The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:32:37
Beetje kortzichtig en weinig onderbouwd :nopompom:
Pardon?  De onderbouwing inzake dips is al gegeven.  VonS staat niet boven de natuurkunde.
Dus leg mij uit:  wat is hier kortzichtig en weinig onderbouwd, afgezien van jouw reactie?

Madhouse

Laat maar, ik ga geen discussies met jou voeren in andermans topic. Ik stel je namelijk gewoon een vraag en dan VS afdoen als iemand die er geen verstand van heeft vind ik kortzichtig en niet onderbouwd.

Jan ik hoop dat mijn post voor jou van toegevoegde waarde is in je topic.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:48:48
Laat maar, ik ga geen discussies met jou voeren in andermans topic. Ik stel je namelijk gewoon een vraag en dan VS afdoen als iemand die er geen verstand van heeft vind ik kortzichtig en niet onderbouwd.
Discussie gaat idd niet lukken omdat je totaal geen argumenten hebt...  maar wat betreft je vraag:  mijn antwoord had een vraagteken.  Buitengewoon kortzichtig van je om dat te negeren. 

Feit is dat een dip door cancellation komt.  Daar kan je niets aan doen door roomcorrectie want als je meer of minder power toevoegt blijft het netto effect hetzelfde, namelijk cancellation. 

AbZ

Als ik zo teruglees kan ik overigens niet vinden hoe erg die dip nu eigenlijk is?

Staaled

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:48:48
Laat maar, ik ga geen discussies met jou voeren in andermans topic. Ik stel je namelijk gewoon een vraag en dan VS afdoen als iemand die er geen verstand van heeft vind ik kortzichtig en niet onderbouwd.

Jan ik hoop dat mijn post voor jou van toegevoegde waarde is in je topic.

Het ligt mogelijk buiten de man zijn expertise.

En eerlijk gezegd heeft hij al eerder opmerkelijke "oplossingen" aangedragen. :sigh:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Madhouse

Citaat van: Hipster op juli 22, 2013, 19:38:25
Het ligt mogelijk buiten de man zijn expertise.

En eerlijk gezegd heeft hij al eerder opmerkelijke "oplossingen" aangedragen. :sigh:

Dat is ook weer waar, zo had ik het nog niet bekeken ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Citaat van: Hipster op juli 22, 2013, 19:38:25
Het ligt mogelijk buiten de man zijn expertise.
Die optie heb ik dus genoemd in algemeen bruikbaar Nederlands
maar dat heet dan kortzichtig  :D

eddy135

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 19:02:14
Als ik zo teruglees kan ik overigens niet vinden hoe erg die dip nu eigenlijk is?

Nee, ik lees ook ergens dat 't niet hoorbaar is.... ;)

Waarom dan al die onrust?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Martijn M

De belangrijkste gereedschappen om het laag in een ruimte op orde te krijgen zijn:

- Meerdere bronnen om staande golven op te heffen.
- Plaatsing van laagfrequentbronnen om staande golven überhaupt niet aan te spreken.
- DSP.

Door deze instrumenten alle drie toe te passen kun je het laag in praktisch elke situatie onder controle krijgen.

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2013, 09:00:43
Als ik het goed begrijp kun je de DD18 dus niet zo instellen dat ze de dip bij 50-60 hz verhelpen? Dus de subtowers van de VS iets hoger zetten zodat ze minder hard hoeven te werken en de DD18 (met DSP) daarop aan laten sluiten. Kan best dat ik je niet goed heb begrepen en dat je deze optie al lang hebt bedacht. ;)

Dat is ook de eerste optie die ik zou overwegen, zo ongeveer  :) . Vermoedelijk krijg je een beter resultaat als je de DD18 dezelfde pass-band geeft als de baskasten van de Von Schweikerts.

Citaat van: Jean Sibelius op juli 22, 2013, 17:01:16
Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat het onverstandig is om deze tekortkoming te compenseren met een extra subwoofer, want je introduceert mogelijk (ongewild) meer ellende dan dat het oplost (alhoewel ik jarenlang de C4's op Large en de DD-18 mee heb laten spelen). Wat mij betreft lijkt me dit vooralsnog nog niet de manier om te gaan bewandelen, maar zolang ik geen definitief besluit heb genomen houd ik het zeker in mijn achterhoofd.

Een goed afgeregelde extra subwoofer lost problemen op. Als een extra subwoofer meer ellende introduceert dan hij oplost, is hij niet goed afgesteld, of waren alle problemen al opgelost.

Citaat van: Jean Sibelius op juli 22, 2013, 17:01:16
Overigens heb ik bij Albert nagevraagd of het nieuwe VS vlaggenschip (de VR100-SX) wel voorzien is van een DSP en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Dit bevestigt wat mij betreft alleen maar datgene waar Albert in gelooft, maar ik wil initieel in principe zo min mogelijk afbreuk doen aan zijn oorspronkelijke ontwerp filosofie.

Volgens mij geeft Albert VS blijk van voortschrijdend inzicht. Het zou m.i. zonde zijn om vast te houden aan zijn oorspronkelijke filosofie als handelen volgens zijn huidige inzichten de problemen op kan lossen.

