Linn Akurate DS & Linn Majik DS

Gestart door Roeland, februari 18, 2009, 20:46:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staaled

Citaat van: Roeland op februari 20, 2009, 18:14:13
Misschien een beetje simpel gedacht; Zou een eenvoudige streamer met een losse "betere" DAC hetzelfde resultaat kunnen behalen?
Denk bijv aan de volgende DAC's; Bel Canto DAC-3, Hagerman Technology Chime, Wavelength Brick, Grace m902, Musical Fidelity X-Dac v.8 of Stello DA220 MKII
Uit ervaring, nee.
Die bestond uit Sonos icm mijn Lyngdorf TDAi2200.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bmateijsen

Citaat van: Hipster op februari 20, 2009, 18:41:32
Uit ervaring, nee.
Die bestond uit Sonos icm mijn Lyngdorf TDAi2200.

Hier idem.. draai thuis met Akurate DS en Lavardin IS ref.

Sullivan

Citaat van: klinktbeter op februari 19, 2009, 08:46:26
Het is voor mij zelfs een praktijk gegeven, ik heb mijn eigen bewijsvoering en testjes gedaan.

Aangezien de PCM output van een flac decoder bitwise identiek is als de PCM output van de originele WAVE file en de DAC in theorie dezelfde data krijgt moeten er andere factoren aan de orde zijn als er een hoorbaar verschil is.
Je moet maar eens de digitale output van zo'n Linn capturen met beide files, ik durf te wedden dat ze bitwise identiek zijn. Dus wellicht jitter/overspraak/noise issue.

@klinktbeter: Zou je kunnen aangeven hoe je dit gedaan hebt. Ik ben nieuwsgierig of mijn Apple lossless inderdaad een identieke PCM output heeft in vergelijking met mijn CD. En vooral ben ik benieuwd of het betrouwbaar is om van flac naar Apple lossless te converteren of andersom. Ik zou hier graag wat testje mee willen doen.

mvg,
Frank

hifihenk

CitaatEn vooral ben ik benieuwd of het betrouwbaar is om van flac naar Apple lossless te converteren of andersom.

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Neem een wav file, zet deze om naar 1x flac en 1x Apple Lossless.
Zet de flac weer om naar wav, doe dit ook met de Apple Lossless file.
Vergelijk nu beide wav files bitwise (binari compare) met behulp van een diff tooltje.

Dan heb je bewezen dat beide conversies betrouwbaar zijn.

Hetzelfde experiment kun je doen door de flac file om te zetten naar een Apple Lossless file en omgekeerd.
De resultaten hiervan ook weer omzetten naar wav en dan weer met het diff tool de wav files vergelijken.

Alle 4 wav files zouden identiek moeten zijn.  :)
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

jvanhambelgium

Citaat van: Raf (B) op februari 18, 2009, 21:29:30
Als recente bezitter van de Majik kan ik beamen dat ook dat al een prachtding is, en in niets te vergelijken met de squeezebox (alleen bediening, blijf ik de aanpak van squeezebox voorlopig prettiger vinden).

Dat de Akurate nog een stuk beter is geloof ik dan ook graag.




In vergelijking met een squeezebox die digitaal is aangesloten of met een SB waarvan die ge gewoon analoog aansluit ??
Ik heb een SB Duet waarvan de SB-receiver optisch is aangesloten op een receiver en stel me dan toch vragen of de prijs van eerder genoemd speelgoed dan wel gerechtvaardigd is...zeker indien je interne DAC's niet gebruikt. Uiteraard zal vb een Transporter een stuk beter gaan klinken indien analoog aangesloten tov een gewone SB die je analoog gaat aansluiten...

De DAC's / circuits in m'n Onkyo 875 zijn al behoorlijk deftig en de beperkingen zitten eerder op m'n monitoren en ruimte-akoestiek...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

rbormans

#30
Citaat van: jvanhambelgium op maart  2, 2009, 08:28:02
In vergelijking met een squeezebox die digitaal is aangesloten of met een SB waarvan die ge gewoon analoog aansluit ??
beide digitaal aangesloten, dus als transport

Citaat van: jvanhambelgium op maart  2, 2009, 08:28:02
Ik heb een SB Duet waarvan de SB-receiver optisch is aangesloten op een receiver en stel me dan toch vragen of de prijs van eerder genoemd speelgoed dan wel gerechtvaardigd is...zeker indien je interne DAC's niet gebruikt.
ik kan niet inschatten wat jij een gerechtvaardigde uitgave vindt voor speelgoed, maar ik vond de upgrade de prijs waard, zelfs al doe ik inderdaad niets met de ingebouwde dacs (wat trouwens met de Majik kan, maar niet met de Akurate, daar "moet" je de DACS gebruiken ;) )

Citaat van: jvanhambelgium op maart  2, 2009, 08:28:02
Uiteraard zal vb een Transporter een stuk beter gaan klinken indien analoog aangesloten tov een gewone SB die je analoog gaat aansluiten...
Zou kunnen, ik ken de transporter niet, en ik vind zelf de transporter trouwens ook niet zoveel goedkoper dan de Linn

rbormans

Ik had wat problemen met een aantal nummers (FLAC) waar de Linn het na enkele seconden al opgaf. Het had te maken met de tags waar ik blijkbaar bij de laatste installatie van EAC een MP3 vlaggetje had opgezet, zodat ik FLAC(ID3v2) tags heb gemaakt ipv FLAC(FLAC).

In ieder geval de volledige collectie eens opnieuw geconverteerd naar de laatste FLAC versie (met dbpoweramp, prachtige tool, maar heeft wel wat uren gedraaid), en nu werkt het perfect.


Fatalfelix

Leuk om te horen dat de digitale-mediaspelers zo ontzettend goed klinken. Vraag me alleen af of het niet een stukje van de "cd/lp" ervaring weg neemt. Gewoon dat: "lichten dimmen, kast lostrekken, cd"tje uitzoeken en eruit trekken, en wellicht nog even in het hoesje kijken (dat je dus echt met die cd bezig bent), cd in de speler stoppen, en vervolgens ook naar die cd luisteren". Je hebt dan het gevoel dat je "echt" naar die cd luistert, en dat deze het middelpunt is. Luister zelf ook ontzettend veel gestreamed vanaf de pc, maar toch trek ik liever een cd uit de kast dan dat ik hetzelfde stuk via de pc beluister. Via de pc krijg ik ontzettend snel zo'n "skip" neiging omdat ik weet dat er toch nog duizenden andere tracks zijn, terwijl ik die cd gewoon netjes afluister.

Hetzelfde heb ik overens ervaren met de overstap van mini-disc naar een mp3-speler. Heb nu standaard 16GB aan muziek bij me terwijl ik het vroeger met 6 100mb schijfjes deed, waar ik misschien nog wel meer plezier van had ook.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Staaled

Citaat van: Fatalfelix op maart  2, 2009, 19:36:48
Leuk om te horen dat de digitale-mediaspelers zo ontzettend goed klinken. Vraag me alleen af of het niet een stukje van de "cd/lp" ervaring weg neemt. Gewoon dat: "lichten dimmen, kast lostrekken, cd"tje uitzoeken en eruit trekken, en wellicht nog even in het hoesje kijken (dat je dus echt met die cd bezig bent), cd in de speler stoppen, en vervolgens ook naar die cd luisteren". Je hebt dan het gevoel dat je "echt" naar die cd luistert, en dat deze het middelpunt is. Luister zelf ook ontzettend veel gestreamed vanaf de pc, maar toch trek ik liever een cd uit de kast dan dat ik hetzelfde stuk via de pc beluister. Via de pc krijg ik ontzettend snel zo'n "skip" neiging omdat ik weet dat er toch nog duizenden andere tracks zijn, terwijl ik die cd gewoon netjes afluister.

Hetzelfde heb ik overens ervaren met de overstap van mini-disc naar een mp3-speler. Heb nu standaard 16GB aan muziek bij me terwijl ik het vroeger met 6 100mb schijfjes deed, waar ik misschien nog wel meer plezier van had ook.
Het heerlijk op de bak kunnen neerploffen na gedane inspanning(en) en niet tussen honderden titels nét die cd te moeten zoeken  :crazy:waar je op dat moment zo'n zin in hebt........ik kan er geen genoeg van krijgen. :sigh:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Mark1968

Ben helemaal nieuw op dit forum en ik heb een vraagje over de Linn DS en de songbook software.
Ik heb onlangs een Linn Majik DS aangeschaft en deze bedien ik met een I-pod touch.
Omdat de rest van de familie het makkelijker vind  gebruiken we I Tunes om de cd plaatjes mee te rippen.
De cd plaatjes rip ik in wav en deze worden dan automatisch op mijn nas gezet.
Het probleempje dat ik heb is dat ik in I Tunes de cd rip en daar zie ik dan de albumtitel tracktitel en artiest.
Nu zie ik dat de albums vrijwel allemaal in de map "unknown" terecht komen op de I-pod touch.
Dit betekent dat als ik b.v. op artiest zoek de muziek niet kan vinden wel als ik via "folder" zoek.
Ook krijg ik geen albumarts te zien.Zelf heb ik een Mac book pro en een vriend van me heeft middels eac een paar cd plaatjes geript en deze op een
usb-stick op mijn Mac gezet en deze werken wel goed.
Al met al een lang verhaal maar kan iemand me uitleggen wat ik verkeerd doe.
Overigens klopt het dat de Linn DS geen m4a bestanden kan weergeven?
N.B. Ik heb wel de laatste songbook software.

Groet,

Mark

hifihenk

Als je de albums in wav formaat opslaat op je NAS dan kan het kloppen dat je media server (Twonkey bijv.) alle albums in de map 'unkown' zet.
Een wav bestand kun je nl. niet taggen dwz niet voorzien van informatie over artiest, titel, album enz. Ook zal er waarschijnlijk geen file "Folder.jpg" in de folder staan waar de wav files zicht bevinden, waarin de album art zit.

Waarschijnlijk slaat ITunes deze tag info en de album art op een andere manier op (ik ken ITunes niet goed). ITunes koppelt waarschijnlijk deze gegevens in zijn database met de wav files.

De Linn Ds-en kunnen overigens prima overweg met het Apple lossless formaat. Als je de files voor de Linn DS en ITunes wilt gebruiken, dan raad inn aan om apple lossless te gebruiken. In alle andere gevallen raden zij het flac formaat aan. Dit formaat kan ook worden getagged en de meeste (alle?) media servers kunnen er prima mee overweg.

Veel succes.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

advr

Citaat van: hifihenk op maart  3, 2009, 13:15:31

Een wav bestand kun je nl. niet taggen dwz niet voorzien van informatie over artiest, titel, album enz. Ook zal er waarschijnlijk geen file "Folder.jpg" in de folder staan waar de wav files zicht bevinden, waarin de album art zit.


Niet helemaal waar, met Mediamonkey kan ik heel goed mediadata aanbrengen in WAV files. Deze kan ik keurig zien op mijn iPod Touch. Ik gebruik een (Free)NAS en Squeezecenter.
Werkt allemaal perfect en supersnel.  :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

jvanhambelgium

Citaat van: advr op maart  3, 2009, 13:31:20
Niet helemaal waar, met Mediamonkey kan ik heel goed mediadata aanbrengen in WAV files. Deze kan ik keurig zien op mijn iPod Touch. Ik gebruik een (Free)NAS en Squeezecenter.
Werkt allemaal perfect en supersnel.  :D

Kan je ook album-art aanbrengen in de WAV bestanden ? Denk het niet...
Ik gebruik FLAC in hoogste (lossless) compressie en steek alle album-covers IN de bestanden en niet als los bestand.
Om FLAC's die tientallen MB groot zijn maken die enkeke kB's ook niet meer uit...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

hifihenk

Citaat van: advr op maart  3, 2009, 13:31:20
Niet helemaal waar, met Mediamonkey kan ik heel goed mediadata aanbrengen in WAV files. Deze kan ik keurig zien op mijn iPod Touch. Ik gebruik een (Free)NAS en Squeezecenter.
Werkt allemaal perfect en supersnel.  :D

Advr,

Is het niet zo dat Mediamonkey in de iPod touch ook een ITunes achtige database opbouwd?

Het gaat volgens mij bij Mark1968 om een NAS met albums in wav formaat. Een wav file kan niet voorzien worden van tags en/of album art. De iPod Touch (songbook applicatie) maakt via wifi contact met de media server en vraagt aan de media server welke albums hij kent. Doordat de wav files geen tags bevatten kan de media server niets anders dan de albums onder 'unknown albums' zetten.

Er is dus een wezelijk verschil of de files (via Itunes of MediaMonkey) op de iPod touch worden gezet of als losse wav files op een NAS waar een media server de database opbouwd.

Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

advr


Hoi HiFiHenk,

Ik gebruik ook een NAS met WAV en flac files. Mediamonkey gebruik ik alleen om de bestanden van metadat te voorzien. Mediamonkey is geinstalleerd op mijn pc en ik benader de files op mijn (Free)NAS.
Op mijn iPod Touch worden geen files opgeslagen. De WAV files krijgen dus wel degelijk metadata met zich mee! :alien:
Als ik de files niet bewerk krijgen ze geen TAGs mee, geen fototjes en/of albumart. :eh:

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifihenk

Hoi Advr,

Ik had idd iets te snel gelezen, sorry voor de verwarring...  :-[

Toch begrijp ik niet hoe het dan allemaal werkt. De wav file spec voorziet niet in tags en album art.
MonkeyMedia moet de meta data ergens laten zodat het SqueezeCenter er iets mee kan. Misschien gaan ze buiten de wav spec. om en voegen ze toch stiekum de tags toe. Dit verklaart wel waarom een standaard media server zoals Twonkey Media er niet mee kan aanvangen. Just a thought...

