Post hier je macro's

Gestart door spotmatic, mei 19, 2008, 21:27:13

Vorige topic - Volgende topic

AudioEnZo

Ahhh jij dus, ik was die LN al aan het ontleden :D

Ja die 90mm is een erg fijn objectief!

LittleNinja

Citaat van: AudioEnZo op juli 15, 2026, 22:05:56Ahhh jij dus, ik was die LN al aan het ontleden :D

Ja die 90mm is een erg fijn objectief!

Hahaha!! Exact.

Ik gebruik dezelfde 90mm macro en soms een Laowa 100mm MF lens die ik hier ook heb liggen. Beide hebben hun voordelen. De Laowa kan bijvoorbeeld 2:1, echter met de 90mm kan ik vanuit de camera focusstacken. Dat is toch wel een hele brute toepassing.

Grappig hoe er meer mensen zowel hier als daar een hobby delen. 8)

AudioEnZo

Heb nog met een scheel oog naar die nieuwe 100mm gekeken, ongetwijfeld weer beter, maar heb het toch bij de 90mm gehouden.

En ja delen van de hobby's is leuk. Komt bij mij ook omdat de audio een beetje stilstaat. Niet omdat dat niet meer leuk is maar omdat ik zo tevreden ben over de huidige set, dan ga je toch weer de andere hobby's in het zonnetje zetten  :bigsmile:

LittleNinja

Citaat van: AudioEnZo op juli 16, 2026, 07:20:07Heb nog met een scheel oog naar die nieuwe 100mm gekeken, ongetwijfeld weer beter, maar heb het toch bij de 90mm gehouden.

En ja delen van de hobby's is leuk. Komt bij mij ook omdat de audio een beetje stilstaat. Niet omdat dat niet meer leuk is maar omdat ik zo tevreden ben over de huidige set, dan ga je toch weer de andere hobby's in het zonnetje zetten  :bigsmile:

Ik was goed geïrriteerd toen de 100mm geïntroduceerd werd. Ongeveer een maand ervoor had ik net de 90mm nieuw gekocht! Ik had bewust nog gevraagd bij mijn contacten bij Sony, maar die vertelden dat ze niet van een nieuwe macro wisten. Ook niets te vinden destijds op de rumor sites. Inmiddels heb ik me er overheen gezet, maar weiger ik om te investeren in oudere lenzen die nu nog steeds nieuw te koop zijn, zoals de 24-105mm F4 die ik heel graag zou willen hebben voor het reizen.

Bij mij staat de AV hobby al een tijdje stil en amuseer ik me enorm met foto/video en die andere hobby die we dus delen. Die laatste echter nog niet zo lang (van daar de 2023). Laatst wel nog geïnvesteerd in een stuk audio, waar ik heel blij mee ben.

LittleNinja

Wat wordt er toch bar weinig gedeeld hier...

Kwabbernoot

Rupsentijd dus ook tijd om op pad te gaan met de macrolens, flitser en diffuser.
De laatste twee heb ik sinds kort dus dit was mijn eerste ervaring ermee.

Populierenpijlstaartvlinder rups (stack van 21 foto's).

Populierenpijlstaartvlinder.jpg

Tussen de rups en het blad zijn er nog artefacten zichtbaar van het stacken. Eerste pogingen om het te verminderen maakten het er niet beter op. Dus dan maar zo.

Groeten...

Kwabbernoot

Ook nog deze.
Bronsgriendhaantjes (stack van 53 foto's).

Bronsgriendhaantjes.jpg

Groeten...

AudioEnZo

Fraai die stacks, Patrick 👍🏻

LittleNinja

Dat zijn nog eens macro's man! Sweet!!  :pompom:

Kwabbernoot

Nog een beetje oefenen. Mijn Seiko Presage, welke ik wellicht eerst beter schoon had moeten maken. (73 foto stack)

Seiko Presage 2.jpg

De vraag is wel of ik hem helemaal van begin tot eind scherp wil hebben. :-\

Groeten...

LittleNinja

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 19:48:29Nog een beetje oefenen. Mijn Seiko Presage, welke ik wellicht eerst beter schoon had moeten maken. (73 foto stack)

De vraag is wel of ik hem helemaal van begin tot eind scherp wil hebben. :-\

Groeten...

Heel tof! Hele lekkere plaat geworden hoor. Het vooraf schoonmaken zal niet genoeg zijn hoor. Je hebt altijd wel een stuk nabewerking. Bij deze lijkt dat enorm mee te vallen.

Waarmee heb je de foto's gestacked? Ik zou het (verder) schoonmaken na het stacken doen. 😉

Je hebt hem niet vol resolutie gepost, of wel?

Kwabbernoot

Nee, 50% dacht ik.

Ik stack in Helicon.

Met schoonmaken bedoel ik het horloge zelf. De nabewerking doe ik in DXO photolab. Maar daar wil ik niet teveel tijd insteken tenzij ik het een bijzondere foto vind. Dit is vooralsnog een beetje oefenen. Jouw lampjes heb ik hier nog bij gebruikt.  8)

Ik zie al wel veel dat beter kan in deze foto. Ik pruts nog wel even door. :pompom:

Groeten...

LittleNinja

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 23:12:11Nee, 50% dacht ik.

Ik dacht al "waarom kan ik niet nog veel verder inzoomen?".

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 23:12:11Ik stack in Helicon.

Ik vond de stack al verrassend goed. Photoshop maakt daar helaas teveel fouten in. Ik ben maanden terug ook overgestapt naar Helicon. Erg fijne software (uit Oekraïne zag ik).

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 23:12:11Met schoonmaken bedoel ik het horloge zelf.

Ik ben ook altijd flink aan het poetsen, stoffen en blazen en dan achteraf zit er weer een shitload aan "schoonmaakwerk" in de foto's. Ik ben blijkbaar niet zo goed in fysiek schoonmaken (maar het scheelt natuurlijk een slok op een borrel). :D

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 23:12:11De nabewerking doe ik in DXO photolab. Maar daar wil ik niet teveel tijd insteken tenzij ik het een bijzondere foto vind.

Ja ik snap je wel! Het is echt monnikenwerk.. Ik heb gisteren meer dan een uur gezeten aan 1 foto (die eigenlijk niet eens zo heel sterk is).  :clapping:  Ik pak overigens daar wel weer Photoshop voor.

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 23:12:11Dit is vooralsnog een beetje oefenen. Jouw lampjes heb ik hier nog bij gebruikt.  8)

Bij mij ook hoor. Iedere keer hoop je iets beter te worden.
Oh echt?! Tof!! Goed om te horen dat ze nog steeds in gebruik zijn.  :inlove:

Citaat van: Kwabbernoot op Gisteren om 23:12:11Ik zie al wel veel dat beter kan in deze foto. Ik pruts nog wel even door. :pompom:

Groeten...

Leuk! Ik blijf het lekker volgen. :D

Kwabbernoot

Citaat van: LittleNinja op Vandaag om 08:48:55Ik dacht al "waarom kan ik niet nog veel verder inzoomen?".

Ik vond de stack al verrassend goed. Photoshop maakt daar helaas teveel fouten in. Ik ben maanden terug ook overgestapt naar Helicon. Erg fijne software (uit Oekraïne zag ik).

Ik ben ook altijd flink aan het poetsen, stoffen en blazen en dan achteraf zit er weer een shitload aan "schoonmaakwerk" in de foto's. Ik ben blijkbaar niet zo goed in fysiek schoonmaken (maar het scheelt natuurlijk een slok op een borrel). :D

Ja ik snap je wel! Het is echt monnikenwerk.. Ik heb gisteren meer dan een uur gezeten aan 1 foto (die eigenlijk niet eens zo heel sterk is).  :clapping:  Ik pak overigens daar wel weer Photoshop voor.

Bij mij ook hoor. Iedere keer hoop je iets beter te worden.
Oh echt?! Tof!! Goed om te horen dat ze nog steeds in gebruik zijn.  :inlove:

Leuk! Ik blijf het lekker volgen. :D

Ik gebruik een OM-1 dus met 20 Megapixels. Dat geeft sowieso al een kleinere foto dan de gemiddelde Sony.

Stack jij voor of na het bijwerken? Tot nu toe stack ik na. Misschien beter dat eens andersom te proberen als Helicon tenminste met .ORF overweg kan.

Die lampjes zijn erg handig. Ik gebruik ze ook vaak bij paddenstoelen en mossen en dergelijke.

Groeten...

LittleNinja

Citaat van: Kwabbernoot op Vandaag om 12:48:47Ik gebruik een OM-1 dus met 20 Megapixels. Dat geeft sowieso al een kleinere foto dan de gemiddelde Sony.

Stack jij voor of na het bijwerken? Tot nu toe stack ik na. Misschien beter dat eens andersom te proberen als Helicon tenminste met .ORF overweg kan.

Die lampjes zijn erg handig. Ik gebruik ze ook vaak bij paddenstoelen en mossen en dergelijke.

Groeten...

20MP is 20MP toch? Dat zou geen verschil moeten maken. Je hebt dan ruim voldoende pixels voor heftig veel details. 8:

Ik doe de basis vooraf. Stipjes, krasjes, haartjes enzo doe ik na het stacken. Anders moet je 75 foto's schoonmaken in DxO. :D

Ik bewerk de bulk in Lightroom, dan exporteer ik vanuit Lightroom naar Helicon in TIFF (of DNG) en dan gaat hij erna weer terug. Dan doe ik soms nog wat aanpassingen en dan stuur ik hem vanuit Lightroom naar Photoshop (en weer terug). Het is een procesje.. :D :D

Oef.. paddestoelen enzo heb ik nog nooit gedaan. (Ook niet gefotografeerd by the way.. :D )