Citaat van: Jean Sibelius op juli 22, 2013, 17:01:16
Ik heb jarenlang 2.1 stereo gespeeld en na de halve audioclub recentelijk op bezoek gehad te hebben (met de C4's nog als fronts), heb ik nergens een negatieve reactie gehoord bij het gebruik van de DD-18 ('afgezien van een enkeling die die de plaatsing van de grote trom minder vond bij slechts een extreme opname'). Ondertussen heb ik ook met Ron van Anti-mode contact gehad en hij pareert mijn 'Less is More' met 'Less is more Boom' (overigens ook hier complimenten voor de snelheid en de uitgebreidheid van de reactie op mijn vragen). 

"Less is more Boom"... Die moet ik onthouden!

Citaat van: Jean Sibelius op juli 22, 2013, 17:01:16
Al met al maakt dit de hobby ook wel weer interessant. Mijn idee is eigenlijk om de VS zoveel mogelijk c.q. alles te laten doen omdat dit een onderling op elkaar afgestemd systeem is (en eerlijk en principieel gezegd: voor dit geld moet het eigenlijk ook alles en compromisloos kunnen doen!)

Voor dat geld moet dat tegenwoordig kunnen, maar schijnbaar kon dat zeven jaar geleden nog niet.

Citaat van: Jean Sibelius op juli 22, 2013, 17:01:16
Desalniettemin voeg ik een derde pad toe als mogelijke oplossingsrichting: 1) niets doen; 2) DSP toevoegen mbv bv. Anti-mode voor stereo; 3) Wederom 2.1 gaan spelen (met een minimale bijdrage van de DD-18).

Ik zou zeggen, begin eens met het toevoegen van de DD18 en neem vervolgens eventuele vervolgstappen in de vorm van een goede DSP. De Anti-Mode 2.0 heeft een goede reputatie, maar ik heb er helaas (nog) geen ervaring mee.

Citaat van: Jean Sibelius op juli 22, 2013, 17:01:16
Keyser heeft ondertussen op de achtergrond al de nodige input geleverd.

Echt? Ik kan 't me niet eens herinneren :P . Hoe het ook zij, mocht ik kunnen helpen, dan doe ik dat graag!
Dutch & Dutch

Jean Sibelius

Citaat van: Bas Akkerman op juli 22, 2013, 17:09:50
Je manier van ons beantwoorden, blijft voorbeeldig! Ik kan en ga daar ook van leren, top.

Hoi Bas, graag gedaan! Ik blijf het enorm waarderen dat iedereen meegaat op mijn zoektocht, meedenkt en daarbij zo nu en dan suggesties geeft. Het getuigt van weinig respect om helemaal niet of slechts half te reageren als andere mensen de moeite nemen om jou daarbij te helpen. Het enige nadeel: fatsoenlijk reageren kost me zoveel tijd dat ik helaas nauwelijks de tijd heb om mee te reizen op zoektochten van anderen en daarbij zelf suggesties terug te geven.

Citaat van: Bas Akkerman op juli 22, 2013, 17:09:50
100hz is best wel hoog voor de DD18 denk ik, maar ik zou zeker proberen de DD18 in te zetten en te zien of dat helpt. Belangrijker is echter of je het wel hoort. Maar jou kennende is het vooral ook belangrijk om het uiterste uit je set te halen en dan is proberen het minste dat je kan doen. :)
In principe zou het moeten kunnen, maar dat ga ik later deze week nog wel uitproberen. Gezien de hitte kan ik me er momenteel niet echt toe zetten om daarmee aan de slag te gaan (alhoewel het in de ruimte aanzienlijk koeler is dan in het woonhuis). Correct: vooral het streven om alles uit de set halen is een leuke tijdsbesteding (hoe dan ook het luistert daarna altijd lekkerder)!

Citaat van: ArjanR1 op juli 22, 2013, 17:34:41
Ik speel nu al met 4 subs, 2x 15 en 2x 18''
De reden dat ik met nog 2 subs ga spelen is simpel, ik hou van geweld tijdens films.
Ze kunnen redelijk tam meespelen, en als ze dan moeten werken doen ze het ook. Je verwacht met
zoveel subs een overdaad aan laag, maar eenmaal netjes afgeregeld valt het reuze mee.

Maargoed, dat weet jij zelf ook...Met 8 woofers :D
Bedankt voor je reactie! Ik had me niet gerealiseerd dat je nu al met 2 x 15" en 2 x 18" speelt. Ik kan je bovenstaande verhaal alleen maar onderschrijven, als het netjes is afgesteld speelt het lekker makkelijk mee zonder dat het teveel wordt, maar het is duidelijk aanwezig zodra het er moet zijn.