Ik ben benieuwd of er iemand is die dit fenomeen kan ophelderen? Wie?

Groet,
Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

advr



Maakt niet uit. :D
Hoe het werkt weet ik niet precies maar het is dus wel mogelijk. Volgens mij kan Twonkey media er ook wel mee uit de voeten. :huh2:

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifihenk

Ben nog even gaan googlen...
Op deze site staat het uitgelegd: http://thewelltemperedcomputer.com/KB/WAV_KB.htm

Quote van de site:

CitaatDue to all these technical problems a lot of people believe that it is impossible to tag WAV. This is not true, it's a matter of writing the tags in the info chunk.

Due to a lack of standards, portability is very low.

If you decide to go for WAV you 2 possible strategies:

1 - Don't tag, use a well defined file structure to browse your collection.
2 - Do tag but make sure you can move the library and the files to another computer without loosing the correspondence between library and files because one day you will move.
Het is dus wel degelijk mogelijk om wav te taggen, maar door het ontbreken van een standaard formaat geeft het wel problemen. Zolang de verschillende software dezelfde (default) standaard hanteren, is er niet aan de hand. Blijkbaar doen MonkeyMedia en SqueezeCenter het goed.  :) Maar de media server van Mark1968 blijkbaar niet  :(

Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Mark1968

 
Allereerst bedankt voor jullie antwoorden.
Heeft apple lossless dezelfde kwaliteit als wav?
Ik heb ook wel mp 3 gehoord en ik ga toch voor de beste kwaliteit omdat hdd's ook met de dag goedkoper worden en wav klinkt duidelijk beter dan mp3.
Als ik Itunes instel op apple lossless dan krijg ik wel de tags ( titel artiest album info)en de arts automatisch erbij?
Mediamonkey ken ik wel maar de familie zal het erg omslachtig vinden om middels Mediamonkey telkens weer de arts te slepen naar de betreffende map op de nas..
Overigens van de plaatjes die ik wel zie ( van usb stick ) die zijn niet allemaal echt scherp.
Jullie snappen wel dat we liever alles in een keer rippen in I tunes met de Macbook Pro en dat alles dan automatisch wordt toegevoegd.

Overigens gebruik ik inderdaad twonky.

Groet,

Mark




rbormans

Citaat van: Mark1968 op maart  3, 2009, 15:02:16
Heeft apple lossless dezelfde kwaliteit als wav?
ja, lossless betekent 'zonder verlies' (waarvoor ook de L in FLAC staat)

hifihenk

Mark,

Bij Linn geven ze de voorkeur aan FLAC omdat dit een open goedgeaccepteerde standaard is. Echter als je naast je Linn DS ook ITunes wilt gebruiken raad Linn Apple Lossless (ALAC) aan. Ik weet dat hier op het forum er minstens 1 Linn DS eigenaar is die ook Apple Lossless gebruikt.

Kijk maar eens op het Linn forum daar vind je een aantal discussies over dit onderwerp. O.a.:  http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=1241
Of de Linn DS FAQ: http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/FAQs


Veel succes,
Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

advr


om wat olie op het vuur te gooien :devil:

WAV klinkt beter dan alle lossless formaten die er zijn, ondanks het feit dat ze lossless zijn, is er wel degelijk verschil te horen. waarschijnlijk te wijten aan het feit dat een processor dit om moet gaan zitten rekenen.  :alien:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Zee

Als het echt een probleem is: snellere pc kopen?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

advr

Citaat van: Zee op maart  3, 2009, 16:17:04
Als het echt een probleem is: snellere pc kopen?

zelfs bij een DS Klimax hoor je het, of juist bij de Klimax omdat die alles laat horen.... :tounge2:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

rbormans

Citaat van: Zee op maart  3, 2009, 16:17:04
Als het echt een probleem is: snellere pc kopen?
Ik meen dat de DS de FLAC conversie doet. Ik zie niet in wat een snellere PC dan hieraan gaat verhelpen.

Citaat van: advr op maart  3, 2009, 15:42:29
WAV klinkt beter dan alle lossless formaten die er zijn
ik zal je op je woord moeten geloven