Dac der Daccen

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), mei 17, 2009, 16:59:32

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Zilver erin en afbinden (ik gebruik ook ongebleekt katoendraad) en een kleurtje geven.

Oja het afbinden doe ik met enkele slagen rond een naald en onder het garen door trekken.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

....en de eerste paar draadjes liggen klaar (veel werk maar wel leuk)  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Koen K

Tof... Ik heb zo nog eens een paar koolstof interlinkjes in elkaar gezet. Het is wel een hoop gefrunnik, maar aan de andere kant wel grappig om te doen tijdens het kijken van een filmpje of zo ;D

hifiman

Afgelopen donderdagavond ben ik samen met Anton eens bij Erik op luisterbezoek geweest   :music:

Ik was altijd al geinteresseerd om Erik zijn machtig mooie creaties eens in het echt te aanschouwen. Met name de luidsprekers heb ik altijd erg mooi gevonden, nou ik kan je vertellen in het echt zijn ze nog veel mooier  :wub: En dan heb ik het alleen nog over het uiterlijk  :worship:

De pitbull was eerlijk gezegd (qua uiterlijk, ik heb het even niet over het vakmanschap) niet zo mijn ding (vanaf de foto's), maar toen ik deze in het echt zag vond ik hem toch eigenlijk ook best mooi  :) De buizenvoorversterker is ook erg mooi om te zien. De dac en eindversterking staan verstopt in de gangkast.

Maar goed, de grote vraag is natuurlijk wat ik er van vond qua sound. Nou dat kan ik je vertellen  :notify: Ik heb nog nooit zo'n hoge resolutie gehoord uit een cd'tje, daarmee gelijk mijn vooroordeel van een NOS DAC om zeep helpend  :-X Die hoge resolutie, gecombineerd met een ontzettend analoge weergave maken het een hele ervaring om naar te luisteren. Het geproduceerde beeld is dusdanig 3D dat je niet alleen duidelijk de instrumenten elk op hun eigen plekje in de ruimte hoort, maar ook het instrument zelf in 3D hoort. Een drum is opeens niet meer een plat vel maar een ronde trommel (om maar eens wat te noemen).

Maar bovenstaande eigenschappen zijn niet het belangrijkste wat Erik zijn set kan, voor mij het belangrijkste is dat deze set je "dwingt" om lekker muziek te luisteren en analyseren heel snel te vergeten. De set (be)trekt je in de muziek en dat is denk ik het mooiste compliment wat je een set kan geven. Nu zijn er wel meer sets die dit kunnen, maar dat gaat dan wel vaak ten koste van wat lekkere eigenschappen, niet zo bij Eriks set!

Deze set doet alles tegelijk, analytisch, 3D, analoog, vloeiend, veel lucht, muzikaal en er zit niks "storends" in het geluid. Dat laatste klinkt misschien wat vanzelfsprekend maar ik vind bij 95% van de sets die ik hoor dat er wel iets is wat mij stoort (ik ben een zeikerd ik weet het  :D ), maar hoe goed ik ook zocht, bij Eriks set kan ik niks negatiefs verzinnen  :angel:

Ok, als ik dan wat mag verzinnen is er 1 puntje te noemen en dat is het feit dat het volume niet per AB te bedienen is, maar dat heeft dan weer niks met het geluid te maken en Erik vind dat zelf geen minpunt dus wie ben ik dan om daar verder nog lang over door te zeuren  :P

Het is natuurlijk heel lastig om iets te gaan roepen over hoe de pitbull klinkt of hoe de speakers klinken of wat het aandeel van de DAC in de sound is , ik hoor tenslotte alleen de hele set (voor het eerst). Eigenlijk doet het er ook niet toe, Erik heeft het samen met Anton voor elkaar gekregen om een set (plus akoustiek natuurlijk) te creeeren die voor mij de term "droomset" verdient! Ik heb me de afgelopen dagen afgevraagd of ik iemand tekort zou doen als ik hier ga roepen dat dit toch wel mijn favoriete set is van alle sets die ik ooit gehoord heb maar ik denk toch dat het zo is  :blush:

