penaarde (België) of randaarde (Nederland)?

Started by TJ, March 9, 2009, 13:16:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kurt

Quote from: Tjeb on May 21, 2023, 07:57:20Ik zie het probleem niet, als je de stekker niet kunt omdraaien dan draai je toch de fase en de nul in de wcd om?

Er is geen officiële regel waar de fase/nul moet zitten....
Een stekker omdraaien gaat net iets makkelijker dan de bekabeling in de wcd omkeren. Daarnaast heeft niet alle electronica de fase ad zelfde kant zitten.

Kjelt

Quote from: Kurt on May 22, 2023, 12:34:51Een stekker omdraaien gaat net iets makkelijker dan de bekabeling in de wcd omkeren. Daarnaast heeft niet alle electronica de fase ad zelfde kant zitten.
Je wilt onderscheid maken tussen geaarde en niet geaarde apparatuur.
Ongeaarde apparatuur (soms ook wel eens een C14 connector met twee pennen) daar hoort geen geaarde stekker aan te zitten dus een non-issue.
Bij geaarde apparattur en ik herhaal me elf maar even:
Daarnaast hebben de apparaten met een C14 chassisdeel wel degelijk een fase en neutraal pin, waardoor de verantwoordelijkheid dat deze goed aangesloten wordt ligt bij de gebruiker.
Dus snap het punt niet zo.

Kurt

Ik wil de fase hebben waar het laagste potentiaal gemeten wordt tov de aarding. Met pen aarding kan je de stekker er maar op een manier insteken. Randaarding maakt dat net makkelijker, en hoef ik de draaden in de wcd niet te switchen.

Tjeb

Ja, je kunt er een vreselijk probleem van maken. Ik wil ook geen aardlek of hoofdzekering maar ja regeltjes......

Dus "go with the flow" en zoek een opkossing, bij deze is het dus meten, twee draden omdraaien en meten..

Anders een aangegoten snoer nemen en een losse apparaatstekker... is simpeler om te draaien....

Niet alles hoeft een probleem te zijn toch!?

Kurt

Ik heb ook geen probleem; ik koop mijn stekkerblok in Nederland.

ruud2

randaarde of penaarde, en regeltjes in België....
Ga je een fantastisch mooi iets ouder huis  ( ca. 30 jr.) kopen in België kijk dan als allereerste in de meterkast,
meestal sluit je deze dan en neem je afscheid van de makelaar. en ik heb geen verstand van elektrische installatie's maar heb dit diverse malen meegemaakt.

De manier van bouwen en aanleggen zijn gewoon anders dan in Nederland.
Bouw je nu een huis dan zijn er hedentendage wel een aantal regeltjes en keuring.
bijv. een dikke koperen aarddraad onder de gehele lengte van de fundering , is dit in Nederland ook zo?

en als ik weer een stopcontact moet vervangen omdat die ellendige weerhaakjes niet meer werken omdat je met de stekker uittrekken het stopcontact er in z'n geheel mee uittrekt in die veel te kleine contactdoosjes dan koop ik in Nederland een in mijn ogen een veel betere wandcontactdoos waarbij het stopcontact met twee schroefjes vastgezet kan worden en er voldoende ruimte is voor een klein beetje overlengte van de draad.  soms hebben ze hier gewoon poppespul (prul) in de bouwmarkt.
wel hebben ze dan hier in de PVC buis een coating waarbij de el. draden minder wrijving hebben bij het trekken..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Kjelt

Quote from: ruud2 on May 23, 2023, 10:10:13Ga je een fantastisch mooi iets ouder huis  ( ca. 30 jr.) kopen in België kijk dan als allereerste in de meterkast,
meestal sluit je deze dan en neem je afscheid van de makelaar. en ik heb geen verstand van elektrische installatie's maar heb dit diverse malen meegemaakt.
Je kunt de complete meterkast vervangen voor onder de 2000.- incl arbeidsloon, lijkt me nou niet een dealbreaker op een huis van meerdere honderdduizenden euro's, maar ik begrijp dat het afschrikt.


