Total Media Theatre & directshow filter issue (enkel voor mede HTPC experts)

Gestart door ShellBeach, maart 1, 2009, 21:56:13

Vorige topic - Volgende topic

ShellBeach

Door de installatie van Total Media Theatre is er een filter bijgekomen 'Arcsoft MPEG demux' welke zich moeit met een aantal .mkv bestanden met x264 encodes. Deze splitter is inferieur aan haali en geeft een berg problemen: het geluid hapert en het beeld start niet op, tenzij ik op de tijdsas een positie kies.

Dus afvoeren die handel. Enkel: ARCsoft heeft deze filter wellicht zelf nodig voor BD playback. In directshow is er een prioriteit welke je kan instellen per filter, genaamd MERIT:

http://msmvps.com/blogs/chrisl/articles/40395.aspx
http://babgvant.com/blogs/andyvt/archive/2008/11/30/understanding-merit-to-optimize-playback.aspx

De merde is dat de merit van Arcsoft MPEG demux blijkbaar al laag staat ( MERIT_UNLIKELY = 0x400000) , en het geven van een maximale merit van Haali (MERIT_PREFERRED = 0x800000 ) , de splitter van Arcsoft nog steeds in de graph komt te staan van Theatertek ... tenzij ik de Arcsoft filter unregister, dan gaat Theatertek pas Haali gebruiken. Ik heb het systeem al herstart en/of opnieuw aangelogd, maar het veranderen van de merit geeft geen duidelijk invloed op wat Theatertek gebruikt, tenzij ik arcsoft er af gooi. Ik gebruik in Theatertek nochtans geen custom graphs ...

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

ShellBeach

Citaat van: jowi op maart  1, 2009, 21:59:43
Al geprobeert hem te unregisteren met regsvr32 /u? Als het werkelijk een DirectX codec is (!) dan zal zijn taak overgenomen worden door 'the next best thing available' als TMT om een MPG2 codec vraagt. En je kunt hem gewoon weer terugzetten natuurlijk als het niet werkt door opnieuw te registeren.

Yep dat is de enige oplossing die werkte, maar ik had liever een oplossing gezien dmv het merit systeem. Lijkt zeer interessant in theorie, maar blijkbaar zijn merits niet afdwingbaar in de praktijk.

)p(

als ik het mij goed herinner kan je met Theatertek toch ook van die cfg files maken waarmee je precies kan aangeven welke filters er gebruikt moeten worden?
Dat doe ik met jriver en zoomplayer...dan heb je geen enkele last van de aanwezigheid van die filter.

edit zie hier:
http://www.theatertek.com/Forums/showthread.php?t=9012

peter

ShellBeach

Citaat van: jowi op maart  1, 2009, 22:10:48
Al eens geprobeerd met iets als RadLight Filter Manager 1.5? Ik had het ergens staan maar nooit gebruikt. Daar zou je merits mee in moeten kunnen stellen, wellicht is het wat voor je?

yep die had ik een paar uur terug geinstalleerd
nog een andere tool om de merits aan te passen is graphstudio, een betere versie van graphedit en dan nog open source :)
met beide de merits gemanipuleerd maar ik zie geen verandering als ik bij Theatertek in het Information tabblad kijk (daar staan alle geladen filters)

ik kan ook gewoon graphedit/graphstudio nemen en een .grf file in de juiste theatertek directory duwen, maar deze methode vind ik minder omdat de file waarvan de originele graph gemaakt is, moet blijven bestaan

MovieMax

Arcsoft molesteert het merit systeem. Ik had het probleem dat geen enkel Arcsoft filter in de Directshow filterlijst te zien was. Ik heb toen alle Arcsoft filters in C:\Program Files\ArcSoft\TotalMedia Theatre\Codec opnieuw geregistreerd met regsver32. Dit zijn alle files die eindigen met extensie *.ax. Toen kon ik de Arcsoft Directshow filters met DSFMgr van freecodecs.com allemaal op merit "DO NOT USE" zetten. Arcsoft TT blijft werken, ondanks dat alle filters een heel lage merit hebben. Daarna kwamen de Haali en ffdshow filters weer aan bod.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

ShellBeach

Citaat van: MovieMax op maart  2, 2009, 20:05:17
Arcsoft molesteert het merit systeem. Ik had het probleem dat geen enkel Arcsoft filter in de Directshow filterlijst te zien was. Ik heb toen alle Arcsoft filters in C:\Program Files\ArcSoft\TotalMedia Theatre\Codec opnieuw geregistreerd met regsver32. Dit zijn alle files die eindigen met extensie *.ax. Toen kon ik de Arcsoft Directshow filters met DSFMgr van freecodecs.com allemaal op merit "DO NOT USE" zetten. Arcsoft TT blijft werken, ondanks dat alle filters een heel lage merit hebben. Daarna kwamen de Haali en ffdshow filters weer aan bod.

ivm merits: Ik had ook die indruk ....

zelfs als ik arcsoft mpeg demux op "do not use" zette, uitlogde/rebootte, dan bleef mpeg demux in theatertek opduiken ..... grrrrr
weet je soms welke .ax van arcsoft de merits molesteert ? want per default heeft die mpeg demux reeds een unlikely merit ....

MovieMax

Opeens crashte Media Player classic home cinema en Windvd na installatie van Arcsoft TT. Dan is het lastig kijken wat voor filters worden gebruikt. Ik heb toen de merit van Haali splitter / ffdshow audio van NORMAL naar PREFERRED gezet.

Daardoor deed MPC-HC het weer. Ik heb het vermoeden dat ArcSoft Audio Decoder HD de boosdoener was. Omdat ik bij MKV bestanden geen CoreAVC video maar de interne video decoder van MPC-HC gebruik. Bij MPC-HC kun je zien welke filters worden gebruikt. Dit is nu weer Haali -> MPCVideoDec.ax /FFDShow audio.

WinDVD crasht nog steeds. Vreemd genoeg begint WinDVD normaal te spelen, maar Vista zegt dan na een paar seconden dat WinDVD is gecrasht. WinDVD moet ik waarschijnlijk opnieuw installeren. Hierdoor verwacht ik dat de filters van Windvd weer worden hersteld.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

MovieMax

Wel heb ik ooit. WinDVD opnieuw geinstalleerd -> WinDVD crasht nog steeds. Blijkt dat WinDVD de Asus Xonar als standaard audio device pakt. Dus Xonar uitgeschakeld en toen niet meer crashen. :laugh:

activ

Ik heb ook wat filter problemen gehad na installatie van TMT.
Voor mij was de enige optie om haali opnieuw te installeren, met mertits alleen kreeg ik het niet goed.

Als ik mij niet vergis had hij ook een andere audio uitvoer geselecteerd en had ik daardoor ook problemen.

Verder wel een fijne player die TMT met de 10ft interface.

)p(

Citaat van: jowi op maart  5, 2009, 08:00:52
Heb ik nu al een paar keer "10ft interface" tegengekomen, waar hebben jullie het over?

Die plugin denk ik voor windows media center.

peter

activ

Daarmee wordt de "skin" voor TMT bedoel die speciaal bedoeld is voor bediening met een afstandbediening i.p.v. muis.
Die krijg je inderdaad als je hem vanuit mediacenter op start maar het is ook mogelijk om het zelf te starten.
Wat mij betreft is dat één van de grote voordelen van TMT, is fijn te bedienen met een media center remote.
In de huidige versie van TMT voor de Asus HDAV1.3 ontbreek de betreffende interface trouwens.

MovieMax

Als ik het forum op Asus over de HDAV 1.3 volg krijg ik de indruk dat de ontwikkelaars bij Asus alle toeters en bellen op een laag pitje hebben staan. Dit om zich te concentreren de primaire functionaliteit van HiDef signalen ongemolesteerd doorlaten via HDMI. Dus voorlopig geen Vista media center plugin, skins etc. Op zich mis ik dit niet. Wat wel bij de opvolger van de HDAV zal komen, is dat de gebruiker zelf firmware kan flashen. Nu moet de kaart terug naar een Asus service center voor 24p.  :unhappy:

De licentiegevers (filmstudio's) waren bang dat de firmware van de Xonar zou worden reverse engineered. Dit is gebeurd bij de XBox HD-DVD drive. Nu is AACS gekraakt en doet het er niet meer toe en kan de toekomstige kaart worden geflashed.

ShellBeach

Xonar is wellicht passé, het wordt deze kaart van Auzentech

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/11014-hwc-exclusive-auzentech-x-fi-home-theater-hd-7-1-specs-pics.html

een collega is erop aan het wachten, als deze uitkomt gaan wij deze natuurlijk eens uitgebreid aan de tand voelen.

MovieMax

De Auzentech home theater staat al tijden aangekondigd. Tot nu toe is dat ding vapourware. Asus heeft de xonar op de markt gesmeten voordat de drivers rijp waren. Hopenlijk werkt de Auzentech uit de doos. Ik ben benieuwd.

Grote verschil tussen die twee is dat de Xonar de CMedia DTS live + Splendid video chip heeft. De Auzentech heeft de creative X-fire aan boord. Creative wordt op dit forum regelmatig verguist. Ik vind dat de x-fire een beter geluid geeft als de cmedia.

Moondust

In tegenstelling tot de TS probeer ik juist de Arcsoft codecs te activeren in MPC-HC. Dit om te testen of DTS-HD door een Arcsoft codec kan worden gebruikt. Volgens velen moet het mogelijk zijn de Arcsoft codecs (dus van TMT) te gebruiken in MPC-HC. Ik heb daartoe een setje Arcsoft codecs (TMT 3.1.1.20 Platinum) handmatig geregistreerd zodat ze zichtbaar zijn bij de external filters in MPC-HC. Maar wat ik ook probeer - en ik weet mijn weg in MPC-HC erg goed - ik krijg de Arcsoft filters niet actief bij het afspelen van een video met DTS. Wat doe ik fout? Als iemand een tip heeft.....heel graag.

[edit]
Blijkt dat je bij versie 3 de codecs niet kan gebruiken voor 3rd party applicaties. Een switch naar versie 2 loste het probleem op. Ik ben alleen benieuwd of ik met de Arcsoft HD Audio decoder DTS-HD streams digitaal via hdmi naar een receiver kan sturen die HD-audio ondersteunt. Kan dit niet testen omdat ik (nog) niet over een dergelijke receiver en geluidskaart beschik, maar dat verandert hopelijk op korte termijn.
[/edit]
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R