Laptops/Help a n00b out

Gestart door Ralvinski, januari 8, 2009, 19:30:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaajee

Sorry, maar ik weiger het te geloven.....anyway laten we er maar over ophouden.........gaat te ver off topic in dit topic.


(blijf het alleen al vreemd vinden dat ik er niets over kan vinden en jij me ook geen 'bewijs'/url kunt leveren...........)

J.A.F._Doorhof

#26
Dan geloof je het niet :D
Nogmaals we verkopen we flink wat notebooks van alle merken en zoals aangegeven er zijn biossen die het niet ondersteunen en drivers, dit kan leiden tot kleine dingen zoals een niet werkende dubbel click van je mousepad of tot een niet werkend keyboard bv de FN toets werkt niet, maw je hebt dan niets aan je notebook.
Maar goed wat voor ervaring heb jij ?
Als consument of als verkoper ?

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

http://www.watkissonline.co.uk/wordpress/?p=492

Dit kon ik zelf zo snel vinden, 1 minuut in google.
We verkopen zelf weinig HP maar hebben de problemen voornamelijk ondervonden met oa ACER en ASUS en een enkele Toshiba.
Bij Toshiba is soms de bios te flashen voor een XP versie.

Ik denk dat het weinig bekend is bij mensen omdat het niet alle notebooks behelst en misschien veel mensen het niet goed testen en het ok vinden als iets niet helemaal 100% werkt.
Wij hebben op de TD een checklist liggen waarin ALLES gechecked word, dus oa:
werkt de fn toets, werken de toetscombinaties voor brightness/geluid etc., werkt de touchpad zoals het hoort, netwerk/USB/Firewire test, externe VGA/HDMI aansluiting.

En nog een kleine waslijst.
MAW misschien vind jij XP acceptabel werken maar als verkopend bedrijf kun je je niet veroorloven dat je iets verkoopt en dat de klant terug komt en problemen maakt omdat hij/zij de helderheid van de display niet kan veranderen.

En nogmaals de driver problemen zijn de minste problemen, er zijn simpelweg notebooks die alleen door een biosflash XP ondersteunen (en dan moet wel die bios downloadable zijn).


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ralvinski

Ik heb nog es ff gechecked op http://www.itccomp.nl/xxodd.htm, en the very cheapest model is € 500. Daar moet dan nog een besturingssysteem op, en Office, waarmee ik al tegen de 700 aan zit zonder extra geheugen of mobiel internet, om over een GeForce kaart nog maar te zwijgen. Ruime keuze voor mijn budget valt dus wel mee blijkt, of mis ik iets?
Screen | Samsung LE32S81B
Sound | Yamaha RX-V450RDS, NX-S120, NX-C120, SW-240
Systems | PSP, Xbox 360 Elite

J.A.F._Doorhof

Je kunt vaak office en windows via een student licentie aanschaffen.
Maar als je bedenkt dat windows rond de 85,00 kost en de goedkoopste office rond de 80,00 dan is je budget ineens nog maar 350,00

Via onze aanbiedingen wil dat heel soms maar dat is niet veel.
Zie bv deze folder:
http://www.itccomp.nl/aan.pdf
Dan zie je als eerste een MSI notebook die voldoet aan je eisen met windows (alleen geen office).

Er komt een nieuwe folder aan (dit is de December folder) en meestal heb je dan wel rond je budget wat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kaajee

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 13, 2009, 08:43:31
Dan geloof je het niet :D
Nogmaals we verkopen we flink wat notebooks van alle merken en zoals aangegeven er zijn biossen die het niet ondersteunen en drivers, dit kan leiden tot kleine dingen zoals een niet werkende dubbel click van je mousepad of tot een niet werkend keyboard bv de FN toets werkt niet, maw je hebt dan niets aan je notebook.
Maar goed wat voor ervaring heb jij ?
Als consument of als verkoper ?



Ik kap ermee, enige dat ik nog wil zeggen is dat je laatste commentaar al veel genuanceerder is dan je eerste opmerkingen aangaande deze issue, toen schreef je namelijk:
Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 17:59:55
Probleem is dat bij veel laptops XP niet geinstalleerd kan worden door de bios.
Andere weer wel.........
XP is dus blijkbaar iha te installeren alleen zijn er in sommige gevallen wat (wellicht) overkomelijke probleempjes te verwachten.
De driver issue is in het algemeen op te lossen en is ook al genoemd als potentieel 'probleem', maar dat heeft niet veel met het BIOS te maken en installeren gaat in beginsel ook gewoon natuurlijk.
En de gebruiker mag dan zelf bepalen of ie de Fn toets pre se wil kunnen gebruiken of dat ie desondanks liever XP wil gebruiken, om andere redenen, omdat hij die wellicht belangrijker vindt dan het wel of niet werken van een Fn toets. Maar zo maar stellen dat: "ZP niet geinstalleerd kan worden" is dus een beetje kort door de bocht.

(de url waarnaar je verwees had ook niets met het BIOS te maken, en had als enige probleem de video driver dat prima op te lossen was geweest met bijv. Omega nVidia drivers)

En aan Ralvinski: hou dit topic eens in de gaten. Hier komen regelmatig goeie aanbiedingen voorbij. Ik heb laatst daaruit de Compaq CQ60-140ED bij de MediaMarkt voor 444eu gekocht (incl. Vista Home Premium), perfecte laptop voor een hele scherpe prijs.


J.A.F._Doorhof

#31
Je geeft alleen geen antwoord op mijn vraag welke ervaring je hebt ?
Je weet dat wij oa al een dikke 15 jaar een PC shop hebben dus ik roep niet zo maar wat, sterker dat zou dom zijn aangezien we liever WEL laptops verkopen dan NIET.

Een gedeelte van de laptops loopt tegen de bios aan, een ander gedeelte op de drivers die dus niet werkend te krijgen zijn.

Als de FN toets op een laptop niet werkt kun je er feitelijk heel weinig mee, je kan dan veel functies niet gebruiken waaronder in veel gevallen dingen die essentieel zijn voor normaal gebruik.

Of wel dat is niet te verkopen aan een klant.
Verder mag je er mee doen wat je wilt, maar ik geef de waarschuwing die we uit EIGEN ervaring hebben met een hele rits notebooks van VERSCHILLENDE fabrikanten, Phoenix en AMI zijn veel gebruikte biossen, de AMI is vaak terug te flashen de PHOENIX vaak niet.

Driver problemen zijn er bij 7 van de 10 notebooks, simpelweg bios problemen bij 2 van de 10.
Dat zijn behoorlijk aantallen in mijn optiek.

Je kan daarbij niet van een klant verwachten dat hij zelf maar even op internet gaat zoeken om verschillende drivers te proberen om te kijken of die misschien een redelijk werkende laptop geven.
Je kan dan beter direct een laptop verkopen die wel XP ondersteund.
Maar goed misschien zijn wij wel TE klantgericht :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DJ-Foxx

#32
Citaat van: kaajee op januari 13, 2009, 08:41:07
Sorry, maar ik weiger het te geloven.....anyway laten we er maar over ophouden.........gaat te ver off topic in dit topic.


(blijf het alleen al vreemd vinden dat ik er niets over kan vinden en jij me ook geen 'bewijs'/url kunt leveren...........)

heb het ook niet eerder gehoord en zet toch zeker maandelijks genoeg laptops weg bij de klant, loop ffies wat langer dan 15jr mee :sly:

wij leveren overgens uitsluitend alleen class a merken, HP en Dell, asus is op laptop gebied algemeen bekend niet het meest stabielste.. ;)
laatst nog 10 Dell lt's uitgeleverd aan L. van Gaal tbv. onze kinder afdeling :bigsmile:
http://mca.nl/webframe/modules/mod_webcontroleur/view.php?zone_item_id=16008&module=Nieuws&view=wc_popup&parent_container_content_id=6192&popaantal=1

J.A.F._Doorhof

#33
Wat mij betreft goed zo.
We leveren zelf ook alle merken behalve Dell (vind ik niet echt een A merk maar goed).
Ik geef een tip van iets dat wij in de praktijk tegen komen heb dan weinig zin om mezelf te moeten verdedigen.

ITC installeert voor de klanten alle laptops die binnen komen, maw we leveren geen dichte dozen door.
Juist dan komen we er gewoon achter dat voor bepaalde (en dat zijn beste aantallen) laptops er simpelweg geen drivers zijn voor XP, of dat bepaalde Phoenix biossen helemaal geen installatie van XP toestaan.

Dat is een simpel feit en ik heb er totaal geen belang bij persoonlijk of zakelijk om het te zeggen behalve als goed bedoelde tip aan iemand die een laptop zoekt, het is dan jammer dat er simpelweg word gezegd dat het een leugen is.......
Beetje jammer.

Ik snap trouwens niet wat het feit dat je aan L. van Gaal laptops levert te maken heeft met deze opmerking ?
Dacht dat die alles bij de mediamarkt kocht   :devil:
Wij leveren ook aan bekende Nederlanders maar dacht zegt niets over onze kennis, puur over dat we die mensen toevallig als klant hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

opicron

@Doorhof:

Soms is het beter om je opmerking te plaatsen (in dit geval over het feit dat XP niet op alle laptops goed draaid) en daarna niet verder op de opmerkingen in te gaan.

Ieder zijn mening, toch? De meeste meningen zijn gebaseerd op feiten welke zelf vergaard zijn, zoals ik hier lees.


Merk wel dat je eigen mening, aan de hand van zelf vergaarde feiten, erg sterk is en dat daar absoluut niet aan getornt mag/kan worden zonder een post waterval. Heb gewoon een nare smaak na het volledig lezen van dit topic.




J.A.F._Doorhof

Ik snap wat je bedoeld maar dit is simpelweg niet een kwestie van een mening, ik denk dat als verkopende partij het BELANGRIJK is om iemand die een vraag stelt ervan op de hoogte te stellen.

