Het ultieme bioskoopgeluid bij je thuis?

Gestart door Jiri, augustus 24, 2008, 09:22:14

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Harry HT

Citaat van: Davey op november 18, 2008, 23:31:54
Afgezien van de prijs gaat het er in eerste instantie natuurlijk wel om dat de speakers op een "normale" manier thuis geplaatst kan worden. De grootte van de speakers is daarom een beperkende factor. Die jongens van 2,8 meter hoog  :o gaan echt niet passen. Daarnaast is uiterlijk ook wel ietwat bepalend.

Op dit forum kom ik er niet uit hoe en wat je nou kan aanschaffen om dat ultieme bioscoopgevoel thuis te krijgen met PA apparatuur. Op de forums van PA apparatuur ben je een outcast als je over HT spreekt en word je doorverwezen naar de verschillende HT forums. Afgaan op verkopers in de verschillende PA winkels is een optie maar het is toch wel prettig als je er iets vanaf weet voordat je naar binnen stapt.

Actieve of passieve speaker?
Actieve speaker, kies je dan een processor uit een consumentenlijn of is dit beter te regelen met apparatuur uit de PA?
Passieve speaker, kies je dan een av-receiver (of processor en ev) of is dit beter te regelen met apparatuur uit de PA?

Ik ben zelf overtuigd van het feit dat je met PA echte "ballen" in je thuisbioscoop kan krijgen voor een redelijke prijs maar wat heb je nou eigenlijk allemaal nodig en dan ook nog met spullen die er een beetje "normaal" eruit zien? Kan iemand twee of drie sets samenstellen in bijvoorbeeld drie prijsklasses of drie qua uiterlijkheden (betwistbaar ik weet het  ;D) en rekening houden met het feit dat het in een woonkamer zal moeten komen. Het zal mij veel meer duidelijkheid geven in de mogelijkheden met PA en ik hoop ook voor andere geïnteresseerde.

Groet, Dave
Hoi Dave,

De antwoorden op je meeste vragen kun je zelf geven, wanneer je PA spulllen huurt en vergelijkt in je eigen luisterruimte. Een pre/pro, av reciever en dvd/hd speler heb je waarschijnlijk wel staan. Een soldeerbout om een aantal kabels te maken lijkt me ook handig. Ik zou zelf kiezen voor een oplossing zonder ventilatoren.

Wanneer je aangeeft dat je wilt kopen, kun je waarschijnlijk huurspul gewoon lenen. Moet je natuurlijk wel naar een huurzaak gaan die ook verkoopt.

Succes.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Davey

Citaat van: Harry HT op november 19, 2008, 09:19:40
Hoi Dave,

De antwoorden op je meeste vragen kun je zelf geven, wanneer je PA spulllen huurt en vergelijkt in je eigen luisterruimte. Een pre/pro, av reciever en dvd/hd speler heb je waarschijnlijk wel staan. Een soldeerbout om een aantal kabels te maken lijkt me ook handig. Ik zou zelf kiezen voor een oplossing zonder ventilatoren.

Wanneer je aangeeft dat je wilt kopen, kun je waarschijnlijk huurspul gewoon lenen. Moet je natuurlijk wel naar een huurzaak gaan die ook verkoopt.

Succes.

Gegroet,

Harry

Hoi Harry, da's op zich een goede oplossing. Ik ben alleen benieuwd wanneer je geheel over wilt op PA, dus ook de processing en de versterking, of dat mogelijk is in een thuissituatie. Jij geeft nu al aan dat de ventilatoren een probleem zullen gaan zijn doordat ze teveel geluid maken.

Als je een HT-set wilt aanschaffen kan ik legio sets verzinnen. Er is hier ruim voldoende over te lezen dacht ik zo. Met PA lukt me dit samenstellen op voorhand niet en kan ik er ook weinig over lezen (dus leren). Vandaar mijn vraag naar drie PA-setups voor thuis.

Wat betreft spullen die ik al heb, ga ervan uit dat ik niks heb en dus kan kiezen uit alles wat er is  O0.

Groet, Dave

s0000884

#127
Citaat van: Davey op november 19, 2008, 09:30:10
Als je een HT-set wilt aanschaffen kan ik legio sets verzinnen. Er is hier ruim voldoende over te lezen dacht ik zo. Met PA lukt me dit samenstellen op voorhand niet en kan ik er ook weinig over lezen (dus leren). Vandaar mijn vraag naar drie PA-setups voor thuis.
PA versies van processoren zijn wel verkrijgbaar maar het aansluiten is omslachtig en het wordt onnodig duur. Houd er echter rekening mee dat deze veel instellingen hebben waar je wel voor betaalt maar die je niet gebruiken kan (lip-sync op 30 meter afstand heb je waarschijnlijk niet nodig...) maar goed even een eerste aanreiking:

Dolby heeft een 'digital media adapter' die je kunt inpluggen op een bios surround processor:

Deze accepteert analoge en digitale dolby formaten en tot 8 kanaals ongecomprimeerde audio. Deze moet nog wel op een meerkanaals voorversterker worden aangesloten en zijn aansluitbus is van een type dat je niet zomaar kunt omzetten (geen cinch of XLR ofzo), die ziet er namelijk uit zoals te zien op de 2e bladzijde van deze link:
http://www.dolby.com/uploadedFiles/zz-_Shared_Assets/English_PDFs/Professional/pa_sp_0609_DMA8Plus.pdf
Makkelijker is om deze aan te sluiten op een oude bioscoop-processor die een analoge ingang heeft en geen digitale decoders heeft (de digitale bioscoopprocessoren als de CP500 en CP650 accepteren géén consumenten dolby digital dus daar heb je niets aan). Een voorbeeld daarvan is de oude dolby CP45 die je weleens 2e hands op de kop kunt tikken (dit zie je vaak als advertentie ergens):
http://www.cinephoto2.co.uk/dolby_cp_45_processor_rack___qsc_amps.htm
Combineer dit met die media adapter en je kunt je DVD speler volledig via PA spul aansluiten (dat zie je ook op de foto; de media adapter zit onder de CP45). Problemen: de media adapter van Dolby kost iets van 2500 euro (echt een afzettersprijs net zo gestoord als prijzen van JBL spul) nieuw en het aansluiten op andere (en veel beter verkrijgbare) consumenten-voorversterkers is moeilijk. Het makkelijkst is om de volledig digitale dolby CP650 te kopen waar alle digitale pro en consumenten zooi inzit (als ik me niet vergis) maar die kost los 13000 euro.

Mijn conclusie zou zijn om alleen de versterkers PA te doen; de processor is tegenwoordig vanwege de digitale techniek zó goed dat je daar ook een consumentenoplossing voor kan kiezen.

solitaire

Citaat van: s0000884 op november 19, 2008, 11:37:54
Makkelijker is om deze aan te sluiten op een oude bioscoop-processor die een analoge ingang heeft en geen digitale decoders heeft (de digitale bioscoopprocessoren als de CP500 en CP650 accepteren géén consumenten dolby digital dus daar heb je niets aan).

of een SPL model 2608, een 8 kanaals volume-pre met de juiste aansluitingen / een RE_designs SCPA1 waarbij alleen kabel verloopjes nodig zijn ?

succes



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Davey

Citaat van: s0000884 op november 19, 2008, 11:37:54Mijn conclusie zou zijn om alleen de versterkers PA te doen; de processor is tegenwoordig vanwege de digitale techniek zó goed dat je daar ook een consumentenoplossing voor kan kiezen.

Dit is wel heel fijn om te weten. Een 13.000 euro  :o word mij in ieder geval iets te gortig. Als het alleen de PA versterkers zijn lijkt het mij het makkelijkst om de actieve PA speakers te nemen. Het enige wat je uiteindelijk ziet staan in de kast is dan de processor.

QSC, JBL, JB Systems, Mackie, Behringer etc. Ook in PA teveel merken om op te noemen. Koop je het best grote fronts met 18" of 15" subs zodat je geen aparte subs meer neer hoeft te zetten of gaan je dan teveel missen en zijn aparte subs juist nodig? Zonder subs is het natuurlijk al weer "thuisvriendelijker" maar we willen natuurlijk ook het beste bioscoopgeluid voor thuis  :-\.

Wat word de center? Hetzelfde als de surrounds of heb je de center juist niet nodig omdat je een soort phantom center krijgt met echte fullrange speakers?

Wat voor surrounds kan je het beste gebruiken? Monitoren, dippools, en dan weer nearfield, etc. Minimaal 4 stuks maar 6 kan ook maar hoe sluit ik die dan weer aan. De 2 achterste sets beide in de l en r?

Citaat van: solitaire op november 19, 2008, 12:17:13
of een SPL model 2608, een 8 kanaals volume-pre met de juiste aansluitingen / een RE_designs SCPA1 waarbij alleen kabel verloopjes nodig zijn ?

succes

Wolf

Gaat 'm dus niet worden gezien de kosten (en gemak?).

Groet, Dave

Davey

Net nog wat mooie dingen gezien bij Martin Audio (had ik nog nooit van gehoord). Ze hebben een wat uitgebreider assortiment wat betreft de cinemaspakers. Ze hebben mooi bemeten cinemaspeakers waardoor ze wat makkelijker thuis geplaatst kunnen worden.

Zou dit een leuke setup zijn als fronts en center  O0. Heb je in ieder geval een fatsoenlijke center  >:D

Davey

Zou dit misschien het ultieme bioscoopgeluid geven  ;D. Schijnt $6 miljoen gekost te hebben.

Davey

Bron http://www.engadgethd.com/2008/02/06/a-look-around-the-6-million-kipnis-studio-standard-home-theater/
Make no mistake, we've seen some pretty astounding home theaters in our day, but it seems as if Jeremy Kipnis has not only pushed the envelope with his Kipnis Studio Standard (KSS), but flat out destroyed it. Sure, anyone with $6 million laying around could amass an impressive array of hardware, but this ISF-certified technician went the extra mile by assembling the entire system with an eye for detail -- with the intention of selling setups just like it. Just to give you an idea of what he's working with, you'll find a Sony BDP-S1 Blu-ray player, Toshiba HD-XA1 HD DVD player, Mark Levinson N° 51 DVD / CD Media Player, 30 McIntosh MC-2102 Amplifiers, 16 Snell 1800 THX Music & Cinema Reference subwoofers, 8 Snell THX Music & Cinema Reference towers, a Sony SRX-S110 4K projector and a 18- x 10-foot Stewart screen. If you think reading about it is mesmerizing, just wait 'til you hit the read link and take a look around.

garmtz


Fumi

Kom ik heel dom over als ik me afvraag waarom ik verder niks aangesloten zie?? :S

Ghosty J

er missen inderdaad wat speaker kabels..

maar ik denk dat ze die er even er af hebben gehaald zodat het mooier staat voor de foto ;D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Davey

Ziek??? ;D ;D ;D

30 McIntosh MC-2102 Amplifiers, 16 Snell 1800 THX Music & Cinema Reference subwoofers, 8 Snell THX Music & Cinema Reference towers.

Valt best wel mee toch,  ;)

Snowmaster

Leveren ze ook nieuwe trommelvliezen.... ;D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Palu

Citaat van: Davey op november 25, 2008, 18:36:32
Zou dit misschien het ultieme bioscoopgeluid geven  ;D. Schijnt $6 miljoen gekost te hebben.


Lelijke bank......
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Marvin....

hier staat momenteel als center en front (3x dus) 12" Tannoy DC.
surrounds 7" DC en 15" Tannoy subwoofer.
surrounds moeten nog vervangen worden door 12inch DC, of die van voor verhuizen naar achter en dan komen er voor gewoon 15" DC's.
als het moet een zeer rauw bios geluidje, maar eveneens zeer muzikaal...!

gr Marvin....

Davey

Citaat van: Marvin.... op november 26, 2008, 00:01:23
hier staat momenteel als center en front (3x dus) 12" Tannoy DC.
surrounds 7" DC en 15" Tannoy subwoofer.
surrounds moeten nog vervangen worden door 12inch DC, of die van voor verhuizen naar achter en dan komen er voor gewoon 15" DC's.
als het moet een zeer rauw bios geluidje, maar eveneens zeer muzikaal...!

gr Marvin....
Serieus setje. Mooi hoor

Marvin....

dank u....  :D

die 12" zitten nog in een PA-behuizing maar dat gaat van de week veranderen, ga beginnen met het bouwen van een 150liter bassreflex dubbel gepoort. (wedereom 3x dus).




(eerste foto, het staat nu allen op oorhoogte en gelijke afstand.)

garmtz


Marvin....

het wordt elk jaar een stukje serieuzer...  ??? ;D
een bouwverslag volgt op audiofreaks, maar ik zal hier ook foto's plaatsen in een eigen topic als daar behoefte naar is.

gr Marvin.

Davey

Citaat van: Marvin.... op november 26, 2008, 12:53:54
het wordt elk jaar een stukje serieuzer...  ??? ;D
een bouwverslag volgt op audiofreaks, maar ik zal hier ook foto's plaatsen in een eigen topic als daar behoefte naar is.

gr Marvin.

met 2 X 12" kan je misschien bouwen richting een Danley DTS-20 O0 O0 O0. Is er in ieder geval 1 die ik op mijn lijstje heb staan voorlopig.
Max. SPL 125 db
Sensitivity 95db
Magnitude Response 18 Hz - 100 Hz
Power Rating 1.000 W
Dimensions 87.5 x 18 x 20 in.
Weight 220 lbs

Marvin....

mag ik ook nog gewoon een cd'tje luisteren??  ;D
(ik heb er nog maar 3)

center wordt een liggend model met een poort aan weerzijde van de driver, aan de voorkant.
front worden staande modellen, driver op oorhoogte en 2 poorten eronder, ook aan de voorkant.

dit zou volgens Tannoy tot zo'n 32hz moeten gaan, -en hun meetinstrumenten kennende gaat dat nog wel wat lager...  8) :D
(naar idee van Alex Garner)

Davey

Citaat van: Marvin.... op november 26, 2008, 13:16:13
mag ik ook nog gewoon een cd'tje luisteren??  ;D
(ik heb er nog maar 3)

center wordt een liggend model met een poort aan weerzijde van de driver, aan de voorkant.
front worden staande modellen, driver op oorhoogte en 2 poorten eronder, ook aan de voorkant.

dit zou volgens Tannoy tot zo'n 32hz moeten gaan, -en hun meetinstrumenten kennende gaat dat nog wel wat lager...  8) :D
(naar idee van Alex Garner)

Ik zou zeggen, open een topic in http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=79.0 en geef ons wat leesvoer en vergeet vooral niet de foto's  ;)

solitaire

Citaat van: Marvin.... op november 26, 2008, 00:01:23
hier staat momenteel als center en front (3x dus) 12" Tannoy DC.
surrounds 7" DC en 15" Tannoy subwoofer.
surrounds moeten nog vervangen worden door 12inch DC, of die van voor verhuizen naar achter en dan komen er voor gewoon 15" DC's.
als het moet een zeer rauw bios geluidje, maar eveneens zeer muzikaal...!

gr Marvin....

nog plek voor 2x Tannoy HPD 315 ?


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Davey

Ik weet niet hoever Jiri is met zijn keuze maar na wat wikken en wegen ben ik er voor mezelf een heel stuk uit. Ik denk het ultieme bioscoopgeluid thuis voor mij te kunnen bereiken met de Klipsch THX Ultra2 lijn. Dit was volgens mij de eerste speaker waarmee Jiri in dit topic op de proppen kwam  :-[.

Nu weet ik niet wat wijsheid is. Hang ik rondom de KL-650 of gebruik ik deze alleen voor Links/Center/Rechts en gebruik ik voor de surrounds de KS-525.

Wie kan me wat verder helpen hiermee? Hieronder een plattegrond en de twee speakers in kwestie en de totale set.

ThomasBelgium

Ik heb zo'n Klipsch systeem een tijd in huis gehad voor een test met KL-650's op de fronts en KS-525 voor de surrounds. Als ik het systeem zelf zou kopen zou ik die opstelling hanteren. Ga je er ook de sub bijnemen? Die is alleszins behoorlijk goed en komt met een losse 1000 W versterker.