BE-tweeters voor de Usher CP-8571 Dancer serie

Gestart door Peerless Monster, november 28, 2008, 10:20:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frank2

Citaat van: Peerless Monster op december 10, 2008, 23:00:26
Thnx Frank!
In het nieuwe jaar mag je komen luisteren als ze zijn ingespeeld!

Ik kom graag langs en binnen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

boem

Ben ik nou de eerste die hier steeds betweters meent te lezen???
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

botsen

Citaat van: boem op december 19, 2008, 12:09:24
Ben ik nou de eerste die hier steeds betweters meent te lezen???

Waarschijnlijk wel en je komt zelf met deze opmerking als eerste post ook in aanmerking voor die kwalificatie :P. Welkom!

Peerless Monster

Citaat van: botsen op december 19, 2008, 12:20:01
Waarschijnlijk wel en je komt zelf met deze opmerking als eerste post ook in aanmerking voor die kwalificatie :P. Welkom!

Hahaha. Lol.
Wellicht voluit spellen en je hebt er geen last meer van ;).
Maar van betweters geen last hoor ;).
Welkom op het forum Boem!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Interficior

#29
Citaat van: Martijn_H op december  2, 2008, 17:59:17
Wel op de fase gelet bij het aansluiten ?!  ;)  ;D Ik kan me niet voorstellen dat de respons in het hoog en de fase op xo hetzelfde is gebleven, maar dat hoeft niet altijd de verkeerde kant op uit te pakken.
Nou, het is normaal gezien ook een vrij kleine kans, maar Usher heeft hier toch echt goed over nagedacht. De oude en BE-tweeter zijn perfect uitwisselbaar.

We hebben deze middag het een en ander aan de luidspreker gemeten (en geluisterd natuurlijk!), maar het is dus echt waar. Ook gelijk even gemeten naar het verschil met en zonder speakerdoek, en dat was opzienbarender. Op meerdere plekken kwamen er dippen en zelf een paar bulten. Ook hebben we een waterval gemaakt van de oude en de nieuwe tweeter, waarbij wel blijkt dat de BE-tweeter een betere waterval laat zien.

Dome tweeter:



BE-tweeter:

Take it or lease it

advr



lastig om hier zo een twee drie een analyse van te maken :crazy:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Interficior

Citaat van: advr op december 22, 2008, 22:58:30
lastig om hier zo een twee drie een analyse van te maken :crazy:
Ja. Met de losse grafiekjes kun je in principe ook vrij weinig. Echter hebben we nog wat meer gemeten. Wat mij het meest benieuwde is of de dome tweeter één-op-één vervangen kon worden voor de BE-tweeter zonder een crossovermodificatie uit te voeren. Hiervoor heb ik simpelweg gekeken naar de on-axis meetcurve van de speaker met de BE-tweeter erin en de oude softdome. Deze meting heb ik niet opgeslagen en kan ik dus ook niet laten zien, maar neem maar van mij aan (ik heb een getuige ;)) dat dat perfect gaat. Geen rare dipjes of bulten, geen veranderd tweeterniveau, gewoon mooi verwisselbaar. Alleen laten bovenstaande grafiekjes zien dat er wel nog een (kwaliteits)verschil is tussen beide tweeters. In vervorming zal ook nog echt wel wat verschil schuilen.

Die metingen staan er gratis, je kunt je er wat van aantrekken, maar je kunt ze ook naast je neerleggen. Hoog of laag gesprongen zegt een meting wel altijd iets over je systeem. Alleen een computer/microfoon interpreteert niet. Dat is aan de ene kant prettig, want hij blijft objectief; maar aan de andere kant moeielijk, want je moet nu zelf de meting interpreteren. Omdat ik ook niet perfect ben heb ik mijn eigen interpretatie er ook niet bijgezet: zo kun je zelf onbeïnvloed interpreteren.
Take it or lease it

Peerless Monster

Agh cool die waterfall grafiekjes.
Je moet niet vergeten te vermelden dat de dome tweeters nog steeds in mijn bezit zijn (anders kon je meeting niet uitvoeren ;) ), dus mocht iemand interesse hebben...

Mijn verwachting was ook dat het wel goed zat qua filter afgaande op mijn oren.
En de speaker is ook vrij recht qua curve, dus qua meting dus een goeie speaker.
De praktijk ook natuurlijk, maar dat weet ik al een jaar of 3 inmiddels ;).

Dank voor je metingen in ieder geval en het was een leerzame middag.
Mijn vriendin vond je echt een schatje op de video en prachtig dat je wist te vertellen dat je binnen kwam dat Nina Kinert op stond.
Chapeau!

De tweeters zijn nu ook wel ingespeeld en ze zijn de afgelopen tijd flink gegroeid sinds het erin plaatsen.
Ben ontzettend blij ermee ;). Hoewel ik in het begin wel wat (angst)kriebels had met de aankoop ervan...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Oh en hoewel het er nu niet opstaat op de speaker zelf, maar nu heb ik ook een MKII ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

bent1111

He, interessant topic! Ik heb zelf een paar Usher CP-6371 waarin ik ook de 9950-20 softdome door de beryllium 9980-20bek vervangen heb.
Overigens staan de freq curves van de beryllium tweeter wel op de usher site, maar er is geen link naartoe. Maar als je http://www.usheraudio.com/driver-9980-20bek.html paste als url dan krijg je ze wel te zien.

Ik heb WEL het filter aangepast. Ik kan niet meten en ben geen doorwinterde kenner, maar volgens mij is het hoogfilter een 3e orde filter (lijkt meest op butterworth karakteristiek, heb wat gesimuleerd en vergeleken met gebruikte waarden op het filter).
De beryllium is 3.6 ohm op de overnamefreq, de textiel versie 5.4 ohm.
Op grond van de duidelijk lagere impedantie heb ik zowel de condensatoren als de spoel aangepast (condensatoren groter, spoel kleiner). Gezien het impedantieverschil had dat met ruim 30% gemoeten, maar ik heb het rendement van de tweeter ook wat verlaagd (harde acoustiek...) door opnemen van een 0.5 ohm serieweerstand, waardoor het impedantieverschil met de originele textiel dome kleiner wordt. Ik had met een setje weerstanden (lpad) het hoog van de textiel dome ook al afgezwakt overigens.
Lang verhaal kort: bij mij gingen de condensator dus van 8. naar 10.6uF en van 17 naar 21uF. In de praktijk 10 en 22 gebruikt. De spoel ging van 0.17uH naar 0.13uH.

Het zijn geen drastische verschillen maar ik wilde toch al andere caps proberen. Dat zijn audyn plus geworden. In het begin vond ik ze scherp, ze moesten echt weken inspelen maar het was het wel waard. Ik ben erg tevreden met de klank en heb zeker niet het idee dat er iets niet klopt.
Tov de originele tweeters is de Be versie zowel gedetailleerder als rustiger. Da's best een knappe combi.... Zowiezo vind ik de Ushers fantastische speakers. De CP6371 heb ik nog niet gehoord, maar als ik last van 'groeistuipen' krijg staan die hoog op mijn lijstje.


bent1111

Ehhh, ik bedoelde natuurlijk dat ik de CP-8571mkII nog niet gehoord heb.

Peerless Monster

Leuk, nog geen 4 posts op het forum en dan al 2 in mijn topic! ;)
Echte Usher fan ook dus blijkbaar.
Het worden er steeds meer.
Jammer, dan moet ik ze weg doen (oeh dan krijg ik ruzie thuis...)

Maar ik heb zoals gemeten echt geen filteraanpassingen nodig.
Ze spelen nu al meer dan inspeeltijd van 600 uur, maar het is inderdaad zo dat ze in het begin vrij scherp klinken.
Ze zijn nu echt zijdezacht.
Helemaal geen spijt van gehad. 0.

De ouwe tweeters heb ik nog liggen als backup, dus mocht iemand interesse hebben, dan mag je PMen...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr

Citaat van: Peerless Monster op januari 30, 2009, 23:01:06

De ouwe tweeters heb ik nog liggen als backup, dus mocht iemand interesse hebben, dan mag je PMen...


die wil vast NIEMAND hebben :D

het wordt tijd dat we langs komen.... ze zijn onderhand wel ingespeeld ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Peerless Monster

Citaat van: advr op januari 31, 2009, 12:54:40
die wil vast NIEMAND hebben :D

het wordt tijd dat we langs komen.... ze zijn onderhand wel ingespeeld ;D

Nou Geloof me maar, er zijn genoeg mensen die hem willen hebben ;).
Betalen is dan anders ;).
Ze zijn zeer geschikt voor zelfbouwers.
Maar aan de andere kant, ik kan ze wel weer in originele staat terugbrengen om de verschillen te beluisteren.

Ze zijn zeer zeker ingespeeld, dus afspraak maken dan maar in februari!
Sinds de vorige keer dat jullie geweest zijn, zijn er toch significante verschillen.
Een audiorack, een PS audio, de Heavens gates en natuurlijk de BE tweeters.
Ben nu nog bezig met kabelbruggen van HG, want de heavens gates zijn niet goedkoop om compleet te biwiren...

Genesis, ik moet binnenkort met jou ook een afspraak maken om langs te komen.
Ben ook zeer benieuwd naar je Meridian tuner
En natuurlijk Audiofiel!
Wellicht dat de vrouw meekomt, want die wil de Acoustats ook in een surroundsetting horen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler