The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

papaleo

Citaat van: Jean Sibelius op mei  3, 2021, 21:23:14
De bovenste foto is overigens de bewuste foto die is gebruikt. Heb deze nooit hier op het forum geplaatst... (schijnbaar destijds op AudioCircle gezet).

Ook wel weer grappig om te zien dat er in een paar jaar tijd toch wel een hele boel is veranderd aan de set-up :colgate:
Maar de Parasounds die blijven tot in de 'eeuwigheid' in de Confidence Mansion... :wub: ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

MLCinema

Citaat van: Jean Sibelius op mei  2, 2021, 10:56:37
Haha... dat is altijd goed om te weten.

Denk dat je wel twee weken goed door kunt komen met mijn collectie (en daarbij Netflix en Disney+) en anders neem je nog als back-up content uit de collectie van Marc mee (wordt dat ook nog eens bekeken) :D  :tongue2:
Inmiddels ga ik er best rap doorheen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Maar als de VS Towerset er niet gaat komen... dan maar vier Dynaudio Confidence C1 aan het plafond?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Citaat van: papaleo op mei  3, 2021, 21:41:35
Maar de Parasounds die blijven tot in de 'eeuwigheid' in de Confidence Mansion... :wub: ;)

Of alle Parasounds hier tot in de oneindigheid blijven staan, dat weet ik eerlijk gezegd niet :).

Moet wel toegeven dat ik een 'zwak' heb voor dit merk en ik weet eerlijk gezegd nog niet wat ik zou doen als 1 van de versterkers het echt zou begeven (waarschijnlijk koop ik gewoon weer een nieuwe terug). Heb een tijdje terug voor de woonkamer set-up ook nog een nieuwe Parasound A21 gekocht.

Citaat van: Kamdioblitz op mei  3, 2021, 22:45:50
Inmiddels ga ik er best rap doorheen!

Oei, dan moeten we snel nog een keer op vakantie gaan :D

Citaat van: skyfox op mei  4, 2021, 14:45:58
Maar als de VS Towerset er niet gaat komen... dan maar vier Dynaudio Confidence C1 aan het plafond?

Qua hardware momenteel nog even verschillende ideeën (paden) in gedachten, maar in hoeverre ik die concreet ga bewandelen... hangt mede af van mijn eigen ervaringen vwb scaling en 3D-surround. Moet zeggen dat als ik destijds mijn C1's niet had verkocht dat ik dit inderdaad serieus zou overwegen (alhoewel ze wel lastig zijn aan te sturen) ::).


Ik heb ondertussen begrepen dat eind deze week de 'CineMike' fiber HDMI's in Duitsland opgehaald gaan worden (daarna kunnen ze deze kant op komen, nog even afspreken met Viktor). Verder wacht ik dan nog even op de komst van de nieuwe Apple TV 4K (deze wordt ergens rond eind mei/begin juni geleverd). Heb ondertussen uit betrouwbare bron begrepen dat ik de HDMI-in van de Oppo UDP-203 optimaal kan gebruiken om de Apple TV aan te sluiten.

Als dat allemaal op zijn plek ligt en staat, dan kan ik eindelijk een definitief plekje vrij maken voor het Adamantium wat ik hier heb liggen. Daarnaast begonnen om wat plek vrij te maken in de Spectral CD/DVD-racks. Ik heb er vier tegen de achterwand staan en die puilen ondertussen uit qua content. De laatste tijd behoorlijk veel (4K) Blu-ray materiaal gekocht, dus de eerste drie dozen met DVD's hebben nu plaats moeten maken. Gelukkig heb ik voldoende opslagcapaciteit tot mijn beschikking.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Hierbij een recente (kijk)ervaring die ik graag met jullie wil delen ;D.

Gisteren hebben Angelie en ik 'The Shallows' in 4K HDR gekeken. Gave film, prachtig beeld en mooie surround beleving 8).

