Zelfbouw SVS Subwoofer

Started by jslaman, November 26, 2008, 23:33:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jslaman

Ok duidelijk, bedankt. Dan gaat er dus nog ongeveer 4 liter af voor de basreflexpoort. Is het mogelijk om door middel van bijvoorbeeld BAF wadding een schijnbare volumevergroting door te voeren?

yorkie13

voer maar in in WinSD

56 liter, 23 hz, kom je op een -3 db van 22 hz
poort van 7,5 cm en lengte 38,8 cm

dat is toch heel netjes

jslaman

De curve vind ik iets geleidelijker lopen bij een tuningfreq van 24 Hz. Hiermee kom je op een 23.5Hz bij -3db. Met een baspoort van 7cm met twee flanged uiteinden kom ik op een lengte van 29,7cm.

yorkie13

de orginele poort is 7,5 cm, hoe kleiner de diameter, hoe groter de kans op poortturbulentie
en dat wil je niet, je hoort de poort dan blazen
en natuurlijk aan beide kanten een flare ofwel trompet als je toch bezig bent

jslaman

#29
SVS gebruikt inderdaad een 75mm poort. Ik heb bij SVS nagevraagd of ze me deze eventueel konden sturen; de kosten voor de poort zelf vielen reuze mee, alleen de verzendkosten waren abnormaal hoog. Hier heb ik dus vanaf gezien. Het valt niet mee een poort te vinden met een 75mm binnen diameter. Heb nu de jetset 70 op het oog. Deze poort heeft een buitendiameter van 75mm en een binnen diameter van 70mm met, uiteraard, 2 trompet uiteinden.


Onne

#30
En een 100mm Jet set ? Of geeft dat ongewenste resultaten ?

jslaman

Dan wordt de poort (67cm) langer dan mijn kast lang is (53cm) en zal ik met bochtstukken moeten gaan werken. Dit hoeft opzich geen probleem te zijn, maar op deze manier gaat er wel heel veel volume van de kast verloren.

Iemand nog suggesties voor een mooie 75mm baspoort?

jslaman

Heb ik nog een vraagje, ik ben op zoek naar (betaalbare) kabelschoentjes om de kabel (canare 4s11) op de woofer aan te sluiten. Weet iemand waar dergelijke schoentjes te koop zijn?

Suggesties voor een 75mm baspoort (met een lengte van zo'n 30cm) blijven natuurlijk ook welkom!

jslaman

#33
Heb een foto van de binnenzijde van een SVS PB10 gevonden. Leuk om een voorbeeldje te hebben. Vanavond weer even verder met schroeven, lijmen en schuren!



jslaman

#34
Heb vanavond weer wat vorderingen gemaakt. De boven, onder en zijpanelen zitten aan elkaar verlijmd & geschroefd. Tevens heb ik de verbindingen aan de binnenzijde van een kitrand voorzien om de kast straks geheel luchtdicht te krijgen. Ik heb de binnenzijde direct maar even voorzien van een Tag  8)




Ben nu bezig met het aftekenen van de amp en de woofer zodat deze er binnenkort uitgefreesd kunnen worden. Ook ga ik zo direct maar even wat spulletjes bestellen: de jet set 70mm baspoort, Baf wadding, parkertjes om de amp en baspoort mee vast te zetten en inslagmoeren om de woofer mee vast te zetten.

yorkie13

#35
waar heb je die foto vandaan ?
mooi te zien is dat de subamp NIET in een afgesloten ruimte zit
dan kan je dus beter het netto volume en de tuning vd subwoofer berekenen
als je bv 64 liter krijgt , dus weer de ruimte die het kastje voor de subamp inneemt er weer bij telt
zpu ik zelf voor die optie gaan, zit je nog dichter bij het orgineel
je hebt zo ook een goed idee vd demping die gebruikt wordt
niet bij de subamp vanwege de brandveiligheid 8)


jslaman

Quote from: RA SUBS on December  4, 2008, 07:06:14
waar heb je die foto vandaan ?

Heb even op afbeeldingen gegoogled met de zoekterm "inside svs pb10" en kwam dit plaatje tegen. Bij het origineel wordt inderdaad geen gebruik gemaakt van een apart kastje om de amp af te sluiten van de rest van de kast. Zal ik desondanks toch een kastje hieromheen bouwen of zo dicht mogelijk bij het origineel blijven?

yorkie13

voordeel geen kastje is meer volume, dichter bij orgineel en je kan de subwoofer iets dieper tunen
allebei even invoeren inwiSD en je weet meer

jslaman

Ik ga er vanuit dat die amps luchtdicht zijn als svs ze zonder kastje eromheen in de subs plaatst.

daxie

Quote from: jslaman on December  4, 2008, 09:35:19
Ik ga er vanuit dat die amps luchtdicht zijn als svs ze zonder kastje eromheen in de subs plaatst.

ze hebben rondom een dichtingsband

jslaman

Quote from: daxie on December  4, 2008, 11:42:13
ze hebben rondom een dichtingsband

Die dichtingsband zal de randen inderdaad goed afsluiten, waar het mij meer om gaat is of de knoppen en schakelaars luchtdicht zijn. Het lijkt mij sterk als dit niet zo is, anders zou SVS zelf ook een kastje om de amp heen bouwen denk ik.

PaulSQ

Heeft er niet een behuizinkje om de subamp gezeten dat er voor de foto afgesloopt is, en waarvan je de lijmrand oid nog ziet zitten?

Wat kost deze sub normaal gesproken in de winkel eigelijk?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

jslaman

Nee er zit standaard geen behuizing om de subamp, svs doet dit vaker. Volgens mij zit er bij de cilinder modellen ook geen behuizing om de amp.

Verkoopprijs is momenteel 430 dollar. Tel hier de verzend en invoerkosten bij op en je komt denk ik op een goede 600 dollar, momenteel zo'n 500 euro.

yorkie13

om precies te zijn 564 euro bij L Sound op dit moment 8)

jslaman

Inderdaad €564, excl verzendkosten.

Sol

Quote from: jslaman on December  3, 2008, 09:32:56
Heb een foto van de binnenzijde van een SVS PB10 gevonden. Leuk om een voorbeeldje te hebben. Vanavond weer even verder met schroeven, lijmen en schuren!




Ga jij ook dempingmateriaal gebruiken in je sub, of laat je hem verder kaal van binnen?
Ik zie wel een zwart randje om de subamp heen, wat is dit dan?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

slobberbone

Quote:

Ik zie wel een zwart randje om de subamp heen, wat is dit dan?


Dichtingsband  ;)

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

jslaman

Quote from: Sol on December  4, 2008, 16:50:36
Ga jij ook dempingmateriaal gebruiken in je sub, of laat je hem verder kaal van binnen?

Ik heb 4 matten baf wadding als dempingsmateriaal besteld om in de kast te plaatsen. De kast zal dus niet helemaal opgevuld worden met dempingsmateriaal maar de wanden van de kast zullen hier wel van worden voorzien.


Sol

Ook gedacht aan eventuele extra versteviging van de kast, bijvoorbeeld in de hoeken? Weer een stukje extra kaststijfheid. ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.