Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

Pjotr

#650
Citaat van: Snowmaster op maart  7, 2011, 22:23:09
Het is voor mij ook helemaal geen vraag of er kabelverschillen zijn. Ik zie en hoor meestal tijdens de eerste 0-300 uur de ontwikkelingen in een kabel....KNIP...Daarom oordeel ik ook pas over kabels als zij minimaal 200 uur gedraaid hebben en ik de richtingsgevoeligheid ook heb geprobeerd. Na het omdraaien heeft een kabel vaak flinke tijd nodig om zich te herstellen.

In hoeverre speelt gewenning hier een rol? Na 200 uur spelen en luisteren lijkt me dat best aannemelijk. Daarmee wil ik overigens niet beweren dat jij geen verschillen waarneemt, ik vraag 't me alleen af.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

AbZ

Citaat van: Snowmaster op maart  7, 2011, 22:23:09Daarom oordeel ik ook pas over kabels als zij minimaal 200 uur gedraaid hebben en ik de richtingsgevoeligheid ook heb geprobeerd. Na het omdraaien heeft een kabel vaak flinke tijd nodig om zich te herstellen.
Stel je voor dat alle musici en geluidstechnici voor een live gig of opname eerst 200 uur de tijd namen  :wacko:
Hoeveel muziek zou er dan nog gemaakt kunnen worden?
(Managers en producers zouden iig een hartaanval krijgen  >:D )

Kingpin

Citaat van: Pjotr op maart  8, 2011, 08:18:24
In hoeverre speelt gewenning hier een rol? Na 200 uur spelen en luisteren lijkt me dat best aannemelijk. Daarmee wil ik overigens niet beweren dat jij geen verschillen waarneemt, ik vraag 't me alleen af.
Gewenning kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.
Ikzelf ben er wel achter (ja zelfs m'n vrouw  :pompom:) hoort ook duidelijk verschillen. Een paar weken geleden heb ik het stereo gedeelte tussen m'n processor en eindversterker (analoog) en digitale interlink vervangen.
De eerste dag was de plaatsing (sweetspot) geheel verdwenen en klopte niet meer, deze kwam pas na een dag of 2 a 3 weer terug, ook de rust tussen de instrumenten waren beduidend beter gescheiden, dus ik kan alleen maar zeggen dat kabels in mijn set wel degelijk verschil laten horen. En m'n muzikale gehoor (bescheiding als ik ben  :D) is erg goed.
Wel met een note: tussen de digitale interlinks zat nihil verschil, eigenlijk verwaarloosbaar, maar tussen het analoge gedeelte zat behoorlijk verschil.


Citaat van: AbZ op maart  8, 2011, 10:45:36
Stel je voor dat alle musici en geluidstechnici voor een live gig of opname eerst 200 uur de tijd namen  :wacko:
Hoeveel muziek zou er dan nog gemaakt kunnen worden?
(Managers en producers zouden iig een hartaanval krijgen  >:D )
PA systemen live staan meestal zo hard dat je hier geen onderscheid in kunt maken vind ik.
Voor goede opnames live heb ik wel gezien dat er idd kabels worden gebruikt zodat ze altijd op dezelfde manier zijn aangesloten, en vergeet niet dat er heel veel nadertijd gemixed wordt.
Voor de studio > deze kabels liggen er toch al zo lang dat ze wel ingespeeld zullen zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pjotr

Citaat van: Kingpin op maart  8, 2011, 12:19:24
Gewenning kan natuurlijk ook een oorzaak zijn...KNIP...De eerste dag was de plaatsing (sweetspot) geheel verdwenen en klopte niet meer, deze kwam pas na een dag of 2 a 3 weer terug, ook de rust tussen de instrumenten waren beduidend beter gescheiden, dus ik kan alleen maar zeggen dat kabels in mijn set wel degelijk verschil laten horen.

