Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#850
zoals een posting eerder ik ga deze week langs  ???

Ik weet niet precies wat je bedoelt...

Het een zou mischien een soort akoestische terugkoppeling betekenen (negatief)...bv..bij het draaien van een plaat (speakers staan wel erg dichtbij) de energie van de speakers wordt dan weer opgepakt door het element en nogmaals weergegeven enz.

Het ander zou duiden op een kwaliteit alleen bij topluidsprekers namelijk de opnameruimte weergeven.

Dit laatste gebeurt doordat de reflecties van de omgeving waar het instrument of de zanger staat ook op het cd'tje als info staat.

Alleen een topluidspreker in combi met top apparatuur kan dit weer "extra" in je huiskamer brengen en zorgt zo voor
"het erbij zijn"  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MarcoV

Citaat van: Erik van Voorst op februari 23, 2004, 17:50:36
zoals een posting eerder ik ga deze week langs  ???


Overheen gelezen  :-[

Ik doelde op de ruimte waarin de luidsprekers nu staan, maar ik ben geen ervaren luisteraar (zeker niet op dit niveau  ;)), dus misschien was het inderdaad wel de akoestiek van de opnameruimte van de betreffende cd?

Anyway, ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Marco

Erik van Voorst (in memoriam)

#852


Doede stuurde mij een foto van "ons wederzijds bezit" de Thiel Diamant D20 Tweeter.

Aan de ene kant een veel te duur betaalde tweeter voor o.a. de xXx-Head en nu de Gydinel, maar eenmaal gehoord blijft hij gewoon te lang in gedachte, hij kan iets wat een ander niet kan   >:D

Jawel Doede heeft hem nu ook aangeschaft...toch leuk zo een HT-Forum  :P

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Trouwens, Erik, ga jij de chassis van je luidsprekerunits aan aarde leggen, zoals o.a. Tannoy sinds een paar jaar doet?

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)


...tja...weer iets om over na te denken.

Ik heb inderdaad wel een aantal jaren geleden een aardpen laten slaan enkel voor mijn audio en 8 aparte groepen met lichtnetfilters. Dus nu heeft ieder aparaat een schone aarde een eigen groep en een eigen netfilter....

Ik ken het overigens niet zo een aarding van chasis...


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op februari 25, 2004, 14:56:09
Ik ken het overigens niet zo een aarding van chasis...

Het afzonderlijk aarden van componenten of luidsprekerchassis druist in tegen het principe van ster-aarding, een techniek die primair bedoeld is om een zo kort en schoon mogelijk pad naar aarde te realiseren.

Iedereen die een tuner of tv-tuner met zijn versterker heeft verbonden, heeft daardoor al een verbinding met aarde. Helaas is dat geen "schone" aarde. Tevens ontstaat het risico van een aardlus.
Volgens mij is het voor een audiofiel geen gek idee om de antennekabel uit de tuner te halen tijdens serieus luisteren. (Dit werkt niet als je serieus wilt luisteren naar radio  ;D)
Een tweede verbinding naar aarde maakt meer kapot dan je lief is......

ThingMan.

Shorty

#856
Het afzonderlijk aarden van componenten is m.i. in het geheel niet in strijd met het principe van ster-aarding; integendeel juist! Ieder component z'n eigen aarde vermijdt wederzijdse be"invloeding. Dat is precies waar het bij ster-aarde om draait... ::)
Zolang je de interconnects maar aanpast (afscherming alleen bij de bron aan aarde).

VrGr,

Bart J.

Niet actief

Citaat van: Shorty op februari 25, 2004, 21:28:52
Het afzonderlijk aarden van componenten is m.i. in het geheel niet in strijd met het principe van ster-aarding; integendeel juist! Ieder component z'n eigen aarde vermijdt wederzijdse be"invloeding. Dat is precies waar het bij ster-aarde om draait... ::)
Zolang je de interconnects maar aanpast (afscherming alleen bij de bron aan aarde).
VrGr,
Bart J.

Misschien, maar wat ik bedoelde te zeggen was simpelweg dit:
Wanneer je 1 apparaat met aarde verbindt -- bijvoorbeeld de cd-speler -- dan zal automatisch ieder ander apparaat in de keten daardoor met aarde verbonden zijn via de interlinks.

Wanneer je apparaten afzonderlijk met aarde verbindt -- bijvoorbeeld wanneer de cd-speler is geaard en de antennekabel van de tuner is aangesloten op de tuner, of wanneer je de versterker ook een eigen draad naar het aardpunt geeft -- is dat volgens mij geen verstandige en juiste wijze van aarding vanwege mogelijke potentiaalverschillen en brommogelijkheden.

ThingMan.

jaco

Ik vraag me ook af of het helpt ieder apparaat op zijn eigen groep te zetten. Die zitten achter de zekering toch ook allemaal op dezelfde fase ?
Is er dan veel verschil te halen ten opzichte van 2 apparaten in dezelfde stekkerblok ? (met andere woorden filterd de extra kabellengte en de 2 zekeringen iets wat een stekkerblok niet doet ten opzichte van storing van het ene apparaat naar het andere ?

Ik heb 2 groepen op 1 fase, maar dat is meer omdat ik boven de 3600 watt maximaal dreigde te komen.. Die fase zal hopenlijk met 20 of 25 A gezekerd zijn, dus 4600 of 5750 watt moet haalbaar zijn  ;D

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

ThingMan,

Je hebt gelijk dat alle potentiaalstromen en RF-rotzooi weglopen via je antennemantel. Maar het hele idee van steraarde is dat elk onderdeel in een schakeling een 'schone' aarde ziet. Om praktische reden zal die schone aarde zich op 1 punt binnen het apparaat bevinden. Maar idealiter zou elk onderdeel z'n eigen aardleiding moeten hebben. (Ongetwijfeld zal ergens op een berg in Japan een oude wijze man dat consequent hebben doorgevoerd: een apparaat in het midden van een spinneweb van aardleidingen. Alles zilverdraad, uiteraard...)

Een jaar of tien geleden schreef Ben Duncan in HiFiNews een mooie serie over het elimineren van RF-straling (van pc's, mobiele telefoonnetwerken, bluetooth etc.) in apparatuur. Hij stelde voor elke behuizing in een geluidsinstallatie apart aan aarde te leggen. En zelfs ook bijvoorbeeld een cv-radiator die in de buurt staat. De voor dat doel meest geschikte leiding en aardpen (gewoon koper oxideert zeer snel; de verbinding draad/staak gaat zich als diode gedragen waardoor de aardleiding als antenne gaat functioneren  >:D ) zijn trouwens op deze Britse website te bestellen. Een korte samenvatting van de theorie staat hier. Let op: deze vorm van aarding heeft dus niets te maken met het aarden van apparatuur om veilgheidstechnische reden en is dus geen vervanging daarvan!

Overigens blijft het een onbegrijpelijke zaak dat interconnects ook allerlei potentiaalstromen (van soms tientallen volts!) tussen apparaten transporteren. Op een behuizing dient geen stroom te staan! In een van de laatste nummers van Audio & Techniek heeft een artikel gestaan over het elimineren daarvan. Heeft iemand hier dat ooit opgepikt?

Zo, nu weer even on-topic  ;) : dat idee van Tannoy is dus nog niet zo leip. Ze leggen hun luidsprekerkorven aan een draad; achterop bevindt zich een extra (groene) WTB; en zo wordt alle RF afgevoerd.

VrGR,

Bart J.

Niet actief

Citaat van: Shorty op februari 26, 2004, 14:35:51
ThingMan,
Je hebt gelijk dat alle potentiaalstromen en RF-rotzooi weglopen via je antennemantel. Maar het hele idee van steraarde is dat elk onderdeel in een schakeling een 'schone' aarde ziet.

KNIP verhaal.

Bedankt voor de zorgvuldige uitleg Bart!
Ik wist in elk geval dat er meer achter heel dat gebeuren rond aarde moest schuilen.
Ik experimenteer nog weleens van tijd tot tijd met dit soort dingen, maar het is zo moeilijk en verraderlijk om het soort subtiele verschillen dat met aarding speelt te identificeren. Je moet jezelf immers niet verliezen in het waanbeeld dat elke verandering ook verbetering geeft.

ThingMan.

Shorty

ThingMan,

CitaatJe moet jezelf immers niet verliezen in het waanbeeld dat elke verandering ook verbetering geeft.
Mee eens - maar in het geval van RF is het een kwestie van ouderwetse elektronika en gezond verstand. Ik bedoel: Peter Belt is wat anders  ;) .
Als Erik straks naar z'n xXx'en luistert terwijl hij in z'n achterhoofd denkt dat hij eigenlijk misschien z'n units had moeten aarden...... dat knaagt en knaagt en knaagt  >:( ( ;D)

Trouwens Erik, nu we het toch over xXx hebben.... je maakt die toch niet dicht zonder er tenminste 1 Bybee Quantum Purifier in gesoldeerd te hebben??

VrGr,

Bart J.


Erik van Voorst (in memoriam)

#862
Okay Shorty je hebt me weer enthousiast..ik trek gewoon bij elk muilkorfje een groen draadje mee en experimenteren maarrrr....

Ik heb trouwens al mijn apparaten apart ge-aard en alles komt bij elkaar in mijn voorversterker (met zilver) en vandaar (met zilver) naar de aardpen... ;)

Enfin....begonnen met de subs

Eerste pic de 2 " frees" mountingholes van de C220



Het goed verdelen van het lood wat tussen het MDF en Spaanplaat komt. Even afgetekend zodat ik weet waar het meeste " vlees" kan komen.



Het schuren, zorg dat er geen donker plekje lood meer is, zo weet je dat je alles geschuurd hebt en plat gemaakt hebt.



Lijm opbrengen.



Gelijkmatig rollen/verdelen




Lood even platter slaan met een klosje voordat je de malplaat gaat klemmen.


En de klemmen met de malplaatpers erop.


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tuurlijk

#863
Erik, wat zie ik nu!
Ben je van je houtlijm afgestapt, of heeft dit een andere reden waarom je nu Bisontix gebruikt voor die kilo lood die je aan het plakken bent.... ;D
Ennuh..... lossen die rolletjes niet op door die lijm?????? :-X

Succes verder.

Ik merk op dat je af en toe geïnspireerd moet worden door andere forumleden, ik kan het me prima voorstellen het is een megaklus waar je aan bent begonnen. Maarrrrrrr...... Als het af is heb je wel iets heel bijzonders in de kamer staan natuurlijk!


Adonias

Pas je wel op voor loodvergiftiging? Loodplaatje met vlakschuurmachine ernaast geven mij rillingen  :-X
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Erik van Voorst (in memoriam)

#865
Bison geeft volgens mij net iets meer demping....maar goed dat is puur  " gevoelsmatig" ..verder gebruik ik 1 maal het rolletje, bij een volgende lijmbeurt dus weer een nieuwe
(lost niet op maar wordt hard ;D)

Loodvergiftiging..No problem ...het is eenmalig en....vandaag eerst mijn handen gewassen voor ik aan mijn kippepootjes begon...  ;D

Scherp opgemerkt...af en toe moet ik ook weer een puls hebben
het is nl. echt verdomd veel werk.
Ik neem af en toe vrije dagen ervoor.
(ook achter de schermen..pardon pics..werk ik door  ;))

De 2e xXx-body bouw ik ook af......uit het zicht...en verder probeer ik veel details voor straks uit te werken...ik loop als het ware steeds ietsje voor op het werkelijke bouwen...

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#866
Citaat van: Shorty op februari 26, 2004, 18:49:21

Trouwens Erik, nu we het toch over xXx hebben.... je maakt die toch niet dicht zonder er tenminste 1 Bybee Quantum Purifier in gesoldeerd te hebben??

VrGr,

Bart J.

Bart ik had een paar maandjes geleden al een setje gekocht om mee te experimenteren..ik heb ze weggegeven aan iemand die veel beter in de gelegenheid was (zijn speakers met ook mijn units waren al klaar  ;D). Hij hoort totaal geen verschil....die dingen zijn wel duur. :-\

Ze worden in Von Schweikert en in MartenDesign gebruikt ik heb er stapels info over " ingelezen" maar ik ben nou aan het twijfelen geslagen.

Voor de " newbie" (citaat) de purifier is van een uniek materiaal een supergeleider en doordat het signaal hier even doorheen gaat verlaagd het de ruisvloer......conclusie ZEER aggresieve discussies op het Amerikaanse Forum...dus pas op... >:D




De loodplaat zit nu zeer vlak tegen een 15 mm MDF plaat, hier tegenaan verlijm ik een 18 mm Spaanplaat.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tuurlijk

Misschien staat deze vraag al wel ergens in dit topic maar de zoekfunctie is verdwenen op het forum en als ik alles moet doorlezen ben ik morgenvroeg nog bezig ;)

Hoe kom je aan de maatvoering van deze speakers en niet te vergeten het schema van de filters die gebruikt worden in het origineel?

MvrGr.
Bert

Enuh.... Kom Erik... weer aan de slag hé? De laatste loodjes wegen het zwaarst.... letterlijk en figuurlijk natuurlijk ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay

De maten heb ik uit de Sentinel Manual.

De 1:1 is (voor mij) te groot dus na het karton bouwen van de 1:1
versie met hoeken enz enz. heb ik alles terug gebracht op de schaal 1:0.75 en weer van karton gebouwd ...dat is inderdaad zeer veel nauwkeurig werk.

De graden van de xXx-Head natuurlijk WEL aangepast zodat hij uiteindelijk onder dezelfde hoek op het hoofd van de luisteraar gericht staat bij een zithoogte van 1.10 cm (ook manual).

Ik moet zeggen hij wordt toch uiteindelijk nog behoorlijk groot dus weer 10 cm hoger dan de kleinere versie van karton...maar hij kan nog net door de WAF.

Filters zijn niet bekend...maar daar kom ik met hulp wel uit...ook deze ga ik compromisloos opbouwen als ik alle waarden heb vastgesteld na experimenteren van wat klinkt het best....

Ze worden "gevoiced" als mijn huidige Avalons want daar ben ik nog steeds zeer onder de indruk van.

(eerst mijn kamer aanpassen...zie akoestiek der akoestieken...dan afbouwen (plm. 6 maanden nog en dan .... meten   ;D)
 
...zilver in olie caps.....zilver gewikkelde spoelen enz enz. nog een lange maar leuke weg te gaan !!!!!

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Ach, wat jammer nou van die Bybee Purifiers! Ik had zo gehoopt dat dat een universeel toepasbare supertweak zou zijn. Maar als je het niet onmiddellijk hoort: niet doen, lijkt me. Vooral niet sinds de recente (idiote) prijsverhoging.

Goed om te lezen dat je weer aan de slag bent gegaan. Mooi dat je je tegen loodvergiftiging wapent.... ik hoop dat je ook zorgt dat je geen mdf-stof binnenkrijgt. Daarvan heb ik bij geruchte vernomen dat het kankerverwekkend zou zijn, dus ik verwerk dat altijd buiten, met stofkapje op neus + mond.

Hou vol!

Bart J.

Spacebass

Citaatstofkapje op neus + mond
Ik mag hopen dat het geen bouwmarkt  stofkapjes zijn..

Shorty

CitaatIk mag hopen dat het geen bouwmarkt  stofkapjes zijn..

Errr,..... ik ben bang van wel. Slecht nieuws, vrees ik....?

Bart J.

Spacebass

Die houden de kleinste deeltjes bij klussen niet tegen, en laten die nou juist het gevaarlijkst zijn...

Shorty

#*!GR#@*! 

Nou ja...het zal toch wel wat tegengehouden hebben... Maar bij de volgende mdf-klus ga ik me wel beter beschermen!

Bedankt voor de tip, Spacebass.

VrGr,

Bart J.

Spacebass

Nou ja...je kan het heel simpel testen door na het klussen de binnenkant van het mondkapje te controleren als hier troep zit...kan je ervan uitgaan dat het niet erg veel helpt...
En MDF klussen weet ik niet, was meer een algemeen verhaal over de bouwmarkt stofkapjes  ;)