd te compenseren?

Ja, dat wel, dus 8 uur werken en 8 uur terugkrijgen, maar dat wil ik niet.
Uren voor uren is in mijn ogen gewoon altijd gunstig voor de werkgever (of je moet vakantiedagen te kort komen).
Stel je moet werken op zondag, betekent dat je 200% uitbetaald krijgt, maar als je uren voor uren kiest krijgen op een complete werkdag van  8 uur werkdag ook maar 8 uur terug.
5150 time!

Automaat

Zo was het ook bij mijn vorige werkgever, niet vallend onder Metalelektro: tijd voor tijd of uitbetalen als gewone werkdag.
Indien ik een wacht- en waakdienst moest vervullen op die adv-dag: een vergoeding voor het paraat zijn + uitbetaling van eventueel gewerkte uren + de gehele dag terug in verlof indien er gewerkt was.
Reading the HTForum is learning every day!!

blue-eyes

Ik mag geen overuren schrijven. Derhalve is het mijn eigen tijd, danwel als het veel uren worden compenseren.
In het geval ik eens op een zondag moet werken, wat normaliter 200% is, heb ik gewoon de afspraak gemaakt dat tijd voor tijd ook 200% is.
Dus 8 uur op zondag werken is 16 uur vrij.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

harrytasker

Er valt niets te regelen met mijn werkgever aangezien ik dat al geprobeert heb.
Ik moet dus gewoon weten of die collectieve ADV-dag gezien wordt als een vrije dag. Als ik dan kom werken is dat dus overwerk. Daarbij komt dan nog, komt het overeen met een zaterdag (= 150%) of met een zondag (=200%)?
5150 time!

Rob G

Citaataangezien het een collectieve vrije dag is en dus vergelijkbaar met een zaterdag

Ik vind niet dat je dit kunt vergelijken met een gewone zaterdag. Deze ADV-dag valt op een reguliere werkdag, een zaterdag doet dat natuurlijk nooit.

Als jij op een geplande vrije dag toch moet werken wordt dit toch ook niet gezien als een zaterdag of zondag?
Je kunt dit volgens mij ook helemaal niet zien als overwerk. De ADV-dag hou je natuurlijk wel gewoon over, en kun je dus op een ander moment opnemen.


Ik zou hier trouwens helemaal niet moeilijk over doen. Ik zie dit meer als een flexibele mentaliteit van de werknemer, wat zich uitbetaald felxibiliteit en waardering van de werkgever.

harrytasker

#7
Citaat van: Rob G op mei 21, 2009, 10:44:57
Als jij op een geplande vrije dag toch moet werken wordt dit toch ook niet gezien als een zaterdag of zondag?

In dit geval heeft de werkgever dus de dag voor mij vastgesteld (collectieve dag), daarnaast hebben we ook nog een ADV dag die we naar eigen inzicht kunnen opnemen.
Verder vind ik het een vreemde redenering, aangezien de rest van het bedrijf wel gewoon een vrije dag heeft en ik dus gewoon op die dag moet komen werken en ik daar toch wel enige vorm van compensatie tegenover wil zien staan.

CitaatIk zou hier trouwens helemaal niet moeilijk over doen. Ik zie dit meer als een flexibele mentaliteit van de werknemer, wat zich uitbetaald felxibiliteit en waardering van de werkgever.

En jij maakt uit mijn verhaal op mijn werkgever zich uitbetaald in flexibiliteit en waardering.
Als dat het geval was zou ik er geen probleem me hebben, maar dat is dus niet zo.
5150 time!

JeKa

Waarschijnlijk is het een verplichte vrije dag, waarvan een baas er drie per jaar (zal per cao wel verschillen) MAG verplichten. Dat wil zeggen dat je nergens recht op hebt. Je had er immers ook gewoon een vrije dag voor moeten inleveren wanneer je vrij was geweest.

Jimmy Conway

Dan ga je toch niet werken, dan heb je ook geen probleem! :)

harrytasker

Citaat van: Jimmy Conway op mei 21, 2009, 10:57:58
Dan ga je toch niet werken, dan heb je ook geen probleem! :)

Inderdaad heb ik ook aangedacht, maar het gaat mij uiteindelijk meer om het principe.
Want je weet hoe dat gaat de volgende keer is het weer hetzelfde verhaal. Als je eenmaal een precedent schept gaat men daar steeds op terugvallen.
5150 time!