Het is ook geen feit wat voor persoonlijke opinie vatbaar is, feit is dat we uit eigen ervaring weten dat er bepaalde notebooks simpelweg niet goed of helemaal niet draaien met XP, maw ik antwoord dan inderdaad door, misschien een personal flaw maar ik ben niet iemand die denkt stik maar ik weet dat het zo is, en ik denk dat door dat soort discussies het forum ook interessant blijft voor mensen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kaajee

Begrijp me niet verkeerd, ik vind je werkwijze an sich prima en klantvriendelijk, maar je moet ons en je klanten wel volledig inlichten. Jij stelde in het begin dat xp niet geïnstalleerd kan worden, punt. En dat is dus niet waar, het blijkt dat in veel gevallen XP prima geïnstalleerd kan worden, maar dat het wellicht niet vlekkeloos werkt. Maar als een klant om de 1 of andere reden toch XP wil hebben, dan zou ie het bijv. wellicht best voor lief willen nemen dat de Fn toetsen niet (vlekkeloos) werken (ik gebruik de Fn toets vrijwel nooit btw, maar dat terzijde) of dat z'n touchpad niet werkt, whatever.

Dat lijkt me pas goede klantvoorlichting. Jij of de klant kan dan zelf bepalen of ie dat er voor over heeft. Maar, nogmaals, lukraak stellen dat XP niet geïnstalleerd kan worden is te kort door de bocht en niet waar. Dat is het enige wat ik aan de kaak wilde stellen en mocht ik ongelijk hebben, wat BIOS betreft bijv. had ik dat graag bevestigd willen zien, maar dat heb ik tot op heden nog steeds niet.

En ik ben het eens met poster opicron dat je reacties wel enigszins 'gepikeerd' overkomen, zo van "jullie hebben er geen verstand van, geen discussie mogelijk, ik heb gewoon gelijk".

Vanuit de andere geredeneerd: Ik zou als klant NOOIT een computer/laptop kopen waar ik NIET de vrijheid heb een ander besturingssysteem (XP in casu) te kunnen installeren. Ik vraag me ook nog sterk af of de leverancier/fabrikant hier mee weg komen, het neigt toch wel heel sterk naar koppelverkoop. Ik zou als klant eisen dat ik de vrijheid heb en dat recht heb ik....

J.A.F._Doorhof

Dat is nu net wat we dus ook doen, we filteren voor de klanten de laptops die ze willen hebben.
MAW willen ze XP dan zorgen we voor een laptop waar dat op draait voor de volle 100% of we vertellen de beperkingen erbij.

Het enige wat je denk ik niet gelezen hebt is dat ik nog steeds aangeef dat er Phoenix biosen op de markt zijn die GEEN ander OS toestaan dan Vista.
En daar zijn wij als PC shop het ook niet mee eens, sterker ik ben net als iedereen ervoor om vooral op een laptop XP te draaien.

Gepikeerd is denk ik meer een algehele mood die er hangt.
Ik probeer in een paar vrije minuten die ik heb iets te posten en kan dan meteen in de verdediging schieten omdat iemand beweert dat hij het nooit heeft meegemaakt, simpel gezegd wij wel, en onze TD is niet bepaald dom met dit soort dingen.
Ze hebben meer dingen aan de gang gekregen die officieel niet zouden moeten werken :D

Probleem met dit soort patstellingen is dat ik op een gegeven moment maar niets meer post omdat ik geen zin heb in ellenlange discussies waar ik niets aan heb.
En tja gepikeerd..... misschien wel ja omdat we gewoon simpelweg dit zeker weten.
het is geen discussie over kabels :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kaajee

#38
Ja ja, we zijn het wel eens......maar jij moet het toch ook met mij eens zijn dat je eerste reactie (die deze hele discussie op gang heeft gebracht) te kort door de bocht was en dat je daarna al veel genuanceerder bent geweest?
Jij schreef als eerste reactie: "Probleem is dat bij veel laptops XP niet geinstalleerd kan worden door de bios."

Daarmee mijns inziens potentiële klanten/kopers van een laptop op het verkeerde been zettend/afschrikt ahw. Terwijl een nuancering meteen op z'n plaats geweest was. Helemaal als (potentiële( leverancier en sponsor (eigenaar?) van dit forum. Je hebt natuurlijk toch ook als Administrator een bepaalde status.

Genuanceerder was geweest: "denk er om dat bij bepaalde laptops met bepaalde BIOS het correct installeren/functioneren van Windows XP problemen kan opleveren. Soms is installeren al niet mogelijk, soms zijn drivers niet of moeilijk te vinden, soms werkt bepaalde hardware niet of niet 100% correct." oid......


Ik wilde alleen de discussie om wél een nuancering aan te geven, om een zo compleet mogelijk beeld te geven. Lezers volledig te informeren, daar is het een openbaar forum voor per slot.