Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Erik van Voorst (in memoriam)

:pompom:
Citaat van: BMW850 op juni  3, 2014, 16:56:34
Deze zijn heel goed gemaakt Erik, als de cd wiebelt ligt het aan de as van de motor.

Rudy

Vandaag kwam de puck binnen, helaas is hij onbruikbaar (voor mij).
De puck zet zichzelf veel te vast op het platform waardoor je hem moet loswrikken en te veel stress op de spindle moet uitoefenen. :nopompom:

Ik heb een vijftal platforms geprobeerd om uit te sluiten dat het per platform verschilt....helaas.

Ik moet nu een manier bedenken om OF het aluminium te bewerken OF het platformgat aan te passen want zoals ik hem nu heb binnengekregen is hij onbruikbaar.....(en dan gebruik ik hem gelukkig alleen met testplatforms)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Het platformgat aanpassen gaat sneller met een fijn schuurpapiertje om een boortje te wikkelen met de hand op en neer bewegen telkens het asje draaien.
Of met de puck naar een metaal bewerker gaan  ;)

Rudy

phy

Gewoon een nieuwe laten sturen
dat is het beste.
Ik zou zeker geen platformpjes aanpassen
die puck moet gewoon passen.

Ik heb zo verschrikkelijk veel pucks met platforms gekocht/geprobeerd en de enige die voor mij werkt is "maatwerk" gebouwd door Quartel, erg duur (250 euro)  maar foutloos dus 100 procent.
De enige met GEEN afwijking.

Er wordt in de DIY wereld al snel geroepen dat het perfect is  ::) helaas leidde mijn puck/platform reacties vaak tot hevige discussies op het USA forum dus ik laat het er maar weer bij... ;)

Deze puck maak ik "pas" en dan gaat hij misschien op mijn testplatformpjes ipv mijn magneet.
Ik zou zo een puck persoonlijk NOOIT op mijn transport willen...vind de as- en motorbelasting ook aan de zware kant...maar goed misschien is dat geen probleem. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Citaat van: phy op juni 19, 2014, 07:37:23
Gewoon een nieuwe laten sturen
dat is het beste.
Ik zou zeker geen platformpjes aanpassen
die puck moet gewoon passen.

Robert bij mij past hij zo goed dat de lucht niet kon ontsnappen als de puck erop wordt gezet, er hoeft maar heel weinig weggeschuurd worden.
Net als bij mijn aluminium puck die je erop moest draaien gaat het met deze nu ook, licht draaien en hij zit vast zodat het slippen van de cd tot het verleden behoord.

Rudy

Magura

Eindelijk zijn de mkp 1837 binnen! Vanavond de soldeerbout er maar even inzetten.
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

phy

Citaat van: BMW850 op juni 19, 2014, 14:00:48
Robert bij mij past hij zo goed dat de lucht niet kon ontsnappen als de puck erop wordt gezet, er hoeft maar heel weinig weggeschuurd worden.
Net als bij mijn aluminium puck die je erop moest draaien gaat het met deze nu ook, licht draaien en hij zit vast zodat het slippen van de cd tot het verleden behoord.

Rudy
Ik heb er 2 en die passen ook heel goed ze zitten gewoon los alleen het gewicht zorgt ervoor dat het niet slipt
ik kan ze er zo op laten zakken.
Ik heb ook nog 3 andere zelfgemaakte pucks een ebben houten 1 brons en een messing die laatste 2 zijn zwaarder dan de allu pucks
een kunsttof schroefpuck heb ik ook nog
alle draaien ze mooi zonder wiebelen
het beste klinken de allu pucks vind ik.

Ik zal hem "pas" maken en eens een luistertestje pucks opzetten  ;D

phy

Citaat van: Erik van Voorst op juni 19, 2014, 18:34:01
Ik zal hem "pas" maken en eens een luistertestje pucks opzetten  ;D
Heb ik ook gedaan en alles klinkt anders
soms heb ik zelfs pucks bij bepaalde cd's gekozen
maar dat werd een beetje te gek
De aluminium puck van Vicol doet het gemiddeld het beste vind ik
ik denk ook dat het gewicht meer doet dan het materiaal.

Magura

Net de x5r smd vervangen voor de mkp 1837. Het viel gelukkig mee, de smd cap is wel minuscuul zeg... :crazy:
De boel weer aangesloten en spelen. Eerst maar eens een nachtje laten draaien.  :music:
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Magura

Dat heb ik ook gedaan Erik!  ;) Verschil was al meteen duidelijk hoorbaar. Nu nog de onderkant van de laser aanpakken.

gr. Matthijs

Magura

BMW850

Citaat van: Magura op juni 20, 2014, 09:33:15
Dat heb ik ook gedaan Erik!  ;) Verschil was al meteen duidelijk hoorbaar. Nu nog de onderkant van de laser aanpakken.

gr. Matthijs

En, heb je de laser ook al gedaan?

Rudy

Magura

Nog niet rudy. Wacht nog op de zilver mica. Komt volgende week binnen.. (hoop ik)

Gatver vandaag een vervelende ontdekking...de gemodde laser vind de C906 (C8) waarde van 0.01 uF te laag en leest geen TOC.
Bij het origineel van 0.1 uF is het geen probleem.

Ik moet de laserhead dus met andere waarde uitrusten wil in in mijn 0.01uF Duelund werken

phy

Citaat van: Erik van Voorst op juni 21, 2014, 12:33:31
Gatver vandaag een vervelende ontdekking...de gemodde laser vind de C906 (C8) waarde van 0.01 uF te laag en leest geen TOC.
Bij het origineel van 0.1 uF is het geen probleem.

Ik moet de laserhead dus met andere waarde uitrusten wil in in mijn 0.01uF Duelund werken
bij mij werkt het zonder problemen
Ik heb ook de Duelund 0,01 en de complete modificatie (op de trimmer overbrugging na) en het uitlezen lijkt nog wel sneller te gaan na de opstart problemen
Ik vermoed dat toen de lintkabel slecht contact maakte.
Het kan dus gewoon goed werken met de Duelund
de toc leest super snel .

BMW850

CiteerHad ook een werkende laser modificatie gedaan op de Vicol Shiga zonder de trimmer overbrugging en dat werkte goed.
Daarna de trimmer overbrugging gedaan en dit gaf problemen op de Vicol Shiga ...

Rudy

Nu heb ik de Vicol Shiga weer aangesloten en hij werk nu zonder problemen met de trimmer overbrugging, ik snap er niets meer van  :devil:
Ik heb de ribbon cable er NIET uitgehaald en er opnieuw ingedaan dit maakt het allemaal nog vreemder  ::)

Rudy

BMW850

Heb het gevonden:

CiteerWorked hard today all afternoon to solve the issue with skippin and TOC reading with Vishay modified laser and the case is solved-closed.My shiga read every CD I put on.
So may steps was like this:
1.Find best laser unit modified with Vishay1837 that read best possible and most of CD's. At this point I figured out unredable CD' and insisted only on this . Now ,once figured out the best laser unit ,I got 90% reading CD's...
2.Switch some mechanism platforms and find best one,at this point I find that some will perform very poor,I mean not reding at all...So figured out the best performing mechanism I got reading without skippings all CD ,but anyway there was one that will not give up and that one is ABBA's The Album(Polydor 0040150)...Not reading even TOC...but I foundet that if read TOC of another CD and put to play this one CD will be played...
So, I got shiga playing without skipping ALL CD's ,but only ABBA give me headache.Some time reading TOC ,it take a litlle bit longer but it reads and palys nice. and now I came to compound No3 that make the solution to 100% read TOC and without skipping ALL my CD's.
3.That is legendary C906. I was using there an russian FT-1 0.012uF.So I changed with Vishay 0,1uF and... voyla it reads ALL but ALL CD's in my collection.That means to me that 0,01uf is not enough for some reason to read properly all foulty CD's.
Finnaly, it took half a day to me but I'm happy now ,listening ABBA's The Album .
Hope my findings will help to someone...
Nicu

phy

Je kan altijd de Duelund parallel zetten met een andere mooie Erik maar eigenlijk zou dat een beetje jammer zijn.
maar als het dan beter werkt zou ik het gewoon doen.

Maar hier werkt het gewoon 100% met de 0.01 Deulund geen enkele misser alles leest mooi in en start snel.

BMW850

Nog iets om te vermelden,

Nu ik de trimmer overbrugging in mijn Shigaclone heb zitten vind ik de bas aan de vreemde kant (strak en opdringerig)
Moet er wel bij vertellen dat ik het loopwerk nu niet op 2 punten heb vastgezet met schroeven maar met lijm dotten met lijmpistool op verschillende punten.

Het kunnen dus 2 oorzaken hebben, maar ben benieuwd of er meerdere mensen dit ervaren met de trimmer overbrugging ...

Rudy

Citaat van: phy op juni 21, 2014, 13:19:18
Je kan altijd de Duelund parallel zetten met een andere mooie Erik maar eigenlijk zou dat een beetje jammer zijn.
maar als het dan beter werkt zou ik het gewoon doen.

Maar hier werkt het gewoon 100% met de 0.01 Deulund geen enkele misser alles leest mooi in en start snel.

Dan ligt het probleem elders...ik heb 68 nF gebruikt en nog geen 100 nF op beide posities.
Ik hoop dat als mijn Vishays binnenkomen dat dit de oorzaak is....
Robert jij hebt tweemaal 100 en een maal 1 nF gebruikt nu in combi met de 0.01 uF ?
...en in gebruik op een  JVC board ?
Ik denk dat het mogelijk de trimmeroverbrugging dan kan zijn.......

Hoi Rudy,
Ik heb het verhaal inderdaad gelezen...maar je ziet het probleem moet elders liggen...althans anders op te lossen zijn.

Citaat van: BMW850 op juni 21, 2014, 13:47:28
Nog iets om te vermelden,

Nu ik de trimmer overbrugging in mijn Shigaclone heb zitten vind ik de bas aan de vreemde kant (strak en opdringerig)
Moet er wel bij vertellen dat ik het loopwerk nu niet op 2 punten heb vastgezet met schroeven maar met lijm dotten met lijmpistool op verschillende punten.

Het kunnen dus 2 oorzaken hebben, maar ben benieuwd of er meerdere mensen dit ervaren met de trimmer overbrugging ...

Rudy

Ik ben onder de indruk van de trimmeroverbrugging...het zou jammer zijn als dit de bottleneck voor mij is