JeKa

Citaat van: Jimmy Conway op mei 21, 2009, 10:57:58
Dan ga je toch niet werken, dan heb je ook geen probleem! :)
hij heeft geen recht op een vrije dag volgens mij, want het is een "gewone" werkdag. Het is gewoon. Ongeoorloofd verzuim als je niet komt.

harrytasker

Citaat van: JeKa op mei 21, 2009, 10:52:19
Waarschijnlijk is het een verplichte vrije dag, waarvan een baas er drie per jaar (zal per cao wel verschillen) MAG verplichten. Dat wil zeggen dat je nergens recht op hebt. Je had er immers ook gewoon een vrije dag voor moeten inleveren wanneer je vrij was geweest.

De dag is gewoon verplicht door mijn werkgever, dus daar heb ik geen keuze in.
Als de werkgever dan vindt dat ik op een door hem verplichte vrije dag moet komen werken, mag ik daar wel voor gecompenseerd worden of is dat onredelijk?
5150 time!

harrytasker

Citaat van: JeKa op mei 21, 2009, 11:06:05
hij heeft geen recht op een vrije dag volgens mij, want het is een "gewone" werkdag. Het is gewoon. Ongeoorloofd verzuim als je niet komt.
Mmm, wat bedoel je hiermee?
5150 time!

Rob G

CitaatVerder vind ik het een vreemde redenering, aangezien de rest van het bedrijf wel gewoon een vrije dag heeft en ik dus gewoon op die dag moet komen werken en ik daar toch wel enige vorm van compensatie tegenover wil zien staan
Citaat
Wat is er vreemd aan, het is toch een doordeweeksedag, en geen zater- of zondag? Wil jij nu een compensatie omdat jij de enige in het bedrijf bent die moet werken of omdat jij jouw ADV-dag op een ander moment moet/mag opnemen?
Waar leg je de grenzen dan, wil je ook compensatie als de helft van het bedrijf op vakantie is? Of als je jouw vrije dag moet verplaatsen?

CitaatEn jij maakt uit mijn verhaal op mijn werkgever zich uitbetaald in flexibiliteit en waardering.
Als dat het geval was zou ik er geen probleem me hebben, maar dat is dus niet zo.
Misschien is het dan tijd om een andere werkgever te zoeken (gewoon vrij 'nemen'kan daarij helpen  :) ), om nog eens na te gaan of je zelf wel zo flexibel bent.
Overigens, een vrije dag op kunnen nemen zonder dit ver vantevoren aan te geven is ook al een vorm van flexibiliteit van de werkgever.

JeKa

Citaat van: harrytasker op mei 21, 2009, 11:06:45
De dag is gewoon verplicht door mijn werkgever, dus daar heb ik geen keuze in.
Als de werkgever dan vindt dat ik op een door hem verplichte vrije dag moet komen werken, mag ik daar wel voor gecompenseerd worden of is dat onredelijk?
ik snap je heel goed, want ik zou ook balen. Het is een werkdag en ik denk dat je geen recht hebt op compensatie. Als je had gewerkt had het je een vrije dag gekost, nu niet. Je wordt er dus gewoon voor uitbetaald.

SpeedyAndré

Door morgen te gaan werken schep je een precedent om volgend jaar die dag ook te willen werken :)
Het is nu eenmaal een normale doordeweekse dag dus op extra's hoef je niet te rekenen  :-\
Wel zou je misschien kunnen bedingen dat je de dezelfde of vervangende faciliteiten hebt als op een gewone werkdag, denk aan een bedrijfsrestaurant dat morgen gesloten is e.d.

Andersom zou iemand bezwaar kunnen hebben tegen zo'n collectieve vrije dag als ie weinig verlofdagen heeft.
Die situatie heb ik gehad toen ik als gedetacheerde kracht geen adv dagen had, de opdrachtgever sloot het bedrijf en ik kon m'n normale verlof opofferen  :shaun:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

JeKa

Citaat van: harrytasker op mei 21, 2009, 11:07:50
Mmm, wat bedoel je hiermee?
dat je geen enkel recht hebt om niet naar je werk te gaan. Werkweigering zou zelfs wel eens een reden voor ontslag kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.

JeKa

Citaat

Andersom zou iemand bezwaar kunnen hebben tegen zo'n collectieve vrije dag als ie weinig verlofdagen heeft.
Die situatie heb ik gehad toen ik als gedetacheerde kracht geen adv dagen had, de opdrachtgever sloot het bedrijf en ik kon m'n normale verlof opofferen  :shaun:

André  8)
wergevers hebben het recht om een aantal vrije dagen te veplichten

harrytasker

Citaat van: Rob G op mei 21, 2009, 11:08:30
Overigens, een vrije dag op kunnen nemen zonder dit ver vantevoren aan te geven is ook al een vorm van flexibiliteit van de werkgever.
Jij gaat er constant vanuit dat mijn werkgever flexibel is, ik weet niet waar je dat op baseert, maar dat heb ik nergens gemeld.
5150 time!

harrytasker

#20
Citaat van: JeKa op mei 21, 2009, 11:17:10
wergevers hebben het recht om een aantal vrije dagen te veplichten
Je de werkgever stelt een verplichte vrij dag in, omdat hem dat op die dag goed uitkomt.
Vervolgens blijkt dat het de werkgever toch niet goed uitkomt en verplicht hij je om toch te komen werken als ware het een gewone werkdag anders is het werkweigering? Beetje kromme redenering als jet het mij vraagt.

En nogmaals, mocht het niet duidelijk geweest in mijn eerste betoog. Ik heb er niets op tegen om te komen werken op die dag (ik ben echt wel flexibel), maar het gaat mij erom dat daar geen enkele compensatie tegenover hoeft te staan.
5150 time!

roncitf

#21
Een extra compensatie geldt voor werken buiten de overeen gekomen werktijden. De ADV dag valt daar niet onder, want het is een gewone werkdag.
Tenzij in je werk overeenkomst staat dat je niet op een ADV dag hoeft te werken, dan hoef je dus ook niet. Meestal staat dat niet in een werk overeenkomst.
Wil je baas dat je toch gaat werken, dan zou hij daar een extra vergoeding tegenover kunnen stellen. Je kunt die altijd weigeren, tenzij het noodzakelijk is dat jij die dag werkt.
Stereo: Sphinx Project 32 / 8 / 12 * Tannoy D700 * Siltech SQ88 XLR / LS-25 MXT / SPX20/30 * Kemp Powerstrip 4/6
Surround: NAD T753 * Totem Dreamcatcher * Sunfire Solitaire 12 (1500W RMS) * Themescene HD72i
Wishlist: Siltech XLRs 6,50+ mtr, Ruby Hill, Signat.XLRs * Tannoy TD10/12 * Sphinx Project

harrytasker

#22
Citaat van: roncitf op mei 21, 2009, 12:03:15
Een extra compensatie geldt voor werken buiten de overeen gekomen werktijden. De ADV dag valt daar niet onder, want het is een gewone werkdag.
Tenzij in je werk overeenkomst staat dat je niet op een ADV dag hoeft te werken, dan hoef je dus ook niet. Meestal staat dat niet in een werk overeenkomst.
Wil je baas dat je toch gaat werken, dan zou hij daar een extra vergoeding tegenover kunnen stellen. Je kunt die altijd weigeren, tenzij het noodzakelijk is dat jij die dag werkt.

Bedankt voor de duidelijke uitleg !
5150 time!

ajbeefde

Gewoon lekker aan het werk gaan morgen met in gedachten het volgende artikeltje...


AMSTERDAM - De werkloosheid in Nederland is van februari tot en met april sneller gegroeid dan in de maanden daarvoor. Dit betekent dat de economische crisis nu ook toeslaat op de arbeidsmarkt. In de afgelopen drie maanden waren gemiddeld 360.000 mensen werkloos, ofwel 4,6 procent van de beroepsbevolking. Dit zijn er 34.000 meer dan vorig jaar, toen de werkloosheid nog uitkwam op 4,2 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De groei is groter dan in de voorgaande maanden. De economische crisis slaat hiermee definitief toe op de arbeidsmarkt. In de eerste maanden van de crisis waren de effecten op de werkloosheid nog gering. Inmiddels zijn veel bedrijven begonnen aan saneringen, of gaan ondernemingen failliet.

De werkloosheid onder mannen nam de afgelopen drie maanden toe met 26.000. Het aantal werkloze vrouwen groeide met achtduizend. Het is voor het eerst in drie jaar dat er meer vrouwen werkloos zijn dan een jaar eerder.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI