Relatie dvd-speler en Receiver

Gestart door ego, februari 8, 2002, 05:38:13

Vorige topic - Volgende topic

ego

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. de relatie in kwalificaties / functies dvd-speler en receiver.

Als een receiver een interne processor heeft die alle geluidsformaten 'vertaald', waar moet ik dan rekening mee houden bij de aanschaf van de dvd-speler. Er zijn bijv. dvd-spelers die deze processoren ook hebben, maar die heb ik dan toch niet nodig?

Waar dien ik rekening mee te houden bij de aanschaf van een dvd-speler wanneer de receiver de volgende kwalificaties heeft?
- 192/24 bit Crystal DACĀ®
- 2 24 bit Digital Surround Processing Chipsets
- ADDC (Adaptive Double Differential Control)

Ik weet dat dit erg basale vragen zijn, maargoed ik heb dit niet inzichtelijk en hoop dat iemand verheldering kan brengen. ::)

Is er literatuur beschikbaar waarmee ik mijn basiskennis op peil kan brengen?

Alvast bedankt,

Ego

RuudG

Hoi Ego,

CiteerAls een receiver een interne processor heeft die alle geluidsformaten 'vertaald', waar moet ik dan rekening mee houden bij de aanschaf van de dvd-speler. Er zijn bijv. dvd-spelers die deze processoren ook hebben, maar die heb ik dan toch niet nodig?

Klopt, als je receiver dat kan, heb je dat niet in je speler nodig en omgekeerd is dit ook waar. Echter de kwaliteit van de decoders/DAC's in speler en receiver hoeven niet van gelijke kwaliteit te zijn. Mocht je in zowel speler als receiver decoding mogelijkheden hebben, zou je voor de beste kunnen kiezen als er verschil in blijkt te zijn. Veelal zie je toch wel dat de receiver het wint in kwaliteit. Maar dit is zeker niet altijd waar. Kortom heb je vertrouwen in de kwaliteit van je receiver, zal je geen decoders in je speler nodig hebben.

CiteerIs er literatuur beschikbaar waarmee ik mijn basiskennis op peil kan brengen?
Die zal er zeker zijn, maar ken ik zelf niet. Het internet heeft me tot nu alle antwoorden gegeven die ik zocht.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

Reken erop dat de meeste moderne receivers en pre-amps een zeer goede DD/DTS decoding bezitten.

Het aansluiten van je DVD speler via een COAX aansluiting voor DVD weergave heeft dan de voorkeur, echter aangezien we tegenwoordig toch al vaak 6 analoge interconnects gebruiken voor DVD-A en SACD naar de 5.1 inputs, kun je natuurlijk altijd experimenteren met deze aansluitingen.

Maar zoals eerder aangegeven verwacht ik daar geen winsten mee, of je moet bv een hele dure DVD speler en een hele goedkope receiver met ANALOGE BYPASS gebruiken.

Heb je geen analoge bypass wordt alles namelijk weer gedigitaliseerd en zal je eventuele winst weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Op het HTWEB, www.hometheater.nl vindt je veel documenten over HT, en aansluitingen etc. Hier vindt je denk ik al de informatie die je zoekt, en anders natuurlijk via deze weg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"