nieuwe versterker? toch eerst een eindversterker!

Gestart door dre73, juli 26, 2008, 17:45:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frank2

een merk wat beter verfijnder is dan de classe is het merk wat ik zelf heb, Belles.
Verder is het zoals bjorn ook schrijft keus genoeg maar het moet matchen en je moet het goed vinden klinken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

dre73

ik zal eerst maar eens wat merken gaan beluisteren,dan kan ik daar weer een selectie uit gaan maken.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

even opgezocht welke classe versterkers ik heb beluisterd,het ging om de cp-50 en de ca-300.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

ik heb besloten om eerst een andere eindversterker te gaan zoeken in plaats van de prologue sevens!
komende 2 weken ga ik eens wat beluisteren.
uiteraard zijn aanraders welkom.
de classe zou ik graag eens hiet testen,maar die optie is best lastig aangezien 2e-hands mijn voorkeur heeft.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

whittey

Al es gedacht aan een verbouwingkje?je zit op de zolderetage, mischien een royale dakkapel, en dat je daar je versterkers in kan zetten wellicht?

Of een gekoelde kast (klimaatkast??)  voor je versterkers?

Ik weet wel dat het eigenlijk niet staat, maar je moet toch wat, en om de boel nu te verkopen .....
Fujitsu P42VHA30e    Magnat Vintage 420
Marantz SR 5600      Quadral BaseZero
Pioneer DVR433H-K   Quadral Maxi 50
Sat. receivers: Pace Puma TWIN(zónder updates) , DENSON 300 HD Supra 2.5 bekabeling

Audiofiel

Citaat van: dre73 op juli 29, 2008, 19:02:06
even opgezocht welke classe versterkers ik heb beluisterd,het ging om de cp-50 en de ca-300.

Mooie voorversterker en een fraaie eindversterker, hoewel de CA-300 nogal geplaagd werd door storingen. Aan de andere kant, de CA-300's die nu nog steeds draaien, zullen de goede versies zijn. ;)

Citaat van: dre73 op augustus  2, 2008, 09:17:59
uiteraard zijn aanraders welkom. de classe zou ik graag eens hiet testen,maar die optie is best lastig aangezien 2e-hands mijn voorkeur heeft.

Mijn CA-400 zal wel buiten budget vallen (die wordt enkel lauw en niet warm), maar een goed alternatief is ook de CA-301. Die koop je tweedehands tussen de 2500 en 3000 euro. ;)

En tweedehands kopen en testen is zeker geen onmogelijkheid. Je moet het gewoon even vragen aan de verkoper. Vaak zijn die wel daartoe bereid, meestal onder betaling van het volledige bedrag met bijvoorbeeld een week retourrecht. Of een transistor eindversterker wel een goede match wordt met de Primaluna voorversterker, blijft natuurlijk de vraag. Ik zou zelf toch gewoon beide vervangen als je op transistors overstapt. En dan een mooie set zoeken die toch een aangenaam, rond en muzikaal geluid geven. Classé zou daartoe ik een prima mogelijkheid zijn: strak in het laag en een beetje warm in het middengebied, zonder de details in het hoog te verliezen wat bij veel echte warme versterkers vaak het geval is (hoogaf). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Audiofiel

Citaat van: frank2 op juli 29, 2008, 16:41:32
een merk wat beter verfijnder is dan de classe is het merk wat ik zelf heb, Belles.

Waar baseer jij die uitspraak op, Frank? Welke Classé modellen heb je al beluisterd in je huidige set? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

de eindversterker is aleen voor het mid/hoog,dus hij heeft geen enorm vermogen nodig.
er staat wel een ca150 te koop die ik waarschijnlijk wel thuis kan beluisteren.

alleen of de match met de primaluna er is?

tevens heb ik zitten denken om de dialogue two eens te proberen,maar deze heeft nog steeds 4x kt88 erin zitten,dus dan heb ik 8 buizen branden ipv 22.(wordt ik waarschijnlijk niets wijzer van....)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Citaat van: dre73 op augustus  3, 2008, 08:57:24
de eindversterker is aleen voor het mid/hoog,dus hij heeft geen enorm vermogen nodig.
er staat wel een ca150 te koop die ik waarschijnlijk wel thuis kan beluisteren.

Ah, duidelijk! Actief laag zeker?

Voor alleen het mid/hoog heb je wat minder winst van een zwaardere versterker dan voor full range. Hoewel de grotere Classé's duidelijk ook verfijnder zijn en beter in hun ruimtelijke afbeelding. Ook meer rust en een analoger geluid. Maar het hangt natuurlijk ook van je budget af. ::)

Citaatalleen of de match met de primaluna er is?

Er is maar één manier om daar achter te komen. ;)

Citaattevens heb ik zitten denken om de dialogue two eens te proberen,maar deze heeft nog steeds 4x kt88 erin zitten,dus dan heb ik 8 buizen branden ipv 22.(wordt ik waarschijnlijk niets wijzer van....)

Van de regen in de drup wordt dat dan. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

inderdaad actief laag ;D
ik denk ook wel dat de grotere classe`s het fraaier zullen doen,vandaar de post.
het budget zal rond de 2500 euro gezet worden.

