Transport der Transporten

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 28, 2008, 20:25:56

Vorige topic - Volgende topic

peabody en 2 gasten bekijken dit topic.

phy

Erik
Wat vond jij van de eerste upgrade alleen de 100nFaan de zijkant van de laser?
Ik hoor het verschil wel en het is beter maar het valt verder wel mee vind ik.
De onderkant heb ik nog niet aangepakt omdat ik de zilver mica's nog niet heb maar doet dit meer?

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay mijn verslag (voor zover)

Allereerst mijn mooie puck-testplatform (zie foto ) ertussen uitgehaald en vier testplatforms toegewezen waarmee gewerkt wordt.

Drie van deze platforms omgebouwd en een platform origineel gelaten.

Let the show begin  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

De eerste modificatie was een standaardplatform met zijn X5R (en) vergelijken met een platform met een 47nF Siemens MKT.

Geluisterd werd naar de cds
"Sophisticated Ladies" C. Haden
"Haydn Cello Concert in D Majeur" J. Du Pre (HQ-CD)

Na het standaard platform uitgewisseld te hebben (middels ribbon losnemen en stekkertje eruit) voor het platform met de 47nF Siemens MKT viel meteen op dat het stereobeeld preciezer werd en alles werd vloeiender.
Ik moet zeggen dat we vol verbazing waren dat we het zo makkelijk konden waarnemen.

Nu was het de beurt van de Vishay 100 nF tegen de 47 nF Siemens.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

De Vishay was een andere beleving in het begin een klein verschil maar na langer luisteren vonden wij deze het meest muzikaal.
Inderdaad ervaarde ik iets meer laag, veel meer midden en een mooier beeld.

Omdat we de smaak te pakken kregen en veel caps hadden verzameld van deze waarde besloten we eens te luisteren of we verschil konden horen tussen een stekkerverbinding en een kort gesoldeerde verbinding.

Nee dus  ;D

Tegen alle waarschuwingen in gingen we doodleuk met deze steker verder...dat maakte het leven ineens een stuk makkelijker  :hehe:

Nu was de beer los want we konden op deze positie inpluggen wat me maar wilden.
Dus als derde kandidaat de zilver Mica 1nF erin.

De Zilver Mica klonk wat afgetekender maar ook wat electriciteit verdween er uit de lucht...beetje moeilijke omschrijving maar zeg maar minder levendig....dus de Vishay voor ons nummer EEN.

De overige caps lagen allemaal dicht tegen elkaar...het waren trouwens uberhaupt kleine verschillen.

De grootste klapper voor ons was het verdwijnen van de X5R...en daarna fine-tunen.

Als laatste werden de twee X5R-en weggenomen aan de onderzijde en vervangen voor een 1 nF Zilver Mica en een 100nF MKP Vishay.

OMG.....dit was inderdaad mijn H&LY SH&T momentje....onze mond viel open van verbazing.

De klassieke cd van du Pre zetten ineens een heel gedetailleerd orkest neer....we zaten elkaar vol ongeloof aan te kijken....die TIBI heeft hier inderdaad echt een MEGA modificatie ontdekt voor de Shiga Builders.

Ik hoef je niet te vertellen dat ik deze modificatie volgende week in mijn eigen PiTbull Reference ga monteren....wow.

Dit waren de cds  O0

Staaled

Erik, ik zie verschillen in omvang en zeer waarschijnlijk ook massa.
Kan het niet zijn dat je  ,mede, een resonantie beinvloedt ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Zou zo maar kunnen....nu weegt alles wel erg licht en het lijkt op de foto allemaal opvallend groot maar ik kan je vertellen dat het microscopisch klein spul is...alleen goed te solderen met een loupe bril op....

Staaled

Doet er ook niet zo veel toe , als je maar resultaat boekt. :music:

Respect voor je skills en drive (tweeledig  ;)). :worship:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

phy

Citaat van: Erik van Voorst op juni  6, 2014, 09:07:46
Als laatste werden de twee X5R-en weggenomen aan de onderzijde en vervangen voor een 1 nF Zilver Mica en een 100nF MKP Vishay.

OMG.....dit was inderdaad mijn H&LY SH&T momentje....onze mond viel open van verbazing.

De klassieke cd van du Pre zetten ineens een heel gedetailleerd orkest neer....we zaten elkaar vol ongeloof aan te kijken....die TIBI heeft hier inderdaad echt een MEGA modificatie ontdekt voor de Shiga Builders.

Ik hoef je niet te vertellen dat ik deze modificatie volgende week in mijn eigen PiTbull Reference ga monteren....wow.
nou ik ben nog aan het wachten op de zilver mica's  :(
ik ben erg benieuwd !
Bedankt voor de uitgebreide test Erik

Na vele vele uren luisteren...en in de tuin zitten....ik ben helemaal verliefd op deze modificatie.
Ik ga niet alleen mijn PiTbull Reference ermee uitvoeren maar ook de Mini PiTbull Mark I en Mark II  O0

Vandaag de 4e modificatie aan de laser gedaan nl. de trimmer voor de monitor diode een 1nF Zilver Mica hier overheen zou een schonere spanning door deze diode ten gevolge kunnen hebben.

Op het DIY forum kijken ze elkaar aan....wie gaat het doen  :D

Omdat ik inmiddels geen standaard platforms meer heb..rarara... ;D besloot ik om een leuk testje te doen.

De twee laserplatforms welke als eerste tegen elkaar moesten heb ik nu weer vergeleken.
Ditmaal heb ik de extra modificatie op de verliezer gemonteerd (de 47nF) om tegen de "Vishay only" te strijden.

