Auto gekocht zonder garantie maar.......

Gestart door WilcoD, november 9, 2008, 12:42:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WilcoD

Beste mensen,

Onlangs hebben wij een peugeot 306 gekocht zonder garantie (ja misschien dom).
Nu doet zich het geval voor dat de auto een lekke kop heeft en dus gerepareerd moet worden.
Reparatie kosten kunnen oplopen tot een 400 a 500 euro.

Nu wil ik dit natuurlijk niet betalen dat begrijpen jullie wel.

Nu is mijn vraag, kan ik mij beroepen op de wettelijke garantie zoals deze bepaalt is in het burgerlijk wetboek?

Hierbij nog het stukje tekst over de wettelijke garantie.

Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.

Ik hoop dat er antwoorden komen die voor mij goed zijn ;)

Alvast bedankt.

Groeten Wilco

squeek

hey,

is het een tweedehandse wagen dan als je zonder garantie hebt gekocht?? en bij een dealer of particulier??

bij een dealer heb je sowiezo twee jaar dan vermoed ik.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

SpeedyAndré

Voor 2ehands auto's heb je echt geen 2 jaar, in NL is een half jaar Bovag garantie gangbaar bij niet al te oude auto's  maar daar betaal je wel extra voor.
Je kan wel aan de verkoper vragen wat ie er van denkt, maar je hebt als koper ook een onderzoeksplicht ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

DVDGuy

Als je de auto van een particulier hebt gekocht, houdt het m.i. op  :-\

Heb je hem bij een "dealer" gekocht, zonder garantie, heb je m.i. ook weinig "rechten", maar zou je kunnen vragen om een coulance-regeling (bijv. 50%-50%).
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

bellecoupe

Als jij de auto bij een bedrijf gekocht hebt, en jij hebt de auto i.o.m. het bedrijf om die reden een lagere prijs gekregen dan vrees ik dat er voor jou weinig te doen valt.

Nahpets

Even een mailtje sturen naar Jan Kees profiel

Je zult dan wel de nodige aanvullende informatie moeten geven.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

WilcoD

Wij hebben de auto gekocht zonder ook maar enig woord over garantie van de zijde van de verkoper.
De auto komt bij een ford garage vandaan trouwens.

Wij hebben ook geen lagere prijs gekregen door dit mankement er werd een meeneemprijs aangeboden maar daar zijn we niet mee akkoord gegaan.
De auto moest worden voorzien van een nieuwe APK, 2 nieuwe banden, een nieuwe kleppendeksel pakking en een onderhoudsbeurt.
Hier hebben wij ook meer voor moeten betalen.

Tijdens de aankoop heb ik natuurlijk mijn onderzoek verricht, ook naar een eventuele lekke kop omdat deze auto's daar bekend om staan.
De peilstok was schoon (geen witte drap wat duid op een lekke kop) de vuldop voor de olie eraf gehad ook deze was schoon.
Als dit schoon is mag je ervan uit gaan dat de auto geen lekke kop heeft.

Vanochtend dus even het olie gepeild e.d. en toen nog even de koelvloeistof.
Er zat echter geen koelvloeistof in het reservoir maar een dikke bruin witte drap wat dus duid op een lekke kop.

Nu vraag ik mij dus ook sterk af of de auto wel daadwerkelijk een onderhoudsbeurt heeft gehad want dan kijk je ook naar dit soort dingen, lijkt mij.

Maar goed een lang verhaal dus maar dit ga ik het bedrijf morgen wel voor de kiezen leggen en dan zien we wel hoe ze reageren.
Vooralsnog ga ik voor de 50 50 regeling tenzij hij niet anders wil, dan ga ik dreigen met de wettelijke garantie waar ik volgens mij wel aanspraak op heb.

Bedankt voor de reacties tot zover.

Groeten Wilco

larsie

Hmmm vind het een apart verhaal. Als garage eigenaar zou ik je iig geen garantie geven. Meeneemprijs is meeneemprijs. Als zoiets al in de advertentie staat moet je jezelf al achter de oren krabben. Garantie moet je er in normale gevallen pas in de laatste onderhandelingen aflullen. tis een spelletje

suc6
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

Hanky Panky

#8
Citaat van: WilcoD op november  9, 2008, 13:54:43
Wij hebben de auto gekocht zonder ook maar enig woord over garantie van de zijde van de verkoper.
De auto komt bij een ford garage vandaan trouwens.

Wij hebben ook geen lagere prijs gekregen door dit mankement er werd een meeneemprijs aangeboden maar daar zijn we niet mee akkoord gegaan.
De auto moest worden voorzien van een nieuwe APK, 2 nieuwe banden, een nieuwe kleppendeksel pakking en een onderhoudsbeurt.
Hier hebben wij ook meer voor moeten betalen.

