Het ultieme bioskoopgeluid bij je thuis?

Gestart door Jiri, augustus 24, 2008, 09:22:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jiri

Citaat van: -Freek- op oktober 29, 2008, 13:31:06
Ik heb ze 2 keer beluisterd bij een dealer in de buurt. Vond ze voor films wel aardig, maar niet dat ik zeg van: wow, dit is het helemaal. Voor muziek is het sowieso 3 keer niks. Maar met films had ik beter verwacht. Ik werd niet totaal weggeblazen, wat ik wel had verwacht.

He.... da's jammer, Met wat voor electronica werd er gespeeld?
Wat is overigens de dealer in de buurt?

Dank en groet,
Jiri




Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

s0000884

#101
Citaat van: ThomasBelgium op augustus 24, 2008, 21:55:43
De duurste versie kost iets boven de € 200.000 ex BTW. Die heb ik vorig jaar op de IFA gehoord. Héél straf.
Die prijs slaat werkelijk nergens op. JBL verkoopt zelf al op z'n minst net zulke goede spullen in het pro-segment voor 10 keer minder. Maar andere merken (die geen afzetprijzen rekenen) halen equivalente performance met hele andere prijzen:

Luidspreker LW-5005-TRI en dit kost € 1,541.05 zoals te zien in deze prijslijst (waar ook andere luidsprekers staan):
http://www.filmsas.nl/catalog/index.php/cPath/573_500
Drieweg; geschikt voor actieve aansturing (tri-amping) hoog rendement en zeer goede kwaliteit. Meer info hiero:
http://www.vclsoundexperience.com/en/series/ficha.php?id=5000&model=LW%205005-TRI

-Freek-

Citaat van: Jiri op oktober 29, 2008, 13:35:54
He.... da's jammer, Met wat voor electronica werd er gespeeld?
Wat is overigens de dealer in de buurt?

Dank en groet,
Jiri





De dealer was Home & Car Hifi (dacht in Venray). Ze speelden met een Marantz SR-14.

Harry HT

Hi,

Nog een linkje naar 3 reviews en info van het Klipsch thx ultra 2 systeem.

http://www.klipsch-direct.de/klipsch-thx-ultra2.html

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Davey

Citaat van: s0000884 op oktober 29, 2008, 13:50:54
Die prijs slaat werkelijk nergens op. JBL verkoopt zelf al op z'n minst net zulke goede spullen in het pro-segment voor 10 keer minder. Maar andere merken (die geen afzetprijzen rekenen) halen equivalente performance met hele andere prijzen:

Luidspreker LW-5005-TRI en dit kost € 1,541.05 zoals te zien in deze prijslijst (waar ook andere luidsprekers staan):
http://www.filmsas.nl/catalog/index.php/cPath/573_500
Drieweg; geschikt voor actieve aansturing (tri-amping) hoog rendement en zeer goede kwaliteit. Meer info hiero:
http://www.vclsoundexperience.com/en/series/ficha.php?id=5000&model=LW%205005-TRI

Hoi s0000884,

Ben het helemaal met je eens. Ben er een tijdje uit geweest en kan zeggen dat voordat ik alles had verkocht veel mooie (lees erg dure) apparatuur had. Voor muziek was het absoluut fantastisch maar aangezien ik uiteindelijk bijna alleen maar film kijk viel het mij toch een beetje tegen. Ik ben destijds mijn hobby begonnen met Cerwin Vega en dat "rauwe", wat ik graag bij films wil horen, heb ik altijd gemist toen ik meer "high-end" ging.

Ik ben een beetje bang om met een PA-systeem te gaan werken thuis aangezien ik niet weet hoe dat klinkt in huis. Het is uiteindelijk toch voor een ander doel gemaakt. Kijk ik echter naar de Vega's die ik had destijds (voorloper CLS-15) dan is daar niet zoveel anders aan. Ik denk dat het het onbekende is waarvoor de meeste mensen niet met Pro-lijnen werken (en misschien het uiterlijk en de grootte).

Toch ben ik mij hier wel in aan het verdiepen en wat ik momenteel in mij hoofd heb als "ideaal" is twee CLS-215's als front. De center en de vier surrounds ben ik nog niet uit. Wat betreft de versterking lijkt mij de SC-LX81 wel voldoende maar ook hier weer het verhaal van het onbekende wat betreft pro-versterking.

Het is dus niet uit "zeikerigheid" dat ik hier nieuwschierig naar ben maar dat ik weet dat het echt rauwe wat ik zoek moeilijk te krijgen is in de "thuisversies".

Groet, Dave

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Davey

Heb het allemaal wel een beetje bijgehouden hier de laatste tijd en er is nog niet veel veranderd (gelukkig  ;))

Davey

Hoi Jiri,

Met wat kleinere CV's in het rond geplaatst, bijvoorbeeld de CLS-12 (deze is 94cm hoog) en 1 hele grote sub, bijvoorbeeld de CVA-121 (80X53X53) kom je volgens mij een heel eind bij jouw ideaal in de buurt. De sub weegt trouwens een dikke 80kg  :o
http://www.cerwinvega.com/product.php?img=CLS/CLS12_Lg.jpg
http://www.cerwinvega.com/product.php?img=/active/CV-121_lg.jpg

Wat misschien ook een optie zou kunnen zijn (en daar kijk ik zelf ook naar) is twee woeste fronts in de vorm van de CLS-215 (135cm hoog) en wat surrounds om het rondje af te maken maar welke ben ik zelf nog niet uit. Ik denk dat bijvoorbeeld de CLS-6 te klein is maar misschien zit ik wel helemaal mis. Doordat je CLS-215's gebruikt heb je misschien geen sub nodig.
http://www.cerwinvega.com/product.php?img=CLS/CLS215_Lg.jpg
http://www.cerwinvega.com/product.php?img=CLS/CLS6M_Lg.jpg

Omdat er toch een mid driver in de CLS serie zit denk ik dat het meer optimaal is dan de PA speakers maar ik heb hier te weinig verstand van. Misschien dat iemand dat kan uitleggen? PA-uiterlijk en -grootte zijn voor mij niet bezwaarlijk maar ik had begrepen dat jij wat meer charmante afmetingen wil hebben.

Groet, Dave

Groet, Dave

Kingpin

Hard and heavy ... heb je geen sub voor nodig, mijn actieve beukers:



Speakerunits zijn voorzien van harde ophanging (dus geen rubberranden), ongelovelijk strak.
Mogen voor een klein bedrag weg mocht je interesse hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Snowmaster

#109
Hoi Jiri, ik herken jouw gevoel.
Zelf heb ik ook zitten dubben of ik naar bioscoopgeluid of natuurlijk geluid wilde gaan met mijn set.
Als je een thuisbios hebt dan is het makelijk kiezen, maar kijk je in de huiskamer.... ::)
In een bios mis ik toch wel veel detail en natuurlijkheid. Door het enorme volume is het logisch dat het impact heeft, maar veel van de opname gaat verloren of wordt niet weergegeven.

Het volgende is al geschreven, maar ik sluit daar bij aan  :) :
Als je het rauwe, agressieve en brachiale biosgeluid wilt, moet je het inderdaad zoeken bij hoorntweaters en membraamoppervlak. Je kunt het ook zoeken in hele directe speakers en een flinke sub. Daarnaast is je eigen versterking vrij lief, het zal dus lastig blijven.

Doordat ik redelijk op /Duitsland georiënteerd ben, heb ik de grotere sets van Teufel en ook Nubert wel eens gehoord jaren geleden. Toen vond ik ze indrukwekkend, maar mijn referentie is nu anders. Als ik een thuisbios zou aanleggen, zou ik nu zeker opnieuw naar de grote Teufels gaan luisteren. Ze zijn direct en heftig en zien erg voor een thuisbios gelikt uit. Met de ingebouwde equalizers van moderne receivers bv. Audyssey kun je kiezen voor stand flat of a.d.h.v. manuel dichter bij bioscoopgeluid komen.

Thuis waardeer ik details en ruimtelijkheid toch enorm, daarom heb ik gekozen om veel snelheid in mijn set te brengen. Ik draai op een laag geluidsniveau met kleine speakertjes en door snelle bekabeling wordt het geluid toch meeslepend en confronterend.  Batman is bij mij niet draaibaar zonder nachtstand en ik moet dan ingrijpen met de volumeknop als de buren thuis zijn.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

ThomasBelgium

Citaat van: s0000884 op oktober 29, 2008, 13:50:54
Die prijs slaat werkelijk nergens op. JBL verkoopt zelf al op z'n minst net zulke goede spullen in het pro-segment voor 10 keer minder. Maar andere merken (die geen afzetprijzen rekenen) halen equivalente performance met hele andere prijzen:

Luidspreker LW-5005-TRI en dit kost € 1,541.05 zoals te zien in deze prijslijst (waar ook andere luidsprekers staan):
http://www.filmsas.nl/catalog/index.php/cPath/573_500
Drieweg; geschikt voor actieve aansturing (tri-amping) hoog rendement en zeer goede kwaliteit. Meer info hiero:
http://www.vclsoundexperience.com/en/series/ficha.php?id=5000&model=LW%205005-TRI

Hola, ik heb die prijs er niet opgekleefd, hoor. Maar dat pro audio in vergelijking met high end spullen uit de hifi sector vaak een veel betere prijs/kwaliteitverhouding kan voorleggen, zul je mij niet horen ontkennen.



ThomasBelgium

Citaat van: s0000884 op oktober 29, 2008, 13:50:54
Die prijs slaat werkelijk nergens op. JBL verkoopt zelf al op z'n minst net zulke goede spullen in het pro-segment voor 10 keer minder. Maar andere merken (die geen afzetprijzen rekenen) halen equivalente performance met hele andere prijzen:

Luidspreker LW-5005-TRI en dit kost € 1,541.05 zoals te zien in deze prijslijst (waar ook andere luidsprekers staan):
http://www.filmsas.nl/catalog/index.php/cPath/573_500
Drieweg; geschikt voor actieve aansturing (tri-amping) hoog rendement en zeer goede kwaliteit. Meer info hiero:
http://www.vclsoundexperience.com/en/series/ficha.php?id=5000&model=LW%205005-TRI

In je tweede link las ik het volgende zinnetje:

"The unit is delivered preassembled in two cartoons..."  ;D ;D

s0000884

#112
Citaat van: ThomasBelgium op oktober 31, 2008, 15:22:41
Hola, ik heb die prijs er niet opgekleefd, hoor.
Dat weet ik wel; ik bedoelde ook zeker niet zoiets als "die prijs kan nooit kloppen". JBL rekent (ook voor hun cinema lijn zij het in mindere mate) belachelijke prijzen. Ik vraag me wel eens af hoeveel HT perfectionisten weten van het bestaan van uitstekend PA spul dat slechts als nadeel het formaat / uiterlijk en gewicht heeft (vaak meer dan 150 kg per speaker). Bijvoorbeeld dit:
http://www.qscaudio.com/products/speakers/dcs/dcs_4-way.htm
Dit zijn actief aan te sturen 4-wegspeakers (dus als je wilt kun je quad-ampen en dan moet er nog een subwoofer bij dus eigenlijk wordt het dan 5-weg) van klein tot groot, uitstekende kwaliteit. Zo zijn er nog meer merken te noemen.

s0000884

Citaat van: ThomasBelgium op oktober 31, 2008, 15:25:22
In je tweede link las ik het volgende zinnetje:
"The unit is delivered preassembled in two cartoons..."  ;D ;D
;D Ik denk wel eens stout: volgens mij zou in een blind vergelijk men een Wilson Audio reus die 40 keer meer kost niet consequent als de betere aanwijzen  ;D

Shorty

Maar jongens..... de geluidsmix op een dvd is een heel andere dan de bioscoopmix. In een bioscoopzaal moet iedereen iets van surround kunnen horen; voor de luisteraars in een gemiddelde huiskamer hoeft de producer veel minder concessies te doen. Er schijnt aan de dvd-mix ook meer tijd besteed te worden dan aan de biosmix.

Ik zag trouwens gisteren Burn After Reading:) ), waarin je op een moment (althans in Pathé Arena in A'dam) ook hoogte-effecten hoort. Dat staat jammer genoeg natuurlijk weer níet op de dvd-mix....

VrGr,

Bart J.   

Davey

Citaat van: s0000884 op oktober 31, 2008, 21:04:56
Dat weet ik wel; ik bedoelde ook zeker niet zoiets als "die prijs kan nooit kloppen". JBL rekent (ook voor hun cinema lijn zij het in mindere mate) belachelijke prijzen. Ik vraag me wel eens af hoeveel HT perfectionisten weten van het bestaan van uitstekend PA spul dat slechts als nadeel het formaat / uiterlijk en gewicht heeft (vaak meer dan 150 kg per speaker). Bijvoorbeeld dit:
http://www.qscaudio.com/products/speakers/dcs/dcs_4-way.htm
Dit zijn actief aan te sturen 4-wegspeakers (dus als je wilt kun je quad-ampen en dan moet er nog een subwoofer bij dus eigenlijk wordt het dan 5-weg) van klein tot groot, uitstekende kwaliteit. Zo zijn er nog meer merken te noemen.

Volgens mij zal deze 4-wegspeaker, zoals je zelf al aangeeft, niet echt door de WAF-factor komen. De surrounds uit deze lijn zien er nog wel acceptabel uit, http://www.qscaudio.com/products/speakers/dcs/dcs_sr46.htm. Wat misschien beter door de keuring zou kunnen komen thuis zijn bijvoorbeeld, om het bij QSC te houden, de speakers uit de HPR-serie. Twee van deze, http://www.qscaudio.com/products/speakers/hpr/hpr153i.htm, zouden die de 4-wegs die jij zelf aangeeft kunnen vervangen of kom je dan toch ergens wat tekort?

Nahpets

Citaat van: Shorty op november 10, 2008, 10:15:55
Ik zag trouwens gisteren Burn After Reading:) ), waarin je op een moment (althans in Pathé Arena in A'dam) ook hoogte-effecten hoort. Dat staat jammer genoeg natuurlijk weer níet op de dvd-mix....

Volgens mij is die nog niet uit op DVD?

Hoogte in een DVD-mix gaat best goed. Kijk/Luister maar naar Master & Commander, het dek kraakt boven je in bepaalde opnames.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

bmateijsen

Ik denk dat Shorty bedoeld dat ze het niet in een apart kanaal zullen mixen voor de toekomstige DVD-release... ;)

Citaat van: Enno op november 10, 2008, 13:07:44
Volgens mij is die nog niet uit op DVD?

Hoogte in een DVD-mix gaat best goed. Kijk/Luister maar naar Master & Commander, het dek kraakt boven je in bepaalde opnames.

Nahpets

Citaat van: bmateijsen op november 10, 2008, 13:09:47
Ik denk dat Shorty bedoeld dat ze het niet in een apart kanaal zullen mixen voor de toekomstige DVD-release... ;)


OK, ik had hem inderdaad anders begrepen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Shorty

Citaat van: bmateijsen op november 10, 2008, 13:09:47
Ik denk dat Shorty bedoeld dat ze het niet in een apart kanaal zullen mixen voor de toekomstige DVD-release... ;)


Uhhh, ja, dat bedoelde ik.
Boven het projectiescherm zaten links en rechts twee Bose-achtige speaker(tjes). Geluid was - als meestal in de bios, is mijn ervaring - snoeihard & agressief (maar er zaten deze keer dan ook slechts 10 man in de zaal... ::) ).  :-\ Vandaar dat ik in dit topic steeds denk... "Ultiem bioscoopgeluid?  ??? Hellup!"  :-[  :P  ;)

VrGr,

Bart J.

roland p

Laatste paar keer dat ik in een bioscoop ben geweest was het geluid helaas prut.
Welke bioscoop geeft het ultieme bioscoopgeluid? ;D

Misschien vloeken in de kerk, maar zijn die Jamo THX sets (die platte D7) niet bedoeld om een ultiem bioscoopgeluid bij je thuis te creeeren?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

ThomasBelgium

Hier zijn potvolkoffie plots een heleboel posts verdwenen. Na ??? de post van S0000084 van 31/10 en de post van Shorty van 10/11 gaapt een groot gat. >:(


ThomasBelgium

Citaat van: roland p op november 12, 2008, 11:06:30
Laatste paar keer dat ik in een bioscoop ben geweest was het geluid helaas prut.
Welke bioscoop geeft het ultieme bioscoopgeluid? ;D

Misschien vloeken in de kerk, maar zijn die Jamo THX sets (die platte D7) niet bedoeld om een ultiem bioscoopgeluid bij je thuis te creeeren?

Ik denk dat je er eigenlijk nog het beste naar streeft als je het ultieme bioscoopgeluid wil, om de geluidsweergave te benaderen van de studio waar de dvd/blu-ray mix gemaakt wordt. Eén zo'n voorbeeld is MiCasa, waar ze geloof ik de LOTR trilogie voor dvd heggen gemixed.

Ik heb de Jamo THX set getest en die is behoorlijk goed, maar de Klipsch THX set gaat er duidelijk over (al kost die dan ook meer).



s0000884

Citaat van: Davey op november 10, 2008, 12:36:14
Volgens mij zal deze 4-wegspeaker, zoals je zelf al aangeeft, niet echt door de WAF-factor komen. De surrounds uit deze lijn zien er nog wel acceptabel uit, http://www.qscaudio.com/products/speakers/dcs/dcs_sr46.htm. Wat misschien beter door de keuring zou kunnen komen thuis zijn bijvoorbeeld, om het bij QSC te houden, de speakers uit de HPR-serie. Twee van deze, http://www.qscaudio.com/products/speakers/hpr/hpr153i.htm, zouden die de 4-wegs die jij zelf aangeeft kunnen vervangen of kom je dan toch ergens wat tekort?
Die 4-wegspeakers hebben een aantal kenmerken die voor biostoepassingen ideaal zijn. Ze geven over een bepaalde hoek een zeer constante powerresponse (dus er zijn meerdere 'ideale' luisterplekken). De overgangsfrequenties v/d drivers zijn zo ingesteld dat de stem voornamelijk door *1* conus komt. Active filtering (filtering vóór versterking dus) is mogelijk dankzij quad-amping, waardoor je zeer fasereine scheidingsfilters kunt maken. Verder stelt het je in staat om een véél hogere dempingsfactor te halen waar je dat zou willen (in de bas bijvoorbeeld) omdat je daarvoor een aparte versterker kunt gebruiken én omdat er geen wisselfilter meer tussenzit. Verder is de basweergave niet tot volledig onderin om ruimte te laten voor de losse subwoofer systemen (het systeem is eigenlijk 5-weg). De speaker die jij noemt heeft een aantal van deze features misschien niet, zo wel, dan is ie natuurlijk ook prima geschikt. I.i.g. is die veel normaler geprijsd.

Davey

Citaat van: s0000884 op november 18, 2008, 13:45:29
Die 4-wegspeakers hebben een aantal kenmerken die voor biostoepassingen ideaal zijn. Ze geven over een bepaalde hoek een zeer constante powerresponse (dus er zijn meerdere 'ideale' luisterplekken). De overgangsfrequenties v/d drivers zijn zo ingesteld dat de stem voornamelijk door *1* conus komt. Active filtering (filtering vóór versterking dus) is mogelijk dankzij quad-amping, waardoor je zeer fasereine scheidingsfilters kunt maken. Verder stelt het je in staat om een véél hogere dempingsfactor te halen waar je dat zou willen (in de bas bijvoorbeeld) omdat je daarvoor een aparte versterker kunt gebruiken én omdat er geen wisselfilter meer tussenzit. Verder is de basweergave niet tot volledig onderin om ruimte te laten voor de losse subwoofer systemen (het systeem is eigenlijk 5-weg). De speaker die jij noemt heeft een aantal van deze features misschien niet, zo wel, dan is ie natuurlijk ook prima geschikt. I.i.g. is die veel normaler geprijsd.

Afgezien van de prijs gaat het er in eerste instantie natuurlijk wel om dat de speakers op een "normale" manier thuis geplaatst kan worden. De grootte van de speakers is daarom een beperkende factor. Die jongens van 2,8 meter hoog  :o gaan echt niet passen. Daarnaast is uiterlijk ook wel ietwat bepalend.

Op dit forum kom ik er niet uit hoe en wat je nou kan aanschaffen om dat ultieme bioscoopgevoel thuis te krijgen met PA apparatuur. Op de forums van PA apparatuur ben je een outcast als je over HT spreekt en word je doorverwezen naar de verschillende HT forums. Afgaan op verkopers in de verschillende PA winkels is een optie maar het is toch wel prettig als je er iets vanaf weet voordat je naar binnen stapt.

Actieve of passieve speaker?
Actieve speaker, kies je dan een processor uit een consumentenlijn of is dit beter te regelen met apparatuur uit de PA?
Passieve speaker, kies je dan een av-receiver (of processor en ev) of is dit beter te regelen met apparatuur uit de PA?

Ik ben zelf overtuigd van het feit dat je met PA echte "ballen" in je thuisbioscoop kan krijgen voor een redelijke prijs maar wat heb je nou eigenlijk allemaal nodig en dan ook nog met spullen die er een beetje "normaal" eruit zien? Kan iemand twee of drie sets samenstellen in bijvoorbeeld drie prijsklasses of drie qua uiterlijkheden (betwistbaar ik weet het  ;D) en rekening houden met het feit dat het in een woonkamer zal moeten komen. Het zal mij veel meer duidelijkheid geven in de mogelijkheden met PA en ik hoop ook voor andere geïnteresseerde.

Groet, Dave