Quotebijv. een dikke koperen aarddraad onder de gehele lengte van de fundering , is dit in Nederland ook zo?
Helaas niet, misschien wel bij losstaande duurdere nieuwbouwhuizen maar bij project ontwikkeling is het 1 aardpen per blok of soms per wijk. Bij mijn huis uit 1983 kon ik dat goed merken bij een impedantiemeting tussen fase en aarde, deze bedraagt 17 ohm. Bij mijn buurman ook. Andere buurman 12 ohm en weer twee huizen verder 8 ohm. Kortom 1 aardpen ergens aan het begin van de straat geslagen of bij het transformatorhuisje (geen idee waar deze zich bevind).

Quotesoms hebben ze hier gewoon poppespul (prul) in de bouwmarkt.
Hier toch ook ? Allemaal goedkoop en dus overal op bezuinigd. Vernikkeld koper is dun messing geworden, dubbele vering vervangen door buigen en puntlas etc. etc.
Kwalitatief goede contactdozen zijn nog wel te koop maar veel duurder. Zelfs "dure" merken zijn soms slecht van binnen.

Quotewel hebben ze dan hier in de PVC buis een coating waarbij de el. draden minder wrijving hebben bij het trekken.
Hier ook hoor maar dan wil je wel bij de webshops die meerdere merken kunnen leveren bestellen ipv de bouwmarkt die weer het goedkoopste van het goedkoopste in de schappen heeft liggen maar er uiteindelijk wel meer voor vraagt dan die webshop met de goede kwaliteit want de winkel en het personeel moet betaald worden en vooral de winst voor de eigenaren/aandeelhouders  ;)

Kjelt

Hier een gerelateerd topic waar ik enkele verdeeldozen eens opensloop om te kijken wat er nou voor "kwaliteit" te vinden is.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=21787

ruud2

Quote from: Kjelt on May 23, 2023, 10:29:05Je kunt de complete meterkast vervangen voor onder de 2000.- incl arbeidsloon, lijkt me nou niet een dealbreaker op een huis van meerdere honderdduizenden euro's, maar ik begrijp dat het afschrikt.


De rest van de bedrading is dan ook een ratjetoe ( alle oude en nieuwe kleuren door elkaar met stoffen mantel in stalen buis etc. etc. )  en dient ook vervangen te worden. wat mij betreft is de meterkast een goede indicatie ook voor andere installatie's in huis. voorbeeld: verwarming bij de achterburen loopt ongeisoleerd van een ruimte achter de keuken ondergronds buitenlangs de gevel om vervolgens weer in huis te schieten.  en bij mijn huis een electrakabel in de smeervloer gesopt eindigend in ... niets , met de koperdraad bloot. en nooit sluiting gehad, maar je komt het tegen met het bouwen van je luisterruimte.  teveel nono hobbyisten en het moet goedkoop en liefst nog goedkoper, maar deze trent lees ik ook veel te vaak op dit forum helaas.

Quote from: Kjelt on May 23, 2023, 10:31:33Hier een gerelateerd topic waar ik enkele verdeeldozen eens opensloop om te kijken wat er nou voor "kwaliteit" te vinden is.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=21787


geen autorisatie om de foto's te zien , eerst inschrijven..
dat er veel rommel op de markt is, helaas
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Kjelt

Quote from: ruud2 on May 23, 2023, 12:45:10met stoffen mantel in stalen buis
Dat is tot eind jaren 60 ook in NL gebruikt en ook bij die huizen zul je inderdaad een fikse investering moeten doen, want het is niet simpel even draden door trekken.
De praktijk destijds was metalen buizen met metalen centraaldozen in de muur en plafond dichtgemetseld.
Dan zul je dus met een metaaldetector de buis moeten volgen tot de centraaldoos, deze uithakken etc. etc.

Maar dat zijn geen 30 jaar oude huizen dat zijn 55+ jaar oude huizen.
Ik begrijp je punt wel de kosten lopen aardig op dan.
Wat je hier in de betere buurten ziet is dat de huizen van voor 1970 gewoon platgegooid worden en er dikke nieuwbouw op wordt gezet. Maar ja dat zijn de buurten waar de grondprijs bijna hoger is dan het gebouw wat er op stond  ;D