Om de ruimte zo donker mogelijk te krijgen ben ik initieel bezig geweest om o.a. LED's zoveel mogelijk te verduisteren met LightDims. Dat voorkomt niet dat zodra de NX9 volle bak op het scherm projecteert, er ook weer een hoop licht terug in de ruimte komt (gelukkig ook maar). Maar het resultaat van dit donker maken is nu wel dat alles wat maar enigszins reflecteert opvalt (zelfs zwart vilt!). Ik heb hiervoor ondertussen al een tijdje Adamantium liggen, maar dat moet nog netjes op maat geknipt worden. Wil hiermee echter wachten totdat de CM fiber HDMI's geïnstalleerd zijn.

Voorafgaand aan de film had ik bij Angelie al aangegeven dat ik tijdelijk een deel van het Adamantium zou plaatsen om haar te laten ervaren wat dit 'anti reflectie' materiaal zou doen qua beeldbeleving. Ik heb daarvoor een simpele en snel op te bouwen constructie beschikbaar (à la een achtergrond systeem wat ook in de fotografie wordt gebruikt, maar dan met een geschikte/aanpasbare hoogte), om het Adamantium omhoog te houden. Hierdoor is er Adamantium aanwezig voor alles was er tussen de main towers instaat! Resultaat: het centrale deel van de set-up zie je helemaal niet meer staan en ook ongewenst reflecterend licht vanaf het scherm wordt perfect tegengehouden :pompom:.

Bij het zien van de constructie was Angelie echter totaal niet onder de indruk en vrij resoluut... "vind je dat niet een beetje overdreven?" :blink: :mad:

Waarop ik reageerde dat deze oplossing doeltreffend werkt en dat voor een relatief geringe uitgave, maar aan het einde van de film was Angelie nog steeds niet overtuigd, maar vroeg ze wel... "Is er geen elegantere oplossing?" :eh:

Ik vervolgens: "Misschien is er wel een elegantere oplossing, maar die is waarschijnlijk(?) suboptimaal qua geluid en die zal ook aanzienlijk duurder zijn". Maar goed... gisteravond/vannacht verder uitgewerkt wat er zou moeten gebeuren als ik alle apparatuur buiten de main towers zou willen plaatsen: 1) de VAC's naar de buitenzijde van de maintowers plaatsen, 2) de parasounds 'deels' achter de maintowers, 3) de Trinnov en de bronnen verplaatsen naar links van de bank (~ ver naar achteren om niet op een eerste reflectiepunt van de front speakers te staan).

Het komt er op neer dat ik mijn complete set XLR's zou moeten vervangen, een paar extra lange powercords moet aanschaffen en een oplossing moet verzinnen voor de CineMike fiber HDMI's (die spontaan te kort worden nog voordat ze definitief in de ruimte komen). Ook qua prijs kost de Adamantium oplossing slechts een fractie (< 2.5%) van de set-up aanpassen. En zelfs dan nog zal er een ongewenste reflectie van het licht via de vloer plaatsvinden, die ik voorkom met de Adamantium-oplossing. Het niet hebben van apparatuur tussen de main towers heeft misschien(?) een positief effect op de weergave, maar of dat opweegt tegen inferieure(?) kabels. Misschien moet ik tzt maar gewoon eens proberen of ik verschillen hoor qua XLR's, maar zelfs bij de AudioQuest 'instappers' wordt het al heel snel een hele dure grap :-\.

Heb daarom besloten om deze plannen diep in de ijskast te zetten en de keren dat ik samen met Angelie film kijk het systeem maar even weg te halen om verdere discussies te voorkomen.
Tja, dit is dan typisch 1 van de dingen waar je tegenaan loopt als je een stereo set-up en een HT-setup in 1 ruimte combineert (waarbij de eerste alle prioriteit heeft gekregen), maar je hoort mij verder niet klagen :D.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

xynyx

Kan alle apparatuur niet achter de bank worden geplaatst. Enige wat dan moet worden aangepast zijn de speakerkabels. Of is dat te kort door de bocht?
Je hebt prachtige apparatuur maar de huidige opstelling is, naar mijn persoonlijke mening, een rommeltje. Geeft een zeer drukke indruk en is niet in lijn met de strakheid van de ruimte.

Mooiste zou zijn als je de apparatuur kan plaatsen waar nu de blurays staan. Helemaal uit het zicht. Zou mijn voorkeur zijn. Maar heel begrijpelijk als jij dat niet mooi zou vinden.

PascalP

Altijd concessies doen Jan als de vrouw erbij betrokken is ;)
Betreft de CM HDMI, dacht dat deze in 15m en 100m te krijgen is dus dat hoeft geen probleem te zijn, de 'eindstukjes' met de aansluitingen blijven toch gelijk.
(Mocht je de plannen ooit weer uit de ijskast halen ;) )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

buckler

Ik zeg ook de hele audio keten naar achter de bank Janneman  :coffee:
En alleen je front speakers er nog laten staan en verder alles met adamantium beplakken vooraan.

En als de CM hdmi te kort is geef je hem maar aan mij  O0
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Jean Sibelius

Citaat van: xynyx op mei 10, 2021, 17:54:59
Kan alle apparatuur niet achter de bank worden geplaatst. Enige wat dan moet worden aangepast zijn de speakerkabels. Of is dat te kort door de bocht?

Dat is inderdaad te kort door de bocht. Bij het ontwerp van de ruimte is er vanuit gegaan dat alle audio apparatuur vanaf de voorzijde van stroom voorzien zou worden (daar zit de stoppenkast, daar zitten alle stroomvoerende geleiders in kooien van Faraday en daar zitten alle stopcontacten). Die stopcontacten (verdeeld over 8 groepen) zitten op een aparte fase met een eigen aardpen. De andere stopcontacten in de ruimte, o.a. die op de koven en onder de opstap voor de Blu-ray rack zitten bewust op een andere fase.

Tijdens het ontwerp van de ruimte is apparatuur achterin wel overwogen, maar dan had ik bv. hele lange speakerkabels nodig gehad. Het was destijds niet mogelijk om 'even' te testen hoe een setje Nordost Frey van 10 meter klonk versus een setje van 2 meter, dus heb toen het risico niet genomen. Achteraf had daar dan nog een tweede set bij moeten komen (voor de subtowers).

Citaat van: xynyx op mei 10, 2021, 17:54:59
Je hebt prachtige apparatuur maar de huidige opstelling is, naar mijn persoonlijke mening, een rommeltje. Geeft een zeer drukke indruk en is niet in lijn met de strakheid van de ruimte.

Bedankt voor je oprechtheid. Dat is jouw persoonlijke mening en die deel ik zelfs tot in een bepaalde mate :). Er zijn enkele ruimtes hier op het forum waarbij alles netjes is ingebouwd en waarbij je feitelijk alleen maar het scherm kunt zien (en de projector als die tevoorschijn komt). Ook dat vind ik persoonlijk erg mooi om te zien, maar mijn streven is altijd geweest om een optimale stereo weergave te realiseren. Deze dingen zijn, mijn inziens niet met elkaar te combineren, dus dan moet je ergens concessies doen.

Citaat van: xynyx op mei 10, 2021, 17:54:59
Mooiste zou zijn als je de apparatuur kan plaatsen waar nu de blurays staan. Helemaal uit het zicht. Zou mijn voorkeur zijn. Maar heel begrijpelijk als jij dat niet mooi zou vinden.

Om heel eerlijk te zijn zou het ook mijn ideaal zijn om de apparatuur niet te hoeven zien, maar daarbij geen enkel compromis te hoeven sluiten qua (stereo) weergave. Die mogelijkheid is er wel, maar dan zou je de apparatuur direct aan de andere kant van een muur neer moeten kunnen zetten. Die ruimte moet dan wel minstens net zo goed geconditioneerd en beveiligd kunnen worden als de luisterruimte zelf. Mocht ik vanavond de Staatsloterij winnen, dan heb ik al een 'blauwdruk' klaar liggen :D.

Citaat van: PascalP op mei 10, 2021, 19:11:39
Altijd concessies doen Jan als de vrouw erbij betrokken is ;)

Zekers, ik kan nu feitelijk doen wat ik wil in de ruimte, maar ze heeft natuurlijk soms ook wel gelijk :thumbs-up:.

Citaat van: PascalP op mei 10, 2021, 19:11:39
Betreft de CM HDMI, dacht dat deze in 15m en 100m te krijgen is dus dat hoeft geen probleem te zijn, de 'eindstukjes' met de aansluitingen blijven toch gelijk.
(Mocht je de plannen ooit weer uit de ijskast halen ;) )

Als puntje bij paaltje komt dan is het inderdaad mogelijk om nieuwe fibers te bestellen, dus uiteindelijk niets onoverkomelijks (afgezien van extra kosten).

Citaat van: buckler op mei 10, 2021, 20:08:47
Ik zeg ook de hele audio keten naar achter de bank Janneman  :coffee:

Haha... zie hierboven ;D. En wat nu als ik binnenkort naar Odin speakerkabels wil upgraden?

Citaat van: buckler op mei 10, 2021, 20:08:47
En alleen je front speakers er nog laten staan en verder alles met adamantium beplakken vooraan.

Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van opstellingen waarbij de eindversterkers langs de speakers staan, waarbij ik nog steeds volledig gebruik maak van de rigoreuze aanpak van de stroomvoorziening (voor dat idee heb ik nu ook mijn sommetje van gisteren gemaakt). Weet niet of een eventuele volgende eigenaar deze VS's ook in een HT-opstelling wil gebruiken, dus ik 'vlij' het Adamantium er voorlopig nog wel overheen.

Citaat van: buckler op mei 10, 2021, 20:08:47
En als de CM hdmi te kort is geef je hem maar aan mij  O0

Als de plannen uit de ijskast komen, dan heb ik twee fibers van 15 meter over (die mag je dan van me hebben). De eindstukjes houd ik wel zelf als je het niet erg vindt.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Waarom vragen we onze vrouwen toch om hun mening als het om onze hobby gaat.

Toen ik akoestisch schuim op het behang plakte en de vrouw het een paar dagen later zag werd ik nogal vuil aangekeken met de opmerking "moest dat nou", of iets in die trant. Ja, schat, dat moest. Mijn ruimte, mijn hobby en je zit er toch zo goed als nooit. Dat laatste zei ik overigens maar niet hardop, dan kon ik een weekje beneden slapen, denk ik [emoji2957]

Sterkte met je dilemma, Jan. Als ik het mag zeggen: gewoon doen [emoji56]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Citaat van: skyfox op mei 10, 2021, 22:08:44
Waarom vragen we onze vrouwen toch om hun mening als het om onze hobby gaat.

Tja, het heeft ook niet heel veel zin om ze echt op de kast te jagen >:D.

Citaat van: skyfox op mei 10, 2021, 22:08:44
Toen ik akoestisch schuim op het behang plakte en de vrouw het een paar dagen later zag werd ik nogal vuil aangekeken met de opmerking "moest dat nou", of iets in die trant. Ja, schat, dat moest. Mijn ruimte, mijn hobby en je zit er toch zo goed als nooit. Dat laatste zei ik overigens maar niet hardop, dan kon ik een weekje beneden slapen, denk ik [emoji2957]

Haha... ik hoor het haar hier zeggen ;D. Inderdaad Richard was dat nou echt nodig en zo ja, had je dat niet anders op kunnen lossen? :D

Citaat van: skyfox op mei 10, 2021, 22:08:44
Sterkte met je dilemma, Jan. Als ik het mag zeggen: gewoon doen [emoji56]

Het is geen dilemma, want ik doe het gewoon ;). De deurmat die ik had laten zien ligt er straks ook gewoon, niets geen overleg :). Heb alle benodigde materialen in de ruimte liggen, maar ik heb Angelie wel gevraagd of ze het Adamantium netjes op maat te knippen. Ze kan dat toch wat netter als ik en ze heeft ook gewoon toegezegd om het te willen doen.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

vik

Alles heeft zijn voor en nadelen. Optisch gezien is het heel erg strak als speakers achter een doek zijn weggewerkt maar ook dit is een compromis. Voor de verwende luisteraar die film en stereo combineert (en ook veel muziek concerten luistert) heb ik tot op heden nog geen enkele opstelling (achter een doek) ervaren die dit optimaal weer geeft behalve de serieuze high-end ht ruimtes waarbij de speakers optimaal en los in de ruimte staan opgesteld.  Zelfs de plaatsing van de amps hebben invloed samen met de rest van de apparatuur.

Een goede basis opstelling begint in deze surround opstelling met de stereo opstelling. Vanuit die positie breid je verder uit. Als alles op orde is (ruimte, opstelling apparatuur) dan wordt je gelijk de film (of het concert) ingezogen en dan maakt die amp die voor staat onder het scherm staat niets meer uit is mijn ervaring. Er is altijd wel ergens een compromis en de wensen zijn voor iedereen verschillend.  :)

Jouw ruimte is opgebouwd met als doel stelling optimale stereo en daarom heen heb je de liefde voor film uitgebreid. (wat ondertussen ook behoorlijk serieus is geworden  :-X )

Citaat van: Jean Sibelius op mei 10, 2021, 22:02:22
Bedankt voor je oprechtheid. Dat is jouw persoonlijke mening en die deel ik zelfs tot in een bepaalde mate :). Er zijn enkele ruimtes hier op het forum waarbij alles netjes is ingebouwd en waarbij je feitelijk alleen maar het scherm kunt zien (en de projector als die tevoorschijn komt). Ook dat vind ik persoonlijk erg mooi om te zien, maar mijn streven is altijd geweest om een optimale stereo weergave te realiseren. Deze dingen zijn, mijn inziens niet met elkaar te combineren, dus dan moet je ergens concessies doen.

Om heel eerlijk te zijn zou het ook mijn ideaal zijn om de apparatuur niet te hoeven zien, maar daarbij geen enkel compromis te hoeven sluiten qua (stereo) weergave. Die mogelijkheid is er wel, maar dan zou je de apparatuur direct aan de andere kant van een muur neer moeten kunnen zetten. Die ruimte moet dan wel minstens net zo goed geconditioneerd en beveiligd kunnen worden als de luisterruimte zelf. Mocht ik vanavond de Staatsloterij winnen, dan heb ik al een 'blauwdruk' klaar liggen :D.
Groeten, Jan
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

MAW

Achter een doek? Als je de luidsprekers wilt wegwerken zou ik persoonlijk ook gelijk soffit mount overwegen. Dan kun je er mooi een doek voor spannen maar dan heb je ook gelijk de rear reflectie geëlimineerd en daarmee een belangrijk akoestisch probleem opgelost. Maar dat kan niet (goed) met alle luidsprekers..
Gr. Martijn

MAW

Citaat van: vik op mei 11, 2021, 08:55:55
Voor de verwende luisteraar die film en stereo combineert (en ook veel muziek concerten luistert) heb ik tot op heden nog geen enkele opstelling (achter een doek) ervaren die dit optimaal weer geeft behalve de serieuze high-end ht ruimtes waarbij de speakers optimaal en los in de ruimte staan opgesteld.

