Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Gestart door hifiman, maart 5, 2009, 20:16:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KillerbeeNL

Hoi Peter,

Waarom zou je dan niet je HDMI output op je Onkyo op "passthrough" zetten (of kan dat niet?) en de plasma zelf calibreren?.
Als jouw plasma wel een CMS heeft dan is de huidige manier via de reciever misschien een gemiste kans en kan het nog beter.


Houdt wel rekening met de extra moeilijkheids graad (CMS) want zoals je in dit topic ziet gaan daar veeeeeele uurtjes in zitten  ;D


Groeten

Citaat van: peter69nl op april  2, 2010, 13:39:16
Helaas kan ik de kleuren niet middels een CMS instellen.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

peter69nl

Probleem is dat ik niet goed in het servicemenu van de panasonic 37pv60 kan komen.

Als ik onderstaande combi doe:

Service Menu 1+ 2:
01. Ga naar kanaal 99.
02: Zet in het gewone geluidsmenu de lage tonen (bass) helemaal omhoog en de hoge tonen (treble) helemaal uit.
03: Houd op je afstandsbediening de knop ''INDEX'' vast en druk op het paneel van de tv (eerst klepje open doen, duh) de knop 'beneden' in.
04: Nu verschijnt service menu 1 ... met de knoppen ''Rood'' en ''Groen'' beweeg je door het menu heen. (met de knoppen ''Geel'' en ''Blauw'' kun je dingen veranderen, maar doe dit dus NIET).
05: Druk nu zo vaak op de knop ''Groen'' totdat je niet meer verder kunt.
06: Druk nu op de knop ''HOLD'' en je komt in het tweede service menu.
07: Druk weer herhaaldelijk op de knop ''Groen'' totdat je de optie ziet van het aantal uren dat de tv heeft aangestaan.


Dan gaat hij steeds in de self check maar niet  in het service menu. Wie o wie weet meer ? en ja ik ga niet aan verkeerde knoppen zitten :)
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

peter69nl

Ik heb het gevonden. Ik zat maar op de i te drukken ipv Index haha
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

Icarus314

Volgens mij mag je niet op dit forum zetten hoe je in een service menu komt. Let wel op bij de pana als je naar kanaal 99 gaat dan heb je met de tvtuner aan ook bepaalde instellingen voor kleurentemp e.d. die verander je dan als je iets verandert in het menu. Stel je dvd staat op een andere mode dan zie je dus niets veranderen bij het beeld van je dvd.

peter69nl

Ja daar was ik net al achter gekomen. Trouwens het lijkt erop dat ik net zo veel / weinig mogelijkheden heb als met de Onkyo. De gain en offset van alle kleuren kan ik bepalen maar helaas niet de luminence, hue en saturation per kleur. Dus het is een beetje lood om oud ijzer volgens mij.
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

Icarus314

Klopt. Wat voor gamma meet jij in de cinema stand? Volgens mijn metingen was de normal stand een gamma van 2.1 dacht ik.

peter69nl

Vandaag net een HD receiver op de kop getikt, de Cisco met opnamemogelijkheid. Deze vervolgens aan de Onkyo aangesloten en ik kan NL in HD nu op mijn projectiescherm zien. 1 dezer dagen krijg ik de smartcard van ziggo toegestuurd en dan ben ik wk-proof. De instellingen van de Onkyo 876 heb ik nog eens goed bekeken en ik zie dat ik ook het ingangssignaal kan calibreren pfff. Dus alle ingangen en uitgangen kun je apart instellen. Tweaker als ik ben probeer ik nu ook het HD signaal beter te krijgen, vind het wat te rood echter dit kan alleen op het blote oog. Ik zet hem maar op ISF night maar ja wat de betrouwbaarheid hier van is weet ik natuurlij niet. Zowiezo wachten totdat Frank mijn beamer onder handen heeft genomen.
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

J.A.F._Doorhof

In receivers kun je het beste alles op de midden of 0 stand laten staan.
TENZIJ je hem mee laat calibreren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

peter69nl

In principe heb ik dat ook gedaan. Alleen het HD signaal van Ziggo lijkt voor verbetering vatbaar en aangezien je dit juist in de receiver kan instellen zonder dat je andere bronnen of mijn plasma of projector negatief beinvloedt  zou het mooi zijn als je dit goed zou kunnen instellen. Helaas zendt Ziggo geen testbeelden uit op basis waarvan ik zelf een calibratie kan uitvoeren. Ik heb hem maar op ISF night gezet.

