Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

AbZ

Citaat van: Kjelt op juni 23, 2011, 13:14:01Ik moet de eerste audiofiel nog tegenkomen die de luidspreker kabel rechtstreeks op de versterkerprint monteert en afsoldeert en op het luidsprekerfilter ook al is dat een verbetering en zeker beter dan de aanschaf van 400 euro WBT terminals/connectoren  ;)
Is helemaal gelukt hier bij mijn actieve monitoren, al in de fabriek.
Filter zit ook op de juiste plaats, namelijk vóór de eindversterking.

Raphie

Citaat van: screw op juni 23, 2011, 13:17:23
Dit draadje gaat nu wel erg hard hoor  :D

Ik blijf  erbij dat er verschillen in kabels zitten (gebruikte matrialen en hun zuiverheid!) alleen moet de balans in je set blijven dus imo een kabel van 1000 eurie's op een setje van 500 euro is way overkill.

Definieer "zuiverheid"  dit is weer zo'n typisch audiofiel begrip. zuiverheid .t.o.v. wat?!? vervorming?!?  wat is een "onzuiver" geluid? gaat de zangeres dan vals zingen? :popcorn:
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: screw op juni 23, 2011, 13:17:23
@ Kjelt dat bedoel ik een echte audiofiel zoekt de weg van minste weerstand maar krijg je dan een veilig set  :devil: zal wel goed klinken  :D
Bovenstaande mod is volledig veilig, sterker nog hij is veiliger dan met connectoren want de spanning op luidsprekers kan hoger zijn dan veilig is voor mensen (>48V) en op deze manier zorg je ervoor dat je op geen enkel manier met deze spanning in aanraking kunt komen terwijl dit met losse connectoren wel kan :) Alleen hij is niet echt praktisch als je bv je set wilt verplaatsen.

mansm

Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 13:19:54
Is helemaal gelukt hier bij mijn actieve monitoren, al in de fabriek.
Filter zit ook op de juiste plaats, namelijk vóór de eindversterking.

dus jouw luidspreker kabel zit al vast gesoldeerd aan de speaker... fijn is dat... je zal maar net een meter te kort komen :S

Interficior

Citaat van: Kjelt op juni 23, 2011, 13:22:27
Bovenstaande mod is volledig veilig, sterker nog hij is veiliger dan met connectoren want de spanning op luidsprekers kan hoger zijn dan veilig is voor mensen (>48V) en op deze manier zorg je ervoor dat je op geen enkel manier met deze spanning in aanraking kunt komen terwijl dit met losse connectoren wel kan :) Alleen hij is niet echt praktisch als je bv je set wilt verplaatsen.

Kun je natuurlijk oplossen met een - totaal niet audiofiele - Speakonverbinding.
Take it or lease it

screw

#855
Citaat van: Raphie op juni 23, 2011, 13:20:26
Definieer "zuiverheid"  dit is weer zo'n typisch audiofiel begrip. zuiverheid .t.o.v. wat?!? vervorming?!?  wat is een "onzuiver" geluid? gaat de zangeres dan vals zingen? :popcorn:

Ik gebruik geen audiofiele termen want ik draag deze noemer niet mee op mijn lijf!

Ik bedoel met zuiverheid, de zuiverheid van het gebruikte materiaal!

Citaat van: Kjelt op juni 23, 2011, 13:22:27
Bovenstaande mod is volledig veilig, sterker nog hij is veiliger dan met connectoren want de spanning op luidsprekers kan hoger zijn dan veilig is voor mensen (>48V) en op deze manier zorg je ervoor dat je op geen enkel manier met deze spanning in aanraking kunt komen terwijl dit met losse connectoren wel kan :) Alleen hij is niet echt praktisch als je bv je set wilt verplaatsen.

Gheghegeh zie mijn eigen al aankomen bij mijn vrouw... "schat ik zou graag de rest van de living op wielen willen zetten want het set kan niet meer van zijn plek"  :D

Maar oogpunt van veiligheid was meer naar de stroomtoevoer gericht etc...
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

AbZ

#856
Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 13:30:06
dus jouw luidspreker kabel zit al vast gesoldeerd aan de speaker... fijn is dat... je zal maar net een meter te kort komen :S
Je hebt duidelijk verstand van actieve monitoren  ;D
De LS kabels zijn <10 cm, gok ik  ;)

mansm

#857
Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 13:33:49
Je hebt duidelijk verstand van actieve monitoren  ;D
De LS kabels zijn <20 cm, gok ik  ;)

ik beweer niet dat ik verstand hebt, jij zegt dat het gelukt is... waarbij je quote over luidspreker kabel die vastgesoldeerd zit aan de filter. Las er idd te snel overheen dat ze actief zijn. Bij actief zal het dan zijn de kabel die vanuit je voorversterker of wat dan ook naar je luidsprekers loopt en daar ipv de "normale connectors" te gebruiken direct vast gesoldeerd zit op de volgen

[edit]ze worden wel steeds korter[/edit]

AbZ

Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 13:41:00
ik beweer niet dat ik verstand hebt, jij zegt dat het gelukt is... waarbij je quote over luidspreker kabel die vastgesoldeerd zit aan de filter. Las er idd te snel overheen dat ze actief zijn. Bij actief zal het dan zijn de kabel die vanuit je voorversterker of wat dan ook naar je luidsprekers loopt en daar ipv de "normale connectors" te gebruiken direct vast gesoldeerd zit op de volgen
Klopt.  Het langste stuk van het traject is 200cm gebalanceerde dropveter.
Wordt nog wel vervangen door betere duurdere kabel.
Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 13:41:00[edit]ze worden wel steeds korter[/edit]
Klopt ook; 10 cm is idd korter dan 20cm.  Er gaat niets boven precisie bij het gokken  :smile:

Kingpin

Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 13:19:54
Is helemaal gelukt hier bij mijn actieve monitoren, al in de fabriek.
Filter zit ook op de juiste plaats, namelijk vóór de eindversterking.
Tjee heb ik ook eens gehad, actieve Celestions (uit de goede ouwe tijd toen ze nog kwaliteitsproducten leverden).
Waren alleen te groot en te zwaar voor de rest erg goed (3 weg, 3x aparte voeding voor elke versterker en aparte voeding voor het D/A circuit en dat per speaker  :wub:).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mansm

Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 13:46:31
Klopt.  Het langste stuk van het traject is 200cm gebalanceerde dropveter.
Wordt nog wel vervangen door betere duurdere kabel.Klopt ook; 10 cm is idd korter dan 20cm.  Er gaat niets boven precisie bij het gokken  :smile:

maar is die dropvetert dan wel vast gesoldeerd?

AbZ

Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 13:48:23
maar is die dropvetert dan wel vast gesoldeerd?
Nope.  Houtje-touwtje sluiting gezekerd met kauwgom.

Zaagstra

Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 13:51:50
Nope.  Houtje-touwtje sluiting gezekerd met kauwgom.

Toch wel audiofiel verantwoorde cryo-treated kauwgom mag ik hopen?

Walter Zed  ::)
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

JCL

Citaat van: Kjelt op juni 23, 2011, 10:35:02
Je kunt zowiezo geen 2x betere vinden. Alle verschillen tussen kabels en ervaringen van alle gebruikers hier op het forum zijn dusdanig marginaal dat ik 10-20% al heel wat zou vinden, bovendien hoe zou je dat ooit kunnen kwantificeren?

Helemaal waar. Ja wat is 2x beter? Allemaal erg subjectief, maar dat is deze hele discussie. Maar je hebt wel gelijk hoor, je kan het niet kwantificeren. Voor mij zitten kabels in de afronding, in de afwerking van het geheel. Welke kabels je ook aan mijn set hangt, als speakers of versterker upgrade zul je meer winst kunnen behalen (ja... natuurlijk wel de juiste versterker/speakers kopen, maar dat geld ook voor de juiste kabels). Kabels maken een kleiner verschil dat de apparatuur. Dat uit zich, voor mij persoonlijk, ook in goedkopere kabels.

Joris1971

Citaat van: Raphie op juni 23, 2011, 11:46:11
een duurdere kabel is geen betere kabel, echt weer dikke onzin dit.
Er bestaat niet zoiets als een kabelindex waarbij een definieerde set parameters de kwaliteit van een kabel aangeeft.
Het is allemaal esotherische marketing bullshit. Maar goed als je daarin gelooft wie ben ik dan om je tegen te houden. nog erger is het als je katoenen kous eraf trekt je 9 v/d 10 keer ook weer gewoon belden ziet  :D

Wel grappig dat zelfs mensen met instapsetjes dat "duurder is beter" verhaal voor waar aannemen en klakkeloos overnemen en als advies aandragen aan anderen.
stelletje audiofiele schapen......meh.....  :D


Misschien dat je dit topic even moet herzien

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105576.msg1815005#msg1815005

Raphie

Citaat van: screw op juni 23, 2011, 13:31:32
Ik gebruik geen audiofiele termen want ik draag deze noemer niet mee op mijn lijf!

Ik bedoel met zuiverheid, de zuiverheid van het gebruikte materiaal!

Huh je bedoelt een nog hogere graad dan 99.99999999999% OFC ?!?  :D kom maar door met die voorbeelden  :popcorn:
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Joris1971 op juni 23, 2011, 16:33:16

Misschien dat je dit topic even moet herzien

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105576.msg1815005#msg1815005
sorry Joris, dit is een kabeltopic, geen showcase topic...... en BTW we discussieren gewoon over wat een believer bezig houdt.
JBL PRX Power!

Ejorne

Er hoeven van een bepaalde kant helemaal geen voorbeelden te komen.
Het is immers zo dat er verschillen ZIJN, hoe klein ook, ze zijn te meten.

De vraag is alleen of het wel of niet hoorbaar is. En daarover kunnen we niet zoveel zeggen en de meetmethoden zijn te ruw.

Blijft over de eigen mening. Hoor je wel verschil dan kun je wellicht veel geld kwijt aan deze vorm van upgrade. Hoor je geen verschil dan nog kun je veel geld steken in deze vorm van apparatuur. (je kunt dan eventueel ook dropveters gebruiken)

Joris1971

Citaat van: Raphie op juni 23, 2011, 16:38:03
sorry Joris, dit is een kabeltopic, geen showcase topic...... en BTW we discussieren gewoon over wat een believer bezig houdt.

Wat heeft showcase hier mee te maken????????

S@m

#869
Citaat van: Joris1971 op juni 23, 2011, 16:47:50
Wat heeft showcase hier mee te maken????????

Precies Joris, zoals wederom blijkt is Raphie als een opstandige puber...

Ejorne

Ik was ook even van mening dat zijn belofte van algemene aard was.

Maar ook ik (jullie ook dus  :P) lees soms wel eens iets niet helemaal goed.

Zie hier een stukje citaat uit zijn OP;
CitaatDus: Ga ik weg? NEE, wordt ik minder actief? NEE, Daar waar zweverige zaken ter sprake komen in SHOWCASE topics, zal ik niet meer negatief / ludiek reageren. Voor algemene topics en afterhours zal ik gewoon lekker m'n ding blijven doen.

S@m

Citaat van: Ejorne op juni 23, 2011, 16:56:50
Ik was ook even van mening dat zijn belofte van algemene aard was.

Maar ook ik (jullie ook dus  :P) lees soms wel eens iets niet helemaal goed.

Zie hier een stukje citaat uit zijn OP;

??? joh, Raphie ik zal m'n vorige post 'intrekken'...

Ejorne

Citaat van: S@m op juni 23, 2011, 16:57:58
??? joh, Raphie ik zal m'n vorige post 'intrekken'...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zo heel jammer vind. Ik zou het namelijk wel gaan missen om in te kunnen gaan op zijn onzin. Stel je voor dat hij alleen nog maar zinnige bijdragen doet op dit forum... Zou wel wat saai worden, niet?

:P

Maar omdat het door vele ook wel als irritant wordt gezien, ga ik de laatste tijd niet meer in op al zijn onzin. Maar het helemaal laten kan ik ook niet. Zeker niet als hij onzin verkoopt die een ander tot verkeerde (of beperkte) inzichten kan brengen...

S@m

Citaat van: Ejorne op juni 23, 2011, 17:02:27
Maar omdat het door vele ook wel als irritant wordt gezien, ga ik de laatste tijd niet meer in op al zijn onzin.

Zoals ik al aangaf 't is net een recalcitrante puber en dat is voor een enkele keer wel leuk...

Martijn M

#874
 :blink:

Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zojuist de laatste paar pagina's vluchtig aan het scannen was....

Elke keer als ik op het forum inlog en klik op Toon nieuwe reacties op jouw berichten staat dit topic bovenaan. Inhoudelijk gezien staat dit topic al lange tijd stil. Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat dit topic niet meer in die lijst voorkomt?
Dutch & Dutch