Tijdens de aankoop heb ik natuurlijk mijn onderzoek verricht, ook naar een eventuele lekke kop omdat deze auto's daar bekend om staan.
De peilstok was schoon (geen witte drap wat duid op een lekke kop) de vuldop voor de olie eraf gehad ook deze was schoon.
Als dit schoon is mag je ervan uit gaan dat de auto geen lekke kop heeft.

Vanochtend dus even het olie gepeild e.d. en toen nog even de koelvloeistof.
Er zat echter geen koelvloeistof in het reservoir maar een dikke bruin witte drap wat dus duid op een lekke kop.

Nu vraag ik mij dus ook sterk af of de auto wel daadwerkelijk een onderhoudsbeurt heeft gehad want dan kijk je ook naar dit soort dingen, lijkt mij.

Maar goed een lang verhaal dus maar dit ga ik het bedrijf morgen wel voor de kiezen leggen en dan zien we wel hoe ze reageren.
Vooralsnog ga ik voor de 50 50 regeling tenzij hij niet anders wil, dan ga ik dreigen met de wettelijke garantie waar ik volgens mij wel aanspraak op heb.

Bedankt voor de reacties tot zover.

Groeten Wilco

Als er geen garantie in de koopovereenkomst vermeld is ga je al vlot nat. Zoals ik begrijp heb je bovenop de meeneemprijs (dat is meestal de prijs zonder afleveringsbeurt en garantie) alleen een bedrag betaald voor het onderhoud en een paar banden, maar niet voor garantie. In mijn optiek sta je er zwak voor. Het beroep op de 2 jaar wettelijke garantie waar jij denkt recht op te hebben..... geldt alleen voor nieuwe artikelen en niet voor technisch complexe zaken als tweedehands auto's.

Een onderzoeksplicht gaat wat verder dan zelf kijken of er geen vla (vakterm  ;D) aan de binnenkant vd dop zit. Als je een compressietest had laten doen dan had je meteen geweten hoe de staat vd motor zou zijn geweest. Je conclusie dat in geval van een schone vuldop de motor in orde is vind ik behoorlijk naïef. Die 200 euro voor een Dekra keuring had je een hoop geld kunnen besparen maar goed, kopen zonder een keuring doet 90% van NL met kans op dit soort uitkomsten.

Ben benieuwd hoe het afloopt maar een voor jou gunstige uitkomst zal denk ik grotendeels afhangen van de goede wil van de garage en niet van jouw juridische positie die nogal wankel is. Ik zou daarom vooral spelen op de goede naam en reputatie van het bedrijf en niet gelijk roepen dat je hem voor de rechter sleept (wat nogal wat mensen schijnen te doen als ik een bekende garagehouder mag geloven ;)) omdat je een zwakke zaak hebt
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

WilcoD

Uiteraard ga ik niet eerst met een rechtszaak dreigen dat zou erg dom zijn m.i.
Het is een goed bedrijf onze andere auto komt daar ook vandaan en denk ook wel dat het los loopt maar je weet maar nooit.

Bedankt voor de meningen en adviezen, ik hou jullie op de hoogte.

Groeten Wilco

The Foundation

als er toen niet is gepraat over de garantie .
staat er dan iets in het contrakt over garantie?

zonee . geen garantie.
zoja , wel garantie

Martijn V

CitaatAls er geen garantie in de koopovereenkomst vermeld is ga je al vlot nat.

Tenzij het een bovag aangesloten bedrijf is, die moeten als ik het goed heb juist nadrukkelijk garantie uitsluiten op de koopovereenkomst.
Anders heb je gewoon een half jaar bovag garantie.
Zo heb ik het tenminste gelezen toen ik een auto kocht.

Jeroen V

Citaat van: Martijn V op november  9, 2008, 15:30:38
Tenzij het een bovag aangesloten bedrijf is, die moeten als ik het goed heb juist nadrukkelijk garantie uitsluiten op de koopovereenkomst.
Anders heb je gewoon een half jaar bovag garantie.
Zo heb ik het tenminste gelezen toen ik een auto kocht.

Tenzij?????

PaulSQ

kleppendekselpakking = koppakking?

ik lees dat je extra betaald hebt voor het vervangen hiervan... als ie dan nu lekt is die reparatie gewoon niet goed uitgevoerd en sta je wel in je recht?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

WilcoD

Nee kleppendekselpakking is geen koppakking, helaas.

Er staat in de koopovereenkomst duidelijk dat er geen garantie is.

Maar goed, ondertussen al via mijn buurman een goede beunhaas gevonden mocht de garage zijn handen ervan af trekken.

We wachten het af.

Fransvis

Als je minder dan 4500 euro betaald hebt, dan heb je geen enkel poot om op te staan. Als je meer dan 4500 betaald hebt, dan kun je terugvallen op betreffende garage ook als je officieel geen garantie hebt of als er niet over gesproken is. En als ze daarin niet willen meegaan, dan neem je direct contact op met de Bovag.

erik s.

lijkt me toch een verborgen gebrek, maw je kunt de overeenkomst opzeggen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Hanky Panky

Citaat van: erik s. op november  9, 2008, 20:14:36
lijkt me toch een verborgen gebrek, maw je kunt de overeenkomst opzeggen.

Als je je wilt beroepen op een verborgen gebrek dan moet je als koper aan je onderzoeksplicht voldaan hebben en daar zijn we al uit: er heeft geen keuring plaatsgevonden dus daar is niet aan voldaan.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

erik s.

Citaat van: Hanky Panky op november  9, 2008, 20:31:25
Als je je wilt beroepen op een verborgen gebrek dan moet je als koper aan je onderzoeksplicht voldaan hebben en daar zijn we al uit: er heeft geen keuring plaatsgevonden dus daar is niet aan voldaan.

lijkt er toch op als ik het zo lees dat de verkoper de tekenen van een lekke koppakking heeft verwijderd( smurrie etc),
dan is  het toch echt een verborgen gebrek dat grenst aan oplichting...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

troje

Citaat van: erik s. op november  9, 2008, 22:26:45
lijkt er toch op als ik het zo lees dat de verkoper de tekenen van een lekke koppakking heeft verwijderd( smurrie etc),
dan is  het toch echt een verborgen gebrek dat grenst aan oplichting...

Met een proefrit die lang genoeg is, moet je toch alsnog koelvloeistof in je olie vinden?

jankees

De vraag is of er sprake is van een verborgen gebrek. Indien het gebrek voor de dealer kenbaar is geweest of had moeten zijn, dan had de dealer van het gebrek melding moeten maken. Indien het gebrek voor de dealer niet kenbaar was of is geweest, dan kan van de dealer niet verwacht worden dat hij van het gebrek melding maakt. In dat geval komt het aan op de onderzoeksplicht van de koper.

Er vanuitgaande dat een lekke koppakking voor de dealer niet kenbaar geweest is of kenbaar had moeten zijn geweest, dan verwacht ik dat jouw vordering zal stranden.

Een probleem van meer praktische aard is dat je kosten zult moeten maken indien je vordering hard zult willen maken. Deze kosten kunnen, gezien het belang in deze kwestie, niet uit kunnen.

Wil de dealer het gebrek niet verhelpen, dan zou ik achterhalen wat het vervangen van de koppakking kost bij de vakgarage. Mogelijk is dat dit minder dan de helft kost van wat de merkgarage in rekening brengt. Een regeling waarbij je de kosten met de vakgarage deelt, is dus niet altijd voordelig. Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

WilcoD

Vanochtend gebeld met de heren.

Ik heb hen de vraag gesteld of zij bij een onderhoudsbeurt ook het koelvloeistofpeil controleren, hun antwoord was volmondig ja meneer dat word gecontroleerd.

Mijn reactie is dan natuurlijk van, hmmm vreemd er zit allemaal olie in het reservoir en het oliepeil in de motor is in orde.

Goed een lang verhaal, de verkoper was er niet dus ik moest morgen maar even weer bellen.

Dus dit word vervolgd.

Ik vermoed dat de onderhoudsbeurt niet volledig is uitgevoerd of ze hebben het voor hun gemak maar verzwegen.

We zullen zien.

Bedankt voor jullie reacties i.i.g.

Groeten Wilco

WilcoD

Nog vergeten te melden dat ik dus ondertussen al een mannetje heb gevonden die dit wil repareren en kan natuurlijk.

Kostenplaatje is dan ongeveer 400 euro.

Ik ga proberen om het 50 50 te spelen en de reparatie uit te laten voeren door dit mannetje.
Op deze manier denk ik dat we allebeide het meest voordelig uit zijn.

The Foundation

proberen kan je
niet geschoten is altijd mis

WilcoD

Zo vandaag weer even gebeld met het bedrijf.

Ze waren redelijk verbaasd en willen graag eerst een kijkje nemen onder de motorkap.
We hebben het nog niet zo zeer over geld gehad maar heb het vermoeden dat dit wel goed gaat komen.

Sowieso heb ik gemeld dat ik eerst een prijsopgave wil voordat er ook maar enigszins iets gerepareerd word, kunnen we dan nog praten over de kosten.

So far so good.

Word vervolgd.

Groeten Wilco