Stekker in stopcontact met hulp van Polechecker

Gestart door THX-UltraII, juni 5, 2008, 11:17:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

THX-UltraII

Ik heb de polechecker van Concept & Design Agenturen (zelfde als die van v/d Hul maar dan goedkoper) aangeschaft. Nu begrijp ik de procedure niet helemaal. Concept & Design Agenturen gaven me de volgende instructie:

- Verwijder alle stekkers van het te meten apparaat. Dus ook luidsprekerkabels, antennekabel, interlinks enz.
- Sluit het apparaat aan op een stopcontact zonder randaarde.
- Maak met de punt van de polechecker contact met één van de massaringen van een willekeurige tulpaansluiting.
- Raak herbij het audioapparaat niet aan.
- Druk de testknop van de polechecker helemaal in, en lees het voltage af. Soms moet u het display onder een bepaalde hoek aflezen omdat ook vaag oplichtten van een waarde waarde is.
- Draai nu de de netstekker om in het stopcontact.
- Herhaal de procedure en lees opnieuw de waarde af.

Stel dat bij de 1e meting een waarde van 110Volt gaf, en de 2e bijvoorbeeld 55Volt, is de positie van de stekker met de laagste waarde de beste. Er zit dat een aanmerkelijk lager voltage op het chassis van het apparaat en in de signaalweg. Raakt u de testknop aan zonder in te drukken werkt het apparaat als een normale spanningszoeker. In een enkel geval is er geen verschil in waarde en moet het op het gehoor worden bepaald.

Dit verhaal is me duidelijk maar ik mailde hem even terug:

Hoe ga ik precies te werk wanneer ik beneden een niet-geaard stopcontact heb en niet op mijn HT ruimte?

Met als antwoord van Ronald van Concept & Design Agenturen:

Wat je dan kunt doen is het volgende:

Voor je het apparaat gaat doormeten kijk je waar de fase zit in het stopcontact. Meestal is dit het linkergat maar om zeker te zijn volg je onderstaande procedure:

Je steekt hiervoor de polechecker in één van beide gaten en raakt de koperkleurige knop aan. Slechts in één van beide gaten zal het neonlampje oplichten en breng een markering aan door middel van een stukje plakband of zo.

Als je de juiste fase van het apparaat hebt bepaald, breng je ook aan de stekker een markering aan, overeenkomstig aan de plaats van de markering op het stopcontact.

Nu hoef je beneden alleen nog maar even te meten waar in dat stopcontact de fase zit, en de stekker er in te stekken met de markering aan de kant van de fase.

Maar na dit antwoord begrijp ik het nog niet   :

Eerste stap is me duidelijk:
Je meet in je geaarde stopcontact in je HT ruimte waar de fase in het stopcontact zit en zet hier bijv. een rode stip.

Daarna raak ik in verwarring.

Je zou dan ook de fase moeten meten van het niet geaarde stopcontact. Vervolgens meet je 2x de waarde (1x stekker omdraaien). De positie van de stekkerkant met de LAAGSTE waarde is de juiste. Maar hoe zit dit dan? Kloppen de volgende stellingen die ik weergeef  :

A.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact links zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact ook links zit, stop je de stekker op dezelfde manier in het geaarde stopcontact als op de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

B.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact links zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact rechts zit, stop je de stekker 180 graden gedraaid in het geaarde stopcontact, ten opzichte van de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

C.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact rechts zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact ook lrechts zit, stop je de stekker op dezelfde manier in het geaarde stopcontact als op de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

D.
Wanneer de fase in het geaarde stopcontact rechts zit en de fase van het niet-geaarde stopcontact links zit, stop je de stekker 180 graden gedraaid in het geaarde stopcontact, ten opzichte van de manier hoe de stekker in het niet-geaarde stopcontact zat toen de waarde het laagst was.

Kjelt

ik heb je in je andere topic al geantwoord

J.S.

Het enige dat van belang is voor deze truc is waar de fase zit, of je stopcontact nou geaard is of niet.
Als jij je netstekker hebt gemarkeerd op bijv. de linkerpen en die pen in de fase van het stopcontact moet omdat dat de laagste spanning op je tulpaansluiting van een bepaald apparaat gaf, dan moet die markering bij een ander stopcontact (geaard of niet) ook weer in de fase, welk gat dat ook mag zijn.

Sk

Haal de IEC stekker uit je apparaat en stop de spanningszoeker in de linker of rechterkant van de stekker. Als het lampje gaat branden aan de linkerkant dan moet je de stekker die in het stopcontact gaat omdraaien zodat het lampje gaat branden aan de rechterkant



Op bovenstaand plaatje moet je de fase dus aan de rechterkant meten. Spanningszoeker stop je dus in het rechtergat en laat je ervoor zorgen dat het lampje brand wanneer je de spanningszoeker erin stopt. Vervolgens stop je de stekker weer in je apparaat.

En zo doe je ieder apparaat  ;)

Edit: plaatje van de andere stekker is in ons geval anders maar dat snappen we wel.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Kjelt

Sk dan ga je er vanuit dat de fabrikant rekening heeft gehouden dat de fase daar op die pin zou moeten zitten. Ik weet dat dit de standaard is alleen in de praktijk soldeert een chinese huisvrouw de draadjes van de trafo op de netstekker in het apparaat en daar houden ze geen rekening mee. Oftewel dat is de reden dat je met spanningen wilt meten waar de fase op dat specifieke apparaat nou echt moet worden aangesloten (standaard of niet).

reMC

Citaat van: Kjelt op juni  5, 2008, 12:01:21
Sk dan ga je er vanuit dat de fabrikant rekening heeft gehouden dat de fase daar op die pin zou moeten zitten.

Exact, dat had ik SK ook aangegeven; het is de 'regel' om dat pinnetje te kiezen (en in mijn ervaring wordt die ook vaak nageleefd) maar je kunt er niet blind van uitgaan. Altijd luisteren dus (bij de fase verkeerd plakt het geluid meer op de luidsprekers, ook gaat je hoog letterlijk wat meer uit fase spelen (je raakt coherentie kwijt).

Kjelt

Citaat van: reMC op juni  5, 2008, 12:10:00
Altijd luisteren dus

Eerst meten want als je bijv 4 apparaten aan elkaar hebt hangen (cd speler, dvd speler, voorversterker, eindversterker) dan heb je al 24 = 16 mogelijke stekkercombinaties, ga dat allemaal maar eens beluisteren  ;D Heb je er nog een 5e apparaat aanhangen (bv tv) heb je al 32 combinaties etc.etc.
eerst ieder apparaat meten, bestikkeren, correct aansluiten en dan maar luisteren

reMC

Citaat van: Kjelt op juni  5, 2008, 12:18:43
eerst ieder apparaat meten, bestikkeren, correct aansluiten en dan maar luisteren

Maar kun je ook meten hoe een apparaat intern aangesloten zit?

Kjelt

Citaat van: reMC op juni  5, 2008, 12:25:55
Maar kun je ook meten hoe een apparaat intern aangesloten zit?

Ja door de verschilspanning van de audio aarde (omhulling rca plug bv) tov de nul van de netspanning (of randaarde) te meten en te vergelijken bij beide stekkerpolariteiten. Als een apparaat intern de aarde heeft aangesloten is de verschilspanning vaak veel kleiner. Hangter ook weer vanaf of ze een filter gebruiken etc. Probleem bij filters is dat die allemaal parallel staan dan en dan kan het weer slechter worden als zonder filter *zucht* ingewikkeld die elektrotechniek  ;D