Advies gevraagd, misleiding spaarprodukten :-(

Gestart door hifiman, december 4, 2008, 18:54:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.

Onlangs werd ik telefonisch benaderd door de ING bank die mij vroeg of ik interesse had voor een financieel adviseur van hun aan huis voor een financieel plan op te stellen. Toevallig was ik net aan het nadenken over zelf gaan bijsparen voor pensioen dus ik ben daar op ingegaan.

De adviseur (RVS, onderdeel van ING) is 2x langsgeweest en er is een financieel plan opgesteld en besproken.

De adviseur adviseerde mij om het beleggingsprodukt waar nu mijn spaarloon ingaat om te zetten in een conventioneel spaar produkt. Hij liet mij zien (en dat klopt gewoon) dat het belegginsprodukt een woekerpolis is, de waarde was een stuk minder dan als het spaarloon in een oude sok was gestopt.

Daarnaast (en dat was ik dus al van plan) willen we 100 euro per maand gaan sparen met als doel "bijsparen voor pensioen om zo een paar jaar eerder te kunnen stoppen).

Vandaag ontving ik de polis voor het bijsparen en wat blijkt, het gaat om een verzekerings produkt waarbij het uitgekeerde kapitaal op pensioenleeftijd gelijk is aan de betaalde premies  :-X Dit terwijl ik in de veronderstelling was dat het om sparen ging en dan verwacht ik dus 3 a 4% rente op jaarbasis.

Ik vrees nu ook voor het nieuwe spaarloon produkt, dat zal wel iets soortgelijks zijn  :-[

Dom als ik geweest ben heb ik voor beide produkten mijn handtekening gezet op een elektronisch handtekening "pad" en nu besef ik pas dat ik amper wist waar ik voor tekende. Dit komt onder andere door moeheid (druk druk druk geweest op werk maar ook prive) maar ook omdat ik de adviseur vertrouwde.

Het moge duidelijk zijn, ik wil van beide produkten als de donder weer af! Waarbij ik nog niet eens weet wat het 2de produkt nu eigenlijk precies inhoudt. Ook heb ik getekend voor de waardeoverdracht van het opgebouwde spaarloon en die papieren heeft de adviseur meegenomen en hij zou ze opsturen.

Wat moet ik nu doen  ???  :-[

En misschien even de meest urgente vraag, is de wet der colportage hier ook van toepassing? Ik neem aan van wel omdat ik het bezoek van de adviseur niet zelf geinitieerd heb.

Tips zijn welkom!


stef662

Citaat van: Audioloog op december  4, 2008, 18:54:50

Vandaag ontving ik de polis voor het bijsparen en wat blijkt, het gaat om een verzekerings produkt waarbij het uitgekeerde kapitaal op pensioenleeftijd gelijk is aan de betaalde premies  :-X Dit terwijl ik in de veronderstelling was dat het om sparen ging en dan verwacht ik dus 3 a 4% rente op jaarbasis.


Het is niet zo dat de premies doorlopen ongeacht de leeftijd die je bereikt? Van dat soort producten is de rente niet zo hoog dacht ik als leek die zich ook wat verdiept maar als je erg oud wordt dan is er wel veel rendement   :) En dan heb je mogelijk ook nog dat je pas belasting betaalt over de premies als ze worden uitgekeerd en je dan in een lagere schijf zit? Dat scheelt ook nog iets. Maar dat alles zou je eigenlijk moeten kunnen combineren met een 5% rente, dat zoek ik  :P

Erik

moet je vrouw (je was toch getrouwd ?) niet volgens de wet mee tekenen voor het rechtsgeldig is? 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kuipje

#3
.

GH

Waarom begin je niet met de ING of RVS te bellen dat dit niet het product is dat je wilt afnemen..... dat is vaak een stuk productiever dan gelijk met een juridische aanpak te beginnen. Dat kan altijd nog.

poerqwa

Is er niet zoiets als een "bedenktijd" periode?  (zoals de internet koop afkoel periode)?

hifiman

Citaat van: GH op december  4, 2008, 20:28:39
Waarom begin je niet met de ING of RVS te bellen dat dit niet het product is dat je wilt afnemen..... dat is vaak een stuk productiever dan gelijk met een juridische aanpak te beginnen. Dat kan altijd nog.
Dat ga ik (morgen) uiteraard ook doen, maar het kan nooit kwaad om vantevoren te weten wat je rechten en plichten zijn en of er nog opties zijn waar je zelf niet aan gedacht hebt...

hifiman

Citaat van: Erik op december  4, 2008, 19:30:39
moet je vrouw (je was toch getrouwd ?) niet volgens de wet mee tekenen voor het rechtsgeldig is? 
Klopt, zij heet ook getekend. Je tekent voor iets wat je even snel en vaag op een laptop gezien hebt. Is gelijk mijn grootste leerpunt hieruit. Pas al je de papieren in handen hebt zie je waar het precies om gaat en hoe en wat. Nooit meer een adviseur in mijn huis en nooit meer iets elektronisch tekenenen zijn de 2 dingen die ik vandaag geleerd heb  :-[

hifiman

Citaat van: bourne op december  4, 2008, 19:17:53
Het is niet zo dat de premies doorlopen ongeacht de leeftijd die je bereikt? Van dat soort producten is de rente niet zo hoog dacht ik
Er is een verschil tussen niet zo hoog en 0%  :-X

Raphie

Adviseurs zijn er niet voor jou, maar alleen om je geld uit de zak te kloppen..... niets doen of gewoon sparen is nog steeds het beste....
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op december  4, 2008, 21:23:43
Adviseurs zijn er niet voor jou, maar alleen om je geld uit de zak te kloppen..... niets doen of gewoon sparen is nog steeds het beste....
Ja ik weet het  :-[ Gewoon sparen was ook de bedoeling, maar ik besef nu achteraf dat ik daar geen adviseur voor nodig heb, gewoon spaarrekening openen bij mijn "eigen" bank en klaar...  :-\

GH

Ach, gewoon sparen is niet altijd de meest handige oplossing. Je geeft zelf aan dat je van plan bent een vermogen op te bouwen om eerder te stoppen met werken. En daar zijn best aardige alternatieven voor op dit moment die geen kosten met zich meebrengen zoals levensloop en/of banksparen. Maar je moet vooraf gewoon zelf wat research doen naar de voor- en nadelen van de verschillende varianten.

Een gewone spaarrekening is altijd de meest flexibele variant, alleen heeft als nadeel dat je met een vermogensheffing te maken hebt. De genoemde alternatieven hebben dat niet, maar je betaald later alsnog belasting en bent (zeer) beperkt in je opnamedoel. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn als je het vooraf maar beseft. Ik snap eigenlijk niet dat er nog mensen zijn (specifieke uitzonderingen daargelaten) die nog kiezen voor compexere constructies die altijd meer kosten en veelal minder opleveren.....

hifiman

Het lijkt allemaal wel goed te gaan komen  ^-^

De adviseur kon ik niet bereiken dus ik heb het heft in eigen handen genomen en direkt contact opgenomen met de verzekering. De polis (het 100 euro sparen per maand zonder enige rente :P) kan gewoon geannuleerd worden door polis te retourneren met een briefje erbij. Dat heb ik dus zojuist gedaan. Ik ben er natuurlijk pas echt gerust op als ik daar de schriftelijke bevestiging van gekregen heb..

