welke specificaties zijn belangrijk

Gestart door plasmal, juni 23, 2003, 22:53:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

plasmal

ik ben op zoek naar een goede projektor waarmee ik dvd's regio 2 en tv met de sateliet wil kijken in een niet volledig verduisterde ruimte
er zijn er heel veel te koop zowel nieuw als gebruikt en iedereen zegt dat ze een geweldig plaatje geven en dat er bijna geen betere is
als je de specificaties dan naast elkaar zet dan zitten er nogal wat verschillen in die mij niets zeggen
wat is voor mij nu belangrijk om op te letten?

gr alex

suyver

Als je in een niet-verduisterde ruimte wil kijken, is de licht-output voor jou belangrijk: een CRT valt dus sowieso af.

Verder zou ik als ik jou was, in eerste instantie, ruwweg een budget verzinnen. Welke specs je ook allemaal te horen krijgt, de mate waarin je aan deze specs kan voldoen is natuurlijk direct afhankelijk van hoeveel geld je er aan wil uitgeven.

Nuttige / belangrijke specs:
- resolutie
- 16:9 of 4:3
- ventilator-geluid
- contrast
- Mogelijke signaalingangen: SHVS, COAX, SCART, ....
- ....

Succes!
-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

J.A.F._Doorhof

Als er geen direct licht op het scherm valt dan kunnen veel projectoren waaronder CRT.

Je kunt eens kijken naar de volgende units:

Sharp 90/91
Infocus X1
Epson TW100

Dit zijn alle 3 in mijn optiek goede projectoren waarvan ik de 90/91 nog moet bekijken.

Waar je echt op moet letten is de combinatie ansilumen en contrast bereik, als je deze door elkaar deelt moet er een zo laag mogelijk eindgetal overblijven.
Jammer genoeg is echter de opgegeven waarde vaak zwaar overdreven aan de contrast ratio kant.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kristof Ector

#3
Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 24, 2003, 08:41:35

Jammer genoeg is echter de opgegeven waarde vaak zwaar overdreven aan de contrast ratio kant.

Hallo Frank,

Hoe zit het met de door jou geciteerde X1 (of de Toshiba MT10). Zijn deze correct gewaardeerd en te gebruiken in een soms niet verduisterde ruimte ?

Groeten,


Kristof
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

J.A.F._Doorhof

Hi,

Nee.

De X1 haalt een contrast ratio van ongeveer 350:1, de Epson ligt iets hoger ik dacht op 450:1.

Dit zijn echter metingen die berekend worden naar checkerboard, maw dit zijn zeer goede resultaten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

plasmal

Freek,

ik wil kijken in een niet volledig verduisterde ruimte
en wil er eigenlijk niet meer dan 2500 euro aan uitgeven,liever minder als het maar een goede projektor is (ook kwa levensduur)

welke resolutie is (in mij geval) nodig?
16:9 of 4:3                 beide denk ik ?
welk signaal ingang heeft de voorkeur?


Frank,
je moet de ansilumen en contrast ratio op elkaar delen en degene met de laagste waarde zou het beste beeld kunnen geven?
hoe laag moet die waarde zijn en hoeveel ansi lumen heb je toch wel nodig

gr alex




J.A.F._Doorhof

Hi,

Voor dat geld kan ik je de X-1 adviseren.
Die zou moeten voldoen.

Zoals ik al aangaf is het delen van de factory specs niet de gehele waarheid.
De D-ila's bv hebben een belachelijk lage opgaaf van de contrast ratio maar wel een zeer accurate terwijl bv de HT300 van SIM een VEEL te hoge opgaaf heeft.

Of een goede dealer zoeken of toch naast elkaar bekijken en je eigen ogen geloven, ik zou het eerste doen.  ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

plasmal

oke, dat is een goed advies
ik ken er wel een die heeft alleen geen philips staan ;)

gr alex

FrankL

Wat bedoel je eigenlijk met 'niet volledig verduisterd' ?
Als je bijvoorbeeld alleen wat gordijnen voor je ramen hangt, kun je m.i. niet fatsoenlijk projector kijken.
Contrast ratio is dan al helemaal niet meer relevant, tenzij de projector een enorme lichtopbrengst heeft.

Hang maar eens een wit vel papier aan je muur. Als je dan in je normale kijkomstandigheden kijkt, zie je hoe 'zwart' eruit ziet als er weinig verlicht beeld op het scherm is.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

plasmal

met niet volledig verduisterd bedoel ik dat het niet aarde donker is,
dat je een glas of bakje popcorn gewoon kan zien:schemerdonker dus

wat je precies bedoeld met het stukje papier begrijp ik niet:ziet zwart er dan uit zoals dat witte papier?

gr alex

garmtz

Het zwart in je beeld wordt nooit zwarter dan het zwartniveau op het papiertje. Zwart is de afwezigheid van licht. Is in je kamer geen licht, zie je ook het papiertje niet. Het witte papiertje is dan dus "zwart". In feite is hij nog steeds wit, maar hij kan geen licht meer reflecteren. Zie je het papiertje nog in de gedeeltelijk verduisterde kamer, zul je dus nog ECHT zwart zien in je beeld. Ik hoop dat het duidelijk is...

VlisChris

Citaat van: garmtz op juni 25, 2003, 19:49:08
Zie je het papiertje nog in de gedeeltelijk verduisterde kamer, zul je dus nog ECHT zwart zien in je beeld. Ik hoop dat het duidelijk is...

Bedoe je hier niet dat je nu juist zwart mist[.b] ipv ziet? Want als er nog licht is kun je niet volledig zwart krijgen. Dat schreef je zelf net ook.
Dus dan moet het toch juist zwart missen zijn?
Of ligt het met Projector's anders? ;D (ben niet zo'n ster in natuurkunde BTW)
Groeten,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jeroen_B

zwart op je scherm is het ontbreken van licht op die plek.
Hoe donker het dus in je kamer is is dus bepalend hoe donker jou zwart is op je scherm. In een perfect dokere kamer heb je dus de beste blacklevel mogelijk.

Zwart is heel belangrijk in je beeld. Hoe beter je blacklevel hoe meer diepte in je beeld en hoe meer contrast.
Tevens heb je mooiere kleuren als het geheel donker is in je kamer.

Verduisteren is dus absolute noodzaak wil je een fatsoenlijk beeld projecteren!

jeroen