Erik's set geeft mij ook weer hoop! Ik heb altijd gedacht dat cd nooit "echt" analoog kan klinken en dat de resolutie "beperkt" is, maar na donderdagavond weet ik dat de bottle neck dus niet in de informatie op het zilveren schijfje zit en dat een analoog geluid zonder het idee te hebben naar een visnet met gaten erin te zitten luisteren dus mogelijk is met het medium redbook cd  :pompom: SACD en andere high-res audio formaten zijn hiermee voor mij opeens totaal irrelevant geworden!

Degenen die denken dat Erik over-the-top bezig is, think again! Er is niks over the top aan het geluid wat er uit deze set komt, het is pure topkwaliteit en plezier wat er uit de speakers stroomt  :withstupid:

Verder hebben we gewoon lekker wat muziek geluisterd en heeft Erik mij een beetje ingewijd in de wereld der klassieke muziek. Daar zit toch ook wel heel wat moois tussen en ik zal mij daar de komende tijd zeker wat meer in gaan verdiepen  ^-^

Erik (en Aafje en Anton ook) , hartelijk dank voor de gastvrijheid, de gezelligheid en de mogelijkheid om je set eens te mogen beluisteren.  :thumbs-up:

hifiman

En dan krijgen we het hometheater gedeelte nog  :D

Ook dat heb ik mogen aanschouwen  ;D Het eerst wat mij in het oog sprong was de enorme center speaker en ik moest gelijk denken aan het guinnes book of records  :-X Hetzelfde kan overigens gezegd worden voor de 350 Kg wegende subwoofer  :happy:

En dan is er nog die Barco  :wub: Zelf heb ik een JVC HD350 en eigenlijk heel eerlijk gezegd had ik verwacht die onder de streep net zo mooi of misschien wel iets mooier zou zijn dan zo'n ouderwetse  ;) gigant aan het plafond. Maar ik moet bekennen dat dat wederom een vooroordeel was wat niet blijkt te kloppen. Na laatst een jvc HD750 hebben mogen aanschouwen blijkt deze Barco een wel zo superieur blacklevel te hebben en daarmee een nog veel hoger contrast, en dat zie je! Het beeld ziet er zo vloeiend en contrastrijk uit dat het mij in 1 klap duidelijk wordt dat een CRT nog steeds de beste keuze is  :-X

Ik had eigenlijk verwacht dat een CRT het op scherpte zou verliezen van mijn HD350, maar ook dit bleek niet waar, de CRT wint eigenlijk op alle fronten van mijn eigen projector behalve prijs en gewicht  ;) Ik had dit niet verwacht eigenlijk en verbaas me er nu over dat CRT eigenaren hun projector verruillen voor zo'n digitaal bakkie.

Wat het geluid betreft, dat klonk gewoon erg goed, maar ja wat wil je met twee Avalon Eclipsen als fronts, het zou verboden moeten worden  :sneaky2:

Daar waar de stereo set al indrukwekkend was blijkt Eriks hometheater eigenlijk even indrukwekkend. Maar als ik mag kiezen dan neem ik toch zijn stereo set mee naar huis  ;)

Erik, je hebt het prima voor elkaar (understatement), ik ben heel benieuwd wat je verdere projecten nog zullen worden, want de lat nog hoger leggen zal denk ik geen makkelijke opgave worden  :police:

Nogmaals dank, ik heb het reuze naar mijn zin gehad!  :headbanging:

Dankjewel Ronald  O0

Dit is eigenlijk meteen en leuk momentje om Anton (Scrutinizer) eens in het zonnetje te zetten. :popcorn:

Een tijdje geleden alweer heb ik Anton via dit Forum ontmoet.
Anton was nieuwsgierig naar mijn set en was met name geintrigeerd geraakt waarom de vele reviews zo razend enthousiast waren van de forummers.
Na een eerste bezoek zag hij de potentie maar vond het geluid helemaal niet zo in overeenstemming  :nowink:
Na dit bezoek volgde al snel een tweede en een derde etc.etc etc.
Het werden al snel "technische" bezoeken met veel gesleutel want Anton vond uiteindelijk dat mijn set eigenlijk maar voor de helft presteerde en wilde dan ook mijn vragen beantwoorden en deze opmerkingen in de praktijk verhelpen. Eigenlijk vindt hij ditzelfde verhaal terug bij een hoop andere mensen en waarna hij dan ook daar zijn hulp aanbied...iets wat tegenwoordig schaars is...meestal levert iemand commentaar maar kan geen ideeen/hulp bieden om daad bij het woord te zetten.....kortom hij is een een aanwinst voor dit forum  ;)

Langzaam maar zeker kreeg Anton gelijk mijn set kon inderdaad nog veel meer en er werden de wildste ideeen gerealiseerd tussen een toptechneut en een bouwliefhebber. Mijn set groeide uit (en is nog steeds aan het groeien) naar een volgend niveau en daarmee mijn lievelingsmuziek tillend naar een voor mij ongekende presentatie als ik zo bescheiden mag zijn. :-X

Dit niveau is bereikt door een twee-manschap........ :yin-yang:

eddy135

Mooi verhaal, erg enthousiast, Audioloog!
Op welke termijn kunnen we de HD350 in het verkooptopic verwachten?? ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

hifiman

Citaat van: eddy135 op juli 11, 2009, 09:50:14
Op welke termijn kunnen we de HD350 in het verkooptopic verwachten?? ;D
Gelukkig zijn er nog twee factoren die me daarvan weerhouden, namelijk het verschil in prijs en formaat  ;) In het licht der prijs/kwaliteit verhouding bezien ben ik nog steeds erg content met mijn HD350  :)

Audiofiel

Prachtig en heel helder verhaal van je bezoek, Ronald! De set van Erik (mogen) beluisteren is niet gewoon een luisterervaring, maar een fantastische droomreis vol muzikale noten. Ik heb het een paar jaar terug mogen meemaken, maar tegenwoordig speelt zijn set vele malen beter.

Citaat van: Erik van Voorst op juli 11, 2009, 09:44:20
Dit is eigenlijk meteen en leuk momentje om Anton (Scrutinizer) eens in het zonnetje te zetten. :popcorn:

Een tijdje geleden alweer heb ik Anton via dit Forum ontmoet. Anton was nieuwsgierig naar mijn set en was met name geintrigeerd geraakt waarom de vele reviews zo razend enthousiast waren van de forummers. Na een eerste bezoek zag hij de potentie maar vond het geluid helemaal niet zo in overeenstemming  :nowink:

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Ik had het zelf destijds ook. Maar misschien was ik ook iets minder enthousiast dan sommige anderen.

CiteerNa dit bezoek volgde al snel een tweede en een derde etc.etc etc.
Het werden al snel "technische" bezoeken met veel gesleutel want Anton vond uiteindelijk dat mijn set eigenlijk maar voor de helft presteerde en wilde dan ook mijn vragen beantwoorden en deze opmerkingen in de praktijk verhelpen. Eigenlijk vindt hij ditzelfde verhaal terug bij een hoop andere mensen en waarna hij dan ook daar zijn hulp aanbied...iets wat tegenwoordig schaars is...meestal levert iemand commentaar maar kan geen ideeen/hulp bieden om daad bij het woord te zetten.....kortom hij is een een aanwinst voor dit forum  ;)

Als iemand je er mee heeft kunnen helpen om het volle potentieel uit je set te kunnen halen, is het Anton wel. Met zijn gouden handjes en soms engelengeduld transformeert de set langzaam naar een paar tantjes hoger.

CiteerLangzaam maar zeker kreeg Anton gelijk mijn set kon inderdaad nog veel meer en er werden de wildste ideeen gerealiseerd tussen een toptechneut en een bouwliefhebber. Mijn set groeide uit (en is nog steeds aan het groeien) naar een volgend niveau en daarmee mijn lievelingsmuziek tillend naar een voor mij ongekende presentatie als ik zo bescheiden mag zijn. :-X

Dit niveau is bereikt door een twee-manschap........ :yin-yang:

Heel terecht dat je Anton in het zonnetje zet. Hij verdient het. :headbanging:

Hulde aan de techneut en hulde aan de vakbouwer! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Kan alleen maar beamen dat Erik het zeer goed voor elkaar heeft ;D ;D

Ik kan me goed voorstellen wat Ronald gehoord heeft, ben zelf ook een van de "gelukkigen" geweest :alien: :alien:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

mr TC

Erik en Anton, een uniek (audio)koppel.
Grenzen worden continue verlegd, de sky is geen limiet meer.
Idd een aanwinst voor dit forum. :clapping:

Vooral zo door gaan. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Voor vandaag in ieder geval weer genoeg gedaan...langzaam bouwt zich de bedrading op als een mikado spelletje... ;D

BTW
Ligt onze zalm koud....

mr TC

BTW
Ligt onze zalm koud....
[/quote]

Yes... O0 ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

[....]  Thanks guys ;)

:smile:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

More than welcome... :thumbs-up:

Vanochtend weer wat werk verzet...het regent... ;D

Alle schroefjes van de achterplaat ribben afgevijld en de achterplaat ditmaal gefixeerd met een soort "locktight" (dat blauwe goedje) zodat hier al aan gewerkt kan worden.

Daarnaast had ik toevallig precies hetzelfde Linefiltertje als momenteel in de dac voor de 18V voeding naar het digitale board gaat.

Dus kan ik al gelijk meer voorbereiden .....het linefiltertje zit natuurlijk loeivast geschroefd want met die "old school" bedrading en al dat koper kun je je geen risico's permiteren.

Het eerste 18-0-18V Trafootje voor het digitale board zit op zijn plek...meteen de ringkern vervangen door een blok...bedrading was een leuk klusje.. :-X ;D

Vandaag bij Peter van Willenswaard 6 Shunts besteld, Ik heb gemerkt dat standaard Shunts op het digitale board op veel plekken geen optie kunnen zijn dus worden de Shunts nu per lokatie per toepassing op spec gebouwd....ouderwets met de hand... ziet er misschien niet zo strak uit maar het gaat mij nu om die schakeling...;D

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op juli 15, 2009, 17:36:29
Het eerste 18-0-18V Trafootje voor het digitale board zit op zijn plek...meteen de ringkern vervangen door een blok...bedrading was een leuk klusje.. :-X ;D

Voorzover ik kan zien, kies je weer voor het continue onder spanning staan van het digitale circuit en schakel je laag en hoog spanning voor het analoog.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Yepp, precies zoals het voorheen was.... ;)

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op juli 16, 2009, 09:49:15
Yepp, precies zoals het voorheen was.... ;)
En misschien een domme vraag, maar waarom niet alles continu onder spanning?

Ronald.

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli 16, 2009, 09:52:21
En misschien een domme vraag, maar waarom niet alles continu onder spanning?

Ronald.
Buizen gelijkrichting, stabilisatie en versterking van de outputstage .....  ::)

...periodiek, NOS, selekteren, stabiliteit, verkrijgbaarheid ................................

Anton.

Ik wil alle buisjes niet continue laten bijstaan  ;)

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op juli 16, 2009, 10:02:08
Ik wil alle buisjes niet continue laten bijstaan  ;)
Ach natuurlijk, daar had ik even niet bij stilgestaan  ^-^

.....................over precies 1 uurtje heb ik 31 dagen vakantie...... O0