We gaan gewoon lekker zelf sparen op een spaarrekening bij onze bank, 4% rente, zelf kunnen inleggen en opnemen wanneer we willen, kortom geen gezeik en toch een redelijk rendement op de lange termijn  ^-^ Geen adviseur of tussenpersoon voor nodig  :-X

Wat het spaarloon verhaal betreft, ik heb de werkgever geinformeerd om te wachtten met het wijzigen van het rekeningnummer waar het spaarloon naar toe moet tot nader order. Tevens de verzekering gebeld om te vragen of het overzetten van de waarde van de huidige verzekering on hold te zetten, dit kon gelukkig en ze doen niks tot ik weer bel om aan te geven wat de bedoeling is  :)

De adviseur via e-mail op de hoogte gebracht van het afzien van het "sparen" en gevraagd om duidelijkheid mbt het nieuwe spaarloon produkt. Nog maar even niet verteld dat ik een en ander ook al on hold heb gezet om te voorkomen dat tie meer pissed of dan nodig wordt  ;D Kan best zijn dat het nieuwe spaarloon verhaal wel gewoon mijn goedkeuring gaat krijgen, we zullen zien..

In elk geval heb ik mijn lesje geleerd, geen adviseurs meer over de vloer, nooit meer iets aan huis kopen, voortaan sturen ze alles maar lekker (op papier ) op, kan ik het rustig bestuderen en hoef ik ook niet overhaast iets te beslissen/tekenen.

Pffhhhh, wijze les geweest dit alles  :P


Audiofiel

Goed nieuws, Ronald. Dat zal een pak van je hart zijn! :P

Je kunt overigens ook prima 5% spaarrente krijgen tegenwoordig, zonder enige opnamebeperking. Bij ABN-AMRO dochter Moneyou krijg je momenteel al 5,1% zonder beperkingen. Gewoon rente per dag berekend en altijd opneembaar. Werkt wel alleen maar via internet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op december  5, 2008, 10:55:03
Goed nieuws, Ronald. Dat zal een pak van je hart zijn! :P

Je kunt overigens ook prima 5% spaarrente krijgen tegenwoordig, zonder enige opnamebeperking. Bij ABN-AMRO dochter Moneyou krijg je momenteel al 5,1% zonder beperkingen. Gewoon rente per dag berekend en altijd opneembaar. Werkt wel alleen maar via internet. ;)
Inderdaad Arjen, en bedankt voor de tip!  :)

DVDGuy

#15
Citaat van: Erik op december  4, 2008, 19:30:39
moet je vrouw (je was toch getrouwd ?) niet volgens de wet mee tekenen voor het rechtsgeldig is? 

Normaal als de vrouw iets wil MOET de man meetekenen; als de man iets wil, is zijn handtekening alleen voldoende -behalve bij financiële producten- ::) :P :-X
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Hanky Panky

Citaat van: DVDGuy op december  5, 2008, 12:09:04
Normaal als de vrouw iets wil MOET de man meetekenen; als de man iets wil, is zijn handtekening alleen voldoende -behalve bij financiële producten- ::) :P :-X

Grapje denk ik?

Volgens het BW is bij handelingen die beide partners binden en het niveau van de dagelijkse huishouding overstijgen, toestemming van beide partners nodig. Dat daar in de praktijk niet zo veel mee wordt gedaan is een ander verhaal maar bij zaken die een zware financiële impact hebben (huis kopen, hypotheek, lening, pensioen, grote schenking) wordt daar wel aandacht aan besteed omdat je daar dus vrij makkelijk onderuit kunt als 1 vd partners niet tekent. Of je schadeplichtig bent is vers 2  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

hifiman

#18
Citaat van: Audiofiel op december  5, 2008, 10:55:03
Goed nieuws, Ronald. Dat zal een pak van je hart zijn! :P

Je kunt overigens ook prima 5% spaarrente krijgen tegenwoordig, zonder enige opnamebeperking. Bij ABN-AMRO dochter Moneyou krijg je momenteel al 5,1% zonder beperkingen. Gewoon rente per dag berekend en altijd opneembaar. Werkt wel alleen maar via internet. ;)
Wat ik alleen niet snap is dat het rentepercentage LAGER is als je het geld 1 of 2 jaar vast zet  ::)

Edit: Ik snap um al, de rente is dan gegarandeerd en die 5.1% kan natuurlijk wisselen in die periode :P

hifiman

Probleem opgelost, dus hier gaat een slotje op  ^-^