CitaatVan de regen in de drup wordt dat dan.

daar was ik ook bang voor ;D

het is een zeer lastige keuze,aangezien ik nu erg tevreden ben ::)

heb je ook ervaring met de ca-150?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Citaat van: dre73 op augustus  3, 2008, 09:28:21
heb je ook ervaring met de ca-150?

Jazeker. :) En als het degene is met het zilveren front in nieuwstaat, dan weet ik precies welke je bedoelt. Die heb ik hier thuis nog goed aan de tand kunnen voelen. ;D

Hoe de CA-150 klinkt? Nou eigenlijk precies tussen de 100 en de 200 in. De voeding is precies er tussenin gedimensioneerd en ook de bipolaire eindtransistoren zijn per kanaal respectievelijk 4, 6 en 8 stuks (voor de 100, 150 en 200). De 300 is een totaal andere versterker met andere opbouw. De nieuwere 301 lijkt weer heel erg op de 400, maar dan een afgeslankte vorm daarvan. Het klankkarakter van de 100, 150, 200, 400 is hetzelfde, alleen gaat ieder zwaarder  model er net weer een tikje verder in. Dus meer rust en finesse. De 101, 201, 301 en 401 klinken iets pittiger/dynamischer en neutraler (de x00 serie is dan zeg maar ietsje warmer). 8)

Met een budget van 2500 kun je zeker een CA-300 vinden en kom je in de buurt van een CA-301. En als je voor een lager model zou gaan zoals de CA-200, dan hou je zelfs nog voldoende geld over voor een leuke passende voortrap er bij. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

CitaatDie heb ik hier thuis nog goed aan de tand kunnen voelen.

dat maakt `t makkelijk ;D
maar haalt ie het niveau van de prologue sevens?

CitaatNou eigenlijk precies tussen de 100 en de 200 in.

dat had ik al verwacht ;D

ben je ook te spreken over de geintregeerde versies?

in ieder geval ga ik m`n best doen om iemand met een classe eindversterker hierheen te krijgen ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

#38
Citaat van: dre73 op augustus  3, 2008, 09:45:18
dat maakt `t makkelijk ;D
maar haalt ie het niveau van de prologue sevens?

Het is eerder appels met peren vergelijken. Het is vooral heel anders...

Citaatdat had ik al verwacht ;D

ben je ook te spreken over de geintregeerde versies?

Jazeker. Maar hou er wel rekening mee dat daar eigenlijk altijd een afgeslankte vorm inzit van de eindversterker. Bij een CAP-100/101 of CAP-80 zitten er bijvoorbeeld slechts 2 eindtransistoren per kanaal in (CAP 150/151: 4 stuks), waar de CA-100 er al 4 had en de CA-150 er 6 had. Hetzelfde geldt voor het voorversterkergedeelte. Staar je dus nooit blind op het vergelijken van de specs van de geïntegreerde en de losse modellen, want die kun je niet 1 op 1 vergelijken. Of kijk anders gewoon naar het vermogen wat ze aan 4 ohm leveren, dat zegt meer. 8)

Los daarvan zijn het prachtige versterkers, die geïntegreerde modellen, die veel kwaliteit bieden voor hun geld en slechts iets lager eindigen dan hun gescheiden collegae. Jammer dat er geen 'zwaardere' modellen bestaan. ;)

Citaatin ieder geval ga ik m`n best doen om iemand met een classe eindversterker hierheen te krijgen ;)

Doen!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

CitaatMaar hou er wel rekening mee dat daar eigenlijk altijd een afgeslankte vorm inzit van de eindversterker

dan sluit ik die optie gelijk uit.

wordt vervolgd ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

eigenlijk vindt ik de vernieuwde versies van de classe`s helemaal niet mooi  :-[
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

#41
Bedoel je de Delta serie?



Of bedoel je de bicolor '01' serie?



Zelf vind ik de oude '00' serie het mooiste om te zien. 8)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

hahaha,lekker langs elkaar heen mailen ;D

ik bedoel de bicolor 01,de vorige vindt ik vele malen beter om aan te zien ;)

nee de delta serie is buiten bereik..........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Citaat van: dre73 op augustus  3, 2008, 10:45:17
hahaha,lekker langs elkaar heen mailen ;D

ik bedoel de bicolor 01,de vorige vindt ik vele malen beter om aan te zien ;)

Me too. Maar de meeste mensen vinden de '01' mooier om te zien, heb ik het idee.

Citaatnee de delta serie is buiten bereik..........

Same here. Bovendien hebben ze geen dikke stereo eindversterkers meer.
Bij 200W houdt het tegenwoordig op of je moet naar de prijzige monoblokken toe. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

zijn de burmester 878 versterkers iets om te gaan proberen?
het zou dan gaan om 2 stuks dus 1 voor hoog en 1 voor mid ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Maximus_Aurelius

#45
Citaat van: dre73 op augustus  3, 2008, 19:32:55
zijn de burmester 878 versterkers iets om te gaan proberen?
het zou dan gaan om 2 stuks dus 1 voor hoog en 1 voor mid ;)

Burmester is altijd een must om ze aan te horen  ;) , deze versterker is al een oudje maar Burmester ist gebaut für die Ewigkeit.(De 878 is van 1987) en is gemaakt tot 1995.De opvolger is de 956 , nu bezig aan de MK2(heeft al iets meer van de klankeigenschap 808)
Ik hoor liever de recente versterkers omdat deze meer de klankeigenschap hebben van de versterker onder de versterker de 808(is een VV).Dit betekent dat ze een tikkie warme klankkleur hebben gekregen wat meer resulteert in muzikaler en dynamisch.
De tikkie warmere klankkleur vind ik persoonlijk beter kunnen matchen met buizenversterker(s)(op de dynamiek na) als voorheen de serie waar ook de 878 onder hoort.

Maar als je de kans krijgt om de 878 te beluisteren zal ik zeker doen.Als het je bevalt dan haal je gewoon kwaliteit naar binnen waar (helaas) vele merken niet over mee kunnen praten.En ook op hun oudere modellen , ook die niet meer nieuw zijn te krijgen verlenen ze nog een top service , hij word niet oud ;) nogmaals "Gebaut für die Ewigkeit" :)

De 956 EV past ook in je budget , 2e hands op de kop tikken en dan sparen voor een upgrade naar de MK2. Een tip je zult er wel aankoopsbewijs erbij moeten hebben.

Nog een algemene tip:
Als je de Burmester 878 wilt nemen of interesse in hebt vraag serienummer en trek hem na bij de importeur of Burmester zelf. Probeer ook de aankoopsbon te krijgen als deze niet meer voorhanden is dan moet je even vragen bij de importeur of Burmester zelf of ze nog ondersteuning of onderhoud bieden. Daarom is dan het serienummer belangrijk , kunnen ze gelijk kijken waar hij verkocht is. Burmester is fel op als het gaat waar hij gekocht is , het zal een officiele dealer moeten zijn anders pech gehad.
Waarom dat ik dit weet omdat een bekende van mij complete setup heeft van Burmester. Er is geen winkel of dealer die geen officiele dealer is die dit merk rechtstreeks krijgt van Burmester Berlijn , dit gaat dan via een omweg en dat is tegen de regels in , resulteert in geen ondersteuning vanuit Burmester Berlijn. Dit is geen fabeltje.
Hoe men een Burmester koopt nieuw of 2e hands hij zal van een officiele dealer moeten komen.Daarom is aankoopsbon heel belangrijk.Bij oudere modellen kan het zijn zoek geraakt(gaat bij mij al vraagteken komen omdat ze weten dat de ondersteuning altijd blijft)
Staat op de aankoopsbon een winkel die geen dealer is en het serienummer geeft wel de officiele dealer aan maar een andere winkel , heb je pech gehad.Voordeel is wel , dan kan het zijn dat de officiele dealer een waarschuwing krijgt omdat hun een Burmester via een andere winkel heeft verkocht.Mag niet!!
Dit is een tip wat men er mee doet is aan ieder de keus.
Er zijn vele merken die deze regel hanteren maar ook vele merken die deze regel hanteren en het is waardeloos.
Ze trekken daadwerkelijk elk van hun apparaten na , niet volgens officiele dealer gekregen krijg je hem terug en er word geen onderhoud aan gedaan of upgrade!!
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

tiptop

Zeg Dre,

De nieuwe Cambridgeaudio 840 eindversterker is misschien de moeite waard om te proberen.
Erg neutraal, maar niet het harde in het hoog waar transistors toch nog vaak last van hebben.
Xindak maakt ook erg mooie eindversterkers, maar die worden ook redelijk warm (niet zo warm als de PL's).

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

Ook een goede keuze: Electrocompaniet. Ik weet niet of de combi hier op het forum al is verkocht, maar zou subliem zijn voor je!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75650.0

Voordeel is dat ze een erg mooi middengebied hebben dat aan buizen doet denken, maar gecombineerd met enorm veel power en schitterend laag. Wel worden ze een tikkeltje warm...

dre73

gisteren weer eens uitgebreid muziek geluisterd en het klinkt gewoon heerlijk 8)
ik wil de versterkers echt niet kwijt ::)

de twijfel is weer toegeslagen :-\
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

etienne v

Citaat van: garmtz op augustus  4, 2008, 08:05:21
Ook een goede keuze: Electrocompaniet. Ik weet niet of de combi hier op het forum al is verkocht, maar zou subliem zijn voor je!



Voordeel is dat ze een erg mooi middengebied hebben dat aan buizen doet denken, maar gecombineerd met enorm veel power en schitterend laag. Wel worden ze een tikkeltje warm...

Die EC is nog beschikbaar  : Ik heb trouwens de Primaluna Dialogue 2  gehad  , in de zomer was de warmteafgifte  ook  voelbaar  in de woonkamer (die door veel zuidgerichte ramen wel
gevoelig is aan oververwarming )

EC laat de speakers  (in mijn geval  de 'makkelijke' Proac Response 2.5 ) meer tot leven komen ,wel minder vergevingsgezind voor mindere opnamen dan PL .


mvg etienne