Stereo set Alex Groningen.

Gestart door Alex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Deleted member

Citaat van: keyser op februari  8, 2011, 00:37:57
Zoals sommigen misschien wel weten, ben ik sceptisch met betrekking tot akoestische aanpassingen voor hifi in de huiskamer. Ik zou pas aanpassingen aanbrengen als je een concreet probleem hebt. Het lukraak plaatsen van en plafond om de akoestiek te 'verbeteren' lijkt me niet slim. Wat is nu het probleem met de akoestiek?



Zie hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41321.msg1826871#msg1826871 het probleem in mijn kamer. Een dergelijke meting kan ook Alex flink wat inzichten verschaffen, misschien valt 't mee en misschien niet maar een oplossing kan door Toine vrijwel altijd worden geboden.  :)

Martijn M

Dag Antoine,

Een dergelijke service lijkt mij onontbeerlijk als je met akoestiek aan de gang wilt.

Twee vraagjes:
- Hoe heeft Thingman de RT-60 bepaald?
- Waarom zijn de frequentieplots C-gewogen?
Dutch & Dutch

Deleted member

Citaat van: keyser op februari  8, 2011, 09:34:05
Dag Antoine,

Een dergelijke service lijkt mij onontbeerlijk als je met akoestiek aan de gang wilt.

Twee vraagjes:
- Hoe heeft Thingman de RT-60 bepaald?
- Waarom zijn de frequentieplots C-gewogen?

Dat zijn eigenlijk vragen die Thingman moet beantwoorden want ik ben geen expert. Het enige dat ik er over kan zeggen is dat de RT60 volgens mij leidend is en de frequentieplot slechts ter illustratie is in die zin dat deze geluidsdrukmetingen een inzicht geven in de klankbalans op de luisterplaats en wanneer je bijvoorbeeld een meter naar achteren meet. Ze kunnen echter weinig toevoegen over de kwaliteit van de muziekweergave. Het is slechts een startpunt om aan de gang te gaan met betere speakerplaatsing. Toine legt 't in z'n rapport uit en zegt er o.a. nog dit over:

CitaatDe moraal van dergelijke metingen zal duidelijk zijn: metingen kunnen behulpzaam zijn bij het optimaliseren van de laagweergave, met of zonder electronische correcties, maar zoiets heeft alleen dan zin, wanneer je globaal een behoorlijk definitieve opstelling kunt uitwerken. Dat zal pas het geval zijn nadat je de akoestische aanpassingen in de ruimte hebt uitgevoerd.

De RT-60 is bepaald op de luisterplaats met meetmicrofoon en speciale software. Veel meer weet ik er niet over. Toine schrijft er dit over in 't rapport:

Citaat
Het meten van de nagalmtijd van de ruimte was uiteraard allereerst nodig om een correcte ruimtesimulatie te kunnen maken. Met die simulatie kunnen in het digitale domein nagalmberekeningen worden uitgevoerd. Hoe correcter de simulatie van deze gemeten situatie, des te correcter de feitelijke nagalmberekeningen zullen zijn.
Ook moest een nagalmmeting in dit geval aantonen of en in hoeverre de ruimte zelf selectieve absorptie toevoegt of ontbeert. Het betreft hier geen complexe ruimte, en accuraat simuleren was vooral een kwestie van het goed overbrengen van de afmetingen die ik tijdens het bezoek verzamelde.

De 6 afzonderlijke metingen van de nagalmtijd waren zeer consistent en leveren een betrouwbaar beeld op bij geluidsdrukken om en nabij de 90dB. Bij lagere of hogere volumes zal de nagalmtijd in principe een beetje korter, resp. langer zijn, omdat deze deels van het meetvolume afhankelijk is. Ik heb getracht de nagalmtijd te meten bij een geluidssterkte die overeenkomt met een behoorlijk en realistisch luistervolume.

Martijn M

Bedankt Antoine. Is de RT-60 dan bepaald met behulp van je eigen luidsprekers, of heeft Thingman daar een eigen excitatiebron voor meegenomen?
Dutch & Dutch

Deleted member

Keyser, beide was was mogelijk maar de eigen luidsprekers hebben in de regel de voorkeur dus we hebben mijn luidsprekers gebruikt. :) Voor nieuwbouw komt 't wel eens voor dat Thingman zijn eigen 'excitatiebron' meeneemt.

HTip

Bij mij heeft Toine beide gebruikt. Toen er nog niets in de ruimte stond, zijn eigen bron (versterker en speaker in 1 en mono) en een laptop voor de generatie van de ruis. Na voltooiing mijn eigen set (versterker en speakers in stereo) gebruikt.

Ik heb wat foto's in mijn topic staan op pag. 322, waar het eindrapport van het complete traject onverkort staat weergegeven. Toine had hiervoor toestemming gegeven. Link is ook te vinden in de openingspost, zodat lezers die vanuit de site van Toine naar mijn topic zijn geleid de weg weten te vinden.

Misschien heb je wat aan wat Toine daar zelf schrijft...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Alex Groningen

Citaat van: keyser op februari  8, 2011, 00:37:57
Wat is nu het probleem met de akoestiek?


Bij mij gaat het meer om de kleine dingen die ik er graag uit wil hebben. Op een normaal luister niveau klinkt het hier helemaal zo slecht nog niet. Maar op een hogere volume ga ik me storen aan bepaalde instrumenten of stemmen omdat ik dan een lichte echo/galm hoor. Hoop dit dan ook weg te krijgen door middel van een akoestisch plafond en eventueel nog wat andere aanpassingen.

ajbeefde

Citaat van: Alex Groningen op februari  8, 2011, 18:32:31

Bij mij gaat het meer om de kleine dingen die ik er graag uit wil hebben. Op een normaal luister niveau klinkt het hier helemaal zo slecht nog niet. Maar op een hogere volume ga ik me storen aan bepaalde instrumenten of stemmen omdat ik dan een lichte echo/galm hoor. Hoop dit dan ook weg te krijgen door middel van een akoestisch plafond en eventueel nog wat andere aanpassingen.

Krijgen we nu een Alex2 topic ?  ;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

S@m

Citaat van: Alex Groningen op februari  8, 2011, 18:32:31

Bij mij gaat het meer om de kleine dingen die ik er graag uit wil hebben. Op een normaal luister niveau klinkt het hier helemaal zo slecht nog niet. Maar op een hogere volume ga ik me storen aan bepaalde instrumenten of stemmen omdat ik dan een lichte echo/galm hoor. Hoop dit dan ook weg te krijgen door middel van een akoestisch plafond en eventueel nog wat andere aanpassingen.

Heb je al ooit een deskundige de boel bij je thuis laten meten?

Om nou zomaar geld uit te gaan geven voor zaken waarvan je niet zeker weet of ze het gewenste resultaat geven lijkt me zonde. Dan kan je imo net zo goed wat absorbers en diffusers gaan neerzetten...

Deleted member

Alex heeft allang aangegeven dat hij e.e.a. eerst laat meten:

Citaat van: Alex Groningen op februari  7, 2011, 19:18:47

Zal inderdaad wel zo verstandig zijn om iemand langs te laten komen met kennis van zaken om een meting te verrichten.
Zelf zou ik hier niet aan beginnen omdat ik deze kennis niet bezit.

Vond trouwens nog wel een leuk PDF bestandje op het net. Mischien bij de meesten hier wel bekend, maar plaats hem toch maar even.

http://www.axxion.be/pdf/Akoestiek.pdf

S@m

#2210
Citaat van: Antoine op februari  9, 2011, 09:43:17
Alex heeft allang aangegeven dat hij e.e.a. eerst laat meten:


Dan haal jij meer uit dat citaat dan ik ...  ;)

"zal inderdaad wel zo verstandig zijn...."

S@m

#2211
foutje

Alex Groningen

Citaat van: ajbeefde op februari  9, 2011, 09:18:24
Krijgen we nu een Alex2 topic ?  ;D

:D

Nee, en deze plezier gun ik je ook niet. ;) ;D

ajbeefde

Citaat van: Alex Groningen op februari  9, 2011, 14:02:30
:D

Nee, en deze plezier gun ik je ook niet. ;) ;D

;D

Al wat wijzer geworden over de prijzen voor een eventueel ander plafond?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Alex Groningen

Citaat van: S@m op februari  9, 2011, 09:31:01
Heb je al ooit een deskundige de boel bij je thuis laten meten?

Om nou zomaar geld uit te gaan geven voor zaken waarvan je niet zeker weet of ze het gewenste resultaat geven lijkt me zonde. Dan kan je imo net zo goed wat absorbers en diffusers gaan neerzetten...

Citaat van: Antoine op februari  9, 2011, 09:43:17
Alex heeft allang aangegeven dat hij e.e.a. eerst laat meten:


Voordat ik over ga naar een akoestisch plafond laat ik ook zeker eerst een meting verrichten. Heb namelijk al te vaak onnodig geld uitgegeven, en wil het nu dus in één keer goed doen.


Alex Groningen

Citaat van: ajbeefde op februari  9, 2011, 14:04:59
;D

Al wat wijzer geworden over de prijzen voor een eventueel ander plafond?


Nee nog niet. Heb hier een aantal nummers voor me liggen waar ik nog heen moet bellen.
Als het hier vanmiddag wat rustiger gaat worden op m'n werk hoop ik dat ik even de tijd heb om te bellen.

S@m

Citaat van: Alex Groningen op februari  9, 2011, 14:06:40
Voordat ik over ga naar een akoestisch plafond laat ik ook zeker eerst een meting verrichten. Heb namelijk al te vaak onnodig geld uitgegeven, en wil het nu dus in één keer goed doen.




Alex Groningen

 ;)


Verstand komt met de jaren zeggen ze. ;D



Alex Groningen

Net even telefonisch contact gehad met Plameco in Roden. De prijs per vierkante meter kon mij niet gegeven worden omdat ze dit per aangenomen klus berekenen. Wacht nu op een telefoontje die vanavond of anders morgen kan komen van de persoon die mij wat meer kan gaan uitleggen over een akoestisch plafond. Het blijkt namelijk zo dat Plameco niet aan akoestische plafonds doet, maar de persoon die mij terugbelt kan mij nog wel diverse adviezen geven waardoor dit nog wel tot de mogelijkheden gaat behoren. Zal dan ook gelijk een vrijblijvende offerte aanvragen om te kijken wat dit in zijn geheel gaat kosten.

Martijn M

Als je al een dempend plafond wilt, maak er dan meteen een akoestisch zwart gat van: een dikke laag dempingsmateriaal. Anders krijg je waarschijnlijk het probleem dat hoge frequenties gedempt worden, terwijl middenfrequenties ongestoord kunnen reflecteren. Hoogabsobtie heb je in de gemiddelde kamer al meer dan genoeg, maar het mid is lastig te dempen.
Dutch & Dutch

ajbeefde

#2220
Lijkt mij dat Alex beter even op advies kan wachten van de mensen die bijna dagelijks met dit soort plafonds bezig zijn.

Zou een hoop teleurstelling en geld kunnen schelen.

Hoeft hij in een later stadium misschien ook niet te investeren in een nwe Behringer  ;)

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Martijn M

Dat is een goed idee van je! De meeste plafond-installateurs zijn echter niet toegespitst op akoestische maatregelen voor hifi. Meestal worden ze gebruikt in kantoorgebouwen, waar andere eisen gelden.

En die Behringer moet er natuurlijk sowieso komen ;) .
Dutch & Dutch

Midcall

Citaat van: keyser op februari  9, 2011, 15:36:14
Als je al een dempend plafond wilt, maak er dan meteen een akoestisch zwart gat van: een dikke laag dempingsmateriaal. Anders krijg je waarschijnlijk het probleem dat hoge frequenties gedempt worden, terwijl middenfrequenties ongestoord kunnen reflecteren. Hoogabsobtie heb je in de gemiddelde kamer al meer dan genoeg, maar het mid is lastig te dempen.
Helemaal mee eens. Midden en laag absorptie zijn aanzienlijk lastiger 'onzichtbaar' weg te werken en moet je alsnog met traps in de weer (voor het laag eigenlijk al onontkoombaar).
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Midcall

Citaat van: keyser op februari  9, 2011, 15:45:14
En die Behringer moet er natuurlijk sowieso komen ;) .
Yep, en kan je de verbouwing deels financieren uit de verkoop van je bron/dac. Met de nivilerende werking van de gebruikte DAC in de Behringer heb je deze dure spullen niet meer nodig.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Alex Groningen op februari  9, 2011, 14:06:40
Voordat ik over ga naar een akoestisch plafond laat ik ook zeker eerst een meting verrichten. Heb namelijk al te vaak onnodig geld uitgegeven, en wil het nu dus in één keer goed doen.



Ik snap eigenlijk niet dat je bijvoorbaat al zoveel moeite doet en mensen aan het werk zet (offertes laten maken) voordat er ook maar iets is gemeten waaruit blijkt dat er uberhaupt een akoestisch plafond nodig is in jouw ruimte (iets wat ik betwijfel).

Waarom niet eerst een echte meting laten doen en dan pas conclusies trekken?