DVD beeld breder dan tv .

Gestart door Andre, mei 17, 2003, 18:52:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andre

Geachte allen.

mijn Loewe Xelos bb tv heeft al vanaf het begin het volgende probleem:  Als ik een DVD film kijk op bb formaat, dan vallen ,ruw gezegd, links er rechts een dikke centimeter van het beeld weg. Dat kan ik simpel testen omdat wanneer ik de beeld-stand in 4:3 zet, ik dan dus WEL die ontbrekende delen zie.  Ik heb het in het allerbegin getest toen bij een vriend met zijn 2 tv's (één bb en één  4:3)  en die had hetzelfde. Toen dacht ik eigenlijk " dan zal het wel zo horen.." . Ach , tijdens het kijken denk je er niet meer aan..
Tot ik dus hier over die calibraties las.  Vraag is dus: is dit 'probleem' weg te halen met een calibratie?    en 2e: is dit dan misschien wat "overscan" heet??

----------------
Signatures suck!  ;)

Marcel W

Ja, dat is overscan. En Frank kan dat inderdaad voor je bijstellen bij een calibratie.
Je kunt het ook gewoon zelf aanpassen, alleen moet je dan wel in het servicemenu van je tv.
En dan moet je dus altijd heel erg goed opletten waar je mee bezig bent, je kunt je tv ook compleet verprutsen als je aan de verkeerde settings gaat rommelen. Vóór het veranderen altijd eerst de oorspronkelijke waardes noteren.
Er zal in dat servicemenu wel een waarde zitten voor WIDTH (=breedte) of iets van die strekking, hiermee kun je dus het beeld breder of smaller maken.

Alleen... hoe je precies in dat menu komt kan ik je niet vertellen, dat is bij elk merk tv weer anders. Met een beetje zoeken op internet zul je er vast wel achter komen...

Maar mocht je geen vertrouwen hebben in je eigen kunnen, dan kan je het natuurlijk ook overlaten aan Frank tijdens een calibratie, dan weet je in elk geval 100% zeker dat het op de juiste manier gebeurt!

J.A.F._Doorhof

Hi,

Enigsins overscan is wel goed (het moet niet te gek zijn).
Niet alle DVD's maken namelijk gebruik van de volledige breedte van het aangeboden signaal, als je 0% overscan zou aanhouden zie je bij veel DVD's een zwarte balk verticaal aan beide kanten of erger aan de linkerkant allemaal troep.
Meestal hanteer ik voor TV's rond de 3-4 % overscan, en dat is redelijk krap.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

A_de_Graaff

Ik heb de 36PW9527, kan ik hier niet gewoon de leverancie voor bellen dat zij een mannentje van in dit geval Phillips langs laten komen in het kader van Garantie, ik mis bij sommige ratio's namelijk links en rechts zo'n 1 a 2 Cm maar ook boben en onder valt wel is wat weg.

Arjan

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dat zal niet binnen de garantie vallen, ze hebben een bepaalde marge en jammer genoeg valt 15% overscan daar nog RUIM binnen (bij een calibratie gaan we voor 5%).
Als je het echt perfect wilt hebben gewoon inschrijven voor een calibratie dan krijg je ook op alle andere fronten gewoon een beter beeld.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Citaatmaar ook boben en onder valt wel is wat weg.



HEE, das een ander topic!!!

bob verdwaald?

;D

D-san

Oh heeft Philips een ruime marge ;D
Volgens mij valt alles binnen hun marge......
Daniel.

Lone Ranger

Citaat van: SiR-ROUND op mei 26, 2003, 12:15:30
Citaatmaar ook boben en onder valt wel is wat weg.



HEE, das een ander topic!!!

bob verdwaald?

;D


Dat hadden we nog niet eens gezien ;D ;D

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Please leave this box empty:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:
sneltoetsen: gebruik alt+s om te verzenden/posten, of alt+p om te bekijken