Het ultieme bioskoopgeluid bij je thuis?

Gestart door Jiri, augustus 24, 2008, 09:22:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart_M

#150
Citaat van: ThomasBelgium op december  4, 2008, 11:33:28
Ik heb zo'n Klipsch systeem een tijd in huis gehad voor een test met KL-650's op de fronts en KS-525 voor de surrounds. Als ik het systeem zelf zou kopen zou ik die opstelling hanteren. Ga je er ook de sub bijnemen? Die is alleszins behoorlijk goed en komt met een losse 1000 W versterker.

Waarom heb je er niet voor gekozen?

Davey

Citaat van: ThomasBelgium op december  4, 2008, 11:33:28
Ik heb zo'n Klipsch systeem een tijd in huis gehad voor een test met KL-650's op de fronts en KS-525 voor de surrounds. Als ik het systeem zelf zou kopen zou ik die opstelling hanteren. Ga je er ook de sub bijnemen? Die is alleszins behoorlijk goed en komt met een losse 1000 W versterker.

Hoi Thomas,

Zeker omdat ik een "rare" hoek in het huis heb en ik overal de ideale luisterplek wil hebben leken mij de KS-525 een goed keuze. Als iemand het vanuit ervaring kan bevestigen is dat alleen maar prettig. In eerste instantie neem ik 1 sub uit deze serie, de KW-120. Deze wil ik met een Crown XTI2000 gaan versterken. De speakers zelf wil ik gaan versterken met Crowns XTI1000's.

Wat vindt je voor de rest van de opstelling?

Groet, Dave

solitaire

Ben je niet bang dat je met de combi 275W versterking op 97dB gevoeligheid speakers in een middelgrote luisterruimte je deze ruimte snel overpowered ? En, de Klipschen ken ik / de Crown niet, maar de combi is toch wellicht niet een van de meest verfijnde, ben je niet bang voor luistermoeheid en dergelijke ?

Jullie zitten duidelijk op een andere golflengte als ik, dus excuse als m'n vraag erg pielig is ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

blue-eyes

Ik denk dat een echte bioscoop ook niet echt verfijnd is....
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

solitaire

daar zit ongetwijfeld wat in ... al hoewel ik slechts twee keer in m'n leven in een bios was :-X ... I'm just no 'movie man' ! 8) !

maar dat laat m'n bedenkingen overeind



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Davey

Citaat van: solitaire op december  4, 2008, 18:53:59
Ben je niet bang dat je met de combi 275W versterking op 97dB gevoeligheid speakers in een middelgrote luisterruimte je deze ruimte snel overpowered ? En, de Klipschen ken ik / de Crown niet, maar de combi is toch wellicht niet een van de meest verfijnde, ben je niet bang voor luistermoeheid en dergelijke ?

Jullie zitten duidelijk op een andere golflengte als ik, dus excuse als m'n vraag erg pielig is ...

Wolf

Jouw vraag is zeker niet pielig  ;D. Ik ben juist op zoek naar dat rauwe lekkere knallen zoals je dat ook in een bioscoop ervaart. Dat verfijnde wat jij bedoelt snap ik ook. Destijds heb ik dat ervaren met een set Acoustats en de Nad Masters serie. Supercombinatie voor muziek maar bij film toch niet wat ik zocht.

Luistermoeheid bij een film is naar mijn mening veel minder sprake van dan bij muziek. Bij muziek ben je veel meer gefocused aan het luisteren. Bij een film luister je van een dialoog tot de grootste explosies, etc. Je zit gewoon minder gefocused als je nog begrijpt wat ik bedoel  :P.

De extra power moet er juist voor gaan zorgen dat ik alle dynamiek uit de speaker kan halen. Bij veel van de betere aktieve PA speakers en subs word Crown gebruikt als versterking. De Klipsch THX Ulta 2 set komt toch van de PA kant af. Het is een beetje een gok met de Crown's maar een weloverwogen. Processor staat nog open en ben ik nog niet uit.

solitaire

Duidelijk, en kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

Echter bij akoestisch overload (roomoverload, acoustic lock, room lock, give.it.a.name) kan ook bij rauwe weergave de weergave 'instorten' (of eigenlijk: niet tot bloei komen).  ???



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Davey

Citaat van: solitaire op december  5, 2008, 11:22:30
Duidelijk, en kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

Echter bij akoestisch overload (roomoverload, acoustic lock, room lock, give.it.a.name) kan ook bij rauwe weergave de weergave 'instorten' (of eigenlijk: niet tot bloei komen).  ???

W.

Tsja, da's iets waar ik pas wat over kan zeggen als het er ook daadwerkelijk staat en aangesloten is. Da's uiteindelijke ook het leuk van de hobby, keuzes zo goed en rationeel als mogelijk maken (zeker dat rationele is vaak lastig  ;)) en dan de boel nog enigzins finetunen. Als het allemaal niet meer lukt, verkopen die zooi en opnieuw beginnen  ;D

solitaire

:-* jij zorgt ervoor dat de economie nog een beetje blijft draaien :-*  ;)

maar uh, heb je uberhaupt geen thuisdemo gehad ?




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Davey

Hahaha, da's zeker niet de bedoeling en ik probeer ook zoveel mogelijk m'n centen bij me te houden maar wat moet dat moet.

Ik durf het wel aan. Laten we zeggen dat het een weloverwogen "gok" is.

De processor ben ik nog steeds niet uit. Die dingen zijn megaduur. Een av receiver koop je al voor 400 euro maar een processor is toch andere koek  :o

Robbo

Zou de gok niet iets minder zijn wanneer je directstralers ipv bi-pools inzet ?     

De bi-pools moeten het voor een deel hebben van de akoustiek van je woonkamer, en aangezien de muren links en rechts nogal verschillen.....

Davey

Citaat van: Robbo op december  5, 2008, 17:51:45
Zou de gok niet iets minder zijn wanneer je directstralers ipv bi-pools inzet ?     

De bi-pools moeten het voor een deel hebben van de akoustiek van je woonkamer, en aangezien de muren links en rechts nogal verschillen.....

Dat was dus een beetje mijn vraag. Ik dacht dat ik eruit was  :-\. Het is maar een klein stukje verschil in de muur maar ik weet niet wat voor effect het zal hebben. Jou zou dus voor rondom de KL-650 gaan of zou je wel ergens bi-pools plaatsen. Uiteindelijk moet de ideala luisterplek "overal" zijn.

Davey

Zou rondom de 650 dan toch beter zijn dan de 525 bi-pool? Ben nu dus echt aan het twijfelen denkend aan de 4G's etc

ThomasBelgium

Rondom de 650 zou ik echt niet doen. 4G is een interessant theoretisch model, maar als het om pure cinemaweergave gaat is het niet helemaal juist. ìn de cinema gebruikt men namelijk ook nooit dezelfde soort speakers vooraan tov de surrounds.

Dat je linker- en rechtermuren niet exact gelijk zijn is bepaald geen drama voor je bipolen. Die gebruiken trouwens in eerste instantie de voor- en achtermuren.

Wat processor betreft, ik geloof dat er een knappe Onkyo aan komt die rond de E 1000 zit.


bmateijsen

Citaat van: ThomasBelgium op december  8, 2008, 09:24:35
Rondom de 650 zou ik echt niet doen. 4G is een interessant theoretisch model, maar als het om pure cinemaweergave gaat is het niet helemaal juist. ìn de cinema gebruikt men namelijk ook nooit dezelfde soort speakers vooraan tov de surrounds.


Maar de soundmix voor iedere DVD/ Blu-Ray wordt opnieuw bewerkt, zodat er een specifieke mix ontstaat voor op een home-cinema set. Ik draai zelf met 5 exact dezelfde luidsprekers, op dezelfde hoogte en dat geeft absolute synergie...

Audiofiel

Bovendien is de surroundmix in de studio opgenomen op 5 (soms 7) identieke speakers. Dus ook de soundtrack van de bioscoopfilm is op gelijke speakers gemaakt en beoordeeld. ;)

Er gaat niets boven identieke speakers als je een zo fraai en kloppend mogelijke surroundweergave wilt krijgen. En dan liefst ook nog de gelijke hoogte, afstand, volume. En wat mij betreft ook gelijke bekabeling en versterking. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Robbo

#166
Mijn ervaring is dat de fronts het belangrijkste zijn.  En je beter kleine surrounds kunt kiezen die je goed kunt plaatsen, dan grote surrounds die je met moeite ergens kwijt kunt.

Voldoende afstand van de luisterpositie naar de surround is het belangrijkst, de rest (gelijke grootte, hoogte, bekabeling etc.) is mooi meegenomen.

Davey

Ik heb toch maar de gok genomen door de set te kopen zoals hieronder op de foto. De discussie komt voor mij net te laat  :(

ThomasBelgium

Citaat van: bmateijsen op december  8, 2008, 09:56:10
Maar de soundmix voor iedere DVD/ Blu-Ray wordt opnieuw bewerkt, zodat er een specifieke mix ontstaat voor op een home-cinema set. Ik draai zelf met 5 exact dezelfde luidsprekers, op dezelfde hoogte en dat geeft absolute synergie...

Dat is juist, maar als je die typische cinemasound wil - en daar gaat het in dit topic toch om - moet je vooral de weergave omstandigheden van de bioscoop zoveel mogelijk benaderen IMHO.


ThomasBelgium

Citaat van: Audiofiel op december  8, 2008, 09:59:22
Bovendien is de surroundmix in de studio opgenomen op 5 (soms 7) identieke speakers. Dus ook de soundtrack van de bioscoopfilm is op gelijke speakers gemaakt en beoordeeld. ;)

Er gaat niets boven identieke speakers als je een zo fraai en kloppend mogelijke surroundweergave wilt krijgen. En dan liefst ook nog de gelijke hoogte, afstand, volume. En wat mij betreft ook gelijke bekabeling en versterking. O0

De surroundmix (dus de bioscoopversie) wordt veelal afgemixt in een grote bioscoopruimte, met typische bioscoopspeakers voor de monitoring. De stelling dat de soundtrack van de film (bestemd voor de bioscoop) is gemaakt en beoordeeld op gelijke speakers is in veel gevallen niet correct.



bmateijsen

Citaat van: ThomasBelgium op december  8, 2008, 11:52:20
Dat is juist, maar als je die typische cinemasound wil - en daar gaat het in dit topic toch om - moet je vooral de weergave omstandigheden van de bioscoop zoveel mogelijk benaderen IMHO.



Maar aangezien de mix voor thuis gebruik is gemaakt, is dat een doelstelling die je toch nooit gaat halen?
Van Jiri weet ik dat hij het vooral wat directer en energieker wil hebben...

ThomasBelgium

Citaat van: bmateijsen op december  8, 2008, 12:07:30
Maar aangezien de mix voor thuis gebruik is gemaakt, is dat een doelstelling die je toch nooit gaat halen?

Dat is zo.
Hoe dan ook ben ik er lang van uitgegaan dat een speakersysteem en de bijbehorende opstelling zowel perfect kan zijn voor muziek (stereo en sacd, dvd-audio) als voor film, maar vreemd genoeg blijkt dat in de praktijk niet helemaal juist te zijn. Met andere woorden: de perfecte speakeropstelling en de speakerkeuze voor surrround filmgeluid is verschillend van die voor muziek. Voor film prefereer ik meestal dipolen, voor surround muziek op sacd en dvd-a heb ik liever directstralers.
Een set zoals de Klipsch presteert super op vlak van surround filmgeluid, maar is voor muziekweergave een stuk minder. 

Davey

Voor het ultieme bioscoopeffect thuis is het lastig om met alleen directstralers te werken. Je beperkt jezelf teveel wat betreft het aantal luisterplekken. Uiteraard is dit persoonlijk. Maak je een homecinema geheel en enkel voor jezelf dan heb je niet veell luisterplekken nodig en is het misschien weer het meest optimaal om met dezelfde directdstralers te werken.

Guester

 :blink: mooie set speakers!

Maar is in de "echte" bioscoop de center speaker niet de grootste? Ik dacht dit eens op een documentaire gezien te hebben. Een enorme center achter het geperforeerde scherm.

Of heb je dit al onderzocht?
Sonos - Spotify

Davey

Links, center en rechts zijn nu identiek en da's ok voor mij. Deze drie kunnen nu fantatstisch samenwerken. Ik heb ook naar de echte bioscoopspeakers gekeken maar dat is voor mij geen optie. Te lelijk om te zien. Achter een geperforeerd scherm misschien nog te doen maar ook de zeer hoge SPL maakt het volgens mij een lastig verhaal in een kleine ruimte.