Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Gestart door hifiman, maart 5, 2009, 20:16:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tube-freak

Ik heb ook lichte muren.  Dus dat zou een factor kunnen zijn voor y luminantie.  Bovendien was het een calibratie op de Low lamp mode op 2,40m breed scherm.
Op zich prima kijkbaar maar met high lamp mode nog mooier.  Ik ga vandaag eens kijken of ik in high lamp mode het geheel nog beter kan krijgen.

Op een calibratie rapport van de review van de TW5500 ergens op dit forum stond ook maar een gamma van 1.95 overigens.  Maar kan zijn dat dit wel goed is als je met een iris werkt en je het meet zonder de iris aan.  Maar het zou hoger moeten kunnen lijkt mij.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ik ben vandaag eens flink bezig geweest om mijn gamma en RGB Luminance aan te pakken.  De standaard Gamma settings op mijn projector bleken er dus echt een zooitje van te maken.  Nu heb ik een Custom Gamma gemaakt om een constante gamma te krijgen.

De kleuren was ik snel mee klaar want die waren bijna allemaal goed (nou ja goed genoeg voor mij dan).  Alleen balen dat ik blauw niet goed krijg.
Ik kreeg de Gamma uiteindelijk op 1,97 gemiddeld.   Voor de liefhebbers heb ik er wat rapportjes bij gedaan.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


Volgens mij zien deze instellingen er HEEL goed uit op het scherm,als je blauw weer op het juiste punt krijgt dan gaat de rest weer mee dus
ik zou het lekker laten staan.

Blauw heb ik begrepen zijn we minder gevoelig voor dus geen probleem denk ik en tweaken kan altijd nog maar eerst lekker
een filmpje (of 10  ;D) kijken.

Je bent wel een doorzetter dus je i1pro en jij , daar ligt het niet aan :pompom: :worship:
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Ik heb net even de blu ray earth gekeken.  Nou echt wat een verschil met gister.  Ik ben nu echt blij.
Op de blu ray van earth vind ik persoonlijk niet zo een geweldige film om te kijken maar je kan wel mooi alle natuurlijke kleuren terug zien.
Zoals sneeuw, groen in het bos aarde tinten, blauw van de zee etc..

Ik ben er nu echt heel blij mee. Ik laat hem voorlopig even zo staan.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ik heb nog even de Gamma gemeten met de Iris aan.  De Grafiek was zoals te vewachten niet echt zo netjes als zonder de iris aan.
Ik kwam op een gemiddelde gamma van 2.26.   Het beeld ziet er in elk geval geweldig uit en dat is het belangrijkste.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Icarus314

Na veel puzzelen toch een manier gevonden om de gamut iets beter te krijgen met de combinatie JVC HD1 en Lumagen Vision HDP. Het is niet mogelijk om de secundaire kleuren rechtstreeks te corrigeren. Het beste compromis vond ik door de primaire kleuren in de gamut control meer dan 10% te weinig luminantie te geven. Hierdoor schieten de secundaire kleuren niet naar binnen in de undersaturated driehoek. Vervolgens bleek de color control van de JVC zelf instaat om die te lage luminantie omhoog te schroeven zonder de secundaire kleuren weer te beinvloeden. Het maximum voor de JVC vond ik op de +15. Daarboven gaat het mis.

Het eerste plaatje is de calculated variant en alleen Cyan wijkt nog af in luminantie. Ik kon het niet terug zien en broed nog op een manier om dat verbeteren.

Het tweede plaatje laat zien dat ik een compromis moest sluiten t.o.v. REC709 door groen niet helemaal on the spot te zetten. Vandaar ook de calculated rapportage.

Commentaar is welkom!

Het beeld is voor mij the best ever  :D Wel een tikje warm. Bij neutrale beelden heb je niet het gevoel dat het oversaturated is.




Icarus314

Zo was het oorspronkelijk, ongecorrigeerd vergeleken met rec709. De discussie blijft of de Lumagen vision HDP nu bruikbaar is voor een gamut corrrectie maar ik vind van wel! Rood zit erg goed en groen en geel blijven wat oversaturated. Voor het beeld van een HD750 zal toch een Lumagen radiance nodig zijn vrees ik maar het iets te warme beeld van de HD1 op deze manier kijkt wel erg prettig ook omdat rood wel goed klopt.

R      G       B      G      C      M
0.020   0.089   0.013   0.048   0.012   0.010  dxy oorspronkelijk
0.008   0.056   0.011   0.027   0.006   0.005  dxy nieuw (toch aardig beter gamut!)

Icarus314

Hier zie je nog wat een Lumagen HDP normaal doet als je klakkeloos de primaire kleuren corrigeert.


Komt uit deze draad
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=993724

Tom is als professional van mening dat de gamut control nutteloos is  :unhappy:

Tube-freak

Ik weet niet of er een color temperature optie in je JVC zit.  Bij mijn Epson zit er een optie in om color temperature telkens met 500k te verscuiven.
Probeer bijvoorbeeld de color temperature dan van 6500k naar 6000k te verschuiven.  Daarna opnieuw calibreren.

Zo kan ik mijn blauw probleem oplossen maar het leek wel of het niet aleen de kleuren aanpaste maar ook helderheid en dat soort dingen waardoor het geheel.  Ik heb er niet al te veel mee gerommeld.  Ik vond de stand 6500k stand beter. ondanks dat blauw 8 a 10 procent afweek.

Misschien dat ik bij de volgende calibratie weer eens ga kijken.  Ik heb ook geen zin om de lamp op te branden met test patronen de hele dag.
Ik heb de gamma nog weer ietsje hoger gekregen.  Zit nu op 2,07 met de custom gamma.  Hoger lukt niet maar is ook niet nodig.
Ik vind hem zo pefect. 

Het lijkt overigens wel of mijn beeld nu veel scherper is dan ik gewend was.  Niet dat dat erg is, in tegendeel maar ik vroeg me af hoe dat kan.
Sharpness staat gewoon op 0.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Icarus314

Op 6500K zijn onze ogen het gevoeligst en dat lijkt daarom helderder!

Tube-freak

Ja maar je moet niet kijken naar 6500k in het menutje.  Je moet kijken naar 6500k op je meter.
Ik denk dat je gewoon de hele kleuren driehoek er mee kan verschuiven voor het geval je tegen de limieten aanloopt op 6500k.  
Zo een projector wijkt tenslotte altijd af.

Het is ook maar een suggestie om te proberen, ik zeg niet dat het de oplossing is.
Hadden die HD1's overigens niet sowieso een afwijking in de kleuren? of was dat de HD100?

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Snowmaster

Na de projectorencalibraties hierboven heb ik hulp nodig bij een Pioneer 500M.

Mijn eigen 500M heb ik in 5 modes gecalibreerd en ondertusen ben ik er vrij handig in.
In elke mode bleek mijn scherm zo stabiel als een huis als ik wat extremer experimenteerde.
Het beeld staat als een huis na de calibraties en eigenlijk heb ik geen wens meer, behalve dat ik eigenlijk HD, SD en NTSC nog een keer apart wil calibreren.

Afgelopen dagen heb ik de Pioneer 500M van een forumvriend gedaan en vanaf het begin viel mij op dat dit scherm anders in balans is dan mijn eigen scherm. Waar mijn scherm stabiel blijft in beeld, treedt er bij hem eerder onrust/dubbele contouren op.

De grijswaarden zijn bijna perfect met Delta van ca. 0,1-1,0. Hier wijkt alleen 10 IRE met 2,6 iets af.  Gewoonweg top dus.
Maar nadat ook gamma rond de 2.22 is gezet en bijna vlak is, vielen de sterke afwijkingen van de primaries en secondaries in Y op.
Deze lagen tussen -3,0% en -15% (rood, blauw, magenta). Geen probleem dacht ik en ik ging op zoek naar 21% voor rood t.o.v. wit.  Na correctie gingen de overige kleuren netjes mee, maar de Pio kwam hiermee op +10 voor kleur en dit mag zelfs  wel naar +12.
Dit voelt vrij extreem.....en beroerder is dat er dubbele contouren en onrust (kleuren oversturen) onstaat in beeld.  Zijn beeld is in de gecalibreerde puur mode ook onscherper dan in de filmstand laag. Ook al vreemd. Ik weet dat het ene scherm het andere niet is, maar ik zoek naar een oplossing om deze hobbel te nemen.
Alle grafieken en getalletjes staan goed, maar toch klopt er iets niet.  Daarom doe ik een beroep op de ervaren (en ook beginnende  ;) ) calibrateurs.
Wie heeft er suggesties ?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Icarus314


Snowmaster

Citaat van: Icarus314 op maart 31, 2010, 23:11:00
Je gebruikt toch ook een ione pro?

Is dat een suggestie ?   ;)

Maar er heeft nog geen "pro" gereageerd op mijn probleem.
Misschien komen suggesties met de paasdagen, maar dan ben ik alleen een paar dagen skiën en reageer ik niet.
Tsja, "Snowmaster" moet wel een beetje aan zijn trekken komen en er valt nu verse sneeuw dus....."der Berg ruft"  :D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Rob_Dingen

Hi Snowmaster

Ik kan er zo niets op zeggen moet dan toch zelf zien wat het probleem is om te kijken waar het vandaan komt.
Frank heeft veel meer ervaring met plasma dan ik misschien weet hij het zo wel.

Rob

Tube-freak

Als je de gamma hebt aangepast moet je de grayscale weer opnieuw nakijken.   Ik kon niet echt uit je verhaal opmaken dat je dat had gedaan (maar kan zijn dat je het wel had gedaan).

Daarna zou ik eerst de primaries aanpakken en dan de grayscale wederom opnieuw.  Voorzover ik het weet hebben alleen de primaries invloed op je grayscale dus de scondaries zou ik als laatste doen.  Dus als je gamma goed staat en RGB Luminance recht is dan moet je dus Grayscale en Primaries een aantal malen achter elkaar meten en aanpassen net zo lang tot ze allebei goed zijn.  Ook even kijken of de RGB Luminance niet begint af te wijken na de aanpassingen.

Maar als je HCFR gebruikt of Calman in de "intermediate user interface" dan hoef je maar de grayscale te meten en dan meet hij ook gelijk de gamma.

Kijk verder in je software of je nog opties aan moet passen.  In Calman moet ik bijvoorbeeld 100% white as Luminance reference instellen en ook Delta E formula op 1994 zetten (Dat is voor CMS systemen).  Ik ken verder dus niet de opties voor je software maar kijk het even goed na.
Verder is het ook van belang welke test patronen je gebruikt.  In de AVS HD 709 test blu ray kan ik bijvoorbeeld aangeven dat ik HCFR testen gebruik of Calman.  En daarbij moet ik ook nog instellen of ik 75% saturation of 100% saturation instel.  Op "mijn" projector meet ik altijd met 75% saturation windows, als die goed staan dan is 100% in mijn geval ook altijd goed en soms zelfs een beetje beter nog.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Nadeel van het CMS systeem in nagenoeg alle plasma's is dat ze geen goede controls hebben.
vaak alleen maar een verschuiving, maw je kan wel op je grafiekje goed komen qua puntjes maar je kan de helderheid niet aanpassen.
Bij Pioneer is het echt HEEL basic met alleen maar een verschuiving tussen bv groen - geel - rood (voor geel)

Bij Pioneer moet je ook nog oppassen welke kleurspace je gebruikt, bij sommige panels is het 1 en bij andere 2 waarbij als je de ruime kiest je moet desatureren in het user menu, doe je dit niet dan krijg je solarizing in de kleuren rond 50-60IRE en bij sommige rond de 70-80.
Daarbij komt dat bij bepaalde 5090's je beide kleurspaces kunt gebruiken maar kies je bv nr 1 dan werkt het wel voor BD maar schakelt hij niet voor SD, gebruik je 2 dan moet je via de desaturatie methode werken (user settings) en dan schakelt hij wel, bij de 60" werkt dit weer anders.

Of wel, je moet gewoon met beide testen als je het voor het eerst doet.
Maar perfect krijgen met 2 controls of 1 control (zoals bij Pioneer) kun je echt vergeten.
Je hoort veel mensen spreken over perfecte color maar als je dan kijkt zie je vaak dat ze alleen de grafiek laten zien en "vergeten" of niet weten dat je buiten de coordinaten ook de Y kloppend moet hebben per kleur.

Tot nu toe heb ik alleen een echt "perfect/goed" CMS systeem gevonden (van de projectoren die hier vaak genoemd worden) in de HD750 (2e firmware) en verdere versies zoals de 950/990, veel van de Epsons (waarbij eigenlijk alleen de 5500 helemaal perfect op groen te krijgen is, alle andere hebben lichte tot extreme afwijkingen in groen), en dan nog panasonic.
Sony is en blijft een vreemd CMS systeem wat soms goed werkt en soms niet.

De vraag is alleen in hoevere zie je het ?
Je kan je wel doodstaren op afwijken onder de dC2 maar in feite zegt dat bar weinig.

Dat is wat ik wel eens aanhaal in mijn verhaal dat de grafiekjes je niet ALLES zeggen, maar wel veel.

Je zal moeten leren erom heen te calibreren (HEEL veel doen en testen en uiteindelijk de beste methode kiezen), ik ben daar vaak ook uren mee bezig als ik een totaal nieuwe display krijg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Met MIJN Epson krijg ik groen gewoon goed hoor.  Aleen blauw niet.  Ik denk als ik de Color temp op 6000k zet in het epson menu dat ik alles goed krijg zelfs.
Maar nu wijkt aleen blauw een beetje af maar het is niet storend met kijken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Snowmaster

@Rob :  Frank heeft al gereageerd.

@ Tube-freak :  klopt helemaal wat je zegt, dat is ook mijn gebruikelijke work-flow.  

@Frank :  Frank, ik herken volledig jouw antwoord.
De verschillen voor de primaries lopen erg uiteen bij dat toestel. Als je aan het CMS gaat trekken om dit te corrigeren, lijk je van het ene probleem in het andere tekomen bij dit toestel.  Als ik van de puur overschakel naar de filmmodus oogt het beeld veel rustiger en kan ik probleemloos schroeven in de settings (ook aan Y) zonder dat er echte problemen ontstaan. Dit weet ik omdat ik per ongeluk bezig was eerst de film modus te calibreren, maar de eigenaar wilde graag de puur modus gedaan hebben.
Ik herken ook jouw solarisatiebeschrijving in het middengebied. Zo sterk is het nog niet, maar het blijft geen rustig geheel.
Het toestel heeft de neiging hoge Y waardes neer te zetten voor wit, zelfs met teruggeregeld contrast, maar blijft flink achter in Y voor prim en sec vanuit de defaultsettings. Bij een KRP is dat wat ongebruikelijk lijkt mij.

De eigenaar had aanvankelijk ook de settings in zijn DVD speler flink aangepast omdat hij dat mooi vond en ook purecinema stond op verder en er was geen progressive signaal. Na het uitschakelen van alle digitale aanpassingen en een nieuwe meting was ik verbaast dat dit nog zo veel invloed had. Tsja, toen kon direct de eerste meting al in de prullenbak.  

Als ik binnenkort dat scherm weer meet dan gooi ik mijn workflow achterstevoren, start vanaf settings waarbij de kleuren nog net niet oversturen en gebruik 75% saturation windows.  Als het dan niet werkt, calibreer ik de filmstand wel.

Eigenlijk is dit veel leuker : een scherm dat lekker eigenwijs is, maar dat kan ik de eigenaar niet vertellen  ;)
Eén ding laat mij nog niet los : voordat ik begon zag ik al met een testDVD enorme onrust in de weergave van bv. grijsschaal.
De afscheidingen tussen de diverse velden vloeiden daar al in elkaar over. Dit gebeurde ook bij de colourwindows.
Misschien dat er toch een technisch probleempje is ergens  :-\
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

@Tube-freak,
Welke Epson heb je ?

Daarnaast kan het aan de analyzer liggen, voor CMS heb je een spectrum radio meter nodig anders zit je sowieso te meten met iets waar van allerlei fouten in kunnen zitten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik heb een TW-2000.  Een van de eerste ooit geleverd in Nederland.
verder heb ik een i1pro meter.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  1, 2010, 18:40:37
@Tube-freak,
Welke Epson heb je ?

Daarnaast kan het aan de analyzer liggen, voor CMS heb je een spectrum radio meter nodig anders zit je sowieso te meten met iets waar van allerlei fouten in kunnen zitten.
Volgens mij heeft Tube-freak jou al meermaals verteld welke meter hij heeft, dus dit is de laatste keer! :P :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

pffff, je denkt serieus dat ik alles terug ga lezen of een fotografisch geheugen heb.
Ik probeer tussen de bedrijven door antwoorden te geven, kan dan wat missen natuurlijk.

TW2000 was redelijk goed te krijgen inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

peter69nl

Net via de calibratiemogelijkheden van de Onkyo 876 mijn plasma gecalibreerd (met de ione LT). Beeld heeft enorm aan diepte gewonnen en heeft veel meer rust nu.
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

peter69nl

Helaas kan ik de kleuren niet middels een CMS instellen.
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60