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:04:58
Als het je stoort die dip op 100hz dan zou je toch gewoon een anti-mode kunnen gaan proberen? Het gat met een DD18 opvullen vind ik al niet wat, klinkt mij een beetje als "een tochtende kier opvullen met kaviaar". Niet te letterlijk nemen hoor wat ik zeg. Als je nu al kijkt wat je hebt staan voor de voorwand word een extra kast er niet rustiger op zoals je al zegt, een anti-mode daarintegen is een klein kastje welke zijn werk erg goed doet weet ik uit ervaring. Persoolijk zou ik voor deze optie kiezen, maar ik hou wel van veilig :D
Hoi Roy. Er zijn wat overwegingen die allemaal een rol spelen bij de definitieve keuze voor het oplossen van het 'dip-probleem'. 1 groot voordeel: de DD-18 heb ik al en ik ben er altijd erg enthousiast over geweest. Qua plaatsing... tja, de ruimte is op zich groot genoeg. Het liefste zou ik de DD-18 ergens tussen de sub-towers in plaatsen, maar of dat realiseerbaar is?!? (heb er eerlijk gezegd nog niet goed genoeg naar gekeken). Het effect van de anti-mode ervaar ik, hopelijk, op korte termijn. Alles heeft zijn voor- en nadelen, op papier lijkt de DD-18 oplossing de beste oplossing, want dan kan ik de huidige situatie (waarin ik eigenlijk geen probleem heb), ook qua plaatsing van de towers, handhaven en daar 'wat kaviaar insmeren'. De enige goede manier om verder te gaan is om het op zijn minst allebei te proberen en dan te besluiten welke optie uiteindelijk te prefereren is. Het zou jammer zijn als ik kaviaar ga gebruiken voor een situatie waarin de goedkopere leverworst beter werkt.

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 18:09:30
Met een Antimode haal je de pieken weg. 
Een dip kan je niet zomaar opvullen ivm cancellation.
Correct. De anti-mode is voornamelijk goed in het reduceren van ongewenste pieken, heel veel extra energie stoppen in iets wat niet van zijn plek te krijgen is (lees: een dip), heeft weinig zin. Dat zou dus betekenen dat ik opnieuw moet gaan schuiven en/of de cross-over frequentie van de sub-towers omhoog moet schroeven waarna ik de 80Hz room-mode plat moet slaan. Dit heeft vooralsnog twee nadelen: de sub-towers gaan hoger frequent spelen en ik 'moet' een anti-mode en een extra set interlinks in het pad van de fronts opnemen. Qua implementatie: heel erg recht-toe-recht-aan en een systeem oplossing (mogelijk corrigeert hij nog meer dan eigenlijk verwacht en dan positief bedoeld)! Ook hier: 'koud water vrees', slechts en enkel en alleen gebaseerd op enkele luisterervaringen met 'inferieure' DSP's.

Citaat van: Nahpets op juli 22, 2013, 18:12:56
En de kans dat je ev's gaan clippen.
Nou zal dat in de praktijk met de JC-1's niet zo snel gebeuren, maar het is inderdaad een beetje trekken aan een dood paard, wat weinig zinvol is. Ook dit is nogmaals door Ron bevestigd: geen anti-mode gaan gebruiken om frequentie dips te gaan compenseren, want dit leidt zeer waarschijnlijk tot averechtse ongewenste effecten.

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:13:26
Waarom adviseerd VS dan een Anti-Mode aan Jan?
Omdat VS meer informatie had gekregen dan dat ik hier op het forum heb gezet (althans ik weet niet of ik het complete verhaal al heb vermeld, maar ik heb verschillende scenario's beschreven en doorgestuurd aan Albert). Verder worden er nu volgens mij dingen door elkaar gehaald. Hierboven heb ik al kort aangeven wat een alternatieve oplossing is: de cross-over frequentie van de sub tower hoger zetten, waardoor de 100Hz dip van de main towers wordt opgevuld. Daarmee voed ik echter ook een 80Hz room-mode (die uiteraard wel prima met een anti-mode te temmen is). Een alternatieve oplossing daarbij is om een passief filter te ontwerpen wat exact de 80Hz resonantie uit het signaal pad naar de sub towers haalt. Mijn voornaamste zorg hierbij was dat het filter mogelijk de communicatie tussen de main-towers en de sub-towers ondermijnt, aangezien er een EMF-signaal loopt (zijnde een terugkoppel lus) die een maat is voor de uitslag van de sub woofer units en daarmee voorkomt dat er teveel uitslag ontstaat door het systeem als geheel. Volgens VS in theorie een prima oplossing ("maar het blijft theorie"), maar hij verwacht dat er in de praktijk verschillende iteratie-slagen nodig zijn om exact de goede curve te krijgen op basis van de goede componenten. Nadeel: diverse iteratie-slagen + verschillende dure passieve componenten nodig. Voordeel: hele compacte en elegante oplossing (als het uiteindelijk blijkt te werken).

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 18:25:44
Omdat ze daar de ballen verstand van hebben?
Zie het verhaal hierboven. Het is een hele keten voor oorzaak en gevolg. Alleen een anti-mode toevoegen in exact de huidige situatie heeft geen zin. Je zult dan ook wat anders moeten doen, maar de anti-mode zal zeker helpen bij de 80Hz resonantie en niet bij de 100Hz dip. Ik weet niet hoe krachtig en efficiënt het algoritme van de Anti-mode is, maar theoretisch zou ik de speakers op elke gewenste positie neer kunnen kwakken en dan een correctie uit laten rekenen en toepassen. Nadeel blijft echter dat de 100Hz dip nagenoeg ongevoelig is voor het aanzienlijk schuiven met de main towers (delta's geprobeerd van 0 – 0.5 meter in alle richtingen). Alleen verder naar binnen schuiven leverde iets op, maar dan staan ze al snel voor het scherm (ze staan ondertussen op ongeveer 2.1 meter van de voorwand en 1.4 meter van de zijwand).

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:32:37
Beetje kortzichtig en weinig onderbouwd :nopompom:
Zonder de hele context er om heen, correct! (maar het verhaal richting VS en de reactie afkomstig van VS was aanzienlijk genuanceerder en uitgebreider) ;)

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 18:39:48
Pardon?  De onderbouwing inzake dips is al gegeven.  VonS staat niet boven de natuurkunde.
Dus leg mij uit:  wat is hier kortzichtig en weinig onderbouwd, afgezien van jouw reactie?
Aub geen ruzie maken in dit topic ;) (het is hier al 5 jaar gezellig). Feitelijk: VS heeft nergens beweerd en dat heb ik ook niet gedaan dat je met een anti-mode dips kunt corrigeren. Niemand staat boven de natuurkunde. VS erkent alleen dat het om een gegeven moment erg lastig wordt om puur door plaatsing van de towers een beter resultaat te verkrijgen en dat het in zo'n geval makkerlijk(er)/veilig(er)/snel(ler) is om met een DSP aan de slag te gaan.

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:48:48
Laat maar, ik ga geen discussies met jou voeren in andermans topic. Ik stel je namelijk gewoon een vraag en dan VS afdoen als iemand die er geen verstand van heeft vind ik kortzichtig en niet onderbouwd.

Ik kan alleen maar beamen dat VS heel kundig is. Het feit alleen al, dat hij uitgebreid de tijd neemt om naar eer en geweten te reageren op mijn vragen (en dat doet hij bij iedereen) en om mee te denken vind ik lovenswaardig. Om dan dingen (al dan niet bewust) uit hun verband te trekken vind ik op zijn minst gezegd: "niet netjes".

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:48:48
Jan ik hoop dat mijn post voor jou van toegevoegde waarde is in je topic.
Geen probleem. Het steunt mij alleen maar in mijn filosofie om altijd weloverwogen dingen wel/niet op het forum te plaatsen (alhoewel ik probeer om altijd zo open mogelijk te zijn), maar het toont ook maar weer aan dat 'cherry-picking' (al dan niet bewust) op de loer ligt.

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 18:59:00
Discussie gaat idd niet lukken omdat je totaal geen argumenten hebt...  maar wat betreft je vraag:  mijn antwoord had een vraagteken.  Buitengewoon kortzichtig van je om dat te negeren. 

Laten we het erop houden, dat je feitelijk gelijk hebt puur kijkend naar de stelling. Als je echter iets verder kijkt, dan snap je de oorspronkelijke stelling.

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 18:59:00
Feit is dat een dip door cancellation komt.  Daar kan je niets aan doen door roomcorrectie want als je meer of minder power toevoegt blijft het netto effect hetzelfde, namelijk cancellation.
Klopt, dat is 'keiharde' natuurkunde. Dat is helder en onomstotelijk voor jou, Madhouse, mijzelf en ook VS ;).

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 19:02:14
Als ik zo teruglees kan ik overigens niet vinden hoe erg die dip nu eigenlijk is?
Hij is voor mij niet hoorbaar, hij is wel meetbaar. Of dat 3dB, 5dB of zelfs 10dB is voor de vraagstelling en een mogelijke oplossing daarvan niet van belang. Reden: voor ik het weet wordt me hier een probleem aangepraat met als voorstel om de hele ruimte opnieuw te gaan bouwen (daar heb ik eerlijk gezegd weinig zin in).

Citaat van: Hipster op juli 22, 2013, 19:38:25
Het ligt mogelijk buiten de man zijn expertise.

Nee hoor, je moet alleen dingen in hun verband lezen. Als je bewust dingen uit hun verband leest of dingen alleen maar puur feitelijk leest, dan kun je alles exact of die manier verklaren zojuist jij het wilt of juist niet... Geloof me: dat is mijn vak!

Citaat van: Hipster op juli 22, 2013, 19:38:25
En eerlijk gezegd heeft hij al eerder opmerkelijke "oplossingen" aangedragen. :sigh:
Hij heeft geen enkele keer absurde dingen genoemd. Soms geeft hij oplossingen die misschien enigszins controversieel zijn, maar dan zegt hij dat er ook meteen bij. Ik vind het juist goed dat hij enigszins 'out-of-the-box' denkt, want dat kan inspiratie zijn voor nieuwe ideeën en mogelijk goede en alternatieve oplossingen. Brainstormen, Reverse brainstormen, lateraal denken, TRIZ zijn allemaal instrumenten om niet alleen maar volgens het standaard pad te denken en worden ook in mijn vakgebied regelmatig toegepast. Ik vind het juist wel prettig dat hij ook aangeeft wat minder conventionele oplossingen zijn (het houd je in ieder geval scherp een geeft stof tot nadenken). Ik heb overigens nog geen reactie ontvangen met betrekking tot het voorstel om de DD-18 te gebruiken als extra subwoofer.

Citaat van: eddy135 op juli 22, 2013, 20:02:34
Nee, ik lees ook ergens dat 't niet hoorbaar is.... ;)

Waarom dan al die onrust?
Omdat het leuk is om uit te zoeken wat er aan de hand is en om hier (mogelijk) een oplossing voor te verzinnen, te zoeken en uiteindelijk te vinden (dit uiteraard binnen bepaalde grenzen qua tijd en geld)! En wat voor mij niet hoorbaar is, kan voor iemand anders mogelijk wel hoorbaar zijn. Zoals aangeven: het is meer een principiële kwestie en bij de C4 + DD-18 combinatie was het niet/nauwelijks zichtbaar, dus ik wil het gewoon oplossen.

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
De belangrijkste gereedschappen om het laag in een ruimte op orde te krijgen zijn:

- Meerdere bronnen om staande golven op te heffen.
- Plaatsing van laagfrequentbronnen om staande golven überhaupt niet aan te spreken.
- DSP.

Door deze instrumenten alle drie toe te passen kun je het laag in praktisch elke situatie onder controle krijgen.
Bedankt, mooie samenvatting! Is dit ook de volgorde die je normaal adviseert of hangt het heel erg van de specifieke situatie af?

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
Dat is ook de eerste optie die ik zou overwegen, zo ongeveer  :) . Vermoedelijk krijg je een beter resultaat als je de DD18 dezelfde pass-band geeft als de baskasten van de Von Schweikerts.
Ik ga ermee aan de slag!

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
Een goed afgeregelde extra subwoofer lost problemen op. Als een extra subwoofer meer ellende introduceert dan hij oplost, is hij niet goed afgesteld, of waren alle problemen al opgelost.
Tot die conclusie was ik in mijn reactie daarna ook gekomen ;).

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
Volgens mij geeft Albert VS blijk van voortschrijdend inzicht. Het zou m.i. zonde zijn om vast te houden aan zijn oorspronkelijke filosofie als handelen volgens zijn huidige inzichten de problemen op kan lossen.
Klopt, op dit punt zijn we nu beland, want puur schuiven en prutsen met de instellingen op de klasse-D versterkers levert geen verdere verbeteringen meer. Nu dus tijd voor plan B1, B2 of B3.

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
"Less is more Boom"... Die moet ik onthouden!
Ik moest ook wel erg lachen om deze opmerking. ;D

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
Voor dat geld moet dat tegenwoordig kunnen, maar schijnbaar kon dat zeven jaar geleden nog niet.
Mijn conclusie is dat dit uiteindelijk een samenloop van omstandigheden blijkt te zijn die op voorhand (schijnbaar) niet te voorspellen was en die zelfs nu (nu we denken alle parameters te kennen) niet te simuleren valt! Grote kans dat het systeem in verschillende andere ruimtes zondermeer te plaatsen is zonder dat dit effect optreedt. In die tijd was VS inderdaad nog niet zover met DSP's (ik denk overigens dat Velodyne rond die tijd in opmars is gekomen).

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
Ik zou zeggen, begin eens met het toevoegen van de DD18 en neem vervolgens eventuele vervolgstappen in de vorm van een goede DSP. De Anti-Mode 2.0 heeft een goede reputatie, maar ik heb er helaas (nog) geen ervaring mee.
+1. Daarvoor heb ik alles al liggen en het kost de minste inspanning (ik hoef alleen maar de DD-18 van achter de bank vandaan te halen en opnieuw in te stellen). Over de Anti-Mode 2.0 mogelijkheid hier thuis uitproberen krijg ik snel uitsluitsel.

Citaat van: keyser op juli 22, 2013, 23:42:45
Echt? Ik kan 't me niet eens herinneren :P . Hoe het ook zij, mocht ik kunnen helpen, dan doe ik dat graag!
Alle hulp wordt gewaardeerd! Heb je mijn laatste PM gehad?

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Madhouse

Hee Jan, bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik wil absoluut geen 'cherry-picking' veroorzaken in je topic hoor, ik doelde juist op het verhaal dat ik iets verder had gekeken. Nogmaals, mijn post oid. hadden absoluut geen negatieve context, ik waardeer het juist heel erg de manier waarop jij dingen aanpakt en onderzoekt, daar kan ik nog een hele hoop van leren.

CitaatHet zou jammer zijn als ik kaviaar ga gebruiken voor een situatie waarin de goedkopere leverworst beter werkt.
:pompom:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Staaled

Citaat van: Jean Sibelius op juli 23, 2013, 18:03:59
Nee hoor, je moet alleen dingen in hun verband lezen. Als je bewust dingen uit hun verband leest of dingen alleen maar puur feitelijk leest, dan kun je alles exact of die manier verklaren zojuist jij het wilt of juist niet... Geloof me: dat is mijn vak!
Hij heeft geen enkele keer absurde dingen genoemd. Soms geeft hij oplossingen die misschien enigszins controversieel zijn, maar dan zegt hij dat er ook meteen bij. Ik vind het juist goed dat hij enigszins 'out-of-the-box' denkt, want dat kan inspiratie zijn voor nieuwe ideeën en mogelijk goede en alternatieve oplossingen. Brainstormen, Reverse brainstormen, lateraal denken, TRIZ zijn allemaal instrumenten om niet alleen maar volgens het standaard pad te denken en worden ook in mijn vakgebied regelmatig toegepast. Ik vind het juist wel prettig dat hij ook aangeeft wat minder conventionele oplossingen zijn (het houd je in ieder geval scherp een geeft stof tot nadenken). Ik heb overigens nog geen reactie ontvangen met betrekking tot het voorstel om de DD-18 te gebruiken als extra subwoofer.


Ik doelde op het topic van Joris1971, waar het met de aangedragen gegarandeerde oplossing voorspelbaar mis ging.
"Oplossing" werd "in the box" gepropt.  ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Citaat van: Hipster op juli 23, 2013, 19:10:04
Ik doelde op het topic van Joris1971, waar het met de aangedragen gegarandeerde oplossing voorspelbaar mis ging.
"Oplossing" werd "in the box" gepropt.  ;)
Gevalletje reverse brainstormen versus natuurkunde.

Deleted member

Jan, ik ben ook een gebruiker van de Anti-Mode 2.0 maar ik begrijp je voorkeur voor initeel een andere oplossing dan de oplossing die een extra schakel introduceert in je systeem. Ook voor mij was 't 't laatste redmiddel in combinatie met een subwoofer. Ik had echter groter issues op te lossen dan een enkele dip bij 100Hz.

Ook gebruik ik de AM2.0 slechts in 't laag <80Hz, de Devialet past een 2e orde (12dB/octaaf) high pass filter toe op 80Hz richting de luidsprekers en stuurt een full range mono signaal over de analoge sub-out waarop de AM2.0 is aangesloten, deze past vervolgens een 4e orde low pass filter toe op 80Hz en stuurt het resulterende signaal naar m'n actieve sub.

Voor mij is niet helemaal duidelijk wie/wat er in jouw set de processing doet en of je dus een line level signaal hebt dat je kunt aansluiten op de Anti-Mode net voor 't de actieve subtowers ingaat. In dat geval zou ik de AM2.0 namelijk helemaal niet zo'n gekke oplossing vinden, echter de AM2.0 introduceert (onvermijdelijk als 't is voor een DSP) enige delay en ik weet niet te voorspellen of dit issues gaat geven met de feedbacksignalen die je beschrijft. Als Albert echter de AM2.0 aanraadt dan zal dit niet 't geval zijn.

Het lijkt er op dat je al voldoende hulp hebt aangaande de AM2.0 maar mocht ik je ergens mee kunnen helpen laat maar weten. Succes!

Robbo

Al geprobeerd om de subs towers niet evenwijdig op te stellen ?

Staaled

Citaat van: Robbo op juli 24, 2013, 09:29:32
Al geprobeerd om de subs towers niet evenwijdig op te stellen ?
Dat brengt mij op iets.
Hoe regel je delays tussen de 2 systemen?
En is het dan niet een fase probleem ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Citaat van: Madhouse op juli 23, 2013, 18:44:48
Hee Jan, bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik wil absoluut geen 'cherry-picking' veroorzaken in je topic hoor, ik doelde juist op het verhaal dat ik iets verder had gekeken. Nogmaals, mijn post oid. hadden absoluut geen negatieve context, ik waardeer het juist heel erg de manier waarop jij dingen aanpakt en onderzoekt, daar kan ik nog een hele hoop van leren.
:pompom:
Hoi Roy. Geen probleem, opmerking was ook zeker niet specifiek gericht naar 1 persoon (of naar jou persoonlijk), maar het viel me gewoon op, hoe snel dingen op een specifieke manier worden uitgelegd, waarna de 'pleuris uitbreekt'. Ondertussen met Angelie een planning gemaakt om te kijken wanneer zij in het weekend niet thuis is en wanneer ik dan met 'collega audio-nerds' wat af kan spreken. Hoop binnenkort dan de 'inhaal dag' te kunnen plannen.

Citaat van: Hipster op juli 23, 2013, 19:10:04
Ik doelde op het topic van Joris1971, waar het met de aangedragen gegarandeerde oplossing voorspelbaar mis ging.
"Oplossing" werd "in the box" gepropt.  ;)
Dat wist ik niet. Ik kijk slechts af en toe in het topic van Joris, dus ik heb de hele discussie rondom de Anti-mode volledig gemist. Heb overigens bijna 6 weken helaas helemaal niets kunnen volgen op het forum, dus ik heb een behoorlijke delay opgelopen.

Citaat van: AbZ op juli 23, 2013, 20:47:35
Gevalletje reverse brainstormen versus natuurkunde.
Zo is dat! :) ;D

Citaat van: Antoine op juli 23, 2013, 22:31:45
Jan, ik ben ook een gebruiker van de Anti-Mode 2.0 maar ik begrijp je voorkeur voor initeel een andere oplossing dan de oplossing die een extra schakel introduceert in je systeem. Ook voor mij was 't 't laatste redmiddel in combinatie met een subwoofer. Ik had echter groter issues op te lossen dan een enkele dip bij 100Hz.

Ook gebruik ik de AM2.0 slechts in 't laag <80Hz, de Devialet past een 2e orde (12dB/octaaf) high pass filter toe op 80Hz richting de luidsprekers en stuurt een full range mono signaal over de analoge sub-out waarop de AM2.0 is aangesloten, deze past vervolgens een 4e orde low pass filter toe op 80Hz en stuurt het resulterende signaal naar m'n actieve sub.

Voor mij is niet helemaal duidelijk wie/wat er in jouw set de processing doet en of je dus een line level signaal hebt dat je kunt aansluiten op de Anti-Mode net voor 't de actieve subtowers ingaat. In dat geval zou ik de AM2.0 namelijk helemaal niet zo'n gekke oplossing vinden, echter de AM2.0 introduceert (onvermijdelijk als 't is voor een DSP) enige delay en ik weet niet te voorspellen of dit issues gaat geven met de feedbacksignalen die je beschrijft. Als Albert echter de AM2.0 aanraadt dan zal dit niet 't geval zijn.

Het lijkt er op dat je al voldoende hulp hebt aangaande de AM2.0 maar mocht ik je ergens mee kunnen helpen laat maar weten. Succes!
De hulptroepen zijn al weer terug naar huis (zie onder). Ik heb er alle vertrouwen in dat zowel de AM2.0 als de DD-18 een meer dan voldoende resultaat op zullen leveren. Heb ondertussen al zo vaak met de DD-18 gerommeld, dat het een kwestie is van aansluiten en kijken hoe het loopt. Mocht ik tussendoor vragen hebben, dan laat ik je het uiteraard weten (bedankt voor je aanbod!)

Citaat van: Robbo op juli 24, 2013, 09:29:32
Al geprobeerd om de subs towers niet evenwijdig op te stellen ?
Yep. Ik heb verschillende varianten geprobeerd (zelfs die totaal waardeloos zouden worden, maar al was het maar om het effect te zien => daar heb je hem weer 'reverse brainstorming'). In de meest extreme situatie heb ik 1 tower anderhalve meter naar voren gehaald, dit ivm maximale lengte van de (power)kabels, en deze recht vooruit laten spelen (en in een variant daarop ook naar binnen), terwijl de andere toren nog achter in de hoek stond en naar binnen gericht (hetgeen resulteert in de beste frequentie karakteristiek). Deze actie maakte het frequentie-verloop als geheel zeker niet beter. De ruimte is volledig symmetrisch, dus met 1 tower schuiven was voldoende om het effect voor de andere speaker hiermee ook te kunnen voorspellen.

Citaat van: Hipster op juli 24, 2013, 12:46:42
Dat brengt mij op iets.
Hoe regel je delays tussen de 2 systemen?
En is het dan niet een fase probleem ?
Niet, althans niet nauwkeurig en dan krijg je ongeveer 4.5 ms tijdverschil. In de huidige opstelling staan de sub towers ongeveer op 0.5 afstand van de main towers (~ 1.5ms). Ik hoor geen effect hiervan in ieder geval. Qua fase instelling zijn de sub towers overigens erg karig uitgerust. Er is een fase-schakelaar op de versterkers met twee opties: 1) in fase (0 graden) of 2) uit fase (180 graden) en geen opties er tussenin. Uiteraard ook gespeeld met deze optie (0 0; 0 180; 180 0 en 180 180), omdat deze vooral (ook in de handleiding) wordt genoemd als een mogelijke optie om vervelende room-modes minder te exciteren, maar helaas zonder het gewenste effect. Ik wil de sub towers ook weer niet te dicht (achter) de main towers zetten, omdat je dan het afstraalgedrag van de tweaters aan de achterzijde op de main towers belemmert (VS noemt dit het 'ambience retreivel systeem').

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

DSpeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core op bezoek

Vandaag is Chansig langs geweest met zijn AM2.0, waarvoor nogmaals hartelijk dank! Erg fijn dat je zo snel wilde en kon langskomen!
Om 10:15 arriveert Hans en allereerst maken we (verder) kennis onder het genot van een kop koffie. Daarna duiken we ruimte in (die toch aardig op temperatuur was na de recente hittegolf). Het aansluiten van de AM2.0 blijkt een fluitje van een cent te zijn. Ook de kalibratie blijkt 'plug-and-play'. In de geteste configuratie was de AM2.0 tussen de Arcam en de Parasounds aangesloten, dus voor mij eigenlijk het 'doom-scenario' qua aansluitingen (AM2.0 + interlinks). Het doet wel wat, maar ook weer niet 'dramatisch'.

De ervaringen in een notendop. Ook de AM2.0 laat (uiteraard) de dip bij 100Hz zien. In de huidige situatie en op basis van een meting zoals ik nu speel, kan de AM2.0 niet heel veel corrigeren. Ik zet toch de 25Hz boost maar even uit, want de AM2.0 corrigeert deze toch weer iets weg. Maar ook in de situatie waarbij de subtower cross-over frequentie op maximaal is gezet en waarbij dus de 80Hz irritant aanwezig wordt blijft de 100 Hz dip nog aanwezig in de overdracht. Helaas, want op basis van de eerdere metingen had dit een mogelijke oplossing moeten zijn?!? We hebben in de tussentijd wel lekker zitten ouwehoeren en muziek geluisterd. Gelukkig had Hans voldoende muziek meegenomen en ik heb weer wat titels op mijn verlanglijstje staan :). Na een paar uren pielen in de ruimte was het helaas te warm om zelf nog met de DD18 aan de slag te gaan, dus dat wordt een klusje voor later deze week.

Hans nogmaals bedankt voor je komst, je gezelligheid en zodra ik echt een vlakke karakteristiek heb, dan ben je uiteraard (nogmaals) van harte welkom (incl. Eelco) ;) 

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Jammer, het leek een vrij eenvoudige mogelijke oplossing. Hopelijk (?) kan de DD18 iets meer betekenen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Het was een voorrecht om te mogen komen. Zoals ik in de pm al had aangegeven was het een win/win situatie. Op deze manier kon ik natuurlijk een top systeem beluisteren. Maar inderdaad eerst even koffie, op de achtergrond (we zaten op het terras) stond de set al lekker te spelen. Bij binnenkomst in de geweldige ruimte eerst mijn ogen maar even uitgekeken naar het vakmanschap. Man wat is alles even netjes en strak afgewerkt. De speakers springen natuurlijk in het oog. Ook de Dynaudio die nu als rears dienst doen zijn geen kleine jongens.

De VR's zijn natuurlijk prachtige grote magistrale geweldige speakers om te zien, zeker als je bedenkt dat er in de hoeken nog power towers staan met ieder 4 gigantische woofers. Goed de eerste noten (Mari Boine)...even wennen. Want je maakt toch een voorstelling in je hoofd waarbij spectaculair het eerste woord is wat zich vormt in je hoofd. Hoe dan dan klinkt in mijn hoofd ? Geen idee.

Als eerste valt de enorme rust in de muziek op. Diepte, scheiding tussen de verschillende instrumenten, laag, hoog alles zit erin. Maar spectaculair ? Nee...alles behalve dat. Nog wat cd's in de Oppo gedaan. O.a Jon Hopkins waar toch erg veel detail in blijkt te zitten en het laag...zo !!!!! Dat is dus wel spectaculair..Niet omdat het enorm diep gaat (want dat doet het natuurlijk ook)...maar gewoon omdat het klopt en zo gecontroleerd is dat het gewoonweg niet opvalt hoe spectaculair het eigenlijk is.

Vervolgens de DSP maar uitgepakt. Inderdaad plug en play...maar dan moet wel de microfoon blijven zitten. Want na de eerste meting en de blik vervolgens op de grafiek schrokken we ons beide toch wel een hoedje. Dit kan niet....enorm veel dippen (of is het dips)...pfffff. Ik draai me maar eens om...hmmm waar is de micorfoon ? Nou die lag dus op de grond...tsja...dan kan je meten wat je wilt.

Dus poging 2. Die zag er veeeeeeeel beter uit... :D Een bijna rechte lijn tot net voorbij de 50 Hz..daarna een dip en bij de 80 Hz weer een dip (een diepe dip). Vervolgens heeft de gastheer wat aan het cross over punt lopen rommelen en een nieuwe meting gemaakt. Een bijna strakke lijn tot 100 Hz en dan boem...naar beneden.

Daar zit dus iets wat niet helemaal klopt om het maar zachtjes te zeggen. Vervolgens de boel maar de boel gelaten en nog wat muziek gedraaid. Af en toe op bypass en ondanks dat ik niet helemaal op de goede plek zat was voor mij het verschil wel hoorbaar. Meer definitie. Vervolgens de gastheer wat getrakteerd op muziek welke hij niet kende: VCMG, The XX, Fever Ray, Antonio Forcione.

Voor mij werd het steeds duidelijk waar de kracht in dit systeem zit: RUST met enorme grote hoofdletters. En is dat dan spectaculair ?

Ja absoluut....alleen duurt dat dan even voordat je daar achterkomt.

Ik kom graag nog een keer langs als je uit gevogeld heb hoe je die rare vervelende dip kan wegwerken...ws nog een subwoofer of 2 erbij... :D :D

Enorm bedankt voor de uitnodiging...jammer dat het niet helemaal gebracht heeft wat je ervan verwachte. Misschien wel wat duidelijkheid ? Of een bevestiging.

Geef je prachtige hond nog een aai en ik hoop tot ziens.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jaco

Citaat van: Jean Sibelius op juli 28, 2013, 17:01:21
Na een paar uren pielen in de ruimte was het helaas te warm om zelf nog met de DD18 aan de slag te gaan, dus dat wordt een klusje voor later deze week.

Doet standje koelen het niet bij jou dan ?
Heb je slechts een warmte wisselaar in de lucht behandeling zitten ?

Dan wordt dat een volgende upgrade lijkt me.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Jean Sibelius

Ik ga nog zeker op bovenstaande reacties reageren, maar ik wil jullie het onderstaande bericht niet onthouden:

Heb zojuist met Cor Dekker gesproken (de Von Schweikert expert aan deze kant van de aardbol) en afgesproken dat we vanavond samen gaan kijken of en hoe we dit systeem naar een verdere hoogte kunnen tillen 8). Ik ben erg benieuwd naar de verdere tips en adviezen van Cor ;D.
(ik houd jullie op de hoogte!)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Former member 78

Dat is mooi nieuws.
Hoop dat je snel de speakers goed hebt staan, dan kan het genieten pas echt beginnen  :D

chansig

Top....Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Je kan natuurlijk altijd nog Tannoys kopen.. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.