Dus nu heb in hart van HT:
- Onkyo 876 (4 hdmi in, 2 x hdmi uit)

Ingangssignalen:
- Cisco PVR 8455
- Popcorn A-200

Uitgangssignalen:
- Epson TW5500
- Panasonic 37PV60

De epson laat ik over een paar weken door Frank calibreren. De panasonic heb ik zelf gedaan met een ione LT. Natuurlijk niet zo nauwkeurig als Frank maar ben zeer tevreden met het resultaat. Alleen het signaal van de Cisco is toch van een andere orde dan de Popcorn. Ik kan me voorstellen dat door het ingangssignaal van de Cisco in de Onkyo aan te passen dit een positief gevolg voor het tv signaal kan geven. Let op: kan!
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

Icarus314

Een tip voor wie zijn gamut wil (laten) kalibreren:
http://www.curtpalme.com/VideoEq.shtm

Omgerekend kost de pro ongeveer €880,- en kan zowel de primaire als secundaire kleuren corrigeren.

J.A.F._Doorhof

Prijzig maar zeer interessant inderdaad en zonder meer NU zijn geld waard.
Ook voor projectoren waar een CMS systeem inzit dat niet goed werkt (teveel projectoren).

In de toekomst hopelijk overbodig, maar voor nu, waarschijnlijk de investering meer dan waard.

WEL ONTHOUDEN !!!
Je hebt voor CMS systemen minimaal een i1Pro nodig, sluit dit aan op een spyder of soortgelijke en de uitkomsten zijn alsnog niet betrouwbaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 12, 2010, 08:28:33

WEL ONTHOUDEN !!!
Je hebt voor CMS systemen minimaal een i1Pro nodig, sluit dit aan op een spyder of soortgelijke en de uitkomsten zijn alsnog niet betrouwbaar.

Of een "hand gecalibreerde" meter in combinatie met Calman software lijkt me dan ook een goede match.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Jammer genoeg niet.
Het gaat niet om cal files maar om het feit dat een tristimulus meter problemen kan hebben met het meten van bepaalde gedeeltes van het spectrum waardoor je fouten kunt krijgen.
De cal files zijn vaak perfect voor grayscaling van moeilijke projectoren maar voor CMS zou ik toch echt minimaal een i1Pro adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL


Dus met hun matrix aanpassing wordt alleen de grayscale meting gecorrigeerd en niet de primaries/secundaries?
Jammer  :unhappy:, ik zal eens wat roepen in hun forum en kijken wat hun mening daarover is.

groet

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 12, 2010, 18:33:19
Jammer genoeg niet.
Het gaat niet om cal files maar om het feit dat een tristimulus meter problemen kan hebben met het meten van bepaalde gedeeltes van het spectrum waardoor je fouten kunt krijgen.
De cal files zijn vaak perfect voor grayscaling van moeilijke projectoren maar voor CMS zou ik toch echt minimaal een i1Pro adviseren.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Dat zeg ik toch niet ???
Ik zeg dat je met een tristimulus meter niet een CMS systeem optimaal kan calibreren, daar heb je een spectrum radio meter voor nodig.
Dat is alles wat ik zeg.

Je kan wel met een "calfile" die gemaakt is met een spectrum radio meter op een tristimulus meter de GRAYSCALE calibreren maar CMS is gewoon anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik denk dat Frank heus wel weet hoe die spyders werken en dat het niet goed werkt.  Hij verkoopt ze namelijk zelf ook.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


ik had het niet over een spyder  ;D , b.v. de x-rite "colormunki create" is gewoon een i1 Display LT dus een tristimulus meter
en die wordt door hun verkocht als pakket met Calman software en is "handgecalibreerd"met een spectrum ratio meter zodat afwijkingen
worden gecorrigeerd met een matrix calibratie file die in de software de gemeten waarden corrigeerd zodat het toch (beter) klopt
wat de colormunki meet.

Ik denk dat frank bedoeld dat een meter die geschikt is voor computer schermen (lcd of crt) minder geschikt zijn omdat die niet bedoeld
zijn om het grotere kleurbereik van een tv (lcd crt etc.) te meten.

Maar goed alles beter dan een spyder alhoewel de spyder3 wel een stuk beter is ( qua specs) maar daar zitten weer veel "maandag morgen" producten tussen en je moet maar geluk hebben dat je die niet koopt.

