Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Gestart door hifiman, maart 5, 2009, 20:16:40

Vorige topic - Volgende topic

apogeefreak

O ja werkt in wezen andersom bij donkere scenes is die er niet  :D Of nee toch. Bij donkere scenes wil je wat minder licht output om beter zwart te krijgen toch? Dan gaat de iris dicht bij donkere scenes ???

Zelf vind ik het een samenspel tussen schermreflectie en iris. Met een scherm dat minder reflecteert heb ik de iris groter staan. Wel lijkt mij een dynamische iris nog al onzinnig als de projector tenminste goed zwart kan weergeven. Zou zelfs met een slechte projector nog liever op een scherm met gain 0,5 projecteren vanwege de rechte gamma die je dan hebt. Licht achter scherm wel afvangen in zwart.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

THX-UltraII

Citaat van: apogeefreak op december 10, 2012, 14:37:52
O ja werkt in wezen andersom bij donkere scenes is die er niet  :D Of nee toch. Bij donkere scenes wil je wat minder licht output om beter zwart te krijgen toch? Dan gaat de iris dicht bij donkere scenes ???

Zelf vind ik het een samenspel tussen schermreflectie en iris. Met een scherm dat minder reflecteert heb ik de iris groter staan. Wel lijkt mij een dynamische iris nog al onzinnig als de projector tenminste goed zwart kan weergeven. Zou zelfs met een slechte projector nog liever op een scherm met gain 0,5 projecteren vanwege de rechte gamma die je dan hebt. Licht achter scherm wel afvangen in zwart.
Ik wil precies uitzoeken hoe groot het effect is van de dynamische iris op bijvoorbeeld de Sony HW50 op de Grayscale en Gamma. Weet alleen nog niet hoe ik dat ga doen maar dat zoek ik wel uit :)
Wat betreft jouw stuk over een iris: bij een projector met goed zwart (lees hoog native contrast) is een dynamische iris idd niet nodig (durf het merk bijna niet meer te noemen maar dat is bij de JVC een zeer sterk punt).

J.A.F._Doorhof

Bij donker is het gat kleiner. Bij licht groter.
Werkbaar bereik wisselt per unit en afstelling, sommige irissen kun je bv gelimiteerd laten werken.
Maar het is niet zo dat hij alleen onder de 30IRE werkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

apogeefreak

Citaat van: THX-ultraII op december 10, 2012, 14:48:55
Ik wil precies uitzoeken hoe groot het effect is van de dynamische iris op bijvoorbeeld de Sony HW50 op de Grayscale en Gamma. Weet alleen nog niet hoe ik dat ga doen maar dat zoek ik wel uit :)
Wat betreft jouw stuk over een iris: bij een projector met goed zwart (lees hoog native contrast) is een dynamische iris idd niet nodig (durf het merk bijna niet meer te noemen maar dat is bij de JVC een zeer sterk punt).

Ik zie ook dat als ik bij mijn JVC de iris groter zet dat ik dan meer licht heb over de hele linie. Mijn redenatie is dan: neem de iris gewoon open dan heb je minder strooilicht in je projector en als je projector op grote afstand van het scherm staat dan wordt toch wel mooi het beste middengedeelte van de lens gebruikt. Neem het scherm dan niet te reflecterend dan heb je mooi egaal zwart zonder hotspots. Andersom met kleine iris en reflecterend scherm is het zwart alles behalve egaal en dat heb ik zeer duidelijk zelf mogen zien.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 10, 2012, 14:49:23
Bij donker is het gat kleiner. Bij licht groter.
Werkbaar bereik wisselt per unit en afstelling, sommige irissen kun je bv gelimiteerd laten werken.
Maar het is niet zo dat hij alleen onder de 30IRE werkt.

Ok, ben het met je eens!

apogeefreak

Zie trouwens echt geen reden om bij hogere lichtniveaus de iris weer dynamisch open te zetten. Het risico bestaat dan dat de irissen in je ogen dan dichter gaan en als er dan een donkere scene volgt dan zie je maar weinig tot je ogen weer gewend zijn. Is wat theoretisch maar zelf vind ik het prettig als het niet te licht wordt voor de ogen.

Let wel ik heb nog nooit een dynamische iris gezien hoor en het zal in de praktijk wel meevallen. Vroeger (nu nog met plasma) was het contrast ook dynamische wat betekende dat de witte stukken in een donkere scene veel lichter waren en in een groot vlak wat minder omdat de voeding dat niet aan kon. Dat zag je ook nooit op een negatieve wijze.

THX-UltraII

wat wel het voordeel van de dynamische iris is is dat bij lichte scenes met bijvoorbeeld zwarte delen (goed voorbeeld is Scarlett Johanson in The Avengers) het zwart nog dieper lijkt.

J.A.F._Doorhof

Bij lichte scènes lijkt zwart altijd dieper, dat heeft met de Iris in onze ogen te maken en het feit dat bij heldere scènes sowieso zwart altijd zwarter lijkt.

De Iris verlegt alleen maar het bereik het maakt het niet meer of minder.

Wat je ziet is het veel hogere ansicontrast. Een sterk punt van de sony en epsons.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

De Sony HW50 heeft 3 soorten iris settings: OFF, MANUAL en AUTO(DYNAMISCH). Klopt het dat wanneer je de iris op MANUAL zet en helemaal op MIN (waarde 1) zet je hetzelfde blacklevel (en in mixes scenes zelfs beter) hebt als in de stand AUTO(DYNAMISCH) ten koste van je lichtniveau? Op die manier zou je namelijk kunnen calibreren met de iris in de stand manual 1 (minimaal) en op dat moment heb je dus geen last meer van veranderingen in je grayscale en gamma. Inleveren op lichtopbrengst is op de Sony HW50 namelijk niet zo n probleem.

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 10, 2012, 16:08:40
Bij lichte scènes lijkt zwart altijd dieper, dat heeft met de Iris in onze ogen te maken en het feit dat bij heldere scènes sowieso zwart altijd zwarter lijkt.

De Iris verlegt alleen maar het bereik het maakt het niet meer of minder.

Wat je ziet is het veel hogere ansicontrast. Een sterk punt van de sony en epsons.
maar daarom zeg ik ook dat het gebruik van een dynamische iris ervoor zorgt dat het zwart in mixed scenes dieper LIJKT. Dat klopt toch wat ik zeg?

J.A.F._Doorhof

Ga eerst op onderzoek uit wat ansicontrast en een Iris zijn, je kan dat zo niet zeggen zonder te weten wat je vergelijkt. Een autoiris veranderd in ieder geval wel iets aan native contrast en ansicontrast wat invloed heeft/kan hebben, met een gesloten Iris loopt het contrast op, en met open Iris loopt het terug. Maar dit is ook weer afhankelijk van optische weg/lens en projector.

Nogmaals, het is geen 1+1=2 want dan zouden we de perfecte projector al lang hebben.

De materie gaat veel dieper dan wat je denkt, verder wil ik me er liever buiten houden, krijg alleen maar grauwen en snauwen als ik je iets probeer uit te leggen, dus het lijkt me verstandiger als je het gewoon zelf allemaal gaat testen. Het is mij ook niet aan komen vliegen.
Custom installer

THX-UltraII

Nogmaals de vraag voor iedereen behalve Frank Doorhof:

De Sony HW50 heeft 3 soorten iris settings: OFF, MANUAL en AUTO(DYNAMISCH). Klopt het dat wanneer je de iris op MANUAL zet en helemaal op MIN (waarde 1) zet je hetzelfde blacklevel (en in mixes scenes zelfs beter) hebt als in de stand AUTO(DYNAMISCH) ten koste van je lichtniveau? Op die manier zou je namelijk kunnen calibreren met de iris in de stand manual 1 (minimaal) en op dat moment heb je dus geen last meer van veranderingen in je grayscale en gamma. Inleveren op lichtopbrengst is op de Sony HW50 namelijk niet zo n probleem.

KillerbeeNL

Toch jammer dat het er telkens op lijkt dat andere enthousiaste beginners of gevorderden het niet helemaal snappen volgens de reacties hier.

Niemand wil hier zeggen dat hij alles snapt maar er zijn hier geen "apen die een truukje" hebben geleerd aanwezig maar gevorderde die een aantal vragen stellen en een aantal conclusies trekken uit de reeds opgedane ervaringen of gelezen theorieën elders (hier is geen boek voor dus wat moet je dan).

Als hier dan een halve waarheid of conclusie wordt neergezet wordt dat gelijk de grond in geboord en dat zet soms kwaad bloed gezien de reacties hier.

En helaas eindigd elke vraag of stelling in dit draadje op dezelfde manier.

Jammer want er is genoeg te leren van elkaar en alleen door kennis te delen kan je nog beter worden.

Kennis is macht en dat is soms ook een probleem.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

apogeefreak

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 10, 2012, 16:08:40

Aaah dat is een duidelijk verhaal voor de Sony. Moet ik toch eens gaan kijken om over mee te praten.

apogeefreak

Citaat van: THX-ultraII op december 10, 2012, 16:58:02

Ik zou een kalibratie doen met iris off en 1tje met iris op 1 en beide in een apart geheugen plaatsen en dan vergelijken maar ;)

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 10, 2012, 12:32:57
3. Lamp modulatie
Ook zijn er systemen waar de lamp moduleert samen met de iris (oa Sony), het nadeel hiervan is dat feitelijk "all bets are off" gaat gelden, zodra een lamp de output veranderd veranderd ook de kleurtemperatuur en dus de grayscale, bij sommige projectoren kun je dit uitzetten en bij andere niet. In de meeste gevallen valt de verandering wel mee en zal een goede calbrateur er rekening mee kunnen houden, PERFECT is het NOOIT maar het kan zeer zeker zo zijn dat het nooit zal opvallen.
Is dat zo? Ik zal het eens navragen maar wij dimmen hid lampen tot 50% zonder dat de kleurtemperatuur veranderd. Zou ook niet best zijn. Bij spaarlampen en tl buizen wel. Die werken met fosforen de kleurtemperatuur stijgt bij het dimmen, net tegenovergestelde van gloei of halogeen lampen.

Rob_Dingen

Klopt

Rob_Dingen

Citaat van: Kjelt op december 10, 2012, 19:41:19
Is dat zo? Ik zal het eens navragen maar wij dimmen hid lampen tot 50% zonder dat de kleurtemperatuur veranderd. Zou ook niet best zijn. Bij spaarlampen en tl buizen wel. Die werken met fosforen de kleurtemperatuur stijgt bij het dimmen, net tegenovergestelde van gloei of halogeen lampen.
Hoi Kjelt

Heb genoeg projectoren gemeten waar verschil in lage of hoge lamp modus zit in de grayscale.

Rob

bmateijsen

Klopt, wat je doet is letterlijk de lichtopbrengst knijpen. Iets wat je zelf ook kan testen met een goed stuk zwart karton en verschillende afmetingen van cirkels. Hoe kleiner de cirkel, des te lager de lichtopbrengst. Lagere lichtopbrengst zal een betere zwart waarde geven.

Grootste nadeel, film is niet alleen diep zwart, maar ook dynamiek.

Groet,

Bjorn

home@the movies

Citaat van: Rob_Dingen op december 10, 2012, 20:04:27
Hoi Kjelt

Heb genoeg projectoren gemeten waar verschil in lage of hoge lamp modus zit in de grayscale.

Rob

Absoluut, al zijn er wel verschillen tussen de verschillende merken projectoren zo doet de Sony dit bvb zeer goed met relatief weinig verschil tussen hoge en lage lampstand.(meet maar even na Sander dan zie je het zo)
De Epson heeft dan weer wel een behoorlijke shift tussen hoog en laag vandaar dat ik vroeger steeds twee geheugens calibreerde, één in de hoge en één in de lage lampstand.

Kjelt

J.A.F._Doorhof

Ook bij de Sony zul je twee geheugens moeten maken, zit teveel verschil in om het met 1 calibratie te doen. Aan de andere kant, ze doen het inderdaad wel goed ;)
Custom installer

THX-UltraII

Aangezien ik er uiteindelijk toch voor een 'perfecte' grayscale en gamma wil gaan wil ik de dynamische (auto) iris niet gaan gebruiken op de Sony HW50. Gelukkig heeft Sony ervoor gekozen om je de mogelijkheid te geven tot het manueel instellen van de iris op een schaal van 1-100. Ik heb het wat getest en alles boven ongeveer 35 geeft (voor mij persoonlijk) een te grijs (lees niet diep genoeg zwart) resultaat. Dus in eerste instantie zou je zeggen: zet m op 35 of minder. Echter, mijn tweede doel is om 15ftl te krijgen. Met iris manueel op 35 kom ik hier nooit aan. Voor 15ftl moet ik de iris naar 75 brengen. Maar wat echter ook mogelijk is is om de lamp in HIGH mode te zetten. De manuele iris kan ik dan terugbrengen naar slecht 13 (op de schaal van 1-100) om toch 15ftl te halen. Wat ik me afvraag is wat nu het uiteindelijke verschil in beeld zal zijn tussen deze 2 opties (manual iris op 75 in LOW lamp of manual iris op 13 in HIGH lamp) voor wat betreft black level (of zal dit helemaal niets uitmaken?)

apogeefreak

Wat perfecte gamma betreft kom ik telkens tegen de regels in (dacht ik) uit op een gamma onder de 2.2. Ik let dan voornamelijk op hoe schaduwdetail er uit ziet en dan ga ik liever vrij laag in de gamma. Ik heb een donkere kamer (al kan de vloer nog donkerder) en men zegt dan dat gamma 2.4 een beter ansi contrast (dat is niet helemaal de correcte term) zou geven. Voor mij is echter de on/off contrast het enige dat telt  :D De beste films zijn ook films in het halfdonker. Ik houd niet zo van komedie of drama.

Maar als ik een Sony had dan zou ik me geen enkele zorgen maken over die automatische iris. Goed schaduw detail met een gamma van 2.1 en mooi ansi vanwege de iris. Zien die komedies er ook leuk uit ;)

Job

Citaat van: apogeefreak op december 13, 2012, 13:33:30
Wat perfecte gamma betreft kom ik telkens tegen de regels in (dacht ik) uit op een gamma onder de 2.2.
Ehm, het idee van kalibreren (ijken aan de standaard) is dat je weergever alles wat aan de standaard voldoet correct weergeeft (of minimaal de standaard zo dicht benadert als mogelijk). Als je zelf een beetje wilt bepalen wat je mooi vindt, hoef je niet te kalibreren natuurlijk.