Eerste impressie Pioneer 747.

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 14, 2002, 16:53:08

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

En het is dan ook echt een EERSTE impressie.

Uiterlijk van de speler is netjes, een beetje een kruizing tussen de 737 en 939, alleen wat lager, alles beweegt lekker soepel en zonder lawaai, alleen het gewicht is met 4,5kg wat aan de lage kant.

Van binnen is het niet direct te zien dat je met een high-end speler te maken hebt. Zo is bv de DSD print naast de voeding gemonteerd, ik zou dat liever zo ver mogelijk weg zien van de stroomvoorziening. Verder het gebruikelijke Pioneer binnenwerk. Goede componenten en redelijke afwerking, maar duidelijk niet bedoelt om open te zien. Toch blijft dat een schril contrast met bv de Toshiba spelers die er zelfs van binnen gewoon supernetjes uitzien, en de 900 zelfs HIGH-END met hoofdletters. Toch jammer dat Pioneer daar nooit wat mee doet.

Ok,
De tests.
Ik heb alleen geluisterd naar CD's via digital out (had te weinig tijd, maar kon het toch niet laten).
Het klankbeeld is STUKKEN beter dan van de 939 (die ik persoonlijk slecht vondt op audio CD's, maar goed met DVD), CD's klinken gewoon veel natuurlijker en opener dan de 939. Het geluid komt een klein beetje richting de Toshiba's maar mist toch de openheid van de 900, de 747 is echter denk ik wel een tikje beter dan de 500 (eindelijk).

Als je smaak wat heavier is, dan kan de 747 tegenvallen. Rammstein en consorten klinken bv op onze gemodificeerde Denon 1600 een heel stuk beter. Maar als je de 747 gaat voeren met Jazz muziek of klassiek.
;D
Erg schoon en open. Zonder twijfel een tik beter dan de Denon 1600 alhoewel we deze met optisch aangesloten hadden, kon je toch duidelijk horen dat de Pioneer wat meer "doet" met de air van de muziek (daar helpt ook coax niet mee, dat zit in de speler of niet, en bij de Pioneer zit dat er dus in).

Gebruikte stukken: Pioneer vs de getweakte Denon 1600 (die nu zeer goed klinkt, dus vergis je daar niet in, deze is niet te vergelijken met een standaard 1600)

1.
Jazz sampler (algemene jazz):
Hier wint de Pioneer het duidelijk, veel losser en opener met meer het "hier ben ik" gevoel.

2.
Nightwish:
Op de rustige stukken wederom de Pioneer, maar op de wat heftigere stukken de Denon met overmacht.

3.
Rammstein:
Zonder twijfel de Denon, hoewel bekkens en bassen echter klinken op de Pioneer, geef ik de voorkeur voor de breedte en kracht van de Denon.

DVD tests.
Maar meteen DE 2 notore probleem titels gepakt.
Dinosaurs REGIO 1 Canadese SE versie.
Wou tot nu toe alleen maar lopen op de 939 en sommige 737's en sommige 717's. Voor de 747 geen probleem.
De menu's zijn zeer snel (net als de DENON, en veel sneller dan de Toshiba, die zich hier nog wel eens in verslikte en zelfs een keer helemaal vastsloeg (1x)).
Geluid met DD&DTS is zeer goed, maar mist wat impact dat Toshiba en Denon wel hebben. Dit is echter puur persoonlijk en achtervolgt mij eigenlijk al met ALLE Pioneers en Sony's dus dat kan aan mij liggen.

DE probleem titel van dit moment is natuurlijk Jeepers Creepers. Op dit moment heb ik nog maar één speler gezien die deze DVD goed afspeelt en dat zijn de Panasonic gebaseerde spelers (ook de Denon). Ook de 747 verslikt zich hevig in de film en hangt daarna.
Aangezien het met Jeepers Creepers wel heel erg slecht gesteld is (de studio gaat de DVD waarschijnlijk terug roepen), mag je daar eigenlijk geen oordeel aan vellen, maar vermeld dient het wel te worden.

Eerste indruk van de Pioneer ?
Zeer positief.
Vooral voor de mensen die de analoge uitgangen gaan gebruiken is dit waarschijnlijk DE speler. Met zijn LEGATO en HI-BIT enhancements maakt hij van de meest normale CD een volledige 24 bits versie die op 88.1 KHZ wordt uitgestuurd (of hoger), en dit voor zowel CD als DVD !!!

Beeldkwaliteit met PSM-1 schijnt het absolute hoogtepunt te moeten zijn (uit zeer betrouwbare bron), en dat zullen we na het weekend wel kunnen vertellen als alles meezit.

Paar punten van aandacht:
* Zeer positief is de aansluiting van de stroom die bestaat uit de bekende PC aansluiting, waardoor het gebruik van een betere stroomkabel mogelijk is.
* Upsamplen van zowel DVD als Audio CD's.
* Uitsturen van 96Khz over SPDIF.
* PURE SACD (geen omvorming naar PCM) en DVD-A playback binnen één apparaat.

Ben je in de markt voor een nieuwe speler, en wil je SACD en DVD-A kunnen afspelen, dan heb je weinig keus. Als je ook de PSM-1 wilt gebruiken dan blijft er op dit moment maar één speler over, de Pioneer 747. Naar mijn mening zijn hoge prijskaartje wel waard.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

garmtz

Wow, heel interessant... Ik ga meestal wel voor subtiliteit en openheid. Dynamiek vind ik vaak iets minder belangrijk. Tenzij er een andere top-speler komt die nog enigszins betaalbaar is, wordt dit denk ik mijn nieuwe speler. Alleen ga ik wachten tot ik een pre-amp met 5.1 ingang heb. Ben ook erg benieuwd naar het DVD-Audio en SACD gedeelte. Deze heb ik al enigszins mogen beluisteren op de VAD show bij een show van HVT en dat was impressive.

J.A.F._Doorhof

Als je inderdaad voor de openheid en subtiliteit gaat dan is de 747 inderdaad wel een goede keuze.
Ik vindt alleen bij Pioneer altijd wat missen in het mid, dat viel ook een vriend van me op bij het switchen van de Toshiba naar de 939 en weer terug naar de Denon.

De 747 is daar wel wat sterker in, maar hij houdt toch die Pioneer klank. Tja wat vaag om uit te leggen. Het is niet negatief, maar het is nu net dat stukje waar ik op val bij een andere speler.

Verder dus niets dan lof, vooral die losse stroom aansluiting  ;D.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

Voor welke prijs gaat ie  de deur uit?

Groet

Ego

J.A.F._Doorhof

Custom installer

FrankL

Die link doet het niet meer  :-/
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Nu wel weer,
Thanks.

MvrGr.
Frank
Custom installer

FrankL

Hier een stukje uit de test in AudioVision, met reacties:

http://212.105.197.47/53/cgi-local/ikonboard.cgi?act=ST;f=7;t=14594
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

jaco

Qua beeld zal hij wel ok zijn.
De analoge uitgangen bij DVD-A en SACD is een ander verhaal.
Bij Garmt geluisterd naar mijn 747A en een Sony DVD met multikanaal SACD mogelijkheden.

In ieder geval was de sony beter met SACD, of de pioneer past totaal niet bij de rest van Garmt zijn set, maar dat kan ik me ook niet echt voorstellen.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Sony en Pioneer hebben een TOTAAL ander klank karakter, en ik denk inderdaad dat bij Garmt's zet een Sony beter zal klinken, de Pioneer zal mat te schel zijn, en het middengebied zal wat laten liggen.

Op jouw set (Jaco) weet ik het niet zo, je hele set is redelijk laid-back, de Pioneer past daar denk ik wel mooi in.

MvrGr.
Frank
Custom installer

kriszty

is de pioneer 747 ook getest met de pal-progressive update ? ben benieuwd naar die resultaten.

Patrick

J.A.F._Doorhof

De PAL upgrade schijnt behoorlijk goed te zijn.
Maar ik moet de eerste nog inbouwen (geen vraag  ;) (PSM-1 ;D)).

MvrGr.
Frank
Custom installer

jaco

Ik zou inderdaad niet weten wat ik er mee moet. Om even te testen (waarop aan te sluiten ?) is het me ook iets te duur.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable