The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Jean Sibelius

Citaat van: Bas Akkerman op juli 28, 2013, 17:08:35
Jammer, het leek een vrij eenvoudige mogelijke oplossing. Hopelijk (?) kan de DD18 iets meer betekenen.

Hoi Bas, het verbaast me eerlijk gezegd ook nog steeds, omdat een eerdere serie metingen toch vrij duidelijk liet zien dat de cross-over frequentie maximaal zetten resulteerde in het vullen van de 100Hz dip door de sub towers. Ondertussen heb ik ook een reactie van Albert ontvangen naar aanleiding van jouw opmerking en mijn vraag daarop richting hem met betrekking tot de DD-18. Zijn reactie was vrij helder en eenduidig: als je een extra subwoofer hebt dan heeft dat zeker de voorkeur en heb je geen AM2.0 nodig! Dus we zullen eens kijken wat dat mogelijk brengt. Gelukkig heb ik nog steeds opties over en zolang dat het geval is, ga ik me niet heel ongerust maken (voor zover ik dat überhaupt al deed).

Citaat van: chansig op juli 28, 2013, 17:21:31
Het was een voorrecht om te mogen komen. Zoals ik in de pm al had aangegeven was het een win/win situatie. Op deze manier kon ik natuurlijk een top systeem beluisteren. Maar inderdaad eerst even koffie, op de achtergrond (we zaten op het terras) stond de set al lekker te spelen. Bij binnenkomst in de geweldige ruimte eerst mijn ogen maar even uitgekeken naar het vakmanschap. Man wat is alles even netjes en strak afgewerkt. De speakers springen natuurlijk in het oog. Ook de Dynaudio die nu als rears dienst doen zijn geen kleine jongens.

...
Hans, bedankt voor je verslag en jouw ervaringen! Niets meer aan toe te voegen en erg leuk om te lezen hoe jij 'Confidence Mansion' ervaren hebt. Ondertussen heb ik nog wat op de post voor je gedaan (zou morgen binnen moeten zijn).

Citaat van: chansig op juli 28, 2013, 17:21:31
Ik kom graag nog een keer langs als je uit gevogeld heb hoe je die rare vervelende dip kan wegwerken...ws nog een subwoofer of 2 erbij... :D :D

De 'probleem-oplos-machine' draait op volle toeren. Laat ik eerst maar eens beginnen met 1 extra subwoofer. In combinatie met de 'minder compleet uitgevoerde' Confidence C4's was 1 subwoofer al voldoende, dus ik heb goede hoop dat het met in totaal 3 subwoofers ook moet gaan lukken

Citaat van: chansig op juli 28, 2013, 17:21:31
Enorm bedankt voor de uitnodiging...jammer dat het niet helemaal gebracht heeft wat je ervan verwachte. Misschien wel wat duidelijkheid ? Of een bevestiging.

Graag gedaan en we houden contact! Het was sowieso leuk om elkaar in levende lijve te ontmoeten en het was tevens leerzaam om de AM2.0 in werking te zien. Het was natuurlijk fijn(er) geweest als ik nu tenminste alvast 1 mogelijke oplossing op zak had gehad. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn, maar zoals hierboven geschreven: er zijn nog mogelijke alternatieven, dus laat ik me daar voorlopig maar even op focussen.

Citaat van: chansig op juli 28, 2013, 17:21:31
Geef je prachtige hond nog een aai en ik hoop tot ziens.

Is gebeurd! Was leuk om te zien hoe snel hij bij jou van waak- naar aai-stand ging ;D

Citaat van: jaco op juli 29, 2013, 07:22:11
Doet standje koelen het niet bij jou dan ?
Heb je slechts een warmte wisselaar in de lucht behandeling zitten ?

Hoi Jaco. Klopt, ik heb geen standje koelen, omdat onder bijna alle weeromstandigheden, inderdaad alleen, de warmtewisselaar ruim voldoende in staat om te ruimte behaaglijk te houden. Tot voor kort heb ik nooit temperaturen van boven de 21 graden gezien in de ruimte, maar het extreme weer van de afgelopen dagen, waarbij het 's nachts niet tot nauwelijks afkoelde hebben uiteindelijk toch geresulteerd in een temperatuur van 24 graden in de ruimte. Als de ruimte dan eenmaal warm is geworden, dan duurt het ook een tijd voordat deze warmte weer naar buiten is afgevoerd. Als ik dan vervolgens moet kiezen tussen lekker buiten zitten met een biertje of in de ruimte gaan kalibreren, dan kies ik toch voor het eerste :).

Citaat van: jaco op juli 29, 2013, 07:22:11
Dan wordt dat een volgende upgrade lijkt me.

Haha... ik zou niet weten hoe (en waarom). Ik heb destijds geïnformeerd naar o.a. een split-unit, maar het verhaal van 10K Euro kostprijs, 3 fase stroomaansluiting en de variabele stroomkosten hebben me afgeschrikte en snel doen besluiten om naar een alternatieve oplossing te kijken. Als ik eerlijk ben: normaal met dit soort weer wil ik niet eens film kijken en/of muziek luisteren, dan zijn er leukere dingen om te doen. Uiteraard was ik erg benieuwd naar de AM2.0 en kon Hans zondag al langskomen anders was ik helemaal niet in de ruimte geweest.

Het enige wat ik me wel weer heb gerealiseerd is rekening te houden met de mogelijke keuze voor alternatieve versterkers (misschien, ooit, ooit, ver in de toekomst!). De Parasound JC-1's waren zondag behoorlijk heet geworden (en dat met 'slechts' 2 x 25W klasse-A), wat als je hier b.v. een paartje 200W klasse-A Pass-Labs neer zou zetten? (dan heb ik continue 400 Watt die de ruimte warm staat te stoken).
Ach, (voorlopig geen) luxe probleem ;-). Eerst maar eens op zoek naar datgene wat er niet is.

Citaat van: ArjanR1 op juli 30, 2013, 10:07:32
Dat is mooi nieuws.
Hoop dat je snel de speakers goed hebt staan, dan kan het genieten pas echt beginnen  :D
+1. Niets zo erg als een onrustige audiofiel ;)

Citaat van: chansig op juli 30, 2013, 14:04:56
Top....Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Zie onder :)

Citaat van: chansig op juli 30, 2013, 14:04:56
Je kan natuurlijk altijd nog Tannoys kopen.. :D

>:D maar dat is gelukkig niet nodig:

Gisteravond heb ik een interessante luister- en testsessie met o.a. Cor gehad. Na het probleem uitgelegd te hebben, hebben we wat opties besproken om 'het probleem' verder aan te pakken (helaas bleek al snel dat er geen 'easy escape' mogelijk is). Daarna eerst maar eens muziek luisteren om na te gaan of het voor Cor gehoormatig ook waarneembaar is. Cor had o.a. een heftige piano opname en een chello opname meegenomen (welke hij recentelijk live heeft gehoord en zelfs terplekke heeft vastgelegd met zijn eigen opnameapparatuur). Zijn conclusie: je mist toch wel wat laag informatie en dat zit hem zeer waarschijnlijk in de 100Hz dip (plan C: 'niets doen' is daarmee definitief naar de prullenbak verwezen) => dat is het voordeel als je weet hoe het klonk en hoe het dus moet klinken ;). Vervolgens eerst maar eens de elektronica doorgemeten (van processor ingang tot versterker uitgang) om na te gaan of daar mogelijk ergens in de keten het beschreven verschijnsel optreedt (maar dat blijkt niet het geval).

Oorspronkelijk was gepland om gisteravond zowel een tweede DSP-oplossing te proberen als om de VR10's inclusief de DD-18 te testen. Uiteindelijk is het in de beschikbare tijd alleen gelukt om de tweede DSP-oplossing te proberen, deze in te stellen en opnieuw muziek te luisteren (hierbij alleen DSP in de keten voor de sub towers, dus de main towers worden niet 'aangetast' door de DSP en extra interlinks). Yihaa... daarmee blijkt het wel te corrigeren! De 100Hz dip wordt opgevuld door de sub towers en de zich manifesterende 80Hz resonantie wordt weg gefilterd met behulp van de DSP (als DSP wordt nu tijdelijk een Behringer gebruikt, nog niet besloten wat een definitieve oplossing kan zijn). Een AM2.0 is wel heel erg uitgebreid als je kijkt naar wat het ding moet kunnen (bij voorkeur zelfs een DSP voor links en een DSP voor rechts). Waarom dit 'trucje' afgelopen zondag met de AM2.0 niet is gelukt is nog steeds een raadsel, want de oplossing daar was ook om de cross-over frequentie van de subtowers maximaal te zetten en om de 80Hz resonantie die daarmee versterkt wordt vervolgens via de AM2.0 te corrigeren.

Als je dan daarna hetzelfde muziekstuk afspeelt en het verschil voor- en na hoort, dan hoor je inderdaad verschil (waarbij de overdracht zonder de 100Hz dip de voorkeur heeft) en dat betekent dat er een definitieve(re) oplossing gaat komen! De oorzaak van de hardnekkige dip is nog steeds onduidelijk (er wordt nog wel steeds naar gezocht), maar er is een ieder geval en minimaal 1 oplossing voor handen. Verder blijkt dat de sub-versterkers ook een LFE ingang hebben die het cross-over van de sub versterkers omzeild. Dit is prettig voor een eventuele DSP oplossing omdat daarmee de afvalkarakteristiek van de subwoofer zowel qua amplitude als fase beter beïnvloed kan worden. Daarnaast heb je dan niet het probleem dat de knoppen op de versterkers per ongeluk verdraaid kunnen worden. Ondertussen was het 23:00 geworden en is besloten om een (extra) biertje open te trekken en om nog even lekker muziek te luisteren (nu nog met de DD18 aan de slag gaan zou wel erg laat worden). Rond 01:00 toch maar afsluiten want om 06:30 gaat de wekker weer (gelukkig had Angelie de hond al uitgelaten, dus ik kon direct mijn bed in rollen).

Later deze week of begin volgende week maar eens kijken of en zo ja hoe de oplossing met de DD18 gaat werken (en wat uiteindelijk de voorkeur heeft).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

VlisChris

Kan het niet zo zijn dat de dip wordt veroorzaakt door een combinatie van de praktisch optimale ruimte + speakers combinatie?
Dat het met een minimale fysieke verandering op te lossen is? Of denk ik nu te makkelijk?

En ja, ik weet dat de ruimte zeg maar gerust compromisloos is, maar ik besef me ook dat 100% perfectie zelfden behaald wordt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Staaled

De dualcore introduceert een extra delay waar een behringer dat niet/nauwelijks doet.

Nu neig ik nog meer naar een probleem in de fase tussen mains en subs.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Die LFE-ingang is natuurlijk geweldig! De oplossing lijkt nabij, maar toch ben ik wel benieuwd naar wat de DD18 wel en vooral ook niet kan brengen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Mooi dat er een oplossing aan lijkt te komen...ik ben benieuwd naar het hoorbare verschil.

Ik zit hier iedere dag opnieuw te genieten met de anti mode. Gisteren bv Jon Hopkins (insides) gedraaid. Afgelopen zondag ook en daar viel me de enorme controle over het laag op. Ik dacht dat ik die thuis niet had....maar door de anti mode is daar een grote verandering in waar te nemen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jean Sibelius

Citaat van: Christiaan S op juli 31, 2013, 17:36:24
Kan het niet zo zijn dat de dip wordt veroorzaakt door een combinatie van de praktisch optimale ruimte + speakers combinatie?
Het is in ieder geval iets wat de ruimte en de VR10-MK2 speakers samen teweeg brengen. Het effect met de Confidence C4's was er niet en zo wel, dan in een dusdanig mindere mate dat het niet opviel in de overdrachten. De units die de 100Hz produceren, zitten voor beide systemen (C4 vs VR10) wel op een andere hoogte (maar wel in beide systemen gespiegeld ten opzichte van de tweaters). Als de main towers niet zo zwaar waren geweest, dan had ik ook nog wel een testje gewaagd om ze bv. hoger te zetten waarbij de onderste woofers op tweater hoogte zouden komen, maar 1) dit is sowieso geen praktische oplossing (dus wat levert het me op?) en 2) het gewicht van circa 120kg per main tower helpt ook niet echt mee om dit even te proberen. Dat het een mode in verticale richting is lijkt daarmee zeer onwaarschijnlijk, mede omdat de main towers ieder 4 units hebben die de 100Hz toch op de een of andere manier zouden moeten exciteren.

Citaat van: Christiaan S op juli 31, 2013, 17:36:24
Dat het met een minimale fysieke verandering op te lossen is? Of denk ik nu te makkelijk?

Ik ben bang van wel. Geloof me dat alles wat enigszins makkelijk en minder makkelijk fysiek was uit te proberen ondertussen wel is gedaan (tot het extreme toe).

Citaat van: Christiaan S op juli 31, 2013, 17:36:24
En ja, ik weet dat de ruimte zeg maar gerust compromisloos is, maar ik besef me ook dat 100% perfectie zelfden behaald wordt ;)

Sterker nog: ik durf hier zelfs ook nog wel de stelling in te nemen dat deze nooit behaald wordt ;). Je kunt alleen proberen om in de buurt te komen en dit project en alle apparatuur die ik ondertussen daarvoor verzameld heb is hierbij slechts een dappere poging. Een piano geplaatst in een goede ruimte die je direct waarneemt op slechts enkele meters afstand kun je 'never-nooit-niet' evenaren met een opname weergegeven via elektronische apparatuur. Het enige wat je kunt proberen is om het zo natuurgetrouw weer te geven (= een poging doen om in de buurt te komen). Dit project is, zoals gezegd, een dappere poging in die richting en de ervaringen van de mensen die tot nu toe hier zijn geweest om te luisteren geven aan dat deze poging geslaagd is. Maar het blijft altijd een benadering die, de naam 'benadering' zegt het al, nooit 100% worden, maar dat is iets wat ik me vanaf het begin af aan heb gerealiseerd. Ondertussen is deze benadering goed genoeg gelukt en ben ik zeer tevreden met het huidige resultaat, maar zoals we hier op het forum weten: het kan altijd beter en zolang ik plezier blijf hebben en de passie blijf behouden in deze hobby, dan blijf ik proberen om daar waar mogelijk stapjes te maken (en natuurlijk veel muziek te luisteren en films te kijken want daar gaat het tenslotte om). De afgelopen dagen heb ik weer verschillende concerten op Blu-ray met Angelie en Bartok weggetikt en ten opzichte van de Confidence C4's is met de komst van de VR10-MK2's een flinke stap gezet. Nu alleen nog de puntjes op de 'i' of in dit geval op de '100Hz-dip' en ongetwijfeld dat daarna wel weer iets voorbij komt waar ik mijn aandacht op kan en ga vestigen.

Citaat van: Hipster op juli 31, 2013, 17:38:19
De dualcore introduceert een extra delay waar een behringer dat niet/nauwelijks doet.

Klopt. De Behringer blijft daarom tijdelijk nog even in bruikleen staan, dus ik kan naar hartenlust experimenteren en luisteren. Waar we momenteel naar zitten te kijken (maar ik wacht eerst de DD-18 testen af) is een DSP met een hoge sample-rate in combinatie met veel bits (bv. 56 bits en 48kHz) gezien het enorme dynamische bereik wat je wilt realiseren. Deze specificaties zouden voldoende moeten zijn voor het frequentie bereik tot 200Hz waarin deze DSP moet werken.

Citaat van: Hipster op juli 31, 2013, 17:38:19
Nu neig ik nog meer naar een probleem in de fase tussen mains en subs.

Dat kan het, voor zover ik nu kan overzien, niet zijn om de volgende redenen: alle towers (2 main towers en 2 sub towers) zijn ieder afzonderlijk van elkaar gemeten en daarbij zie je dat de dip optreedt in de afzonderlijke overdracht van zowel de linker- als rechter main tower naar de luisterpositie. Het bijzondere is dat links + rechts samen aansturen van de main towers een iets diepere dip veroorzaakt dan linker en rechter main tower afzonderlijk. De subtowers spelen normaal tot 50Hz door en vallen daarna vrij steil af (en komen dan met circa 20dB onderdrukking ten opzichte van het referentie niveau in de buurt van de 100Hz). Cor had een CD bij waarop een 100Hz test toon stond. Het bizarre is dat je zelfs dicht bij de speaker deze 100Hz minder luid hoort dan de frequenties die daar omheen liggen. Houd je een microfoon vlak bij alle woofer units afzonderlijk, dan meet je netjes de overdracht zoals deze ook gespecificeerd is. Je zou bijna denken dat de x- en y-positie van de speakers perfect overeenkomen met een anti-resonantie van de 100Hz, maar dan zou je verwachten dat schuiven in x- of y-richting effect heeft en dat blijkt nauwelijks het geval (er is in verschillende +x, -x, +y, -y-richtingen 50cm – 100cm geschoven). Als de ruimte echt 100Hz op zou eten, dan zou ik dat ook eerder gezien moeten hebben en verder is dan niet te verklaren dat de sub woofer towers op een andere locatie wel in staat zijn om de 100Hz te voeden zonder daar extra veel energie in te moeten stoppen (= de frequentie karakteristiek loop vlak door zonder terugkoppeling vanaf de luisterpositie). Qua fysica ben ik ondertussen door mijn oplossingen heen, dus nu verder met een 'black box' benadering. Accepteren dat het er is en naar mogelijke alternatieve oplossingen zoeken.

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2013, 08:20:51
Die LFE-ingang is natuurlijk geweldig! De oplossing lijkt nabij, maar toch ben ik wel benieuwd naar wat de DD18 wel en vooral ook niet kan brengen.

Absoluut! Vanuit VS is er een grote voorkeur voor (de) extra subwoofer(s), omdat ze daar in de praktijk en zelfs bij de wereld introductie van hun nieuwe vlaggenschip de 'VR100-SX' zeer positieve ervaringen mee hadden. Nu nog even een avondje plannen waarop de metingen gedaan kunnen worden en dan verder.

Citaat van: chansig op augustus  1, 2013, 09:08:51
Mooi dat er een oplossing aan lijkt te komen...ik ben benieuwd naar het hoorbare verschil.

Bedankt Hans! Het is inderdaad een kwestie van tijd en het kan alleen maar beter worden.

Citaat van: chansig op augustus  1, 2013, 09:08:51
Ik zit hier iedere dag opnieuw te genieten met de anti mode. Gisteren bv Jon Hopkins (insides) gedraaid. Afgelopen zondag ook en daar viel me de enorme controle over het laag op. Ik dacht dat ik die thuis niet had....maar door de anti mode is daar een grote verandering in waar te nemen.

Goed om te horen want daar gaat het tenslotte om! Het was sowieso bijzonder om te zien dat de AM2.0 de frequentie karakteristiek tussen 20Hz en (bijna) 100Hz helemaal 'vlak' gecorrigeerd kon krijgen (dat geeft ook hoop voor de toekomst hier). Daar waar de AM2.0 goed in is (het corrigeren voor ongewenste resonanties), geeft je ook de meeste winst bij de muzikale ervaring. En zoals eerder geschreven: ik snap nog steeds niet waarom de AM2.0 nog steeds de dip liet zien na de kalibratie-sessie, want qua instellingen mbt de cross-overs is er niet anders in de huidige situatie dan in die van afgelopen zondag. Ach, er gebeuren wel meer dingen die ik (nog) niet kan verklaren ;).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

En Jan, heb je nog vorderingen gemaakt met de plaatsing en de DSP?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 18:13:37
En Jan, heb je nog vorderingen gemaakt met de plaatsing en de DSP?

Het is zo stil in zijn topic, volgens mij komt hij zijn ruimte niet meer uit  :D. Daglicht wat is dat......  :D ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Jean Sibelius

Toevallig dat ik (weer eens) inlog :)

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 18:13:37
En Jan, heb je nog vorderingen gemaakt met de plaatsing en de DSP?
Zekers... er is zelfs een definitieve oplossing die momenteel geconfigureerd word.

Citaat van: Maximus_Aurelius op september  5, 2013, 18:32:03
Het is zo stil in zijn topic, volgens mij komt hij zijn ruimte niet meer uit  :D. Daglicht wat is dat......  :D ;)
Was het maar waar ;D Maar ik ga er vanuit dat ik over 2 à 3 weken inderdaad even in zo'n situatie terecht kom.
(als het werk het weer even toe laat)

Ik houd jullie op de hoogte! ;D :)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Kun je wat meer vertellen over de oplossing of wacht je nog even af hoe dit uitpakt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op september  6, 2013, 20:15:15
Kun je wat meer vertellen over de oplossing of wacht je nog even af hoe dit uitpakt?
Hoi Philip,

Hierbij een tipje van de sluier: de afgelopen weken heb ik druk geëxperimenteerd met diverse instellingen gebruikmakend van een Behringer die ik tijdelijk te leen heb staan en waarbij ik de LFE ingangen van de klasse-D versterkers van de VR10 gebruik.

Opties die beluisterd zijn, o.a.: a) 'niets doen' = subtowers tot 50Hz; b) subtowers tot 100Hz + dip correctie; c) subs tot 50 Hz en DD-18 tot 100Hz + dip correctie; d) subtowers tot 100Hz + dip correctie '+'.

Ik heb dus ook geëxperimenteerd met de DD-18, maar het blijkt dat het off-axis bedrijven van de DD-18 tot circa 100Hz resulteert in het localiseerbaar maken van het extra sub-laag, waardoor het geluidsbeeld 'onrustig(er)' wordt. Het plaatsen van de DD-18 op een 'on-axis locatie' levert zoveel praktische problemen, dat ik dat niet meer geprobeerd hebt.

De definitieve oplossing zal bestaat uit een optie d) variant omvattende twee separate DSPs die direct geplaatst worden op de LFE input van de klasse-D versterkers behorend bij het VR10-systeem met een minimum aan overgangen (dus geen extra kabels tov de originele configuratie). Over het exacte wat en hoe bericht ik zodra ik zeker weet dat dit een verbetering oplevert ten opzichte van de huidige situatie. De DSPs zijn ondertussen binnen, maar moeten nog gemodificeerd worden voor gebruik in samenwerking met het VR10 systeem (waarbij ik dat laatste systeem, inclusief alle bekabeling, volledig origineel wil houden).

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AbZ


mtissink

Citaat van: AbZ op september 11, 2013, 16:34:38
Als je nog wil uitbreiden naar surround:
http://buy.vivastreet.co.uk/cameras+london-n1/von-schweikert-vr-10-mkii-reference-speaker-system/64327221
Hij heeft vier van deze speakers met twee subtorens in de aanbieding voor 5k.
Als ik zie wat voor een geweld dat allemaal is lijkt me dat een ontzettend koopje!!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Jean Sibelius

Citaat van: AbZ op september 11, 2013, 16:34:38
Als je nog wil uitbreiden naar surround:
http://buy.vivastreet.co.uk/cameras+london-n1/von-schweikert-vr-10-mkii-reference-speaker-system/64327221
Hij heeft vier van deze speakers met twee subtorens in de aanbieding voor 5k.
Voorlopig voldoen mijn Dynaudio Confidence C4's prima als achter speakers. :)

Iemand heeft me een paar maanden geleden ook op deze advertentie gewezen. Als je kijkt naar de nieuwprijs van het systeem, dan zou je moeten c.q. kunnen weten dat dit een totaal niet realistische prijs is, oftewel: er is iets mis met de man of met het systeem.

Het feit dat het al maanden te koop staat doet vermoeden dat ik niet de enige ben die het niet vertrouwd, maar als mensen de gok durven te nemen... (en je de ruimte hebt) Mijn persoonlijke mening: ik denk dat je het genoemde bedrag, na een mailwisseling in gebrekkig Engels van de verkopende partij, mag overmaken waarna het systeem 'zogenaamd' naar je toe gestuurd wordt. Na 2 maanden kom je er dan toch eindelijk achter c.q. tot de conclusie dat je voor dat geld leukere dingen had kunnen doen dan het weg te geven aan een oplichter.

Citaat van: mtissink op september 12, 2013, 11:36:16
Als ik zie wat voor een geweld dat allemaal is lijkt me dat een ontzettend koopje!!
Zoek nog even verder op Internet en dan kom je op bedragen die wel realistisch(er) zijn voor een dergelijk systeem.
Dit bedrag is onmogelijk voor een in prima staat verkerend systeem of hij is echt knettergek :D


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Duffel

 :worship: :worship: :worship:
Meer kan ik er niet van maken, heel indrukwekkend. Hoop dat ik dat ooit nog eens voor elkaar krijg.

AbZ

Citaat van: Jean Sibelius op september 12, 2013, 12:55:41
Voorlopig voldoen mijn Dynaudio Confidence C4's prima als achter speakers. :)

Iemand heeft me een paar maanden geleden ook op deze advertentie gewezen. Als je kijkt naar de nieuwprijs van het systeem, dan zou je moeten c.q. kunnen weten dat dit een totaal niet realistische prijs is, oftewel: er is iets mis met de man of met het systeem.

Het feit dat het al maanden te koop staat doet vermoeden dat ik niet de enige ben die het niet vertrouwd, maar als mensen de gok durven te nemen... (en je de ruimte hebt) Mijn persoonlijke mening: ik denk dat je het genoemde bedrag, na een mailwisseling in gebrekkig Engels van de verkopende partij, mag overmaken waarna het systeem 'zogenaamd' naar je toe gestuurd wordt. Na 2 maanden kom je er dan toch eindelijk achter c.q. tot de conclusie dat je voor dat geld leukere dingen had kunnen doen dan het weg te geven aan een oplichter.
Zoek nog even verder op Internet en dan kom je op bedragen die wel realistisch(er) zijn voor een dergelijk systeem.
Dit bedrag is onmogelijk voor een in prima staat verkerend systeem of hij is echt knettergek :D
Dat laatste kan je in audioland nooit uitsluiten, in de UK al helemaal niet  :D  Price range is ook geen vast gegeven voor dit soort dingen.  Kan ook allang verkocht zijn.  Anderzijds is het zeker geen normale/degelijke site voor serieuze audio.  Ik kom regelmatig in Islington dus kan wel eens 'n keertje peilen.

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Ik kreeg gisteravond het 'verwijt' (bedankt Hans v L ;)) dat er schijnbaar niet veel gebeurd in 'Confidence Mansion' (niets is minder waar, maar sommige dingen moeten nu eenmaal met zorg gedaan worden). Hierbij alvast een tipje van de sluier, hopelijk volgende week de vlag uit!

Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen had ik last van een dip(je) bij 100Hz waarvan ik tot op heden nog steeds niet weet/begrijp wat hiervan de exacte oorzaak is. Na diverse experimenten/luistersessies in de afgelopen maanden is gebleken dat een combinatie van een DSP tussen de maintowers en de klasse-D versterkers van de subtowers het gewenste resultaat oplevert. De subtowers spelen nu iets verder door dan het standaard ontwerp toelaat (via de LFE –ingangen kan het ingebouwde/instelbare crossover filter ge-bypassed worden) om de 100 Hz dip efficiënt op te vullen en met behulp van de DSP wordt een room-mode die hierdoor wordt geëxciteerd geëlimineerd. Deze DSP wordt nu tevens (ge)(mis)bruikt om de laagweergave exact te 'tweaken' naar de gewenste curve. Ik speel al een tijdje met een geleende Behringer, maar 'dat moet beter kunnen'.

De DSPs die gebruikt gaan worden zijn zogenaamde miniDSPs in a box ('versie B') met een maximale ingangsspanning van 2 Volt (er is ook zogenaamde A-versie die 'slechts' 0.7 Volt kan hebben). Deze DSPs hebben een resolutie van 56bits bij een samplefrequentie van 48kHz, hetgeen in combinatie met maximaal 12 parametrische equalizers per kanaal, ruim voldoende is om de laagfrequente signalen mee te filteren. Belangrijk om nogmaals te vermelden is dat de weergave van de maintowers op geen enkele wijze beïnvloed wordt door deze DSPs! (ik beweer niet dat het gebruik van een DSP zorgt voor een 'overall' verslechtering van de muziekbeleving want je lost er, indien op juiste wijze toegepast, grotere problemen mee op dan de 'schade' die wordt toegebracht, maar tot op heden heb ik persoonlijk nog geen enkele DSP gehoord die alleen effect heeft op enkel dat gebied wat je wilt corrigeren (hetgeen meestal hoorbaar ten koste gaat van resolutie en/of dynamiek in de muziek).

Aangezien het uitgangssignaal vanaf de Parasound JC-1's (maximaal 28 Volt) volledig wordt doorgegeven aan deze mini-DSPs wordt eerst gebruik gemaakt van een (interne) spanningsdeler om dit (te hoge) signaal terug te schalen tot de maximaal toelaatbare 2 Volt. De ingangen zijn getest met een maximaal ingangsvoltage van 32 Volt en dat ging goed. Verder zijn de standaard input en output connectoren op deze miniDSPs ongeschikt om zonder modificatie van het Von Schweikert VR10-systeem te gebruiken. Mijn insteek is c.q. was: laat het VS VR10-systeem volledig ongewijzigd en pas de miniDSPs hierop aan (dat de garantie hiermee direct vervallen is neem ik maar voor lief). Er zijn zowel aan de input als aan de output zijde andere connectoren geplaatst, waarmee het tevens mogelijk is om met slechts 1 extra component per zijde (in dit geval de miniDSP) met daarmee een minimum aan extra overgangen in de keten op te creëren en zodoende de muziekbeleving te optimaliseren. De meting voor en na modificatie laat exact dezelfde curve zien, dus dat belooft veel goeds. Dinsdag worden ze in het systeem gehangen en verder geconfigureerd. De filterinstellingen worden op een laptop bepaald en daarna ge-upload naar de mini-DSP. In de tussentijdse testen gehoormatig veelbelovend.

Of het allemaal de moeite waard is geweest, zal binnenkort beoordeeld worden door een paar kritische luisteraars van dit forum (ik zag in enkele topics als een verwijzing naar de volgende M&G die hier op 9 november plaats zal vinden ;)). Ben erg benieuwd hoe de huidige sound door iedereen ervaren wordt! (ik heb er in ieder geval erg veel zin in)

Hieronder een foto van de gemodificeerde DSP en een origineel exemplaar. Binnenkort hopelijk (goed) nieuws! :)


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Deleted member

Wow, prachtig om te lezen hoe je dit 'issue' m.i. volledig compromisloos aan hebt gepakt. Respect!!  :worship:

Op welke manier je de MiniDSP's voeden? Ik hoop dat 't volledig naar wens gaat worden! :)

Jean Sibelius

Citaat van: Duffel op september 12, 2013, 13:34:22
:worship: :worship: :worship:
Meer kan ik er niet van maken, heel indrukwekkend. Hoop dat ik dat ooit nog eens voor elkaar krijg.
Beetje laat, maar alsnog bedankt voor je leuke reactie! En waar een wil is, is een weg :)

Citaat van: AbZ op september 12, 2013, 18:36:48
Dat laatste kan je in audioland nooit uitsluiten, in de UK al helemaal niet  :D  Price range is ook geen vast gegeven voor dit soort dingen.  Kan ook allang verkocht zijn.  Anderzijds is het zeker geen normale/degelijke site voor serieuze audio.  Ik kom regelmatig in Islington dus kan wel eens 'n keertje peilen.
Je kunt natuurlijk altijd een keertje gaan peilen, maar de vorige eigenaar had deze advertentie ook gezien... zijn advies (en nu nog steeds): niet doen ;)

Citaat van: Antoine op oktober 18, 2013, 17:02:14
Wow, prachtig om te lezen hoe je dit 'issue' m.i. volledig compromisloos aan hebt gepakt. Respect!!  :worship:
Bedankt Antoine! Sommige dingen moet je inderdaad serieus andere pakken (andere niet) ;).
Geweldig om in jouw topic te zien hoe je zelf ook de lat steeds hoger legt. Ondertussen zijn we 5 maanden verder, maar gezien de totale doorlooptijd van project 'confidence mansion', nog steeds acceptabel :)

Citaat van: Antoine op oktober 18, 2013, 17:02:14
Op welke manier je de MiniDSP's voeden? Ik hoop dat 't volledig naar wens gaat worden! :)
Beide DSPs krijgen allebei een aparte gestabiliseerde voeding (klinkt duurder dan het is), maar ik wil geen 'hoogfrequente' troep het filter injagen. Het feit dat dit iets meer stroom trekt... (ach). Wel een beetje apart,  maar dat is nu eenmaal zo in de huidige configuratie, is dat deze DSPs voorlopig een eigen stroomgroep krijgen (1 vd 8). Ik heb destijds een aparte stroomgroep voor de subwoofer towers aangelegd, maar die laatste heb ik tijdelijk(?) aangesloten via de CEE-form eindversterker groep, oftewel: de klasse-D versterkers van de subtowers hangen nu op deze groep ('CEE-form / 4mm2 bedraad') in afwachting op betere powercords. Wil tzt mijn Isotek Supreme powercords hierop hangen, maar die blijven voorlopig nog op de JC-1's. Vooralsnog is dat het beste 'compromis' in de huidige set-up (ja, er bestaan betere matches, maar die zijn nogal prijzig). Binnenkort ga ik de zekeringen ook nog onder handen nemen, maar alles op zijn tijd :)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Former member 78

Heel goed bezig Jan, ik ga met plezier het vervolg lezen!

yorkie13

MiniDSP op een VR set van $$$$$$$$$  8)

Soms kan een oplossing zo simpel zijn.

Dat van die betere voedingen lijkt me een mooie upgrade.

Jean Sibelius

Korte update... uitgebreider verslag volgt :)

De twee miniDSPs hangen sinds gisteren definitief aan de subtowers. Na korte luistersessie :D
Komende week verder luisteren en eventueel nog een heel klein beetje parameters tweaken. Mooie stap tov de geleende Behringer.

Groeten, Jan (<= blije audiofiel!) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.