Na het vervangen van mijn speakerkabels had ik het idee dat de basweergave na een week beter was dan toen ik ze net had aangesloten. Maar of dit nu echt zo is, of dat dit gewenning is? Ik weet 't niet ;)
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

AbZ

Citaat van: Kingpin op maart  8, 2011, 12:19:24
PA systemen live staan meestal zo hard dat je hier geen onderscheid in kunt maken vind ik.
Voor goede opnames live heb ik wel gezien dat er idd kabels worden gebruikt zodat ze altijd op dezelfde manier zijn aangesloten, en vergeet niet dat er heel veel nadertijd gemixed wordt.
Voor de studio > deze kabels liggen er toch al zo lang dat ze wel ingespeeld zullen zijn.
Tuurlijk hoort men het allemaal pas echt goed vanuit de leunstoel in de huiskamer  :dry:
De muziek wordt immers pas in de mix gemaakt, en de geluidsmensen zijn al net zo doof als de musici?  :wacko:
Feit is dat 'kabels inspelen' voor minstens >95% van die P mensen niet bestaat,
en er worden heel wat kabels in- en omgeprikt in de muzieksector.  Get real.

Kingpin

Citaat van: AbZ op maart  8, 2011, 12:43:13
Feit is dat 'kabels inspelen' voor minstens >95% van die P mensen niet bestaat,
en er worden heel wat kabels in- en omgeprikt in de muzieksector.  Get real.
In de meeste studios zijn alle kabels al aangesloten aan de apparatuur, enigste wat meestal aangesloten wordt is het snoertje naar de instrumenten / patchpanel.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

#656
Citaat van: Kingpin op maart  8, 2011, 12:55:09
In de meeste studios zijn alle kabels al aangesloten aan de apparatuur, enigste wat meestal aangesloten wordt is het snoertje naar de instrumenten / patchpanel.
Tenminste dat is mijn ervaring.
In mijn ervaring wordt de muziek juist met die instrumenten gemaakt.  Dat zal dan wel subjectief zijn.
Microfoons (en koptelefoons voor feedback) worden meestal ook vers voor de gelegenheid ingeprikt.
In hoeverre andere gear 'vast' is aangesloten lijkt me bijzaak en verschilt sowieso per apparaat en situatie.

garmtz

Het is niet dat kabel-fenomenen niet bestaan in de 'live'-wereld, het is alleen dat ze zich er gewoon geen druk om maken (misschien maar goed ook). Feit is echter dat de jongens die aan het einde van de keten staan (bij de mastering), wel degelijk erg kritisch zijn op het gebruik van bepaalde kabels, tot de netsnoeren aan toe!

Koen K

Tja. Dan heb je het wel over wat langere kabels, veel meer storingsbronnen en compleet andere omgang met het materiaal.

garmtz

Citaat van: Koen K op maart  8, 2011, 14:52:49
Tja. Dan heb je het wel over wat langere kabels, veel meer storingsbronnen en compleet andere omgang met het materiaal.

Juist bij live worden extreem lange kabels gebruikt, bij mastering zijn die o.h.a. veel korter.

De grap is dat hetgeen er live wordt opgenomen of over een PA wordt gejast, niet meer verder te verbeteren is. Het kan daarna alleen maar slechter worden. Kan je nagaan wat er gewonnen kan worden als er in het begin al goed op kabels etc. wordt gelet (wat bij de meer audiofiel getinte labels ook al wel gebeurt). Het is dan ook makkelijk te zeggen dat 'de pros ook geen dure kabels gebruiken, want het maakt niets uit'. Dat WEET je meestal niet, omdat de opname dan al is gemaakt!

Ik moet nog steeds lachen om de verbazing die er werd geuit door bandleden van een bevriende band toen een studio-techneut de dooe de bandleden zelfgekluste gitaarkabels verving door betere exemplaren... :)

AbZ

#660
Citaat van: garmtz op maart  8, 2011, 14:43:18
Het is niet dat kabel-fenomenen niet bestaan in de 'live'-wereld, het is alleen dat ze zich er gewoon geen druk om maken (misschien maar goed ook). Feit is echter dat de jongens die aan het einde van de keten staan (bij de mastering), wel degelijk erg kritisch zijn op het gebruik van bepaalde kabels, tot de netsnoeren aan toe!
"kritisch op het gebruik van bepaalde kabels" -- daar maak je zelf al een hoop voorbehoud, en dat valt dus niet te weerleggen.  Kwaliteitsverschillen spelen natuurlijk wel een grote rol, zeker bij opnamen.  (Live of in de studio, de muziek wordt aan het begin vd keten gemaakt.)  Ik suggereer niet dat die 'jongens' nooit verschillen horen, maar dat is wel heel wat anders dan de dramatische klankverschillen die de (over)enthousiaste liefhebber ervaart.

S@m

Citaat van: garmtz op maart  8, 2011, 15:12:00
Kan je nagaan wat er gewonnen kan worden als er in het begin al goed op kabels etc. wordt gelet (wat bij de meer audiofiel getinte labels ook al wel gebeurt).

;)


garmtz

Citaat van: AbZ op maart  8, 2011, 15:25:13
"kritisch op het gebruik van bepaalde kabels" -- daar maak je zelf al een hoop voorbehoud, en dat valt dus niet te weerleggen.  Kwaliteitsverschillen spelen natuurlijk wel een grote rol, zeker bij opnamen.  (Live of in de studio, de muziek wordt aan het begin vd keten gemaakt.)  Ik suggereer niet dat die 'jongens' nooit verschillen horen, maar dat is wel heel wat anders dan de dramatische klankverschillen die de (over)enthousiaste liefhebber ervaart.

Fair enough... En mee eens...

AbZ


Raphie

#664
De consensus in mastering land is toch wel "mechanisch goed" en zeker geen esotherie van honderden dollar$ maar eerder belden afgemonteerd met Neutrik
vraag het maar aan Bob Katz, Bob Olson of Bob Luwdig (de Bobs doen het goed :D ) je kan met ze communiceren op www.gearslutz.com
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: Raphie op maart  9, 2011, 18:49:36
De consensus in mastering land is toch wel "mechanisch goed" en zeker geen esotherie van honderden dollar$ maar eerder belden afgemonteerd met Neutrik
vraag het maar aan Bob Katz, Bob Olson of Bob Luwdig (de Bobs doen het goed :D ) je kan met ze communiceren op www.gearslutz.com

http://www.gatewaymastering.com/gateway_newscolumn.asp?ID={B20E3DD8-F7DB-4BA7-A097-1F6C3D6B1767}
http://www.transparentcable.com/news/professionals.php?modCAT=4

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

oplettend luisteraartje

[grapmodus] Ik zie dat de koeien nog niet naar huis zijn. [/grapmodus]

coned (banned)

Citaat van: scrutinizer op maart  9, 2011, 20:24:42
http://www.gatewaymastering.com/gateway_newscolumn.asp?ID={B20E3DD8-F7DB-4BA7-A097-1F6C3D6B1767}
http://www.transparentcable.com/news/professionals.php?modCAT=4

;)

Anton.

Interessante links.

Kan me wel voorstellen dat een studio die echte muziek mastered (denken we aan klassieke muziek, akoestische muziek waarbij de echte ruimteinformatie aanwezig is als deel van het gecapteerde interferentiepatroon, muziek met echte instrumenten, ....) veel meer baat heeft aan goede kabels, dan electronische nepmuziek waarbij niks echt is, en als ringtone op mijn GSM ook nog goed klinkt.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

scrutinizer

#668
Ik denk dat als je alle studio's ooit voorzien van bekabeling door Noel Lee, David Salz, Joseph DePhillips, Bruce Brisson, Bill Low, George Cardas, Winston Ma ... etc etc,
en deze vanaf je voordeur achter elkaar legt , je een aardig warme vakantie bestemming bereikt. ;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

AbZ

Citaat van: coned op maart  9, 2011, 20:41:42
Interessante links.
Weet niet of Bob Ludwig die Transparent aanprijst interessanter is
dan Tiger Woods die Gilette aanprijst.

garmtz

Citaat van: AbZ op maart  9, 2011, 21:16:49
Weet niet of Bob Ludwig die Transparent aanprijst interessanter is
dan Tiger Woods die Gilette aanprijst.