Los in de ruimte staan opgesteld zorgt er (in tegenstelling tot soffit mount) voor dat je reflecties in het laag hebt die via de achterwand voor staande golven zorgen. PMC soffit mount in Wisseloord studios:
Gr. Martijn

Jean Sibelius

Citaat van: MAW op mei 15, 2021, 01:09:16
Achter een doek? Als je de luidsprekers wilt wegwerken zou ik persoonlijk ook gelijk soffit mount overwegen. Dan kun je er mooi een doek voor spannen maar dan heb je ook gelijk de rear reflectie geëlimineerd en daarmee een belangrijk akoestisch probleem opgelost. Maar dat kan niet (goed) met alle luidsprekers..

Citaat van: MAW op mei 15, 2021, 01:17:05
Los in de ruimte staan opgesteld zorgt er (in tegenstelling tot soffit mount) voor dat je reflecties in het laag hebt die via de achterwand voor staande golven zorgen. PMC soffit mount in Wisseloord studios:

Ik vind dat Viktor het hierboven op een goede manier heeft verwoord/samengevat. Ben zelf nooit zo van het heel erg stelling nemen over hoe iets presteert (maar ga het dadelijk toch doen ;)). Voordat ik begonnen ben aan het ontwerp en de bouw van deze ruimte heb ik de mogelijkheid gekregen om bij verschillende top ruimtes te mogen komen kijken en te luisteren. Dat waren dedicated stereo, dedicated HT-ruimtes en combinatie ruimtes (stereo + HT). Voor mij is toen ook duidelijk geworden dat de combinatie in 1 ruimte niet compromisloos kan zowel voor stereo als voor surround. Sterker nog, ook in mijn situatie zijn compromissen gesloten (zie openingspost). Nu met de recente komst van de NX9 kijk ik gemiddeld meer films, maar de verhouding muziek vs film zal bij mij nog steeds 70:30 zijn (en zal naar verwachting terug gaan van 80:20). Overal waar compromissen gesloten moesten worden heeft stereo in mijn situatie 'gewonnen'. Wat IK destijds ook heb ervaren is dat in-wall speakers niet het realisme (of een poging daartoe) kunnen brengen die vrijstaande speakers wel kunnen geven.

Ongetwijfeld dat er in de afgelopen 10 jaar nog vooruitgang is gemaakt qua (in-wall) speakers, dus ben zeker nieuwsgierig en geïnteresseerd. Zodra de pandemie (grotendeels) achter de rug is en we niet meer bang hoeven te tijd om elkaar over en weer te besmetten, hoop ik alsnog bij een paar mensen (opnieuw) langs te mogen komen (en zijn ze hier uiteraard ook hier van harte welkom). Allerbelangrijkste doel gezelligheid en bijpraten, maar ook om te ervaren en te leren hoe het bij andere enthousiastelingen is.

Deze ruimte en de Von Schweikerts (incl. rear tweeters) zijn achteraf gezien voor elkaar gemaakt. Dat in combinatie met de zeer uitgebreide mogelijkheden in de Trinnov om de main en sub towers met elkaar te laten samenwerken resulteert voor mij in een stereoweergave die IK nog nooit ergens anders heb ervaren (maar dan praten we ook over MyFi!).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Jan, uit nieuwsgierigheid, ben je wel eens wezen luisteren in de Mutrox demo HT? Daar hebben ze dacht ik de in wall B&W 800 diamond serie met bijpassende in wall subs. Ik vond het een hele intense ervaring. Daar kan je denk ik het beste horen wat top in walls kunnen presteren.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Ik denk nog wel eens aan de situatie "what if". Stel dat ik de ruimte had en een vergelijkbaar budget en ik zou stereo en HT willen combineren in een ruimte, zou ik waarschijnlijk kiezen voor twee gescheiden sets. Voor film de drie LCR achter het doek, verder inwall in de ruimte, 7.x.6 configuratie.

En dan gewoon vrij opgesteld een dedicated stereo set met eigen aansturing en bron. Nadeel zou zijn dat bij meerkanaals audio je niet van de stereo set kunt genieten en dat het doek er altijd hangt wat ten koste gaat van mogelijkheden voor akoestische aanpassingen. Aangezien alles een compromis is zou ik denk ik op deze uitkomen.