Citaat van: Tube-freak op april 13, 2010, 10:48:01
Ik denk dat Frank heus wel weet hoe die spyders werken en dat het niet goed werkt.  Hij verkoopt ze namelijk zelf ook.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Van de spyder 3 bestaat er ook een matched gecalibreerde versie die ten opzichte van een dure meter is geijkt/gemeten.

Een i1 Display LT kan geen luminance meten overigens. Dus daar heb je niets aan.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL

Klopt , dus voor diverse budgets is er een betere software/hardware variatie , die Calman jongens zijn goed bezig/slim

i1 Display LT  is toch dezelfde hardware als een Display 2 ?, dus lijkt mij de beperking in de bijgeleverde software bij de goedkopere versie.

Hier ook een link waar de luminance meting wordt genoemd met de beperking,echter wordt op diverse sites ook upgrades naar een i1 D2 aangeboden
en het enige wat het verschil maakt is de software die een upgrade krijgt.

http://store.pictureline.com/x-rite-eye-one-display-lt.html

Of bedoel je dat niet met kan geen luminance meten ?



Citaat van: Tube-freak op april 13, 2010, 12:21:27
Van de spyder 3 bestaat er ook een matched gecalibreerde versie die ten opzichte van een dure meter is geijkt/gemeten.

Een i1 Display LT kan geen luminance meten overigens. Dus daar heb je niets aan.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Nee de LT is niet dezelfde hardware als de Display 2.

http://www.xrite.com/documents/literature/en/985629_i1_Monitor_Solutions_en.pdf

Voor alleen een monitor heb je misschien wel genoeg aan een Display 2. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


ehm hier een stukje uit de pdf file

Choose from two options in hardware:
i1Display (LT and 2) monitor only colorimeter or i1 Pro spectrophotometer, which
measures not only monitors, but a host of other workflow devices such as scanners, cameras,
projectors and printers.

Citaat van: Tube-freak op april 13, 2010, 15:04:59
Nee de LT is niet dezelfde hardware als de Display 2.

http://www.xrite.com/documents/literature/en/985629_i1_Monitor_Solutions_en.pdf

Voor alleen een monitor heb je misschien wel genoeg aan een Display 2. 
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Volgens mij moet je nog even wat verder lezen.  Of je leest misschien alleen wat je graag wil wat er staat.  Maar het zijn niet dezelfde meters.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

De gecalibreerde meters aan de hand van de spectrum meters kan wel, maar dan alleen voor DIE display.
Er is geen manier om een tristimulus meter zo te calibreren dat hij ALLE displays goed meet.
Je kan bv voor een Pioneer 5090 wel een calfile maken voor de Tristimulus meter dat is geen probleem maar dan werkt dat vaak alleen bijna perfect voor de grayscale.

Probleem bij CMS is dat je een heel ander gedeelte meet dan bij een grayscale en daar is gewoon een Spectrum radio meter geschikt voor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL


@ tube-freak

ik lees niet wat ik graag wil lezen en vind zo'n opmerking ook niet nodig.

Het is algemeen bekend  :google: dat de LT en D2 gewoon dezelfde hardware hebben maar de software geleverd bij de i1 LT beperkt in dit geval een luminance meting van een pc display.

@ Frank

Zoals je zelf al vaker aangeeft is er geen all in one meter maar de i1pro is het meest geschikt en die heb ik helaas niet.

Ik denk niet dat Calman voor elk merk weergever een aparte cal file meegeeft maar wel voor het type display wat gemeten gaat worden.

Citaat van: Tube-freak op april 13, 2010, 16:38:10
Volgens mij moet je nog even wat verder lezen.  Of je leest misschien alleen wat je graag wil wat er staat.  Maar het zijn niet dezelfde meters.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Probleem is dus dat dit dus niet werkt, er zit bv qua meting een behoorlijk verschil tussen een display met gepolariseerd beschermglas en niet gepolariseerd, ook is een behoorlijk verschil tussen de 200hz en 100hz modellen, dit heeft oa met de intergratie tijd te maken.

Je zal dus echt een calfile moeten maken PER display en niet bv voor Plasma en LCD, dat is HEEL kort door de bocht en werkt gewoon niet.
Een LCD met LED is bv radicaal anders als een LCD met traditionele backlight.

Er zijn trouwens wel goede allround meters...
De Microspec bv meet nagenoeg alles, de i1Pro ook alleen de laatste heeft bij sommige displays problemen met de resolutie die te laag is voor bepaalde LCD's met LED achterwanden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"