:)

scrutinizer

Citaat van: AbZ op maart  9, 2011, 21:16:49
Weet niet of Bob Ludwig die Transparent aanprijst interessanter is
dan Tiger Woods die Gilette aanprijst.

Weet ook niet. ::) Misschien dat; "Bob's Gateway Studios facility is cabled throughout with Transparent Cable -- even the control boards! Gateway has won 9 TEC Awards, the industry's top award, for mastering studio and mastering engineer." enig belang draagt. Waar het zo maar kan zijn dat Woods zich elektrisch scheert. Wel of niet ... 'hij' zal er geen bal beter door slaan.
Verder heeft het ook niet zo mijn interesse .... gezien het doel van het antwoord gegeven. :sneaky2:

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

AbZ

Citaat van: scrutinizer op maart 10, 2011, 10:34:24
Weet ook niet. ::) Misschien dat; "Bob's Gateway Studios facility is cabled throughout with Transparent Cable -- even the control boards! Gateway has won 9 TEC Awards, the industry's top award, for mastering studio and mastering engineer." enig belang draagt. Waar het zo maar kan zijn dat Woods zich elektrisch scheert. Wel of niet ... 'hij' zal er geen bal beter door slaan.
Verder heeft het ook niet zo mijn interesse .... gezien het doel van het antwoord gegeven. :sneaky2:
Die prijs is naar Ludwig / zijn studio gegaan en niet naar Transparent.  Mijn enige punt hier is dat ik niet weet in welke opzichten Transparent bijdraagt aan zijn toko, al kan het iig geen kwaad voor zijn prestaties.  Eventuele andere doelen van antwoorden bedenk je zelf.

scrutinizer

Citaat van: AbZ op maart 10, 2011, 12:56:48
Die prijs is naar Ludwig / zijn studio gegaan en niet naar Transparent.  Mijn enige punt hier is dat ik niet weet in welke opzichten Transparent bijdraagt aan zijn toko, al kan het iig geen kwaad voor zijn prestaties.  Eventuele andere doelen van antwoorden bedenk je zelf.

Here we go again.
Mijn antwoord was op Antwoord #664 van Raphie's post. Wat voor andere doelen had jij voor ogen ...... ::)

Anyway;

CitaatAfter several sessions with his new system Ludwig says, "The difference the cables made was amazing.  Obviously cables can't make the source signal better, but they almost always make it worse!  Cables are a source of noise and other very audible distortions.  They can limit resolution, dynamic range and distort the tonal balance.  Transparent Audio makes fantastic cables because they understand how to eliminate the noise problems and create a neutral cable."

Zelfs Kenneth Wilkinson (Decca) ervoer destijds al enige verbetering door het, voor andere redenen, opnieuw voorzien van bekabeling in de Decca tree. :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

AbZ

#674
Citaat van: scrutinizer op maart 10, 2011, 13:13:48
Here we go again.
Mijn antwoord was op Antwoord #664 van Raphie's post. Wat voor andere doelen had jij voor ogen ...... ::)
No, here you go again.  Enige doel dat ik voor ogen had heb ik genoemd.  Je citeerde alleen mijn post en niet die van Raphie.  Je woorden kwamen daarmee ook inhoudelijk overeen.  Als je iets anders voor ogen had, dan ligt een misverstand voor de hand.  Als dat bij deze is opgelost, des te beter  :coffee:

Citaat van: scrutinizer op maart 10, 2011, 10:34:24
Citaat van: AbZ op maart  9, 2011, 21:16:49
Weet niet of Bob Ludwig die Transparent aanprijst interessanter is
dan Tiger Woods die Gilette aanprijst.
Weet ook niet. ::) Misschien dat; "Bob's Gateway Studios facility is cabled throughout with Transparent Cable -- even the control boards! Gateway has won 9 TEC Awards, the industry's top award, for mastering studio and mastering engineer." enig belang draagt. Waar het zo maar kan zijn dat Woods zich elektrisch scheert. Wel of niet ... 'hij' zal er geen bal beter door slaan.
Verder heeft het ook niet zo mijn interesse .... gezien het doel van het antwoord gegeven. :sneaky2:

Anton.