Maar dat komt ook doordat voor mij de focus andersom ligt. 80% film en 20% muziek waarbij muziek bij mij in de woonkamer staat op een veel lager niveau dan bij jou, hoewel stereo en HT bij mij thuis elkaar niet echt ontlopen in de basis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

CinéHome

Ik roep hier ook al jaren dat vrijstaand gewoon een meer natuurlijke soundstage oproept,  in stereo maar zeker ook in surround.
Je ervaart diepte ipv een 'wall of sound'.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Jean Sibelius

Citaat van: skyfox op mei 15, 2021, 14:19:45
Jan, uit nieuwsgierigheid, ben je wel eens wezen luisteren in de Mutrox demo HT? Daar hebben ze dacht ik de in wall B&W 800 diamond serie met bijpassende in wall subs. Ik vond het een hele intense ervaring. Daar kan je denk ik het beste horen wat top in walls kunnen presteren.

Ik ben daar nog nooit geweest om te luisteren. Alleen als ik ooit een dedicated HT-ruimte zou kunnen bouwen, dan is in-walls wel iets wat ik overweeg, maar met mijn huidige stereo ambities en 1 ruimte ter beschikking is dat voor mij een 'no-go'. Neemt zeker niet weg dat als ik ooit de kans zou krijgen om bij Mutrox te gaan luisteren, ik zeker heel geinteresseerd zou zijn :colgate:.

Citaat van: Kamdioblitz op mei 15, 2021, 16:03:01
Ik denk nog wel eens aan de situatie "what if". Stel dat ik de ruimte had en een vergelijkbaar budget en ik zou stereo en HT willen combineren in een ruimte, zou ik waarschijnlijk kiezen voor twee gescheiden sets. Voor film de drie LCR achter het doek, verder inwall in de ruimte, 7.x.6 configuratie.

En dan gewoon vrij opgesteld een dedicated stereo set met eigen aansturing en bron. Nadeel zou zijn dat bij meerkanaals audio je niet van de stereo set kunt genieten en dat het doek er altijd hangt wat ten koste gaat van mogelijkheden voor akoestische aanpassingen. Aangezien alles een compromis is zou ik denk ik op deze uitkomen.

Maar dat komt ook doordat voor mij de focus andersom ligt. 80% film en 20% muziek waarbij muziek bij mij in de woonkamer staat op een veel lager niveau dan bij jou, hoewel stereo en HT bij mij thuis elkaar niet echt ontlopen in de basis.

Twee sets in 1 ruimte heb ik destijds ook overwogen (daar kunnen we nog wel eens over door filosoferen) ;). Zelfs gespeeld met de gedachte om de Von Schweikerts aan te sturen met een aparte (VAC) voorversterker voor stereo... en met de Trinnov voor surround, maar daar is het bij gebleven. Hoe je het uiteindelijk in wilt vullen is ook grotendeels afhankelijk van waar voor jou persoonlijk het zwaartepunt ligt. Het wordt pas echt lastig als de verhouding 50:50 wordt :D

Citaat van: MichelDW op mei 15, 2021, 19:16:13
Ik roep hier ook al jaren dat vrijstaand gewoon een meer natuurlijke soundstage oproept,  in stereo maar zeker ook in surround.
Je ervaart diepte ipv een 'wall of sound'.

Dan roepen we het vanaf nu samen ;D :pompom: Ik luister bv. ook best veel vanaf Qobuz en dan heb ik al vaak het WTF-gevoel wat deze aspecten betreft.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jefften

Citaat van: MichelDW op mei 15, 2021, 19:16:13
Ik roep hier ook al jaren dat vrijstaand gewoon een meer natuurlijke soundstage oproept,  in stereo maar zeker ook in surround.
Je ervaart diepte ipv een 'wall of sound'.

Oké,  ik ben overtuigd.. ik verkoop de handel weer..  :D
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

PascalP

Citaat van: Jefften op mei 17, 2021, 08:18:15
Oké,  ik ben overtuigd.. ik verkoop de handel weer..  :D

Heb nog wel een 'vrijstaand' Harman Kardon 5.1 setje voor je :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jefften

Citaat van: PascalP op mei 17, 2021, 09:00:32
Heb nog wel een 'vrijstaand' Harman Kardon 5.1 setje voor je :P

Misschien kunnen we ruilen? als dat daadwerkelijk zoveel beter is.

Sorry Jan, on-topic weer.. Je bent natuurlijk (wanneer het af is) welkom om hier te komen luisteren.

Echter ligt mijn focus beneden in de kelder volledig op Film met af en toe wat muziek blurays. Boven in de woonkamer wel een stereo setje staan maar niet noemenswaardig :P
Wanneer je van beide optimaal wil genieten denk ik het het mooiste is zoals Peelke het heeft gedaan.

Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

MLCinema

Het nadeel van twee sets in een ruimte is ook weer dat je toch een compromis sluit lijkt mij qua aanpassingen en afstraling. Die vrijstaande stereo speakers staan wel in de weg denk ik?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jean Sibelius

Citaat van: Jefften op mei 17, 2021, 08:18:15
Oké,  ik ben overtuigd.. ik verkoop de handel weer..  :D

Wel goed alle gaten dichtstoppen of anders alle speakers kortsluiten :)

Citaat van: PascalP op mei 17, 2021, 09:00:32
Heb nog wel een 'vrijstaand' Harman Kardon 5.1 setje voor je :P

Ga je upgraden? :colgate:

Citaat van: Jefften op mei 17, 2021, 09:23:04
Misschien kunnen we ruilen? als dat daadwerkelijk zoveel beter is.

Sorry Jan, on-topic weer.. Je bent natuurlijk (wanneer het af is) welkom om hier te komen luisteren.

Echter ligt mijn focus beneden in de kelder volledig op Film met af en toe wat muziek blurays. Boven in de woonkamer wel een stereo setje staan maar niet noemenswaardig :P
Wanneer je van beide optimaal wil genieten denk ik het het mooiste is zoals Peelke het heeft gedaan.

Ben heel benieuwd naar DreamTheater v2 inderdaad. De uitnodiging ligt alweer heel lang, maar eerst nog even afwachten.

Citaat van: Kamdioblitz op mei 17, 2021, 22:44:04
Het nadeel van twee sets in een ruimte is ook weer dat je toch een compromis sluit lijkt mij qua aanpassingen en afstraling. Die vrijstaande stereo speakers staan wel in de weg denk ik?

Mijn insteek is altijd geweest om hele mooie front speakers te hebben en om die te integreren met de surround set-up. Maar er zijn talloze wegen die naar Rome leiden (mede afhankelijk van wat je wilt uiteraard). Ben alweer heel lang geleden een keer bij Audiofiel thuis geweest en die had een stereo set-up en surround set-up 90 graden ten opzichte van elkaar staan in de woonkamer staan, dus het is zeker mogelijk.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

MAW

Citaat van: skyfox op mei 15, 2021, 14:19:45
Jan, uit nieuwsgierigheid, ben je wel eens wezen luisteren in de Mutrox demo HT? Daar hebben ze dacht ik de in wall B&W 800 diamond serie met bijpassende in wall subs. Ik vond het een hele intense ervaring. Daar kan je denk ik het beste horen wat top in walls kunnen presteren.

Een vriend van mij heeft die luidsprekers.
Zeker mooi weggewerkt, en klinkt zeker wel fijn, maar dat is toch niet de top van in wall naar mijn mening.

Ofja, misschien wel van 'in wall' platte weggewerkte inbouwluidsprekers. Die B&W zie ik als een consessie qua geluid om het optisch weggewerkt te krijgen. Bij een soffit mount luidspreker is het doel goed geluid zonder staande golven door rear reflections. Denk bv. aan ATC-SCM300A SL PRO, of iets in die richting.
Gr. Martijn