Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hoi

Het belangrijkste van een lagere Q-factor is het impulsgedrag.
De dikke zijwanden zijn in mijn ogen dan minder belangrijk als het impuls gedrag.
Wat is de netto inhoud van de kast en met aftrek van de speaker en mail me als je wilt de gegevens van de speaker zal ik het eens uitrekenen.
Zoals je nu bezig bent is ook geen manier van bouwen.
Je zoekt eerst de speaker uit en gaat daarmee bepalen hoe groot de kast moet worden dan ga je pas de kast ontwikkelen.
Jij doet het tegenovergestelde eerst een kast ontwikkelen en dan een speaker er in proppen zeer gevaarlijk.
Je kan de mooiste units op de wereld kopen maar als je die in een verkeerde kast stopt met een slecht filter blijft er niets over.

Rob

dddac

ROB:
"Zoals je nu bezig bent is ook geen manier van bouwen."
"een speaker er in proppen zeer gevaarlijk."

sorry Rob,

beetje overkill je reactie. Erik wil wat fijn-tweaken met de C79. Hij is wel degelijk van te voren bezig geweest met de berekening van de kasten  :)

De 6 liter maakt de Q inderdaad lager, maar niet veel.... afhankelijk van 4 of 6 liter wordt de Q 6,2 of 5,9 beide zijn in princiepe ok. Bijvoorbeeld, de filtering en gebruikte apparatuur zullen een veel gotere invloed hebben op het eindresultaat als een Q van 0,58 of 0,62......

ROB:
"met een slecht filter blijft er niets over."
Eeens, maar wie zegt dat Erik zijn filter slecht is? hij heeft het nog niet gepubliceerd  ??? ::)

Oh, ik zou gaan voor de 6 liter by the way, die 22 mm is zat voor zo'n klein speakertje, naar mijn bescheiden mening.

Groetjes !
Doede

Bart_M

Hoi,

Ik snap de reactie van Rob wel.
In de post van Erik staat een opmerking om van 4 naar 6 liter te gaan. Dat lijkt hij zomaar ff te doen, zonder precies te weten waarom. Het komt idd over dat de kast wordt ontworpen en gebouwd en daar de units ingezet worden.
Wellicht dat Erik ook kan toelichten hoe hij wil gaan filteren, dit zal dan ook wel duidelijkheid verschaffen.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Rob,

Bedankt voor je input maar ik heb nu een prog gekregen en kan nu zelf zien wat dingen doen, bedankt voor je aanbod, ik hou het in gedachten.

Doede,

Ik kan nog wat lucht uit het MDF halen dus zaag nog wat extra ringen  ;) Het proggie laat zien dat ik de Q-factor dan weer een klein beetje "perfectioneer"

Bart,

Dat FFF vergroten geeft inderdaad een verkeerd beeld, ik ben maandenlang 24 uur per dag met het xXx project bezig dus vind ik het woord Fine-tunen leuker klinken en ook beter op zijn plaats  ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi

Ok ok ik zal het wat subtieler brengen in de toekomst ik had niet alle details gelezen.
De opmerking die ik maakte over de kast en filters was ook algemeen bedoelt.
De maat van de kast is verandert om optische redenen niet om de technische speceficatie van de unit die er inkomt ik vind dit niet het beste uitgangspunt dat je kunt bedenken zoals ik in mijn vorige post al aangaf.

Rob

Sullivan

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 27, 2003, 10:46:01
Dat FFF vergrootten geeft inderdaad een verkeerd beeld, ik ben maandenlang 24 uur per dag met het xXx project bezig dus vind ik het woord Fine-tunen leuker klinken en ook beter op zijn plaats ;)
Dat finetunen is niet helemaal het goede woord, denk ik ;). Je hebt immers een fout gemaakt door de spec van de C79 en C89 als hetzelfde te beschouwen.

Is het een idee om de speakerkast in zijn geheel (b.v. 3 mdf platen) dieper te maken. Voor je bas klankkast laat je ze gewoon dicht en voor je C79 klankkast kan je de ruimte groter maken. Of is dit bouwtechnisch niet mogelijk meer?

mvg,
Frank

Fine-Tunen.....Toch wel ;)

Het complete verhaal is nl dat de C2 79 aan 4 liter volume een mooie Q-factor heeft en dit was vanaf het begin de unit die ik wilde gebruiken.

Later adviseerde Guido om ook eens de C2 89 in overweging te nemen...heeft een makkelijkere filtering want je kunt hem af laten vallen in het laag.

Deze unit kun je ook gebruiken met 4 liter als volume....

Zie hier de overeenkomst....nog even buiten het feit dat ze voor de kast dezelfde steekmaten hebben. ;)

Ik heb mij dus niet echt gruwelijk vergist in de specs
maar nam wel aan dat de Q-factor identiek zou zijn. :-[

Echter de 4 liter van de C2 89 resulteerde in een betere Q-factor.....om echter de Q-factor van de C2 79 te fine-tunen kun je hem wat meer lucht geven...... ;D

Frank, bedankt voor de tip maar met mijn bestaande ontwerp "heb ik nog lucht weg te geven" ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Hoi Eric,

Het verschil in die iets lagere Q-factor ga je mijn inziens erg moeilijk kunnen horen, maar zoals Doede zegt, hoe lager hoe beter, dus ik zou ook voor de grotere inhoud gaan. De unit maakt bijna geen uitslag en de wanddikte van 20mm is echt ruim voldoende! Eventueel bewerk je de binnenkant met een bituum-achtig product. Kharma doet dit met zijn kasten en je kan daar dit produkt ook kopen. Moet aangebracht worden met een kwast. Doede kleeft bituum platen in zijn speakers en dat geeft echt een stillere kast.

MVG  Gydotron

dddac

Citaat van: KrunK op augustus 27, 2003, 10:02:23
Het komt idd over dat de kast wordt ontworpen en gebouwd en daar de units ingezet worden.
Wellicht dat Erik ook kan toelichten hoe hij wil gaan filteren, dit zal dan ook wel duidelijkheid verschaffen.

Grtn,
Bart

Ik vind het prima dat Erik GEEN filter publiceerd, want dat wordt toch niet het definitieve filter... :-\

Eigenlijk is dit (dit=eerst kastjes maken) de beste manier.... Je bouwt eerst de kast waarvan je, in alle redelijkheid, het beste eindresultaat kunt verwachten, en dan ga je meten.... Microfoon ervoor, Freq response, Impedantie verloop, Q-factor en vervorming k2/k3. Dan ga je voorzichtig de eerste filter stappen zetten en weer meten, Nu ga je varieren met de waarden en eventuele netwerkjes/kringen. Tussendoor geregeld even luisteren wat het doet en na een paar weken ben je heel dicht bij je definitieve filter. Dan wordt het tijd voor laatste tweakjes en pas dan kan je dure komponenten gaan kopen.......

Bijvoorbeeld: Stel je neemt een C89, daar de breakup eerder komt als bij de C79, denk je aan een zuigkring of 12dB voor de hoogafval. Maar je begint gewoon met een 6dB netwerkje en dan meten/luisteren/vergelijken. Anders spring je voorbij andere opties naar een konklusie die op papier "logisch" was maar het niet hoeft te zijn

Zo ben ik bv op mijn testfilter gekomen voor de C79/C12 kombi. 6dB is voldoende, maar het werkt alleen goed als je de C79 een impedantiekorrektie meegeeft, kun je duidelijk meten en horen. Met korrektie wordt het middengebied wat voller en minder hard bij luider spelen.......

Affijn, als de kasten klaar zijn begint het pas het echte werk ;)

groetjes
doede

Bart_M

Jij hebt toch ook eerst een prototype gemaakt dacht ik?

Grtn,
Bart

JE ZAL JARIG ZIJN EN VAN DE ZAAK STRAKS EEN DIGITALE SCHUIFMAAT KRIJGEN VOOR JE SPEAKERS TE BOUWEN...EN VANMIDDAG VRIJ GENOMEN HEBBEN OM ERAAN VERDER TE GAAN !!!!!!!!!!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

garmtz

Whoehahaha! Jij freak!!!  8)  Heel veel plezier met je verjaardag trouwens he!  ;D

bmateijsen

Ohhhhh lucky you!!! Gefeliciteerd!!!!  8)

Groet Bjorn

dddac

Citaat van: KrunK op augustus 29, 2003, 07:07:09
Jij hebt toch ook eerst een prototype gemaakt dacht ik?

Grtn,
Bart

Hi Bart,

Prototype is een te groot woord . Ik noemde het test behuizingen  ;) De Grap was, dat in afwachting van de Gydinel Kasten ik wel muziek wilde hebben.... Natuurlijk gaf dit al een aardig beeld van wat er te komen stond, maar ik heb NIETS met het filter gedaan buiten een paar kleine testjes uit nieuwsgierigheid. Als de speakers "klaar" zijn (dit weekend zijn ze eindelijk klaar  :) ) dan ga ik echt serieus aan het meten.......... Zoals gezegd is de procedure als volgt:

Zonder filter meten van Impedantie, Freq verloop, Q factor en k2/k3
Aan de hand van de resultaten ga ik de eerste kantel freqs zetten en dan steeds "opnieuw" beginnen met dezelfde metingen. En natuurlijk tussendoor LUISTEREN !!  :)

Groetjes !

Doede

PS: Erik gefeliciteerd he !

MrPink

Gefeliciteerd Erik! :)
Ook jij je verjaardag niet eerlijk ingevuld, hè? ;)

Groetjes,
Oscar

Bart_M

Gefeli Erik, en ook weer een leuk speeltje erbij.

Doede, ik weet niet of Erik alle apparatuur heeft om het zo aan te pakken.
Het is natuurlijk wel zo dat een gesloten kast relatief "eenvoudiger" is. Je zit niet met verschillende afstemmingen voor de baspoort.

Grtn,
Bart

dddac

Ha Bart,

dat klopt voor alles onder de 100 Hertz, maar daarboven kan het flink komplex worden ! Geloof me, met bafflestep invloeden, fasedraaingen etc. Bijvoorbeeld de exacte keuze van de overname punten wordt enorm ondersteund door metingen zoals beschreven. Dankzij de meetapparatuur hebben we al diverse grappen en grollen eruit gehaald...........  :)

Zo'n meetsysteem is mischien een verjaardagskadootje voor Erik  ??? ??? ??? ???

Ik gebruik HobbyBox 5.1 om de metingen te verichten. Zeer geschikt en de microfoon die je er bij kunt kopen is volledig gekalibreerd via een korrektie tabel. Ik heb daar al veel plezier van gehad.

Eigenlijk gaat een LS systeem ontwerpen niet zonder .....................

Erik, denk er maar eens goed over na of je naast je zaagtafel ook hier niet in wilt investeren..... Er zijn overigens ook alternatieven hoor. Kijk maar in de laatste Klang&Ton of Hobby Hifi (ben vergeten welke het was...)  ;D

Ik heb net besloten een eigen topic te openen voor het filter ontwerp gedoe met de gydinels.... Kan ik laten zien wat ik bedoel !

doei
doede

Bart_M

:D
Heel leuk, heel leerzaam.
Ben zelf ook op zoek naar een goede (en betaalbare  ::) ) meetmic. Het liefst op batterijen.
Ik kreeg van iemand de tip om de Behringer ECM8000 te gebruiken, en deze aan te sturen met 2 batterijen, 4 condensatoren en 2 weerstanden. Op deze manier heeft hij zijn eigen phantom voeding.
Software heb ik reeds in bezit.

Grtn,
Bart

Gydotron

Hoi Eric,

Zo, weer een jaartje ouder, gefeliciteerd! Wat Doede over het filteren zegt is korrect. Er zijn erg veel dingen die je filter kunnen beinvloeden, zoals de diameter van je mid-unit bv, je moet er voor zorgen dat je overname frequentie liefst niet hoger ligt dan frequentie die verbonden is aan de diameter van je unit, anders gaat hij bundelen en dan heb je een minder groot ruimtebeeld. Ook de afstand van de units , de hart tot hart afstand is belangrijk, ook de daar aan verbonden frequentie mag liefst niet lager zijn dan de kantelfrequentie. Eigenlijk is het zo komplex dat als je er de literatuur op naslaat je er niet meer durft aan beginnen. Mijn werkwijze is als volgt. Ik bereken eerst puur theoretisch en dan ga ik die waarden even uitproberen. Ik luister eigenlijk het meest. Nadien ga ik die waarden eventueel veranderen, maar dan puur op het gehoor. Als dit voor mij wat goed zit ga ik meten. Misschien is het best om wat vroeger te meten maar vroeger moest ik steeds op anderen beroep doen om metingen te verrichten en vandaar dat ik erg veel gehoorsmatig ben beginnen werken.  Het voordeel is dat ik in de loop der jaren goed weet aan te wijzen in welk gebied het mis gaat. Maar fasemetingen leggen vaak dingen bloot die niet direct hoorbaar zijn. Ook een impedantiemeting is een zwaar onderschatte meting vind ik, kleine onregelmatigheden wijzen vaak op eventueel opbreekverschijnselen of andere onregelmatigheden. Ik gebruik Hobbybox 5, de voorganger van Doede's 5.1. Heel erg tevreden mee.

MVG  Gydotron

Duidelijk  ;)

Ik blijf eerst even (af)bouwen dat duurt nog wel eventjes!! ...en misschien heb ik dan ook nieuwe 2 vrienden gemaakt........hahahahaha  ;D  8)

Groetjes

Ik ga mijn pc afsluiten en naar huis  :D
(internet aldaar nog steeds niet goed)

Sherwin

Idd ja filters.. dat is de aandrijving van heel je systeem en verantwoord heel je systeem.

Mijn filters zijn nu zo goed als af, alles is gemeten etc, 3dmetingen/waterval, curve, impedantie, fase, combinatie curven, individuele curve, en realtime off-onaxis responses etc... helemaal compleet dus.

Foto's en verslag komen van de week;
Waterval 200 / 20khz is zeeer netjes geworden, vergelijkbaar met een echte avalon dus ;D (als voorbeeld)

Mvgr, Sherwin

Hierbij weer 2 pics met dit keer het "houtpakket" waaruit een xXx kop bestaat.

Ik ben geslaagd om een volume te creeren van 5.37 Liter
(zorgt voor een Q-factor van 0.595)

De baffle meet 6.7 cm dik en de wanden zo een 3.5/5 cm
met hier en daar een kleine versmalling naar plm. 2 cm. (ahum...met nieuwe speeltje dus 19.2 ;D)

Dus de eerste xXx-kop is nu al klaar voor verlijming  :D

;)

Het eerste plaatje linksboven is de voorzijde
en het laatste plaatje rechtsonder de achterkant.

dddac

:o :o

Waanzinnig gaaf Erik. Ik heb inmiddels vastgesteld, dat als de "kop" luid speelt (bij mij dan) je nog steeds licht de wanden "voelt" Niks dramatisch natuurlijk, maar jouw oplossing zal zo dood zijn als een pier lijkt me zo.

Ga je zo ook de subwooferbaskasten maken by the way ??  ;D

Hoe dan ook een hernia systeempje... De mijne van het weekend gewogen... zette 72kg + 26 kg + 12kg op de schaal. Ben blij dat het 3 kasten zijn, scheelt spierpijn in de biceps  :P

succes ermee !

doede

MrPink

Geweldig! :)

Groetjes,
Oscar