Ik vond de rollen nu eigenlijk omgedraaid...de verliezer had nu wat meer kracht en muzikaliteit..deze modificatie laat ik dus zitten... 8)

Op het DIY forum kon Dimitri niet wachten en sloopte zijn zilver mica uit zijn phono (dat is drive  :ohmy:) en maakte ook een 1nF bypass op de trimmer.

Hij ervaarde hetzelfde als ik ...meer vloeiende muziek met meer focus.....

Wel leuk dat ik een bijdrage daar kon leveren  :yinyang:

Even een voor de handliggende test gedaan  ;D

Ditmaal het platform waar enkel de Vishay op zit voorzien van een 1nF zilver mica (ineens nog gevonden in mijn voorraad  8))

Nu kan er dus nogmaals een vergelijk plaats vinden tussen de Siemens en de Vishay ditmaal in synergie met de zilver mica.

Ik heb expres nog niet een laserhead volledig opgebouwd met alle mods in een keer (hoewel ik denk dat zoals Rudy hem nu heeft het beste zal uitpakken)...laat staan in mijn PiTbull geimplementeerd...eerst het experimentele traject afmaken.

......................en ja hoor de Vishay is nu weer terug de winnaar....zo heb ik dus(nogmaals)  kunnen constateren dat de Zilver Mica een mooie upgrade is en de Vishay de betere condensator.... O0

JANJWJMC

Maar het kan altijd beter  ;D.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Omdat Robert klaagde over zijn slechte TOC uitlezing en ik er een klein beetje last van had. (Met de Vishay 100nF) wat verschillende cds gepakt omdat ik bedacht dat ik steeds wel met dezelfde cd test.

En ahum ook een slechte TOC uitlezing....merkwaardige is wel dat dit enkel met de 100nF Vishay gebeurt en niet met de 47nF Siemens en de 68nF Vishay....dit vraagt om meer tests.

phy

Het begon bij mij pas toen ik de onderkant aangepakt had
Maar nou moet ik zeggen dat ik de 100 nF
Arcotronic aan de zijkant van de laser op dat moment ook vervangen heb voor een Vishay

weust

Citaat van: Erik van Voorst op juni 13, 2014, 10:04:41
Omdat Robert klaagde over zijn slechte TOC uitlezing en ik er een klein beetje last van had. (Met de Vishay 100nF) wat verschillende cds gepakt omdat ik bedacht dat ik steeds wel met dezelfde cd test.

En ahum ook een slechte TOC uitlezing....merkwaardige is wel dat dit enkel met de 100uF Vishay gebeurt en niet met de 47nF Siemens en de 68nF Vishay....dit vraagt om meer tests.

Ik neem aan dat je 100nF bedoelt en niet 100uF?
Misschien is de waarde gewoon te groot. Wat is de waarde van de originele SMD eigenlijk?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

100nF..maar goed dat is nu wel duidelijk inderdaad.
Dat is eveneens de standaard waarde.

Citaat van: phy op juni 13, 2014, 12:54:14
Het begon bij mij pas toen ik de onderkant aangepakt had
Maar nou moet ik zeggen dat ik de 100 nF
Arcotronic aan de zijkant van de laser op dat moment ook vervangen heb voor een Vishay

Ik gebruik op die plek ook 100nF Vishay en de laser werkt er goed mee!!

Mijn zilver micas 1nF/100v 2% zijn binnen....nu nog de Vishays en dan geht es los...mijn streven is om een stuk of 5 werkende lasers te krijgen met alle modificaties...zodat bij implementatie in de PiTbull Reference ik net zo lang kan uitwisselen totdat ik een werkende COMBINATIE heb... :D

Weer 3 lasers weggefl*kkerd  ;D

Die laatste modificatie als bypass van de trimmer is extreem gevoelig voor "oververhitting"...

Enfin ik heb 10 lasers met platformpjes bij besteld  8)

Het goede nieuws is dat ik met hulp van Peter nu een viervoudig gemodificeerde laserhead spelende heb en dat is werkelijk een REUZE BELONING...

Geluisterd werd er naar Vivaldi met Jakob Lindberg op luit en naar het Tingvall Trio met de cd Vagen...beide aanraders.

Met de laatste modificatie (trimmer Bypass) leken er zelfs instrumenten in het orkest bij te komen..hahahahaha.. :-X O0

Na veel negatieve puck ervaringen in het verleden eens een puck besteld bij Tibi om die magneet te vervangen tijdens mijn testopstellingen.

Hij was zo goed op maat dat hij zich een soort vacuum trok dus moest losgewrikt worden....dat betekende werk aan de winkel.

Met een schuurpapiertje korrel 100 een heel dun stukje schuurpapier geknipt paar mm breed en handmatig in de rondte van de binnen pen van de puck steeds een beetje geschuurd...daarna korrel 280 en als laatste wat vaseline en hij is nu heel relaxed zonder stress op de spindle op te zetten en af te halen.

Eindelijk mij Vishays binnen en nu meteen van twee bedrijven tegelijk  ;D China en Nederland  :yinyang:

Drie gelijke platforms opgebouwd en nog eens modificatie na modificatie beluisterd in een vergelijk en tot de eindconclusie gekomen dat je ze echt ALLE vier nodig hebt voor een optimaal resultaat.

Daarna kon ik natuurlijk meteen makkelijk pucks vergelijken dus...de magneet (standaard) tegen de Tibi Alu en als laatste de Delrin combo.

Deze laatste was de duidelijke winnaar het orchest klonk grootser met meer lucht.
Tibi was duidelijk wel weer beter dan de magneet, met de magneet klonk alles wat agresiever...

Helaas is de Delrin combo kostbaar maar het goede nieuws is dat de Tbi meer betaalbaar is en een leuke upgrade voor een paar tientjes en gelijk te gebruiken zonder ombouw... 8)

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter